آیه فَأُوْلَئكَ عَسىَ اللهُ أَن يَعْفُوَ عَنْهُمْ وَ كاَنَ اللهُ عَفُوًّا غَفُورًا [99]
اميد است خداوند، آنها را مورد عفو قرار دهد؛ و خداوند، بخشنده و آمرزنده است.
الباقر (علیه السلام)- عَنْ حَمَّادِبْنِالظَّبْیَانِ عَنْ أَبِیجَعْفَرٍ (علیه السلام) قَالَ سَأَلْتُ عَنِ الْمُسْتَضْعَفِ فَقَالَ هُوَ الَّذِی لَا یَسْتَطِیعُ حِیلَهًَْ الْکُفْرِ فَیَکْفُرَ وَ لَا یَهْتَدِی سَبِیلًا إِلَی الْإِیمَانِ لَا یَسْتَطِیعُ أَنْ یُؤْمِنَ وَ لَا یَسْتَطِیعُ أَنْ یَکْفُرَ فَهُمُ الصِّبْیَانُ، وَ مَنْ کَانَ مِنَ الرِّجَالِ وَ النِّسَاءِ عَلَی مِثْلِ عُقُولِ الصِّبْیَانِ مَنْ رُفِعَ عَنْهُ الْقَلَمُ.
امام باقر (علیه السلام)- حمّادبنظبیان گوید: از امام باقر (علیه السلام) دربارهی مستضعف پرسیدم. حضرت فرمود: «کسی است که ترفندی در برابر کفر نمییابد تا کفر بورزد و بهسوی ایمان نیز راهی نمییابد؛ نه میتواند ایمان آورد و نه میتواند کفر بورزد، ایشان کودکانند، و هرکه از مردان و زنان در عقل و خرد، همپایه کودکان باشد، قلم مجازات از ایشان برداشته میشود».
الصّادق (علیه السلام)- مَنْ عَرَفَ اخْتِلَافَ النَّاسِ فَلَیْسَ بِمُسْتَضْعَفٍ.
امام صادق (علیه السلام)- کسی که فرق بین مردمان را بشناسد، مستضعف نیست.
الصّادق (علیه السلام)- إِنَ الْمُسْتَضْعَفِینَ ضُرُوبٌ یُخَالِفُ بَعْضُهُمْ بَعْضاً وَ مَنْ لَمْ یَکُنْ مِنْ أَهْلِ الْقِبْلَهًِْ نَاصِباً فَهُوَ مُسْتَضْعَفٌ.
امام صادق (علیه السلام)- مستضعفین چند گروهاند که با هم فرق میکنند و هرکه از اهل قبله، ناصب (مخالف ائمّه) نباشد، مستضعف است.
الصّادق (علیه السلام)- عَنْ سُفْیَانَبْنِالسِّمْطِ الْبَجَلِیِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِیعَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) مَا تَقُولُ فِی الْمُسْتَضْعَفِینَ فَقَالَ لِی شَبِیهاً بِالْفَزِعِ فَتَرَکْتُمْ أَحَداً یَکُونُ مُسْتَضْعَفاً وَ أَیْنَ الْمُسْتَضْعَفُونَ فَوَ اللَّهِ لَقَدْ مَشَی بِأَمْرِکُمْ هَذَا الْعَوَاتِقُ إِلَی الْعَوَاتِقِ فِی خُدُورِهِنَّ وَ تُحَدِّثُ بِهِ السَّقَّایَاتُ فِی طَرِیقِ الْمَدِینَهًِْ.
امام صادق (علیه السلام)- سفیانبنسمط بجلی گوید: به امام صادق (علیه السلام) عرض کردم: «در مورد مستضعفین [که توانایی شناخت امام را ندارند] چه میفرمایید»؟ با حالتی خاص فرمود: «آیا شما [با این همه اطّلاعرسانی که کردهاید] کسی را مستضعف گذاشتهاید؟! مستضعف کو؟! به خدا قسم زنان پردهنشین و ساقیان آب در راههای مدینه [که بیاطّلاعترین افرادند] در این زمینه [اطّلاع دارند و] گفتگو میکنند».
