آیه ۲۳۰ - سوره بقره

آیه فَإِنْ طَلَّقَها فَلا تَحِلُّ لَهُ مِنْ بَعْدُ حَتَّى تَنْكِحَ زَوْجاً غَيْرَهُ فَإِنْ طَلَّقَها فَلا جُناحَ عَلَيْهِما أَنْ يَتَراجَعا إِنْ ظَنَّا أَنْ يُقيما حُدُودَ اللهِ وَ تِلْكَ حُدُودُ اللهِ يُبَيِّنُها لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ [230]

و اگر [بعد از دو طلاق و رجوع، بار دیگر، شوهر] او را طلاق داد، بعد از آن، زن بر او حلال نخواهدبود؛ ‌مگراین که همسر دیگرى انتخاب کند، که اگر [همسر دوّم] او را طلاق گفت، گناهى ندارند که بازگشت کنند؛ ‌[و با یکدیگر ازدواج نمایند؛] اگر امید داشته ‌باشند که حدود الهى را محترم مى‌شمرند. و این‌ها‌ حدود الهى است که خدا آن را براى گروهى که آگاهند، بیان مى‌نماید.

۱
(بقره/ ۲۳۰)

الباقر (علیه السلام)- بَیَّنَ سُبْحَانَهُ حُکْمَ التَّطْلِیقَهًِْ الثَّالِثَهًِْ فَقَالَ: فَإِنْ طَلَّقَهَا یَعْنِی التَّطْلِیقَهًَْ الثَّالِثَهًَْ.

امام باقر (علیه السلام) خداوند، حکم طلاق سوّم را تبیین نمود، و فرمود: فَإِن طَلَّقَها و منظور از [آن] طلاق سوّم می‌باشد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۱۸۴
البرهان
۲
(بقره/ ۲۳۰)

الصّادق (علیه السلام)- عَنْ حَسَنِ بن زیادٍ قالَ: قُلْتُ لَهُ: امْرَأَهًٌْ طَلَّقَهَا رَجُلٌ ثَلَاثاً فَتَزَوَّجَتْ زَوْجاً بِالْمُتْعَهًِْ أَ تَرْجِعُ إِلَی زَوْجِهَا الْأَوَّلِ؟ قَالَ: لَا! حَتَّی تَدْخُلَ فِی مِثْلِ مَا خَرَجَتْ مِنْهُ فَإِنَّ اللَّهَ یَقُولُ فَإِنْ طَلَّقَها فَلا تَحِلُّ لَهُ مِنْ بَعْدُ حَتَّی تَنْکِحَ زَوْجاً غَیْرَهُ فَإِنْ طَلَّقَها فَلا جُناحَ عَلَیْهِما أَنْ یَتَراجَعا وَ الْمُتْعَهًُْ لَیْسَ فِیهَا طَلَاقٌ.

امام صادق (علیه السلام) حسن‌بن‌زیاد گوید: به امام صادق (علیه السلام) گفتم: «مردی زنی را سه بار طلاق داد. سپس زن [با مرد دیگر] ازدواج موقّت کرد. آیا آن زن می‌تواند به همسر اولش رجوع کند»؟ فرمود: نه! باید به شکل همان ازدواجی که از آن خارج شده، داخل شود (یعنی ازدواج دائم بکند). پس خداوند می‌فرماید: فَإِنْ طَلَّقَها فَلا تَحِلُّ لَهُ مِنْ بَعْدُ حَتَّی تَنْکِحَ زَوْجاً غَیْرَهُ فَإِنْ طَلَّقَها فَلا جُناحَ عَلَیْهِما أَنْ یَتَراجَعا و حال آنکه طلاق در صیغه و ازدواج موقت وجود ندارد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۱۸۶
مستدرک الوسایل، ج۱۵، ص۳۲۹/ البرهان/ بحارالأنوار، ج۱۰۱، ص۱۵۶/ تهذیب الأحکام، ج۸، ص۳۴ و الإستبصار، ج۳، ص۲۷۵ و وسایل الشیعه، ج۲۲، ص۱۳۲؛ فیهم: «بتفاوت یسیر»/ نورالثقلین؛ فیه: «ان یتراجعا» محذوفٌ
۳
(بقره/ ۲۳۰)

الصّادق (علیه السلام)- فِی قَوْلِهِ فَإِنْ طَلَّقَها فَلا تَحِلُّ لَهُ مِنْ بَعْدُ حَتَّی تَنْکِحَ زَوْجاً غَیْرَهُ هَاهُنَا التَّطْلِیقَهًُْ الثَّالِثَهًُْ فَإِنْ طَلَّقَهَا الْأَخِیرُ فَلا جُناحَ عَلَیْهِما أَنْ یَتَراجَعا بِتَزْوِیجٍ جَدِیدٍ.

