آیه رُسُلاً مُبَشِّرينَ وَ مُنْذِرينَ لِئَلاَّ يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ وَ كانَ اللهُ عَزيزاً حَكيماً [165]
پيامبرانى كه بشارتدهنده و بيمدهنده بودند، تا بعد از [آمدن] اين پيامبران، حجّتى براى مردم در برابر خدا باقى نماند، [و بر همه اتمام حجّت شود]؛ و خداوند، توانا و حكيم است.
الهادی (علیه السلام)- رِسَالَتُهُ (علیه السلام) فِی الرَّدِّ عَلَی أَهْلِ الجَبْرِ وَ التَّفْوِیضِ وَ هِیَ ... إِنَ اللَّهَ جَلَ وَ عَزَّ لَمْ یَخْلُقِ الْخَلْقَ عَبَثاً وَ لَا أَهْمَلَهُمْ سُدًی وَ لَا أَظْهَرَ حِکْمَتَهُ لَعِباً وَ بِذَلِکَ أَخْبَرَ فِی قَوْلِهِ أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناکُمْ عَبَثاً فَإِنْ قَالَ قَائِلٌ فَلَمْ یَعْلَمِ اللَّهُ مَا یَکُونُ مِنَ الْعِبَادِ حَتَّی اخْتَبَرَهُمْ قُلْنَا بَلَی قَدْ عَلِمَ مَا یَکُونُ مِنْهُمْ قَبْلَ کَوْنِهِ وَ ذَلِکَ قَوْلُهُ وَ لَوْ رُدُّوا لَعادُوا لِما نُهُوا عَنْهُ وَ إِنَّمَا اخْتَبَرَهُمْ لِیُعَلِّمَهُمْ عَدْلَهُ وَ لَا یُعَذِّبَهُمْ إِلَّا بِحُجَّهًٍْ بَعْدَ الْفِعْلِ وَ قَدْ أَخْبَرَ بِقَوْلِهِ وَ لَوْ أَنَّا أَهْلَکْناهُمْ بِعَذابٍ مِنْ قَبْلِهِ لَقالُوا رَبَّنا لَوْ لا أَرْسَلْتَ إِلَیْنا رَسُولًا وَ قَوْلِهِ وَ ما کُنَّا مُعَذِّبِینَ حَتَّی نَبْعَثَ رَسُولًا وَ قَوْلِهِ رُسُلًا مُبَشِّرِینَ وَ مُنْذِرِینَ فَالاخْتِبَارُ مِنَ اللَّهِ بِالاسْتِطَاعَهًِْ الَّتِی مَلَّکَهَا عَبْدَهُ وَ هُوَ الْقَوْلُ بَیْنَ الْجَبْرِ وَ التَّفْوِیضِ وَ بِهَذَا نَطَقَ الْقُرْآنُ وَ جَرَتِ الْأَخْبَارُ عَنِ الْأَئِمَّهًِْ (مِنْ آلِ الرَّسُولِ (صلی الله علیه و آله).
امام هادی (علیه السلام)- نامهی امام (علیه السلام) که حاوی ردّ نظر اهل جبر و تفویض بودند چنین بود: «خدای عزّوجلّ مردم را بیهوده نیافریده و آنها را سر خود رها نکرده و حکمت خود را بازیچه قرار نداده و این حقیقت را بدین گفتهی خود بیان فرموده که آیا گمان کردید شما را بیهوده آفریدهایم. (مؤمنون/۱۱۵) پس اگر کسی بگوید: «مگر خدا سرنوشت بندگان را نمیداند که آنها را آزمایش میکند»؟ گوییم، چرا؛ حتّی پیش از آنکه کاری کنند میداند چه خواهند کرد و این بیان اوست که فرماید: و اگر بازگردند، به همان اعمالی که از آن نهی شده بودند بازمیگردند. (انعام/۲۸). [امّا] آنها را میآزماید تا عدل خود را بدانها بنمایاند، و آنان را جز با حجّت و بعد از آنکه کار خطایی بکنند، عذاب نمیکند و از این معنی چنین خبر داده است که اگر ما آنان را پیش از آن [که قرآن نازل شود] با عذابی هلاک میکردیم، [در قیامت] میگفتند: «پروردگارا! چرا پیامبری برای ما نفرستادی. (طه/۱۳۴). و فرموده اوست: ما هرگز [قومی را] مجازات نخواهیم کرد، مگر آنکه پیامبری مبعوث کرده باشیم [تا وظایفشان را بیان کند]. (اسراء/۱۵) و فرمودهی اوست: رُسُلًا مُبَشِّرِینَ وَ مُنْذِرِینَ و [اساس وجود این] آزمایش به خاطر [وجود] توانایی است که خدا به بندهی خود داده است و این است اعتقاد به [حالتی] میان جبر و تفویض [که اعتقادی صحیح است]. و قرآن به همین مطلب اشاره دارد. و اخبار رسیده از امامان که از خاندان پیامبر (صلی الله علیه و آله) هستند بر همین جاری است.