الباقر (علیه السلام)- عَنْ إِسْمَاعِیلَ الْجُعْفِیِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَاجَعْفَرٍ (علیه السلام) ... قُلتُ فَهَلْ سَلِمَ أَحَدٌ لَا یَعْرِفُ هَذَا الْأَمْرَ فَقَالَ لَا إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِینَ قُلْتُ مَنْ هُمْ قَالَ نِسَاؤُکُمْ وَ أَوْلَادُکُمْ ثُمَّ قَالَ أَرَأَیْتَ أُمَّ أَیْمَنَ فَإِنِّی أَشْهَدُ أَنَّهَا مِنْ أَهْلِ الْجَنَّهًِْ وَ مَا کَانَتْ تَعْرِفُ مَا أَنْتُمْ عَلَیْه.
امام باقر (علیه السلام)- اسماعیل جعفی گوید: از امام باقر (علیه السلام) پرسیدم: ... «[آیا کسی که این امر را نداند سلامت میماند]»؟ فرمود: «نه، مگر مستضعفان». گفتم: «آنها چه کسانی هستند»؟ فرمود: «زنان و فرزندان شماها» سپس فرمود: «تو ام ایمن (آزاد کرده رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بوده و از گواهان فدک است) را مستضعف میدانی»؟ من گواهی میدهم که او از اهل بهشت است گرچه او این مذهب و عقیدهای را که شما دارید نمیفهمید [یعنی امامت سائر ائمّه (جز امیرالمؤمنین (علیه السلام) را نمیدانست و نسبت بدان معذور بود].
الباقر (علیه السلام)- عَنْ زُرَارَهًْ عَنْ أَبِیجَعْفَرٍ (علیه السلام) قَالَ قُلْتُ لَهُ ... قَدْ قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ هُوَ الَّذِی خَلَقَکُمْ فَمِنْکُمْ کافِرٌ وَ مِنْکُمْ مُؤْمِنٌ لَا وَ اللهِ لَا یَکُونُ أَحَدٌ مِنَ النَّاسِ لَیْسَ بِمُؤْمِنٍ وَ لَا کَافِرٍ قَالَ فَقَالَ أَبُوجَعْفَرٍ (علیه السلام) قَوْلُ اللَّهِ أَصْدَقُ مِنْ قَوْلِکَ یَا زُرَارَهًُْ أَرَأَیْتَ قَوْلَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ خَلَطُوا عَمَلًا صالِحاً وَ آخَرَ سَیِّئاً عَسَی اللهُ أَنْ یَتُوبَ عَلَیْهِمْ فَلَمَّا قَالَ عَسَی فَقُلْتُ مَا هُمْ إِلَّا مُؤْمِنِینَ أَوْ کَافِرِینَ قَالَ فَقَالَ مَا تَقُولُ فِی قَوْلِهِ عَزَّوَجَلَّ إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ لایَسْتَطِیعُونَ حِیلَةً وَ لا یَهْتَدُونَ سَبِیلًا إِلَی الْإِیمَانِ فَقُلْتُ مَا هُمْ إِلَّا مُؤْمِنِینَ أَوْ کَافِرِینَ فَقَالَ وَ اللَّهِ مَا هُمْ بِمُؤْمِنِینَ وَ لَا کَافِرِینَ.
امام باقر (علیه السلام)- زراره گوید: از امام باقر (علیه السلام) پرسیدم: «خداوند میفرماید: اوست که شما را بیافرید. بعضی از شما کافر، و بعضی مؤمنند. (تغابن/۲). پس به خدا قسم! کسی از مردم نیست که نه مؤمن باشد نه کافر». امام باقر (علیه السلام) فرمود: «ای زراره! کلام خدا از کلام تو صحیحتر است. مگر خداوند نفرموده است: که اعمال نیکو را با کارهای زشت آمیختهاند. شاید خدا توبهشان را بپذیرد. (توبه/۱۰۲) وقتی امام (علیه السلام) فرمود: عَسَی [و این کلمه از آیه را خواند] گفتم: «خب، پس آنها نیز یا مؤمناند یا کافر». فرمود: «پس در مورد این آیه چه میگویی؟ إِلَّا المُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ لا یَسْتَطِیعُونَ حِیلَةً وَ لا یَهْتَدُونَ سَبِیلًا که یعنی به راه هدایت بهسوی ایمان هدایت نشدهاند». گفتم: «آنها هم یا مؤمناند یا کافر». فرمود: «به خدا قسم آنها نه مؤمناند نه کافر».
