آیه ۳ - سوره نساء

آیه وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِي الْيَتامى فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ ذلِكَ أَدْنى أَلاَّ تَعُولُوا [3]

اگر مى‌ترسيد كه [به هنگام ازدواج با دختران يتيم]، عدالت را رعايت نكنيد، [از ازدواج با آنان، چشم‌پوشى كنيد و] با زنان [پاك] مورد علاقه خود ازدواج نماييد، دو يا سه يا چهار همسر؛ واگر مى‌ترسيد عدالت را [درباره‌ی همسران متعدّد] رعايت نكنيد، تنها يك همسر بگيريد، و يا از زنانى كه مالك آن‌هاييد استفاده كنيد. اين كار، به ترك ظلم و ستم نزديك‌تر است.

واگر می‌ترسید عدالت را [درباره‌ی همسران متعدّد] رعایت نکنید، تنها یک همسر بگیرید، و یا از زنانی که مالک آن‌هایید استفاده کنید. این کار، به ترک ظلم و ستم نزدیک‌تر است

۱ -۱
(نساء/ ۳)

الصّادق (علیه السلام)- عَنْ نُوحِ بْنِ شُعَیْبٍ وَ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ قَالَ: سَأَلَ ابْنُ‌أَبِی‌الْعَوْجَاءِ هِشَامَ‌بْنَ‌الْحَکَمِ فَقَالَ لَهُ أَ‌لَیْسَ اللَّهُ حَکِیماً قَالَ بَلَی وَ هُوَ أَحْکَمُ الْحَاکِمِینَ قَالَ فَأَخْبِرْنِی عَنْ قَوْلِهِ عَزَّوَجَلَّ فَانْکِحُوا ما طابَ لَکُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنی وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَ‌لَیْسَ هَذَا فَرْضاً قَالَ بَلَی قَالَ فَأَخْبِرْنِی عَنْ قَوْلِهِ عَزَّوَجَلَّ وَ لَنْ تَسْتَطِیعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَیْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ فَلا تَمِیلُوا کُلَّ الْمَیْلِ أَیُّ حَکِیمٍ یَتَکَلَّمُ بِهَذَا فَلَمْ یَکُنْ عِنْدَهُ جَوَابٌ فَرَحَلَ إِلَی الْمَدِینَهًِْ إِلَی أَبِی‌عَبْدِ‌اللَّهِ (علیه السلام) فَقَالَ یَا هِشَامُ فِی غَیْرِ وَقْتِ حَجٍّ وَ لَا عُمْرَهًٍْ قَالَ نَعَمْ جُعِلْتُ فِدَاکَ لِأَمْرٍ أَهَمَّنِی إِنَّ ابْنَ‌أَبِی‌الْعَوْجَاءِ سَأَلَنِی عَنْ مَسْأَلَهًٍْ لَمْ یَکُنْ عِنْدِی فِیهَا شَیْءٌ قَالَ وَ مَا هِیَ قَالَ فَأَخْبَرَهُ بِالْقِصَّهًِْ فَقَالَ لَهُ أَبُوعَبْدِ‌اللَّهِ (علیه السلام) أَمَّا قَوْلُهُ عَزَّوَجَلَّ فَانْکِحُوا ما طابَ لَکُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنی وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَواحِدَةً یَعْنِی فِی النَّفَقَهًِْ وَ أَمَّا قَوْلُهُ وَ لَنْ تَسْتَطِیعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَیْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ فَلا تَمِیلُوا کُلَّ الْمَیْلِ فَتَذَرُوها کَالْمُعَلَّقَةِ یَعْنِی فِی الْمَوَدَّهًِْ قَالَ فَلَمَّا قَدِمَ عَلَیْهِ هِشَامٌ بِهَذَا الْجَوَابِ وَ أَخْبَرَهُ قَالَ وَ اللَّهِ مَا هَذَا مِنْ عِنْدِکَ.