امام صادق (علیه السلام) درباره‌ی سخن خداوند: فَإِنْ طَلَّقَها فَلا تَحِلُّ لَهُ مِنْ بَعْدُ حَتَّی تَنْکِحَ زَوْجاً غَیْرَهُ در اینجا طلاق سوّم منظور است که اگر مرد [دیگری که با زن ازدواج کرده] زن را این‌گونه طلاق دهد، اشکالی ندارد که [مرد قبلی، که او را سه بار طلاق داده] با ازدواج جدیدی به آن زن رجوع کند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۱۸۶
بحارالأنوار، ج۱۰۱، ص۱۵۵/ العیاشی، ج۱، ص۱۱۶/ وسایل الشیعه، ج۲۲، ص۱۲۲/ البرهان
۴
(بقره/ ۲۳۰)

الصّادق (علیه السلام)- عَنْ إِسحَاقِ بْن عَمّار قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) عَنْ رَجُلٍ طَلَّقَ امْرَأَتَهُ طَلَاقاً لَا تَحِلُّ لَهُ حَتَّی تَنْکِحَ زَوْجاً غَیْرَهُ فَتَزَوَّجَهَا عَبْدٌ ثُمَّ طَلَّقَهَا هَلْ یُهْدَمُ الطَّلَاقُ؟ قَالَ: نَعَمْ! لِقَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ فِی کِتَابِهِ حَتَّی تَنْکِحَ زَوْجاً غَیْرَهُ وَ قَالَ: هُوَ أَحَدُ الْأَزْوَاجِ.

امام صادق (علیه السلام) از اسحاق‌بن‌عمار نقل شده که گفته است: از امام صادق (علیه السلام) پرسیدم: «مردی زن خود را (سه بار طلاق) طوری طلاق داد که زن تنها در صورت ازدواج با دیگری بر او حلال شود؛ پس او را به عقد غلامی درآورده و سپس او را طلاق داد. آیا [حکم سه] طلاق باطل می‌شود [و مرد می‌تواند با او ازدواج کند]»؟ فرمود: بله! با توجّه به سخن خداوند در کتابش: حَتَّی تَنْکِحَ زَوْجاً غَیْرَهُ [ممکن است. چراکه] آن غلام نیز یک مصداق از زوج [در این آیه] محسوب می‌شود.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۱۸۶
الکافی، ج۵، ص۴۲۵/ بحارالأنوار، ج۱۰۱، ص۱۳۹/ النوادرللأشعری، ص۱۱۲/ وسایل الشیعه، ج۲۲، ص۱۳۳/ البرهان/ نورالثقلین
۵
(بقره/ ۲۳۰)

الصّادق (علیه السلام)- عَنْ أبی بَصیر قَال: سَأَلْتُهُ عَنِ الطَّلَاقِ الَّذِی لَا تَحِلُّ لَهُ حَتَّی تَنْکِحَ زَوْجاً غَیْرَهُ. قَالَ: هُوَ الَّذِی یُطَلِّقُ ثُمَّ یُرَاجِعُ وَ الرَّجْعَهًُْ هُوَ الْجِمَاعُ ثُمَّ یُطَلِّقُ ثُمَّ یُرَاجِعُ ثُمَّ یُطَلِّقُ الثَّالِثَهًَْ فَلا تَحِلُّ لَهُ ... حَتَّی تَنْکِحَ زَوْجاً غَیْرَهُ وَ قَالَ: الرَّجْعَهًُْ الْجِمَاعُ وَ إِلَّا فَهِیَ وَاحِدَهًٌْ.

امام صادق (علیه السلام) أبوبصیر از امام صادق (علیه السلام) پرسیده است: «کدام طلاق است که پس از آن، زن تا با مردی غیر از شوهر [سابق] خود ازدواج [دائم] نکند، بر او حلال نمی‌شود»؟ حضرت پاسخ داد: آن طلاق، همان است که مرد، زن خود را طلاق دهد و سپس به او رجوع کند و رجوع به معنای نزدیکی با همسر می‌باشد». سپس آن زن را طلاق دهد و سپس به او رجوع کند و سپس او را برای بار سوّم طلاق دهد [که در این صورت] تا آن زن با مردی غیر از آن مرد، ازدواج [دائم] نکند، بر او حلال نمی‌شود. منظور از رجوع‌کردن به زن، نزدیکی‌کردن با اوست امّا اگر مرد، زن خود را به این شکل طلاق ندهد [یعنی با او نزدیکی نکند]، یک طلاق محسوب می‌شود نه سه طلاق!

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۱۸۶
بحارالأنوار، ج۱۰۱، ص۱۵۶/ البرهان؛ فیه: «و قال رجعهًْ الجماع» محذوفٌ
۶
(بقره/ ۲۳۰)

