آیه ۹۰ - سوره نساء

آیه إِلاَّ الَّذينَ يَصِلُونَ إِلى قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَهُمْ ميثاقٌ أَوْ جاؤُكُمْ حَصِرَتْ صُدُورُهُمْ أَنْ يُقاتِلُوكُمْ أَوْ يُقاتِلُوا قَوْمَهُمْ وَ لَوْ شاءَ اللهُ‌ لَسَلَّطَهُمْ عَلَيْكُمْ فَلَقاتَلُوكُمْ فَإِنِ اعْتَزَلُوكُمْ فَلَمْ يُقاتِلُوكُمْ وَ أَلْقَوْا إِلَيْكُمُ السَّلَمَ فَما جَعَلَ اللهُ‌ لَكُمْ عَلَيْهِمْ سَبيلاً [90]

مگر آن‌ها كه با هم‌پيمانان شما، پيمان بسته‌اند؛ يا آن‌ها كه به‌سوى شما مى‌آيند، و از پيكار با شما، يا پيكار با قوم خود به تنگ آمده‌اند؛ [نه سر جنگ با شما دارند، و نه توان مبارزه با قوم خود]. و اگر خداوند بخواهد، آنان را بر شما مسلّط مى‌كند تا با شما پيكار كنند. پس اگر از شما كناره‌گيرى كرده و با شما پيكار ننمودند، [بلكه] پيشنهاد صلح كردند، خداوند براى شما راهى براى تعرّض بر آنان قرار نداده است.

۱
(نساء/ ۹۰)

الصّادق (علیه السلام)- عَنِ الْفَضْلِ أَبِی‌الْعَبَّاسِ عَنْ أَبِی‌عَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ أَوْ جاؤُکُمْ حَصِرَتْ صُدُورُهُمْ أَنْ یُقاتِلُوکُمْ أَوْ یُقاتِلُوا قَوْمَهُمْ قَالَ نَزَلَتْ فِی بَنِی‌مُدْلِجٍ لِأَنَّهُمْ جَاءُوا إِلَی رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فَقَالُوا إِنَّا قَدْ حَصِرَتْ صُدُورُنَا أَنْ نَشْهَدَ أَنَّکَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فَلَسْنَا مَعَکَ وَ لَا مَعَ قَوْمِنَا عَلَیْکَ قَالَ قُلْتُ کَیْفَ صَنَعَ بِهِمْ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) قَالَ وَاعَدَهُمْ إِلَی أَنْ یَفْرُغَ مِنَ الْعَرَبِ ثُمَّ یَدْعُوهُمْ فَإِنْ أَجَابُوا وَ إِلَّا قَاتَلَهُمْ.

امام صادق (علیه السلام)- فضل‌ابی‌عباس گوید: امام صادق (علیه السلام) درباره‌ی آیه: أَوْ جَآؤُوکُمْ حَصِرَتْ صُدُورُهُمْ أَن یُقَاتِلُونَکُمْ أَوْ یُقَاتِلُواْ قَوْمَهُمْ فرمود: «این آیه درباره‌ی بنی‌مدلج نازل شده است؛ چرا که آنان نزد رسول خدا (صلی الله علیه و آله) آمدند و گفتند: «ما نه می‌توانیم شهادت دهیم که تو رسول خدا هستی؛ نه می‌توانیم پشتیبان تو باشیم و نه به همراه قوممان ضدّ تو باشیم»». گفتم: «رسول خدا (صلی الله علیه و آله) با آنان چه کرد»؟ گفت: «با ایشان پیمان صلح بست تا کارش با عرب‌ها تمام شود و سپس آنان را به دین اسلام دعوت کند که یا موافقت کنند یا در آن زمان با آنان بجنگد».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۳۶۲
الکافی، ج۸، ص۳۲۷/ بحارالأنوار، ج۱۹، ص۱۷۲/ البرهان
۲
(نساء/ ۹۰)

الباقر (علیه السلام)- الْمُرَادُ بِقَوْلِهِ: قَوْمٍ بَیْنَکُمْ وَ بَیْنَهُمْ مِیثاقٌ هُوَ هِلَالُ بْنُ عُوَیْمٍ السُّلَمِیُّ وَاثِقٌ عَنْ قَوْمِهِ رَسُولَ اللهِ (صلی الله علیه و آله) وَ قَالَ فِی مُوَادَعَتِهِ: عَلَی أَنْ لَا تَحِیفَ یَا مُحَمَّدُ (صلی الله علیه و آله) مَنْ أَتَانَا وَ لَا نَحِیفَ مَنْ أَتَاکَ فَنَهَی اللَّهُ سُبْحَانَهُ أَنْ یُعْرَضَ لِأَحَدٍ عَهِدٌ إِلَیْهِمْ.