الصّادق (علیه السلام)- عَنْ أَبِیبَصِیرٍ عَنْ أَبِیعَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) سَأَلَهُ رَجُلٌ فَقَالَ لِأَیِّ شَیْءٍ بَعَثَ اللَّهُ الْأَنْبِیَاءَ (وَ الرُّسُلَ إِلَی النَّاسِ فَقَالَ لِئَلَّا یَکُونَ لِلنَّاسِ عَلَی اللهِ حُجَّةٌ مِنْ بَعْدِ الرُّسُلِ (وَ لِئَلَّا یَقُولُوا ما جاءَنا مِنْ بَشِیرٍ وَ لا نَذِیرٍ وَ لِتَکُونَ حُجَّهًُْ اللَّهِ عَلَیْهِمْ أَلَا تَسْمَعُ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ یَقُولُ حِکَایَهًًْ عَنْ خَزَنَهًِْ جَهَنَّمَ وَ احْتِجَاجِهِمْ عَلَی أَهْلِ النَّارِ بِالْأَنْبِیَاءِ (وَ الرُّسُلِ أَ لَمْ یَأْتِکُمْ نَذِیرٌ قالُوا بَلی قَدْ جاءَنا نَذِیرٌ فَکَذَّبْنا وَ قُلْنا ما نَزَّلَ اللهُ مِنْ شَیْءٍ إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا فِی ضَلالٍ کَبِیرٍ.
امام صادق (علیه السلام)- ابوبصیر نقل میکند: مردی از امام صادق (علیه السلام) سؤال کرد: «خداوند برای چه پیامبران و انبیا (را برای مردم فرستاد؟ ایشان پاسخ داد: تا بعد از آمدن پیامبران «مردم بهانهای بر خداوند نداشته باشند» و نیز نگویند «بشارتدهنده و بیمدهندهای برای ما نیامد». و برای اینکه پیامبران، حجّت خدا بر مردم باشند. آیا نشنیدهای که خداوند عزوجل حکایتی از زبان نگهبانان جهنّم و استدلال آنان برای جهنّمیان در مورد پیامبران آورده و فرموده است: میپرسند: «مگر بیمدهنده الهی بهسراغ شما نیامد؟!» میگویند: «آری، بیمدهنده بهسراغ ما آمد، ولی ما او را تکذیب کردیم و گفتیم: خداوند هرگز چیزی نازل نکرده، و شما در گمراهی بزرگی هستید»!. (ملک/۹۸)».
أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- مَا کَانَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ لِیَجْعَلَ لِجَوَارِحِ الْإِنْسَانِ إِمَاماً فِی جَسَدِهِ یَنْفِی عَنْهَا الشُّکُوکَ وَ یُثْبِتُ لَهَا الْیَقِینَ وَ هُوَ الْقَلْبُ وَ یُهْمِلُ ذَلِکَ فِی الْحُجَجِ وَ هُوَ قَوْلُهُ تَعَالَی فَلِلَّهِ الْحُجَّهًُْ الْبالِغَهًُْ فَلَوْ شاءَ لَهَداکُمْ أَجْمَعِینَ وَ قَالَ لِئَلَّا یَکُونَ لِلنَّاسِ عَلَی اللهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ وَ قَالَ تَعَالَی أَنْ تَقُولُوا ما جاءَنا مِنْ بَشِیرٍ وَ لا نَذِیرٍ وَ قَالَ سُبْحَانَهُ وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا ... ثُمَّ فَرَضَ عَلَی الْأُمَّهًِْ طَاعَهًَْ وُلَاهًِْ أَمْرِهِ الْقُوَّامِ بِدِینِهِ کَمَا فَرَضَ عَلَیْهِمْ طَاعَهًَْ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله).