الباقر (علیه السلام)- عَنْ أبی بَصیر قَال: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ (علیه السلام) عَنِ الطَّلَاقِ الَّتِی لَا تَحِلُّ لَهُ حَتَّی تَنْکِحَ زَوْجاً غَیْرَهُ. قَالَ: لِی أُخْبِرُکَ بِمَا صَنَعْتُ أَنَا بِامْرَأَهًٍْ کَانَتْ عِنْدِی فَأَرَدْتُ أَنْ أُطَلِّقَهَا فَتَرَکْتُهَا حَتَّی إِذَا طَمِثَتْ ثُمَّ طَهُرَتْ طَلَّقْتُهَا مِنْ غَیْرِ جِمَاعٍ بِشَاهِدَیْنِ ثُمَّ تَرَکْتُهَا حَتَّی إِذَا کَادَتْ أَنْ تَنْقَضِیَ عِدَّتُهَا رَاجَعْتُهَا وَ دَخَلْتُ بِهَا وَ مَسِسْتُهَا وَ تَرَکْتُهَا حَتَّی طَمِثَتْ وَ طَهُرَتْ ثُمَّ طَلَّقْتُهَا بِشُهُودٍ مِنْ غَیْرِ جِمَاعٍ بِشَاهِدَیْنِ ثُمَّ تَرَکْتُهَا حَتَّی إِذَا کَادَتْ أَنْ تَنْقَضِیَ عِدَّتُهَا رَاجَعْتُهَا وَ دَخَلْتُ بِهَا وَ مَسِسْتُهَا ثُمَّ تَرَکْتُهَا حَتَّی طَمِثَتْ وَ طَهُرَتْ ثُمَّ طَلَّقْتُهَا بِشُهُودٍ مِنْ غَیْرِ جِمَاعٍ وَ إِنَّمَا فَعَلْتُ ذَلِکَ بِهَا لِأَنَّهُ لَمْ یَکُنْ لِی بِهَا حَاجَهًٌْ.

امام باقر (علیه السلام) أبوبصیر گوید: از امام باقر (علیه السلام) پرسیدم: «طلاقی که در آن زن تا با مرد دیگری غیر از شوهر خود، ازدواج [دائم] نکند، بر او حلال نمی‌شود، چیست»؟ حضرت پاسخ داد: تو را از همین طلاق که همسر خود را نیز به همین شیوه طلاق دادم، آگاه می‌کنم. همسری نزد من بود و می‌خواستم که او را طلاق دهم. پس با او همبستر نشدم، تا این که خون حیض دیده و پاک شد. سپس او را بدون آن که با او آمیزش کنم، در حضور دو شاهد طلاق دادم؛ سپس با او قطع رابطه کردم تا اینکه نزدیک به پایان‌رسیدن عدّه، نزد او رفته [و مجدّداً با او ازدواج کردم] و با او آمیزش نمودم. سپس دیگر با او همبستر نشدم تا این که خون حیض دید و پاک شد. سپس او را بدون آن که با او آمیزش کنم در حضور دو شاهد طلاق دادم؛ سپس با او قطع رابطه کردم تا این که نزدیک به پایان‌رسیدن عدّه، به او رجوع کرده [و مجدداً با او ازدواج کردم] و با او آمیزش نمودم. سپس دیگر با او همبستر نشدم تا این که خون حیض دید و پاک شد؛ سپس بدون آن که با او آمیزش کنم، در حضور شهود، او را طلاق دادم و دلیل اینکه با او این کار را انجام دادم [او را سه طلاقه کردم] تنها این بود که به او نیازی احساس نمی‌کردم».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۱۸۶
بحارالأنوار، ج۱۰۱، ص۱۵۶/ البرهان
۷
(بقره/ ۲۳۰)

الصّادق (علیه السلام)- إِذَا قَالَ الرَّجُلُ لِامْرَأَتِهِ أَنْتِ طَالِقَهًٌْ ثُمَّ رَاجَعَهَا ثُمَّ قَالَ أَنْتِ طَالِقَهًٌْ ثُمَّ رَاجَعَهَا ثُمَّ قَالَ أَنْتِ طَالِقَهًٌْ لَمْ تَحِلَّ لَهُ حَتَّی تَنْکِحَ زَوْجاً غَیْرَهُ فَإِنْ طَلَّقَهَا وَ لَمْ یُشْهِدْ فَهُوَ یَتَزَوَّجُهَا إِذَا شَاءَ.

امام صادق (علیه السلام) اگر مرد به زنش بگوید: «تو طلاق داده شدی». و سپس به او رجوع کند و سپس بگوید: «تو طلاق داده‌شدی». و سپس به او رجوع کند و سپس بگوید: «تو طلاق داده‌شدی»، در این صورت، آن زن اگر با مردی غیر از شوهر سابق خود ازدواج [دائم] کند و آن مرد، او را طلاق دهد، می‌تواند با همسر اول خود مجددّاً ازدواج کند، سپس اگر همسر دوم، او را طلاق دهد و شاهدی برای این قضیه نیاورد [همسر اول می‌تواند] اگر بخواهد با آن زن ازدواج کند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۱۸۸
بحارالأنوار، ج۱۰۱، ص۱۵۶/ البرهان
۸
(بقره/ ۲۳۰)

أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ رَجُلٍ تَزَوَّجَ أَمَهًًْ فَطَلَّقَهَا طَلَاقاً لَا تَحِلُّ لَهُ إِلَّا بَعْدَ زَوْجٍ ثُمَّ اشْتَرَاهَا هَلْ یَحِلُّ لَهُ أَنْ یَطَأَهَا بِمِلْکِ الْیَمِینِ قَالَ (علیه السلام) أَحَلَّتْهَا آیَهًٌْ وَ حَرَّمَتْهَا آیَهًٌْ فَأَمَّا الَّتِی حَرَّمَتْهَا قَوْلُهُ عَزَّوَجَلَّ فَلا تَحِلُّ لَهُ مِنْ بَعْدُ حَتَّی تَنْکِحَ زَوْجاً غَیْرَهُ وَ أَمَّا الَّتِی أَحَلَّتْهَا قَوْلُهُ أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ وَ أَنَا أَکْرَهُ ذَلِکَ وَ أَنْهَی عَنْهُ نَفْسِی وَ وُلْدِی.