الصّادق (علیه السلام)- عَنْ حَمْزَهًَْبْنِالطَّیَّارِ قَالَ قَالَ لِی أَبُوعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) ... النَّاسُ عَلَی سِتَّهًِْ أَصْنَاف أَهْلَ الْوَعِیدِ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّهًِْ وَ أَهْلِ النَّارِ وَ آخَرُونَ اعْتَرَفُوا بِذُنُوبِهِمْ خَلَطُوا عَمَلًا صالِحاً وَ آخَرَ سَیِّئاً قَالَ قُلْتُ مَنْ هَؤُلَاءِ قَالَ وَحْشِیٌّ مِنْهُم وَ آخَرُونَ مُرْجَوْنَ لِأَمْرِ اللهِ إِمَّا یُعَذِّبُهُمْ وَ إِمَّا یَتُوبُ عَلَیْهِم إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ لا یَسْتَطِیعُونَ حِیلَةً وَ لا یَهْتَدُونَ سَبِیلًا لَا یَسْتَطِیعُونَ حِیلَهًًْ إِلَی الْکُفْرِ وَ لَا یَهْتَدُونَ سَبِیلًا إِلَی الْإِیمَانِ فَأُولئِکَ عَسَی اللهُ أَنْ یَعْفُوَ عَنْهُمْ و أَصْحَابَ الْأَعْرَافِ قَالَ قُلْتُ وَ مَا أَصْحَابُ الْأَعْرَافِ قَالَ قَوْمٌ اسْتَوَتْ حَسَنَاتُهُمْ وَ سَیِّئَاتُهُمْ فَإِنْ أَدْخَلَهُمُ النَّارَ فَبِذُنُوبِهِمْ وَ إِنْ أَدْخَلَهُمُ الْجَنَّهًَْ فَبِرَحْمَتِهِ.
امام صادق (علیه السلام)- حمزهًْبنطیّار گوید: امام صادق (علیه السلام) به من فرمود: ... مردمان بر شش دستهاند. گفتم آیا اجازه میفرمایید نام ایشان را بنویسم»؟ فرمود: «آری». گفتم: «چه بنویسم»؟ فرمود: «بنویس اهل ترس از اهالی بهشت و اهالی جهنّم و بنویس و گروهی دیگر به گناه خود اعتراف کردند که اعمال نیکو را با کارهای زشت آمیختهاند. شاید خدا توبهشان را بپذیرد، زیرا خدا آمرزنده و مهربان است. (توبه/۱۰۲)». گفتم: «ایشان چه کسانی هستند»؟ فرمود: «وحشی یکی از ایشان بود. و بنویس: و گروهی دیگر به مشیت خداوند واگذاشته شدهاند، که یا عذابشان میکند یا توبهشان را میپذیرد. و خدا دانا و حکیم است. (توبه/۱۰۶) و بنویس جز آن دسته از مردان و زنان و کودکانی که بهراستی تحت فشار قرار گرفتهاند؛ نه توان چارهجویی دارند، و نه راهی [برای نجات از آن محیط آلوده] مییابند که نه نیرنگی بهسوی کفر بلدند و نه بهسوی ایمان راه مییابند. باشد که خداشان عفو کند. و بنویس: ساکنان اعراف. (اعراف/۴۸)». به ایشان گفتم: «اصحاب اعراف چه کسانی هستند»؟ فرمود: «گروهی که نیکیها و زشتیهایشان یکسان باشد و خداوند اگر ایشان را به دوزخ درآورد، از گناه ایشان است و اگر به بهشت فرا خواند، از رحمت ذات ایزدیست».
الباقر (علیه السلام)- عَنْ سُلَیْمَانَ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ (علیه السلام)، قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْمُسْتَضْعَفِینَ فَقَالَ الْبَلْهَاءُ فِی خِدْرِهَا وَ الْخَادِمُ تَقُولُ لَهَا صَلِّی فَتُصَلِّی لَا تَدْرِی إِلَّا مَا قُلْتَ لَهَا وَ الْجَلِیبُ الَّذِی لَا یَدْرِی إِلَّا مَا قُلْتَ لَهُ وَ الْکَبِیرُ الْفَانِی وَ الصَّبِیُّ الصَّغِیر هَؤُلَاءِ الْمُسْتَضْعَفُونَ فَأَمَّا رَجُلٌ شَدِیدُ الْعُنُقِ جَدِلٌ خَصِمٌ یَتَوَلَّی الشِّرَاءَ وَ الْبَیْعَ لَا تَسْتَطِیعُ أَنْ تَغْبِنَهُ فِی شَیْءٍ تَقُولُ هَذَا مُسْتَضْعَفٌ؟ لَا وَ لَا کَرَامَهًْ.