امام باقر (علیه السلام)- منظور از کلام خداوند: قَوْمٍ بَیْنَکُمْ وَ بَیْنَهُم مِّیثَاقٌ، هلال‌بن‌عویم سُلَمی است که از سوی قومش با رسول خدا (صلی الله علیه و آله) پیمان بست و در پیمان صلح با او گفت: «ای محمّد! با این شرط که هرکس به نزد ما آمد، او را نترسانی و هرکس به نزد تو آمد، ما او را نترسانیم». و خداوند از اینکه به فردی از ایشان طبق عهد، آسیبی برسد، نهی کرد».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۳۶۲
بحارالأنوار، ج۱۹، ص۱۴۵/ البرهان
۳
(نساء/ ۹۰)

الصّادق (علیه السلام)- کَانَتْ سِیرَهًُْ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) قَبْلَ نُزُولِ سُورَهًِْ بَرَاءَهًَْ أَنْ لَایَقْتُلَ إِلَّا مَنْ قَتَلَهُ وَ لَایُحَارِبَ إِلَّا مَنْ حَارَبَهُ وَ أَرَادَهُ وَ قَدْ‌کَانَ نَزَلَ عَلَیْهِ فِی ذَلِکَ مِنَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ فَإِنِ اعْتَزَلُوکُمْ فَلَمْ یُقاتِلُوکُمْ وَ أَلْقَوْا إِلَیْکُمُ السَّلَمَ فَما جَعَلَ اللهُ لَکُمْ عَلَیْهِمْ سَبِیلًا فَکَانَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) لَا یُقَاتِلُ أَحَداً قَدْ تَنَحَّی عَنْهُ وَ اعْتَزَلَهُ حَتَّی نَزَلَتْ عَلَیْهِ سُورَهًُْ بَرَاءَهًَْ وَ أَمَرَهُ بِقَتْلِ الْمُشْرِکِینَ مَنِ اعْتَزَلَهُ وَ مَنْ لَمْ یَعْتَزِلْهُ إِلَّا الَّذِینَ قَدْ کَانَ عَاهَدَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) یَوْمَ فَتْحِ مَکَّهًَْ إِلَی مُدَّهًٍْ مِنْهُمْ صَفْوَانُ‌بْنُ‌أُمَیَّهًَْ وَ سُهَیْلُ‌بْنُ‌عَمْرٍو.

امام صادق (علیه السلام)- سیره‌ی پیامبر (صلی الله علیه و آله) قبل از نزول سوره‌ی توبه چنان بود که با قومی نمی‌جنگید مگر آنان آغاز جنگ کرده باشند و به جهاد با کسی برنمی‌خواست مگر آنکه او ابتدا به جنگ و به قصد شکست پیامبر (صلی الله علیه و آله) اقدام می‌کرد و دراین‌باره بر پیامبر (صلی الله علیه و آله) این: فَإِنِ اعْتَزَلُوکُمْ فَلَمْ یُقاتِلُوکُمْ وَ أَلْقَوْا إِلَیْکُمُ السَّلَمَ فَما جَعَلَ اللهُ لَکُمْ عَلَیْهِمْ سَبِیلًا آیه نازل شده بود. لذا پیامبر (صلی الله علیه و آله) با کسی که از محاربه‌ی با او کناره می‌گرفت ادامه‌ی جنگ نمی‌داد و او را رها می‌کرد تا آنکه سوره‌ی توبه نازل شد و پیامبر (صلی الله علیه و آله) را امر به قتل مشرکین کرد، چه دست از جنگ با او برداشته باشند چه دست برنداشته باشند مگر آن مشرکانی که در روز فتح مکّه با پیامبر (صلی الله علیه و آله) تا یک زمان معیّنی عهد بستند که صفوان‌بن‌امیه و سهیل‌بن‌عمرو از آنان بودند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۳۶۴
بحارالأنوار، ج۳۵، ص۲۹۱/ القمی، ج۱، ص۲۸۱
۴
(نساء/ ۹۰)