امام علی (علیه السلام) از امام (علیه السلام) درباره‌ی مردی سؤال شد که با کنیزی ازدواج کرد، سپس او را به نحوی طلاق داد (سه طلاقه کرد) که تنها پس از ازدواج آن زن، با دیگری [و طلاق گرفتن از او] بر او حلال می‌شود. سپس [این مرد] کنیز را خرید. «آیا مرد می‌تواند با زن، به‌سبب آنکه حالا آن زن جزء اموال و متعلّقات اوست درآمیزد»؟ فرمود: آیه‌ای او را بر مرد حلال و آیه‌ای حرام می‌داند و امّا آیه‌ای که این زن را حرام می‌داند این است: فَلا تَحِلُّ لَهُ مِنْ بَعْدُ حَتَّی تَنْکِحَ زَوْجاً غَیْرَهُ و امّا آیه‌ای که او را حلال برمی‌شمارد این سخن خداست: یا از زنانی که مالک آنهایید [استفاده کنید.] (نساء/۳) و من این را نکوهیده دانسته و خودم و فرزندانم را از آن باز می‌دارم.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۱۸۸
مستدرک الوسایل، ج۱۵، ص۳۴۰/ دعایم الإسلام، ج۲، ص۲۹۸
۹
(بقره/ ۲۳۰)

الرّضا (علیه السلام)- وَ إِذَا طُلِّقَتِ الْمَرْأَهًُْ لِلْعِدَّهًِْ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ لَمْ تَحِلَّ لِزَوْجِهَا حَتَّی تَنْکِحَ زَوْجاً غَیْرَهُ.

امام رضا (علیه السلام) اگر مردی زنی را سه مرتبه طلاق داد دیگر به شوهرش حرام است مگر [اینکه آن زن] با مرد دیگری ازدواج نماید [و از او طلاق بگیرد].

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۱۸۸
بحارالأنوار، ج۱۰۱، ص۱۵۰/ بحارالأنوار، ج۱۰۱، ص۱۵۰/ نورالثقلین
۱۰
(بقره/ ۲۳۰)

الکاظم (علیه السلام)- عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ فَضَالَهًْ عَنِ الْعَبْدِ الصَّالِحِ (علیه السلام) قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ طَلَّقَ امْرَأَتَهُ عِنْدَ قُرْئِهَا تَطْلِیقَهًًْ ثُمَّ رَاجَعَهَا ثُمَّ طَلَّقَهَا عِنْدَ قُرْئِهَا الثَّالِثَهًَْ فَبَانَتْ مِنْهُ أَ لَهُ أَنْ یُرَاجِعَهَا؟ قَالَ: نَعَمْ! قُلْتُ: قَبْلَ أَنْ تَتَزَوَّجَ زَوْجاً غَیْرَهُ؟ قَالَ: نَعَمْ! قُلْتُ لَهُ: فَرَجُلٌ طَلَّقَ امْرَأَتَهُ تَطْلِیقَهًًْ ثُمَّ رَاجَعَهَا ثُمَّ طَلَّقَهَا ثُمَّ رَاجَعَهَا ثُمَّ طَلَّقَهَا؟ قَالَ: لَا تَحِلُّ لَهُ حَتَّی تَنْکِحَ زَوْجاً غَیْرَهُ.

امام کاظم (علیه السلام) درباره‌ی مردی که زن خود را در حالت پاکی، یک بار طلاق دهد و سپس به او رجوع کند و سپس به هنگام پاکی [در طلاق دوّم] او را سه طلاقه کند و طلاق او، طلاق بائن شود، [از امام پرسیده شد که] «آیا مرد می‌تواند به آن زن رجوع کند»؟ حضرت پاسخ داد: «آری»! راوی می‌گوید: به حضرت عرض کردم: «یعنی پیش از آن که با مردی غیر از شوهر سابق خود ازدواج کند»؟ حضرت پاسخ داد: «آری»! راوی می‌گوید: به حضرت عرض کردم: «حکم مردی که زن خود را یک بار طلاق داده و سپس به او رجوع کرده و سپس او را طلاق داده و سپس به او رجوع کرده و سپس او را طلاق دهد چیست»؟ حضرت پاسخ داد: «تا زمانی که آن زن، با مردی دیگر ازدواج [دائم] نکند [و سپس از او طلاق نگیرد]، بر شوهر سابق خود حلال نمی‌شود».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۱۸۸
بحارالأنوار، ج۱۰۱، ص۱۵۵/ البرهان
۱۱
(بقره/ ۲۳۰)