امام صادق (علیه السلام)- نوح‌بن‌شعیب و محمّدبن‌حسن گویند: ابن ابی‌عوجاء از هشام‌بن‌حکم پرسید: «مگر خداوند حکیم نیست»؟ گفت: «آری، او حکیم‌ترین حکیمان است». گفت: «پس به من بگو این آیه که خداوند تعالی در آن می‌فرماید: فَانْکِحُوا ما طابَ لَکُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنی وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا آیا این [آیه، بیان یک حکم] واجب نیست»؟ گفت: «آری». گفت: «و نیز به من بگو با توجّه به این کلام خداوند سبحان که می‌فرماید: شما هرگز نمی‌توانید [از نظر محبّت قلبی] در میان زنان، عدالت برقرار کنید، هرچند کوشش نمایید! ولی تمایل خود را بکلّی متوجّه یک طرف نسازید. (نساء/۱۲۹)، این چگونه حکیمی است که این‌گونه سخن می‌گوید»؟ امّا او جوابی نداشت، پس به مدینه نزد امام صادق (علیه السلام) رفت، امام (علیه السلام) فرمود: «ای هشام! اینک نه وقت حج است، نه عمره [برای چه کاری به مدینه آمدی]؟. هشام گفت: «آری جانم به فدایت، به خاطر کار مهمّی آمده‌ام». ابن ابی‌عوجاء درباره‌ی مسأله‌ای از من سؤال کرد که جوابی برای آن نداشتم. فرمود: «آن چیست»؟ و او نیز ماجرا را برایش تعریف کرد. امام صادق (علیه السلام) به او فرمود: «درباره‌ی آیه: فَانْکِحُوا ما طابَ لَکُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنی وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا باید گفت که منظور، توانایی در پرداخت نفقه است. امّا درباره‌ی آیه: شما هرگز نمی‌توانید [از نظر محبّت قلبی] در میان زنان، عدالت برقرار کنید، هرچند کوشش نمایید! ولی تمایل خود را بکلّی متوجّه یک طرف نسازید. (نساء/۱۲۹)؛ منظورش در مودّت و دوست‌داشتن است. زمانی‌که هشام به ابن‌ابی‌عوجاء این پاسخ را گفت، ابن‌ابی‌عوجاء گفت: «به خدا سوگند که این پاسخ از تو نیست».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۲۴
الکافی، ج۵، ص۳۶۲/ تهذیب الأحکام، ج۷، ص۴۲۰/ بحارالأنوار، ج۴۷، ص۲۲۵/ وسایل الشیعهًْ، ج۲۱، ص۳۴۵/ البرهان
۱ -۲
(نساء/ ۳)

الصّادق (علیه السلام)- رُوِیَ لَمَّا سَأَلَ رَجُلٌ مِنَ الزَّنَادِقَهًِْ أَبَاجَعْفَرٍ الْأَحْوَلَ فَقَالَ أَخْبِرْنِی عَنْ قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَی فَانْکِحُوا ما طابَ لَکُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنی وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَواحِدَةًً وَ قَالَ تَعَالَی فِی آخِرِ السُّورَهًِْ وَ لَنْ تَسْتَطِیعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَیْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ فَلا تَمِیلُوا کُلَّ الْمَیْلِ فَبَیْنَ الْقَوْلَیْنِ فَرْقٌ فَقَالَ أَبُوجَعْفَرٍ الْأَحْوَلُ فَلَمْ یَکُنْ فِی ذَلِکَ عِنْدِی جَوَابٌ فَقَدِمْتُ الْمَدِینَهًَْ فَدَخَلْتُ عَلَی أَبِی‌عَبْدِ‌اللَّهِ (علیه السلام) فَسَأَلْتُهُ عَنِ الْآیَتَیْنِ فَقَالَ أَمَّا قَوْلُهُ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَواحِدَةً فَإِنَّمَا عَنَی فِی النَّفَقَهًِْ وَ قَوْلُهُ وَ لَنْ‌تَسْتَطِیعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَیْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ فَإِنَّمَا عَنَی فِی الْمَوَدَّهًِْ فَإِنَّهُ لَا یَقْدِرُ أَحَدٌ أَنْ یَعْدِلَ بَیْنَ امْرَأَتَیْنِ فِی الْمَوَدَّهًِْ فَرَجَعَ أَبُوجَعْفَرٍ الْأَحْوَلُ إِلَی الرَّجُلِ فَأَخْبَرَهُ فَقَالَ هَذَا حَمَلْتَهُ مِنَ الْحِجَازِ.