الصّادق (علیه السلام)- عَنْ سَیْفِ بْنِ عُمَیْرَهًَْ، قَالَ: سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِ‌الله (علیه السلام) أَنْ یُقاتِلُوکُمْ أَوْ یُقاتِلُوا قَوْمَهُمْ وَ لَوْ شاءَ اللهُ لَسَلَّطَهُمْ عَلَیْکُمْ فَلَقاتَلُوکُمْ؟ قَالَ: کَانَ أَبِی یَقُولُ: نَزَلَتْ فِی بَنِی مُدْلِجٍ، اعْتَزَلُوا فَلَمْ یُقَاتِلُوا النَّبِیَّ (صلی الله علیه و آله) وَ لَمْ یَکُونُوا مَعَ قَوْمِهِمْ، قُلْتُ: فَمَا صَنَعَ بِهِمْ؟ قَالَ: لَمْ یُقَاتِلْهُمُ النَّبِیُّ (صلی الله علیه و آله) حَتَّی فَرَغَ مِنْ عَدُوِّهِ ثُمَّ نَبَذَ إِلَیْهِمْ عَلَی سَوَاءٍ. قَالَ: وَ حَصِرَتْ صُدُورُهُمْ هُوَ الضِّیقُ.

امام صادق (علیه السلام)- سیف‌بن‌عمیره گوید: از امام صادق (علیه السلام) درباره‌ی آیه: أَن یُقَاتِلُونَکُمْ أَوْ یُقَاتِلُواْ قَوْمَهُمْ وَلَوْ شَاء اللهُ لَسَلَّطَهُمْ علَیْکُمْ فَلَقَاتَلُوکُمْ پرسیدم. فرمود: «پدرم میفرمود: این آیه درباره‌ی بنی‌مدلج نازل شده است که [از جنگ] کناره‌گیری کردند و همراه با پیامبر (صلی الله علیه و آله) با آنان نجنگیدند و با قوم خویش نیز نبودند». گفتم: «پیامبر (صلی الله علیه و آله) با آنان چه کرد»؟ فرمود: «با آنان نجنگید تا اینکه کار دشمن خود را به پایان رساند و به همه‌ی آنان اعلام جنگ داد (پیمان با آنان را شکست و به آنان خبر داد که دیگر به پیمان پایبند نیست). امام (علیه السلام) فرمود: «حَصِرَتْ صُدُورُهُمْ همان به تنگ‌آمدن است».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۳۶۴
العیاشی، ج۱، ص۲۶۲/ البرهان
۵
(نساء/ ۹۰)