الصّادق (علیه السلام)- عَنْ مُحَمّد بْن مُسلِم: ... فِی رَجُلٍ طَلَّقَ امْرَأَتَهُ ثُمَّ تَرَکَهَا حَتَّی انْقَضَتْ عِدَّتُهَا ثُمَّ تَزَوَّجَهَا ثُمَّ طَلَّقَهَا مِنْ غَیْرِ أَنْ یَدْخُلَ بِهَا حَتَّی فَعَلَ ذَلِکَ بِهَا ثَلَاثاً قَالَ لَا تَحِلُّ لَهُ حَتَّی تَنْکِحَ زَوْجاً غَیْرَهُ.

امام صادق (علیه السلام) محمّدبن‌مسلم گوید: مردی زن خود را طلاق داده و سپس با او متارکه کرده تا آنکه عدّه‌ی آن زن به پایان رسیده. سپس با او ازدواج کرده و سپس او را طلاق داده است؛ بدون آنکه با او آمیزش کند و به همین ترتیب، او را سه بار طلاق داده است. [حکم این مرد چیست؟] حضرت پاسخ داد: آن زن تا با مردی غیر از شوهر سابق خود، ازدواج (دائم) نکند، بر شوهر سابق خود حلال نمی‌شود.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۱۸۸
بحارالأنوار، ج۱۰۱، ص۱۵۷/ البرهان/ بحارالأنوار، ج۱۰۱، ص۱۵۷/ البرهان
۱۲
(بقره/ ۲۳۰)

الرّضا (علیه السلام)- و إِنْ أَرَادَ أَنْ یُطَلِّقَهَا الثَّالِثَهًَْ طَلَّقَهَا وَ قَدْ بَانَتْ مِنْهُ سَاعَهًَْ طَلَّقَهَا وَ لَا تَحِلُّ لِلْأَزْوَاجِ حَتَّی تَسْتَوْفِیَ قُرُوءَهَا وَ لَا یَحِلُّ لَهَا حَتَّی تَنْکِحَ زَوْجاً غَیْرَهُ وَ رُوِیَ أَنَّهُ لَا تَحِلُّ لَهُ أَبَداً إِذَا طَلَّقَهَا طَلَاقَ السُّنَّهًِْ عَلَی مَا وَصَفْنَاهُ.

امام رضا (علیه السلام) اگر مرد خواست که زن را سه بار طلاق بدهد، طلاق دهد و زن از آن ساعتی که مرد او را طلاق داد از او جدا می‌شود و [برای زن] ازدواج جایز نیست تا آنکه سه ماه پاکی زن از حیض سپری شود: وَ لَا یَحِلُّ لَهَا حَتَّی تَنْکِحَ زَوْجاً غَیْرَهُ و روایت است که اگر مرد زن را به «طلاق سنّت» مطابق آنچه ما توصیف کردیم، طلاق دهد، هرگز زن بر او حلال نمی‌شود.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۱۸۸
بحارالأنوار، ج۱۰۱، ص۱۴۱
۱۳
(بقره/ ۲۳۰)

الصّادق (علیه السلام)- وَ الَّذِی یُطَلِّقُ الطَّلَاقَ الَّذِی لَا تَحِلُّ لَهُ حَتَّی تَنْکِحَ زَوْجاً غَیْرَهُ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ لَا یَحِلُّ لَهُ أَبَداً.

امام صادق (علیه السلام) اگر مردی زن را سه مرتبه به گونه‌ای طلاق دهد که زن تنها در صورت ازدواج با دیگری بر او حلال شود، هرگز آن زن بر او حلال نمی‌شود.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۱۸۸
بحارالأنوار، ج۱۰۰، ص۳۶۹
۱۴
(بقره/ ۲۳۰)

الباقر (علیه السلام)- مَنْ طَلَّقَ ثَلَاثاً وَ لَمْ یُرَاجِعْ حَتَّی تَبِینَ فَلا تَحِلُّ لَهُ مِنْ بَعْدُ حَتَّی تَنْکِحَ زَوْجاً غَیْرَهُ فَإِذَا تزوج {تَزَوَّجَتْ} زَوْجاً وَ دَخَلَ بِهَا حَلَّتْ لِزَوْجِهَا الْأَوَّلِ.

امام باقر (علیه السلام) کسی‌که سه بار زن را طلاق دهد و رجوع نکند تا زن جدا شود، فقط در صورت ازدواج زن با فرد دیگر [و طلاق گرفتن از او]، این زن بر مرد سابق حلال می‌شود پس هرگاه زن به عقد دیگری درآمد و با او هم بستر شد، ازدواج با همسر اوّل برای او بلامانع می‌گردد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۱۹۰
بحارالأنوار، ج۱۰۱، ص۱۳۸
۱۵
(بقره/ ۲۳۰)

الصّادق (علیه السلام)- عَنْ مُحَمَّدِ‌بْنِ‌مُسْلِمٍ عَنْ أَحَدِهِمَا (علیه السلام) قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ طَلَّقَ امْرَأَتَهُ ثَلَاثاً ثُمَ تَمَتَّعَ فِیهَا رَجُلٌ آخَرُ هَلْ تَحِلُّ لِلْأَوَّلِ؟ قَالَ: لَا.

