آیه ۱۷۰ - سوره نساء

آیه يا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَكُمُ الرَّسُولُ بِالْحَقِّ مِنْ رَبِّكُمْ فَآمِنُوا خَيْراً لَكُمْ وَ إِنْ تَكْفُرُوا فَإِنَّ لِلهِ‌ ما فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ كانَ اللهُ‌ عَليماً حَكيماً [170]

اى مردم! پيامبر [ى كه انتظارش را مى‌كشيديد]، حق را از جانب پروردگارتان براى شما آورده است، پس به او ايمان بياوريد كه براى شما بهتر است. و اگر كافر شويد، [به خدا زيانى نمى‌رسد]؛ زيرا آنچه در آسمان‌ها و زمين است از آن خداست، و خداوند، دانا و حكيم است.

۱
(نساء/ ۱۷۰)

الباقر (علیه السلام)- یا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَکُمُ الرَّسُولُ بِالْحَقِّ مِنْ رَبِّکُمْ فِی وَلَایَهًِْ عَلِیٍّ (علیه السلام) فَآمِنُوا خَیْراً لَکُمْ وَ إِنْ تَکْفُرُوا بِوَلَایَهًِْ عَلِیٍّ (علیه السلام) فَإِنَّ لِلهِ ما فِی السَّماواتِ وَ مَا فِی الْأَرْضِ.

امام باقر (علیه السلام)- یا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَکُمُ الرَّسُولُ بِالْحَقِّ مِنْ رَبِّکُمْ ای مردم! پیامبر، بر مبنای حق، در قضیّه‌ی ولایت علی (علیه السلام)، آن امر را از ناحیه‌ی خدا برای شما آورده است، به آن ایمان بیاورید که برای شما بهتر است امّا اگر به ولایت علی (علیه السلام) کفر بورزید، بدانید که آسمان‌ها و زمین به دست قدرت خداست.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۵۳۲
الکافی، ج۱، ص۴۲۴/ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۲۲۴/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۱۴۹/ نورالثقلین
۲
(نساء/ ۱۷۰)

الباقر (علیه السلام)- یا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَکُمُ الرَّسُولُ بِالْحَقِّ مِنْ رَبِّکُمْ فَآمِنُوا خَیْراً لَکُمْ یَعنِی بِوَلَایَهًِْ عَلِیِّ‌بنِ‌أَبِی‌طَالِبٍ (علیه السلام).

امام باقر (علیه السلام)- یا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَکُمُ الرَّسُولُ بِالحَقِّ مِنْ رَبِّکُمْ فَآمِنُوا خَیْراً لَکُمْ، یعنی به ولایت علی (علیه السلام) ایمان بیاورید.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۵۳۲
الصراط المستقیم، ج۱، ص۲۷۳/ البرهان
۳
(نساء/ ۱۷۰)

علی‌بن‌إبراهیم (رحمة الله علیه)- وَ لَوِ اتَّبَعَ الْحَقُّ أَهْواءَهُمْ قَالَ الْحَقُّ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) وَ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) وَ الدَّلِیلُ عَلَی ذَلِکَ قَوْلُهُ قَدْ جاءَکُمُ الرَّسُولُ بِالْحَقِّ مِنْ رَبِّکُمْ یَعْنِی وَلَایَهًَْ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) وَ مِثْلُهُ کَثِیرٌ وَ الدَّلِیلُ عَلَی أَنَّ الْحَقَّ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) وَ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) قَوْلُ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ لَوِ اتَّبَعَ رَسُولُ اللهِ وَ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) قُرَیْشاً لَفَسَدَتِ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ وَ مَنْ فِیهِنَّ فَفَسَادُ السَّمَاءِ إِذَا لَمْ تَمْطُرْ وَ فَسَادُ الْأَرْضِ إِذَا لَمْ تَنْبُتْ وَ فَسَادُ النَّاسِ فِی ذَلِکَ.

علیّ‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- در آیه: و اگر حق از هوس‌های آن‌ها پیروی کند. (مؤمنون/۷۱) منظور از الحَقُّ، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و امیرالمؤمنین (علیه السلام) است. دلیل بر این مطلب آیه: قَدْ جاءَکُمُ الرَّسُولُ بِالحَقِّ مِنْ رَبِّکُمْ که یعنی [آن حق] ولایت امیرالمؤمنین (علیه السلام) [است] و شبیه این آیات زیاد است. و دلیل بر اینکه الحَقُّ، رسول خدا و امیرالمؤمنین (علیها السلام) است این کلام خداست که می‌فرماید: «اگر رسول خدا و امیرالمؤمنین (علیها السلام) تابع قریش شوند آسمان‌ها و زمین و هرچه در آن‌ها است تباه می‌شود. تباه‌شدن آسمان به باران نباریدن است و فساد زمین به گیاه نروییدن و مردم بر اثر این اتّفاق‌ها فاسد و نابود می‌شوند». (ای اهل کتاب! در دین خود، غلّو [و زیاده‌روی] نکنید؛ و درباره‌ی خدا، غیر از حق نگویید. مسیح عیسی‌بن‌مریم فقط فرستاده‌ی خدا، و کلمه‌ی [و مخلوق] اوست؛ که او را به مریم القا نمود؛ و روحی [شایسته] از طرف او بود. پس به خدا و پیامبران او، ایمان

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۵۳۲
بحارالأنوار، ج۹، ص۲۲۵/ القمی، ج۲، ص۹۲
بیشتر