علی‌بن‌إبراهیم (رحمة الله علیه)- ثُمَّ اسْتَثْنَی بِأَشْجَعَ فَقَالَ إِلَّا الَّذِینَ یَصِلُونَ إِلی قَوْمٍ بَیْنَکُمْ وَ بَیْنَهُمْ مِیثاقٌ أَوْ جاؤُکُمْ حَصِرَتْ صُدُورُهُمْ أَنْ یُقاتِلُوکُمْ أَوْ یُقاتِلُوا قَوْمَهُمْ وَ لَوْ شاءَ اللهُ لَسَلَّطَهُمْ عَلَیْکُمْ فَلَقاتَلُوکُمْ فَإِنِ اعْتَزَلُوکُمْ فَلَمْ یُقاتِلُوکُمْ وَ أَلْقَوْا إِلَیْکُمُ السَّلَمَ فَما جَعَلَ اللهُ لَکُمْ عَلَیْهِمْ سَبِیلًا وَ کَانَتْ أَشْجَعُ مَحَالُّهَا الْبَیْضَاءَ وَ الْجَبَلَ وَ الْمُسْتَبَاحَ، وَ قَدْ کَانُوا قَرُبُوا مِنْ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فَهَابُوا لِقُرْبِهِمْ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) أَنْ یَبْعَثَ إِلَیْهِمْ مَنْ یَغْزُوهُمْ وَ کَانَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) قَدْ خَافَهُمْ أَنْ یُصِیبُوا مِنْ أَطْرَافِهِ شَیْئاً فَهَمَّ بِالْمَسِیرِ إِلَیْهِمْ فَبَیْنَمَا هُوَ عَلَی ذَلِکَ إِذْ جَاءَتْ أَشْجَعُ وَ رَئِیسُهَا مَسْعُودُ بْنُ رُجَیْلَهًَْ وَ هُمْ سَبْعُمِائَهًٍْ، فَنَزَلُوا شِعْبَ سَلْعٍ وَ ذَلِکَ فِی شَهْرِ رَبِیعٍ الْأَوَّلِ {الْآخَرِ} سَنَهًَْ سِتٍّ فَدَعَا رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) أُسَیْدَ بْنَ حُصَیْنٍ، فَقَالَ لَهُ اذْهَبْ فِی نَفَرٍ مِنْ أَصْحَابِکَ حَتَّی تَنْظُرَ مَا أَقْدَمَ أَشْجَعَ، فَخَرَجَ أُسَیْدٌ وَ مَعَهُ ثَلَاثَهًُْ نَفَرٍ مِنْ أَصْحَابِهِ فَوَقَفَ عَلَیْهِمْ، فَقَالَ مَا أَقْدَمَکُمْ فَقَامَ إِلَیْهِ مَسْعُودُ بْنُ رُجَیْلَهًَْ وَ هُوَ رَئِیسُ أَشْجَعَ فَسَلَّمَ عَلَی أُسَیْدٍ وَ عَلَی أَصْحَابِهِ وَ قَالُوا جِئْنَا لِنُوَادِعَ مُحَمَّداً (صلی الله علیه و آله) فَرَجَعَ أُسَیْدٌ إِلَی رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فَأَخْبَرَهُ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) خَافَ الْقَوْمُ أَنْ أَغْزُوَهُمْ فَأَرَادُوا الصُّلْحَ بَیْنِی وَ بَیْنَهُمْ، ثُمَّ بَعَثَ إِلَیْهِمْ بِعَشَرَهًِْ أَجْمَالِ تَمْرٍ فَقَدَّمَهَا أَمَامَهُ، ثُمَّ قَالَ نِعْمَ الشَّیْءُ الْهَدِیَّهًُْ أَمَامَ الْحَاجَهًِْ، ثُمَّ أَتَاهُمْ، فَقَالَ یَا مَعْشَرَ أَشْجَعَ مَا أَقْدَمَکُمْ قَالُوا قَرُبَتْ دَارُنَا مِنْکَ وَ لَیْسَ فِی قَوْمِنَا أَقَلُّ عَدَداً مِنَّا فَضِقْنَا بِحَرْبِکَ لِقُرْبِ دَارِنَا مِنْکَ، وَ ضِقْنَا بِحَرْبِ قَوْمِکَ لِقِلَّتِنَا فِیهِمْ، فَجِئْنَا لِنُوَادِعَکَ فَقَبِلَ النَّبِیُّ (صلی الله علیه و آله) ذَلِکَ مِنْهُمْ وَ وَادَعَهُمْ، فَأَقَامُوا یَوْمَهُمْ ثُمَّ رَجَعُوا إِلَی بِلَادِهِمْ وَ فِیهِمْ نَزَلَتْ هَذِهِ الْآیَهًُْ إِلَّا الَّذِینَ یَصِلُونَ إِلی قَوْمٍ بَیْنَکُمْ وَ بَیْنَهُمْ مِیثاقٌ إلی قوله فَما جَعَلَ اللهُ لَکُمْ عَلَیْهِمْ سَبِیلًا.