امام صادق (علیه السلام) محمّدبن‌مسلم گوید: درباره‌ی مردی سؤال کردم که سه بار زنش را طلاق داد، سپس مرد دیگری از آن زن بهره‌ی جنسی (بهره نامشروع) برد؛ «آیا زن به مرد اول حلال است»؟ فرمود: «نه»!

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۱۹۰
الکافی، ج۵، ص۴۲۵/ نورالثقلین
۱۶
(بقره/ ۲۳۰)

الکاظم (علیه السلام)- عَنْ عَلِیّ بْنِ جَعْفَر عَنْ أخِیه مُوسَی (علیه السلام): سَأَلْتُهُ عَنِ الرَّجُلِ یُطَلِّقُ تَطْلِیقَهًًْ أَوْ تَطْلِیقَتَیْنِ ثُمَّ یَتْرُکُهَا حَتَّی تَنْقَضِیَ عِدَّتُهَا مَا حَالُهَا قَالَ إِذَا تَرَکَهَا عَلَی أَنَّهُ لَا یُرِیدُهَا بَانَتْ مِنْهُ فَلَمْ تَحِلَّ لَهُ حَتَّی تَنْکِحَ زَوْجاً غَیْرَهُ وَ إِنْ تَرَکَهَا عَلَی أَنَّهُ یُرِیدُ مُرَاجَعَتَهَا وَ مَضَی لِذَلِکَ سَنَهًٌْ فَهُوَ أَحَقُّ بِرَجْعَتِهَا.

امام کاظم (علیه السلام) علی‌بن‌جعفر برادر امام کاظم (علیه السلام) گفته است: پرسیدم: «مردی همسر خود را یک طلاق یا دو طلاق می‌دهد. بعد زن را رها می‌کند تا عدّه‌اش تمام شود. حکم چنین زنی چگونه است»؟ فرمود: اگر آن زن را با این نیّت رها کند که دیگر او را نمی‌خواهد، رجوع به آن زن برایش حلال نیست مگر آنکه با مرد دیگری ازدواج کند؛ امّا اگر او را ترک کند و تصمیم به رجوع داشته باشد، حتی پس از گذشت یک سال، او به رجوع و همسری با آن زن سزاوارتر از دیگران است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۱۹۰
بحارالأنوار، ج۱۰۱، ص۱۴۶
۱۷
(بقره/ ۲۳۰)

الصّادق (علیه السلام)- عَنْ أبی بَصیر قَالَ سَأَلْتُهُ عَنِ الَّذِی یُطَلِّقُ ثُمَّ یُرَاجِعُ ثُمَّ یُطَلِّقُ ثُمَّ یُرَاجِعُ ثُمَّ یُطَلِّقُ قَالَ لَا تَحِلُّ لَهُ حَتَّی تَنْکِحَ زَوْجاً غَیْرَهُ وَ الَّتِی یُطَلِّقُهَا الرَّجُلُ ثَلَاثاً فَیَتَزَوَّجُهَا رَجُلٌ آخَرُ فَیُطَلِّقُهَا عَلَی السُّنَّهًِْ ثُمَّ تَرْجِعُ إِلَی زَوْجِهَا الْأَوَّلِ فَیُطَلِّقُهَا ثَلَاثَ مَرَّاتٍ عَلَی السُّنَّهًِْ وَ تَنْکِحُ زَوْجاً غَیْرَهُ فَیُطَلِّقُهَا ثُمَّ تَرْجِعُ إِلَی زَوْجِهَا الْأَوَّلِ فَیُطَلِّقُهَا ثَلَاثَ مَرَّاتٍ عَلَی السُّنَّهًِْ ثُمَّ تَنْکِحُ فَتِلْکَ الَّتِی لَا تَحِلُّ لَهُ أَبَداً وَ الْمُلَاعَنَهًُْ لَا تَحِلُّ لَهُ أَبَداً.

امام صادق (علیه السلام) أبوبصیر گوید: در مورد کسی‌که طلاق می‌دهد، سپس رجوع می‌کند و بعد از آن دوباره طلاق می‌دهد و باز رجوع می‌کند؛ سپس برای بار سوّم طلاق می‌دهد سؤال کردم؟ فرمود: زن بر او حلال نمی‌باشد مگر آنکه با دیگری ازدواج نماید؛ پس زنی که مرد سه بار طلاقش دهد و او با مرد دیگری ازدواج می‌کند و بعد از ازدواج، مرد او را طبق سنّت طلاق می‌دهد سپس به همسر اوّلش رجوع می‌کند؛ پس همسرش سه بار طبق سنّت او را طلاق می‌دهد و زن با دیگری ازدواج می‌کند و طلاق می‌گیرد سپس به همسر اوّلش رجوع می‌کند؛ پس سه بار او را طبق سنّت طلاق می‌دهد و سپس با دیگری ازدواج می‌کند. در این صورت دیگر، ازدواج با همسر اوّل تا ابد جایز و حلال نیست و [همچنین شخص] ملاعنه[کننده] تا ابد [بازگشت] به آن زن برایش مجاز نیست.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۱۹۰
بحارالأنوار، ج۱۰۱، ص۱۴۹
۱۸
(بقره/ ۲۳۰)