امام صادق (علیه السلام)- روایت شده است: مردی از زنادقه (منکران خدا) از ابوجعفر احول پرسید: «از آیه: فَانْکِحُوا ما طابَ لَکُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنی وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا برایم بگو درحالی‌که در پایان سوره آمده است که: وَ لَنْ تَسْتَطِیعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَیْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ فَلا تَمِیلُوا؛ آیا بین این دو کلام فرقی وجود ندارد»؟ ابوجعفر احول گفت: «جوابی برای آن نداشتم، پس به مدینه نزد امام صادق (علیه السلام) رفتم و از او درباره‌ی این دو آیه پرسیدم». امام (علیه السلام) فرمود: «درباره آیه: فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَواحِدَةً منظور خداوند تعالی؛ [توان پرداخت] نفقه است و در آیه: وَ لَن تَسْتَطِیعواْ أَن تَعدِلُواْ بَیْنَ النِّسَاء وَ لَوْ حَرَصْتُمْ فَلاَ تَمِیلُواْ کُلَّ الْمَیْلِ» منظور خداوند، [ابراز] مودّت و مهربانی [به همسران] است، زیرا کسی نمی‌تواند بین دو زن در [ابراز] مودّت، عدالت را رعایت کند. ابوجعفر احول نزد آن مرد بازگشت و پاسخ را به او گفت. آن مرد گفت: «این پاسخ را شتران از حجاز آورده‌اند [و این پاسخ از تو نیست].

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۲۴
بحارالأنوار، ج۱۰، ص۲۰۲/ القمی، ج۱، ص۱۵۵/ المناقب، ج۴، ص۲۵۰/ البرهان
۱ -۳
(نساء/ ۳)

الباقر (علیه السلام)- قَضَی أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) فِی امْرَأَهًٍْ تَزَوَّجَهَا رَجُلٌ وَ شَرَطَ عَلَیْهَا وَ عَلَی أَهْلِهَا إِنْ تَزَوَّجَ عَلَیْهَا امْرَأَهًًْ أَوْ هَجَرَهَا أَوْ أَتَی عَلَیْهَا سُرِّیَّهًًْ فَإِنَّهَا طَلِقٌ فَقَالَ شَرْطُ اللَّهِ قَبْلَ شَرْطِکُمْ إِنْ شَاءَ وَفَی بِشَرْطِهِ وَ إِنْ شَاءَ أَمْسَکَ امْرَأَتَهُ وَ نَکَحَ عَلَیْهَا وَ تَسَرَّی عَلَیْهَا وَ هَجَرَهَا إِنْ أَتَتْ سَبِیلَ ذَلِکَ قَالَ اللَّهُ فِی کِتَابِهِ فَانْکِحُوا ما طابَ لَکُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنی وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ وَ قَالَ أُحِلَّ لَکُمْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ وَ قَالَ وَ اللَّاتِی تَخافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَ اهْجُرُوهُنَّ فِی الْمَضاجِعِ وَ اضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَکُمْ فَلا تَبْغُوا عَلَیْهِنَّ سَبِیلًا إِنَّ اللهَ کانَ عَلِیًّا کَبِیراً.

امام باقر (علیه السلام)- امام علی (علیه السلام) در قضیه‌ای قضاوت کرد که در آن زن و خانواده‌اش بر مرد شرط کرده بودند که در صورت ازدواج مجدّد و گرفتن کنیزکان و ترک‌کردن او، آن زن مطلقه به شمار آید. حضرت (علیه السلام) فرمود: «شرط خدا بر شرط شما مقدّم است. اگر مرد خواست می‌تواند به شرطش وفا کند و اگر بخواهد می‌تواند زن خود را نگه دارد و علاوه بر او، زن بگیرد و کنیز داشته باشد و اگر شرایطش را پیدا کند، او را ترک نماید؛ خداوند در کتابش می‌فرماید: فَانکِحُواْ مَا طَابَ لَکُم مِّنَ النِّسَاء مَثْنَی وَ ثُلاَثَ وَ رُبَاع، و فرمود: أُحِلَّ لَکُمْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ، و فرمود: و [امّا] آن دسته از زنان را که از سرکشی و مخالفتشان بیم دارید، پند و اندرز دهید! [و اگر مؤثر واقع نشد]، در بستر از آن‌ها دوری نمایید! و [اگر هیچ راهی جز شدّت عمل، برای وادارکردن آن‌ها به انجام وظایفشان نبود]، آن‌ها را تنبیه کنید! و اگر از شما پیروی کردند، راهی برای تعدّی بر آن‌ها نجویید! [بدانید] خداوند، بلندمرتبه و بزرگ است. [و قدرت او، بالاترین قدرتهاست]. (نساء/۳۴)».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۲۴
بحارالأنوار، ج۱۰۱، ص۶۸/ العیاشی، ج۱، ص۲۴۰/ وسایل الشیعهًْ، ج۲۱، ص۲۷۷/ مستدرک الوسایل، ج۱۵، ص۸۵/ القمی، ج۱، ص۱۳۰/ البرهان
۱ -۴
(نساء/ ۳)