علیّ‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- قبیله‌ی اشجع را استثناء فرمود: إِلاَّ الَّذِینَ یَصِلُونَ إِلَیَ قَوْمٍ بَیْنَکُمْ وَبَیْنَهُم مِّیثَاقٌ أَوْ جَآؤُوکُمْ حَصِرَتْ صُدُورُهُمْ أَن یُقَاتِلُونَکُمْ أَوْ یُقَاتِلُواْ قَوْمَهُمْ وَلَوْ شَاء اللهُ لَسَلَّطَهُمْ علَیْکُمْ فَلَقَاتَلُوکُمْ فَإِنِ اعتَزَلُوکُمْ فَلَمْ یُقَاتِلُوکُمْ وَأَلْقَوْاْ إِلَیْکُمُ السَّلَمَ فَمَا جَعلَ اللهُ لَکُمْ علَیْهِمْ سَبِیلاً. محلّ استقرار قبیله‌ی اشجع، مناطقی به نام بیضاء، جیل و مستباح بود. آنان به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نزدیک شده بودند و از این نزدیکی می‌ترسیدند که مبادا رسول خدا (صلی الله علیه و آله) سپاهی را برای جنگ با آنان بفرستد و از جهتی، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نیز بیم داشت که مبادا از جانب آن‌ها با مشکلی مواجه شوند. حضرت تصمیم گرفت به‌سوی آنان برود. در همان زمان‌که این تصمیم را گرفت و آماده‌ی حرکت شد، رئیس قبیله‌ی اشجع یعنی مسعودبن‌رُجیله به همراه افراد قبیله که هفتصدنفر بودند در درّه‌ی سلع مستقّر شدند و این واقعه در ماه ربیع‌الاوّل سال ششم هجری اتّفاق افتاد. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) اسیدبن‌حصین را فرا خواند و به او فرمود: «با چند تن از یارانت به‌سوی آنان برو و ببین چه چیزی آنان را به این کار وا داشته است». اسید به همراه سه‌نفر از یارانش خارج شد و مقابل آنان ایستاد و گفت: «چه چیزی شما را به این کار وا داشته است»؟ مسعودبن‌رجیله که رئیس آنان بود، مقابل او ایستاد و به اسید و یارانش سلام کرد و گفت: «آمدیم تا با محمّد (صلی الله علیه و آله)، پیمان صلح و آشتی ببندیم. اسید به‌سوی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) برگشت تا ایشان را باخبر کند». رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: «آن قوم ترسیدند که با آنان بجنگیم و تقاضای صلح و آشتی کردند». پیامبر ده‌بار خرما به‌سوی آنان فرستاد که به سرپرست ایشان تحویل داده شد. و فرمود: «بهترین چیز، هنگامی که کاری داریم، هدیه است». و به‌سوی آنان آمد و فرمود: «ای جماعت اشجع! چه چیزی شما را به این کار واداشته است»؟ گفتند: «محلّ استقرارمان نزدیک شماست و از جماعت ما، کم شمارتر در قوم ما نیست. به خاطر نزدیکی محلّ استقرارمان، از جنگ با شما هراس داریم و از جنگ با قوممان به خاطر کم‌بودن تعدادمان ناتوانیم؛ لذا آمده‌ایم تا با شما صلح و آشتی کنیم». پیامبر (صلی الله علیه و آله) درخواست آنان را قبول کرد و با آنان صلح کرد و آن روز را پیش پیامبر (صلی الله علیه و آله) به سر بردند و سپس به سرزمینشان بازگشتند. و این آیه: إِلاَّ الَّذِینَ یَصِلُونَ إِلَیَ قَوْمٍ بَیْنَکُمْ وَبَیْنَهُم مِّیثَاقٌ أَوْ جَآؤُوکُمْ حَصِرَتْ صُدُورُهُمْ أَن یُقَاتِلُونَکُمْ أَوْ یُقَاتِلُواْ قَوْمَهُمْ وَلَوْ شَاء اللهُ لَسَلَّطَهُمْ علَیْکُمْ فَلَقَاتَلُوکُمْ فَإِنِ اعتَزَلُوکُمْ فَلَمْ یُقَاتِلُوکُمْ وَأَلْقَوْاْ إِلَیْکُمُ السَّلَمَ فَمَا جَعلَ اللهُ لَکُمْ علَیْهِمْ سَبِیلاً درباره‌ی آنان نازل شده است».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۳۶۴
القمی، ج۱، ص۱۴۶/ البرهان
بیشتر