الصّادق (علیه السلام)- طَلَاقُ الْعِدَّهًِْ هُوَ أَنَّهُ إِذَا أَرَادَ الرَّجُلُ أَنْ یُطَلِّقَ امْرَأَتَهُ تَرَبَّصَ بِهَا حَتَّی تَحِیضَ وَ تَطْهُرَ ثُمَّ یُطَلِّقُهَا مِنْ قَبْلِ عِدَّتِهَا بِشَاهِدَیْنِ عَدْلَیْنِ ثُمَّ یُرَاجِعُهَا ثُمَّ یُطَلِّقُهَا ثُمَّ یُرَاجِعُهَا ثُمَّ یُطَلِّقُهَا فَإِذَا طَلَّقَهَا الثَّالِثَهًَْ فَلا تَحِلُّ لَهُ مِنْ بَعْدُ حَتَّی تَنْکِحَ زَوْجاً غَیْرَهُ فَإِنْ تَزَوَّجَهَا رَجُلٌ وَ لَمْ یَدْخُلْ بِهَا ثُمَّ طَلَّقَهَا أَوْ مَاتَ عَنْهَا لَمْ یَجُزْ لِلزَّوْجِ الْأَوَّلِ أَنْ یَتَزَوَّجَهَا حَتَّی یَتَزَوَّجَهَا رَجُلٌ وَ یَدْخُلَ بِهَا ثُمَّ یُطَلِّقَهَا أَوْ یَمُوتَ عَنْهَا فَحِینَئِذٍ یَجُوزُ لِلزَّوْجِ الْأَوَّلِ أَنْ یَتَزَوَّجَهَا بَعْدَ خُرُوجِهَا مِنْ عِدَّتِهَا.

امام صادق (علیه السلام) «طلاق عدّی» این‌گونه است که چنانچه مرد بخواهد زنش را طلاق دهد، منتظر می‌شود که زن، حیض شده و پاک گردد. سپس در حضور دو شاهد قبل از عدّه‌ی زن او را طلاق می‌دهد. سپس به زن رجوع کرده ولی دوباره طلاقش می‌دهد. سپس به زن رجوع کرده و بعد از آن طلاقش می‌دهد. پس اگر سه بار طلاقش داد، زن تنها در صورت ازدواج با دیگری بر او حلال می‌شود. پس چنانچه زن با مرد دیگر ازدواج کرد امّا بدون نزدیکی از مرد طلاق گرفت یا آنکه مرد فوت کرد، برای مرد اول، به ازدواج درآوردن آن زن جایز نیست؛ تا آنکه زن با مرد دیگری ازدواج نموده و همبستر شود؛ سپس او را طلاق دهد یا بمیرد؛ پس در این صورت مردِ اوّل می‌تواند پس از تمام‌شدن عدّه‌ی زن، با او ازدواج کند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۱۹۰
بحارالأنوار، ج۱۰۱، ص۱۶۰
۱۹
(بقره/ ۲۳۰)

الرّضا (علیه السلام)- عَنْ مُحَمَّدِ‌بْنِ‌مُضَارِبٍ قَالَ: سَأَلْتُ الرِّضَا (علیه السلام) عَنِ الْخَصِیِ یُحَلِّلُ؟ قَالَ: لَا یُحَلِّلُ.

امام رضا (علیه السلام) صفوان گوید: از امام رضا (علیه السلام) پرسیدم: «مرد عقیم [و خواجه] می‌تواند سبب حلال‌شدن زن بر شوهر سابق [پس از سه طلاقه‌کردن] شود»؟ حضرت پاسخ داد: «نه! او موجب حلال‌شدن نمی‌شود.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۱۹۰
وسایل الشیعه، ج۲۲، ص۱۳۲/ البرهان
۲۰
(بقره/ ۲۳۰)

الصّادق (علیه السلام)- وَ إِذَا طُلِّقَتِ الْمَرْأَهًُْ لِلْعِدَّهًِْ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ لَمْ یَحِلَّ لِلرَّجُلِ حَتَّی تَنْکِحَ زَوْجاً غَیْرَهُ وَ قَدْ قَالَ (علیه السلام) وَ اتَّقُوا تَزْوِیجَ الْمُطَلَّقَاتِ ثَلَاثاً فِی مَوْضِعٍ وَاحِدٍ فَإِنَّهُنَّ ذَوَاتُ أَزْوَاج.