الرّسول (صلی الله علیه و آله)- مَنْ جَمَعَ مِنَ النِّسَاءِ مَا لَا یَنْکِحُ فَزَنَیْنَ فَالْإِثْمُ عَلَیْهِ وَ قَدْ قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ.

پیامبر (صلی الله علیه و آله)- اگر مردی با زنی بدون عقد ازدواج همبستر شود، زنا کرده و گناه کرده است و خداوند فرموده است: فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۲۶
دعایم الإسلام، ج۲، ص۱۹۳/ مستدرک الوسایل، ج۱۵، ص۳۴
۱ -۵
(نساء/ ۳)

أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- دَعَائِمُ الْإِسْلَامِ، عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام): أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ رَجُلٍ تَزَوَّجَ أَمَهًًْ فَطَلَّقَهَا طَلَاقاً لَا تَحِلُّ لَهُ إِلَّا بَعْدَ زَوْجٍ ثُمَّ اشْتَرَاهَا هَلْ یَحِلُّ لَهُ أَنْ یَطَأَهَا بِمِلْکِ الْیَمِینِ قَالَ (علیه السلام) أَحَلَّتْهَا آیَهًٌْ وَ حَرَّمَتْهَا آیَهًٌْ فَأَمَّا الَّتِی حَرَّمَتْهَا قَوْلُهُ عَزَّوَجَلَّ فَلا تَحِلُّ لَهُ مِنْ بَعْدُ حَتَّی تَنْکِحَ زَوْجاً غَیْرَهُ وَ أَمَّا الَّتِی أَحَلَّتْهَا قَوْلُهُ أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ وَ أَنَا أَکْرَهُ ذَلِکَ وَ أَنْهَی عَنْهُ نَفْسِی وَ وُلْدِی.

امام علی (علیه السلام)- در دعائم آمده است: از امام علی (علیه السلام) پرسیده شد: «چه می‌فرمایید در مورد مردی که زنی (کنیزی) را به نحوی طلاق داده که از لحاظ شرعی امکان رجوع به او نیست مگر آنکه مرد، ابتدا زن دیگری بگیرد]سپس می‌تواند او را مجدّداً به عقد خود در آورد[، امّا بدون آنکه زن دیگری بگیرد، همان زن طلاق داده شده را، به‌عنوان کنیز بخرد. آیا مجاز است به این عنوان که آن زن، هم اکنون از کنیزان او است، با او همبستر شود»؟ امام (علیه السلام) فرمود: «آیه‌ای در قرآن است که آن را حرام کرده و آیه‌ای دیگر است که آن را حلال کرده. آن آیه‌ای که آن را حرام کرده آنجاست که فرمود: فَلا تَحِلُّ لَهُ مِنْ بَعْدُ حَتَّی تَنْکِحَ زَوْجاً غَیْرَهُ و آن آیه‌ای که آن را حلال کرده آنجاست که فرمود: أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ. ولی بدان که من بر انجام این کار اکراه دارم و آن را مکروه می‌دانم لذا خود و فرزندانم را از آن نهی می‌کنم».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۲۶
دعایم الإسلام، ج۲، ص۲۹۸/ مستدرک الوسایل، ج۱۵، ص۳۴۰
۱ -۶
(نساء/ ۳)

الصّادق (علیه السلام)- لَا یَحِلُ لِمَاءِ الرَّجُلِ أَنْ یَجْرِیَ فِی أَکْثَرَ مِنْ أَرْبَعَهًِْ أَرْحَامٍ مِنَ الْحَرَائِرِ.

امام صادق (علیه السلام)- جایز نیست که مرد [به‌طور همزمان] با بیش از چهار زن آزاد (غیر کنیز) جماع کند [و بیش از چهار همسر داشته باشد].