امام علی (علیه السلام)- اینطور نیست که خداوند در میان اعضاء و جوارح آدمیان رهبر و امامی قرار دهد که شکّ و شبه را از آنها دور کند و برای آنها یقین را ثابت نماید و آن امام قلب آدمی باشد، ولی در حجّتها [برای هدایت مردم] کوتاهی کند. در قرآن مجید فرمود: دلیل رسا [و قاطع] برای خداست [دلیلی که برای هیچکس بهانهای باقی نمیگذارد]. و اگر او بخواهد، همهی شما را [به اجبار] هدایت میکند. [ولی چون هدایت اجباری بیثمر است، این کار را نمیکند]. (انعام/۱۴۹) در جای دیگر فرمود: لِئَلَّا یَکُونَ لِلنَّاسِ عَلَی اللهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُل، در آیهی دیگر فرمود: و از آنان امامان [و پیشوایانی] قرار دادیم که به فرمان ما [مردم را] هدایت میکردند. (سجده/۲۴). بعد از آن اطاعت والیان امر که نگهبانان دین او هستند را بر مردم واجب کرد، همانگونه که اطاعت رسول (صلی الله علیه و آله) را واجب کرده بود.
أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- قَدْ قَطَعَ اللَّهُ عُذْرَ عِبَادِهِ بِتَبْیِینِ آیَاتِهِ وَ إِرْسَالِ رُسُلِهِ (لِئَلَّا یَکُونَ لِلنَّاسِ عَلَی اللهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ (وَ لَمْ یُخْلِ أَرْضَهُ مِنْ عَالِمٍ بِمَا یَحْتَاجُ الْخَلِیقَهًُْ إِلَیْهِ وَ مُتَعَلِّمٌ عَلَی سَبِیلِ نَجَاهًٍْ أُولَئِکَ هُمُ الْأَقَلُّونَ عَدَداً وَ قَدْ بَیَّنَ اللَّهُ ذَلِکَ فِی أُمَمِ الْأَنْبِیَاءِ (وَ جَعَلَهُمْ مَثَلًا لِمَنْ تَأَخَّرَ بِقَوْلِهِ أَطِیعُوا اللهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُم.
امام علی (علیه السلام)- خداوند هرگونه بهانه را از بندگان خود، با تبیین آیاتش و فرستادن رسولانش گرفته است تا بعد از [آمدن] این پیامبران، حجّتی برای مردم در برابر خدا باقی نماند، [و بر همه اتمام حجّت شود]؛ خداوند زمین را از حجّت خود که به وجود آن جانشین احتیاج باشد خالی نگذاشته است، جانشینی که معلّم راه نجات است. این معلّمان از لحاظ تعداد در اقلیّتاند و خداوند این مطلب را در مورد امّت پیامبران بیان کرده است و داستان آنها را مثلی برای دیگران قرار داده آنجا که فرمود: اطاعت کنید خدا را! و اطاعت کنید پیامبر خدا و اولوالأمر [اوصیای پیامبر] را!.
أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- ضَرَبَ لِلنَّاسِ فِیهِ الْأَمْثَالَ وَ صَرَّفَ فِیهِ الْآیَاتِ لَعَلَّهُمْ یَعْقِلُونَ أَحَلَّ فِیهِ الْحَلَالَ وَ حَرَّمَ فِیهِ الْحَرَامَ وَ شَرَعَ فِیهِ الدِّینَ لِعِبَادِهِ عُذْراً وَ نُذْراً لِئَلَّا یَکُونَ لِلنَّاسِ عَلَی اللهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ (وَ یَکُونَ بَلَاغاً لِقَوْمٍ عابِدِینَ.
امام علی (علیه السلام)- خداوند در قرآن برای مردم مثلهایی زده و نشانههایی را توضیح داده که شاید آنها تعقّل کنند، حلالها و حرامها را در آن برشمرده و دین را در ضمن آن برای بندگانش قانون نهاده و عذر آنها را زائل کرده و آنها را بیم داده تا برای مردم بر خداوند پس از ارسال رسولان حجّتی و بهانهای نباشد و بیان آشکاری برای مردم خداپرست باشد.
أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- فَبَعَثَ فِیهِمْ رُسُلَهُ (وَ وَاتَرَ إِلَیْهِمْ أَنْبِیَاءَهُ (لِیَسْتَأْدُوهُمْ مِیثَاقَ فِطْرَتِهِ وَ یُذَکِّرُوهُمْ مَنْسِیَّ نِعْمَتِهِ وَ یَحْتَجُّوا عَلَیْهِمْ بِالتَّبْلِیغِ وَ یُثِیرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ وَ یُرُوهُمْ آیَاتِ الْمَقْدِرَهًِْ مِنْ سَقْفٍ فَوْقَهُمْ مَرْفُوعٍ وَ مِهَادٍ تَحْتَهُمْ مَوْضُوعٍ وَ مَعَایِشَ تُحْیِیهِمْ وَ آجَالٍ تُفْنِیهِمْ وَ أَوْصَابٍ تُهْرِمُهُمْ وَ أَحْدَاثٍ {تَتَتَابَعُ} تَتَابَعُ عَلَیْهِمْ وَ لَمْ یُخْلِ اللَّهُ سُبْحَانَهُ خَلْقَهُ مِنْ نَبِیٍّ مُرْسَلٍ أَوْ کِتَابٍ مُنْزَلٍ أَوْ حُجَّهًٍْ لَازِمَهًٍْ أَوْ مَحَجَّهًٍْ قَائِمَهًٍْ رُسُلٌ (لَا تُقَصِّرُ بِهِمْ قِلَّهًُْ عَدَدِهِمْ وَ لَا کَثْرَهًُْ الْمُکَذِّبِینَ لَهُمْ مِنْ سَابِقٍ سُمِّیَ لَهُ مَنْ بَعْدَهُ أَوْ غَابِرٍ عَرَّفَهُ مَنْ قَبْلَهُ عَلَی ذَلِکَ نَسَلَتِ الْقُرُونُ و مَضَتِ الدُّهُورُ وَ سَلَفَتِ الْآبَاءُ وَ خَلَفَتِ الْأَبْنَاءُ إِلَی أَنْ بَعَثَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ مُحَمَّداً (صلی الله علیه و آله) رَسُولَ اللَّهِ.
امام علی (علیه السلام)- خداوند رسولانی را برانگیخت و پیامبرانش را پیاپی بهسوی آنان فرستاد تا مردم را به ادای پیمان فطری که با آفریدگارشان بسته بودند، وادار نمایند و نعمت فراموش شده او را به یادشان بیاورند و با تبلیغ دلایل روشن، وظیفهی رسالت را بهجای آورند، و نیروهای مخفی عقول مردم را بر انگیزانند و بارور بسازد و آیات قدرت الهی را در سقفی که بر فرازشان برافراشته [آسمان] و بهصورت یک گهواره در زیرشان قرارداده [زمین] و ابزار زندگی که آنها را زنده نگه میدارد و اجلی که آنها را فانی میکند و بیماریهایی که آنها را پیر میکند و اتّفاقاتی که آنها را دنبال میکند، ببینند و بیندیشند. هیچگاه خداوند مخلوقاتش را بدون پیامبری که فرستاده شود یا کتابی که نازل شود یا حجّتی که همراهشان باشد یا برهانی که برپا و استوار باشد رها نکرده. فرستادگان به خاطر کمی تعداد و زیادی تکذیبکنندگان از مأموریّت خود کوتاه نیامدهاند. فرستادهی قبلی، رسول بعدی را معرفی میکرده یا آنکه موجود بوده رسولان قبلی را تأیید میکرده و معرّفی مینموده، قرنها به این شکل گذشته و روزگار چنین سپری شده. پدران گذشته و پسران جانشین آنها آمدند تا اینکه خداوند محمّد (صلی الله علیه و آله) را برانگیخت.
أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- فَأَمَّا مَا ظَاهِرُهُ الْعُمُومُ وَ مَعْنَاهُ الْخُصُوصُ فَقَوْلُهُ عَزَّوَجَلَّ لِئَلَّا یَکُونَ لِلنَّاسِ عَلَی اللهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ یَعْنِی بِالنَّاسِ هَاهُنَا الْیَهُودَ فَقَطْ.
امام علی (علیه السلام)- نمونهای از آیات قرآن که ظاهرش مخاطب عام است امّا در اصل معنای خود فقط مخاطب خاص دارد این آیه است که میفرماید: لِئَلَّا یَکُونَ لِلنَّاسِ عَلَی اللهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ که در اینجا منظور از ناس، فقط یهودیان است.