امام صادق (علیه السلام) هرگاه مرد، زن را سه «طلاق عدّی» دهد، شوهر نمی‌تواند با وی ازدواج کند تا دیگری با او ازدواج کند [و او را طلاق بدهد] ... از ازدواج با زنی که در یک مجلس و یک لحظه سه طلاقه شده، بپرهیزید [زیرا این طلاق به این نحو، سه‌طلاقه محسوب نمی‌شود بلکه باید سه بار مجدّداً ازدواج و سپس طلاق بگیرد، نه اینکه بگویند تو سه طلاقه شدی] و چنین زنی همسر دارد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۱۹۲
بحارالأنوار، ج۱۰، ص۲۲۶/ نورالثقلین
بیشتر
بقره
همه
مقدمه
۱
۲
۳
۴
۵
۶
۷
۸
۹
۱۰
۱۱
۱۲
۱۳
۱۴
۱۵
۱۶
۱۷
۱۸
۱۹
۲۰
۲۱
۲۲
۲۳
۲۴
۲۵
۲۶
۲۷
۲۸
۲۹
۳۰
۳۱
۳۲
۳۳
۳۴
۳۵
۳۶
۳۷
۳۸
۳۹
۴۰
۴۱
۴۲
۴۳
۴۴
۴۵
۴۶
۴۷
۴۸
۴۹
۵۰
۵۱
۵۲
۵۳
۵۴
۵۵
۵۶
۵۷
۵۸
۵۹
۶۰
۶۱
۶۲
۶۳
۶۴
۶۵
۶۶
۶۷
۶۸
۶۹
۷۰
۷۱
۷۲
۷۳
۷۴
۷۵
۷۶
۷۷
۷۸
۷۹
۸۰
۸۱
۸۲
۸۳
۸۴
۸۵
۸۶
۸۷
۸۸
۸۹
۹۰
۹۱
۹۲
۹۳
۹۴
۹۵
۹۶
۹۷
۹۸
۹۹
۱۰۰
۱۰۱
۱۰۲
۱۰۳
۱۰۴
۱۰۵
۱۰۶
۱۰۷
۱۰۸
۱۰۹
۱۱۰
۱۱۱
۱۱۲
۱۱۳
۱۱۴
۱۱۵
۱۱۶
۱۱۷
۱۱۸
۱۱۹
۱۲۰
۱۲۱
۱۲۲
۱۲۳
۱۲۴
۱۲۵
۱۲۶
۱۲۷
۱۲۸
۱۲۹
۱۳۰
۱۳۱
۱۳۲
۱۳۳
۱۳۴
۱۳۵
۱۳۶
۱۳۷
۱۳۸
۱۳۹
۱۴۰
۱۴۱
۱۴۲
۱۴۳
۱۴۴
۱۴۵
۱۴۶
۱۴۷
۱۴۸
۱۴۹
۱۵۰
۱۵۱
۱۵۲
۱۵۳
۱۵۴
۱۵۵
۱۵۶
۱۵۷
۱۵۸
۱۵۹
۱۶۰
۱۶۱
۱۶۲
۱۶۳
۱۶۴
۱۶۵
۱۶۶
۱۶۷
۱۶۸
۱۶۹
۱۷۰
۱۷۱
۱۷۲
۱۷۳
۱۷۴
۱۷۵
۱۷۶
۱۷۷
۱۷۸
۱۷۹
۱۸۰
۱۸۱
۱۸۲
۱۸۳
۱۸۴
۱۸۵
۱۸۶
۱۸۷
۱۸۸
۱۸۹
۱۹۰
۱۹۱
۱۹۲
۱۹۳
۱۹۴
۱۹۵
۱۹۶
۱۹۷
۱۹۸
۱۹۹
۲۰۰
۲۰۱
۲۰۲
۲۰۳
۲۰۴
۲۰۵
۲۰۶
۲۰۷
۲۰۸
۲۰۹
۲۱۰
۲۱۱
۲۱۲
۲۱۳
۲۱۴
۲۱۵
۲۱۶
۲۱۷
۲۱۸
۲۱۹
۲۲۰
۲۲۱
۲۲۲
۲۲۳
۲۲۴
۲۲۵
۲۲۶
۲۲۷
۲۲۸
۲۲۹
۲۳۰
۲۳۱
۲۳۲
۲۳۳
۲۳۴
۲۳۵
۲۳۶
۲۳۷
۲۳۸
۲۳۹
۲۴۰
۲۴۱
۲۴۲
۲۴۳
۲۴۴
۲۴۵
۲۴۶
۲۴۷
۲۴۸
۲۴۹
۲۵۰
۲۵۱
۲۵۲
۲۵۳
۲۵۴
۲۵۵
۲۵۶
۲۵۷
۲۵۸
۲۵۹
۲۶۰
۲۶۱
۲۶۲
۲۶۳
۲۶۴
۲۶۵
۲۶۶
۲۶۷
۲۶۸
۲۶۹
۲۷۰
۲۷۱
۲۷۲
۲۷۳
۲۷۴
۲۷۵
۲۷۶
۲۷۷
۲۷۸
۲۷۹
۲۸۰
۲۸۱
۲۸۲
۲۸۳
۲۸۴
۲۸۵
۲۸۶