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۲۶
وسایل الشیعهًْ، ج۲۰، ص۵۱۹/ البرهان
۱ -۷
(نساء/ ۳)

الرّضا (علیه السلام)- عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ أَنَّ الرِّضَا (علیه السلام) کَتَبَ إِلَیْهِ فِیمَا کَتَبَ مِنْ جَوَابِ مَسَائِلِهِ عِلَّهًُْ تَزْوِیجِ الرَّجُلِ أَرْبَعَ نِسْوَهًٍْ وَ تَحْرُمُ أَنْ تَتَزَوَّجَ الْمَرْأَهًُْ أَکْثَرَ مِنْ وَاحِدٍ لِأَنَّ الرَّجُلَ إِذَا تَزَوَّجَ أَرْبَعَ نِسْوَهًٍْ کَانَ الْوَلَدُ مَنْسُوباً إِلَیْهِ وَ الْمَرْأَهًُْ لَوْ کَانَ لَهَا زَوْجَانِ أَوْ أَکْثَرُ مِنْ ذَلِکَ لَمْ یُعْرَفِ الْوَلَدُ لِمَنْ هُوَ إِذْ هُمُ الْمُشْتَرِکُونَ فِی نِکَاحِهَا وَ فِی ذَلِکَ فَسَادُ الْأَنْسَابِ وَ الْمَوَارِیثِ وَ الْمَعَارِف.

امام رضا (علیه السلام)- محمّدبن‌سنان گوید: امام رضا (علیه السلام) در پاسخ به یکی از سؤالاتی که در مورد علّت جواز ازدواج با چهار زن پرسیده بودند، چنین نوشت: «دلیل اینکه مرد می‌تواند با چهار زن ازدواج کند، امّا بر زن حرام است که با بیش از یک مرد ازدواج کند این است که اگر مرد با چهار زن ازدواج کند، فرزندش منتسب به اوست. امّا اگر زن، بیش از یک همسر داشته باشد، معلوم نمی‌شود فرزندش از کیست؛ چرا که همسرانش در نکاح او مشترکند و این امر باعث گم‌شدن انساب و ارث‌بردن و خویشاوندی می‌گردد».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۲۶
علل الشرایع، ج۲، ص۵۰۴/ البرهان
۱ -۸
(نساء/ ۳)

الصّادق (علیه السلام)- إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی لَمْ یَجْعَلِ الْغَیْرَهًَْ لِلنِّسَاءِ إِنَّمَا تَغَارُ الْمُنْکِرَاتُ مِنْهُنَ فَأَمَّا الْمُؤْمِنَاتُ فَلَا وَ إِنَّمَا جَعَلَ اللَّهُ تَعَالَی الْغَیْرَهًَْ لِلرِّجَالِ لِأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَلَّ تَعَالَی لَهُ أَرْبَعاً وَ مَا مَلَکَتْ یَمِینُهُ وَ لَمْ یَجْعَلْ لِلْمَرْأَهًِْ إِلَّا زَوْجَهَا وَحْدَهُ فَإِنْ بَغَتْ مَعَهُ غَیْرَهُ کَانَتْ زَانِیَهًْ.

امام صادق (علیه السلام)- خداوند تعالی غیرت [در اینجا به‌معنای این است که زن چشم دیدن این را ندارد که ببیند مرد، با همسر دیگری نیز باشد] را در وجود زنان قرار نداده و فقط زنان پلید، غیرت دارند؛ امّا زنان مؤمن چنین نیستند. خداوند غیرت را تنها در مردان قرار داده و از این رو اختیارنمودن چهار زن و تعداد نامحدودی از کنیزکان را برای مرد حلال نموده است. امّا برای زن تنها [ازدواج با] یک همسر را اجازه داده و اگر زن با مرد دیگری غیر از همسرش ارتباط داشته باشد، زناکار است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۲۶
علل الشرایع، ج۲، ص۵۰۵/ البرهان
۱ -۹
(نساء/ ۳)

الباقر (علیه السلام)- أَمَّا قَوْلُهُ تَعَالَی: فَانْکِحُوا مَا طَابَ لَکُمْ فَهُوَ جَوَابٌ لِقَوْلِهِ: وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا.

امام باقر (علیه السلام)- فَانْکِحُوا ما طابَ لَکُمْ در حکم جوابی است برای آنجا که فرمود: وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۲۶
فقه القرآن، ج۲، ص۹۷
بیشتر