امام باقر (علیه السلام)- سلیمانبنخالد گوید: از امام باقر (علیه السلام) دربارهی مستعضفین پرسیدم فرمود: «زنی که در پشت پرده قرار دارد. و خادمی که راه به جائی ندارد، به او میگویی نماز بخوان او هم میخواند و هر چه بگویی اطاعت میکند. و بردهای که همراه مولایش حرکت میکند و چیزی نمیداند هرچه مولایش بگوید، اطاعت میکند. پیرمردی که فکر و عقلش را از دست داده و یا کودکی که توانایی تصمیم گیری ندارد و هرچه به آنها بگویی انجام میدهند. اینها را میگویند مستضعف، امّا مردی که گردنش کلفت میباشد و اهل مجادله و دشمنی است و توانایی خرید و فروش وتجارت کردن را دارد، و شما نمیتوانی سر او کلاه بگذاری و فریبش دهی او را مستضعف میگوئی، خیر این دیگر مستضعف نیست و احترامی ندارد».
أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- وَ الْمُسْتَضْعَفِینَ الَّذِینَ لا یَسْتَطِیعُونَ حِیلَةً وَ لا یَهْتَدُونَ سَبِیلًا لَا یَسْتَطِیعُونَ حِیلَهًَْ الْکُفْرِ وَ الشِّرْکِ وَ لَا یُحْسِنُونَ أَنْ یَنْصِبُوا وَ لَا یَهْتَدُونَ سَبِیلًا إِلَی أَنْ یَکُونُوا مُؤْمِنِینَ عَارِفِینَ فَهُمْ أَصْحَابُ الْأَعْرَافِ وَ هَؤُلَاءِ کُلُّهُمْ لِلَّهِ فِیهِمُ الْمَشِیَّهًُْ إِنْ أَدْخَلَ أَحَدَهُمُ النَّارَ فَبِذَنْبِهِ وَ إِنْ تَجَاوَزَ عَنْهُ فَبِرَحْمَتِهِ.
امام علی (علیه السلام)- مستضعفین همانهایی هستند که خدا فرمود: الَّذِینَ لا یَسْتَطِیعُونَ حِیلَةً وَ لا یَهْتَدُونَ سَبِیلًا که یعنی نه میتوانند به حیلهی کفر و شرک در آیند و نه نیکوست که به آن برسند و نه به راهی که منتهی به مسلمان شدنشان شود هدایت میشوند. و این راه را نمیشناسند، آنها اصحاب اعرافند و خداوند با آنان طبق اراده خود عمل میکند. اگر بخواهد به خاطر گناهانشان آنها را وارد جهنّم میکند و اگر بخواهد با رحمت خود از آنان میگذرد.
الکاظم (علیه السلام)- عَن ِعَلِیِّبْنِجَعْفَرٍ عَنْ أَخِیهِ مُوسَی (علیه السلام) قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ نَبِیِّ اللَّهِ ... فَقُلْتُ أَرَأَیْتَکَ قَوْلَهُ لِعَلِیٍّ (علیه السلام) مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِیٌّ (علیه السلام) مَوْلَاهُ اللَّهُ أَمَرَهُ بِهِ قَالَ نَعَمْ قُلْتُ فَأَبْرَأُ إِلَی اللَّهِ مِمَّنْ أَنْکَرَ ذَلِکَ مُنْذُ یَوْمَ أَمَرَ بِهِ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) قَالَ نَعَمْ قُلْتُ هَلْ یُسْلِمُ النَّاسُ حَتَّی یَعْرِفُوا ذَلِکَ قَالَ لَا إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ لا یَسْتَطِیعُونَ حِیلَةً وَ لا یَهْتَدُونَ سَبِیلًا قُلْتُ مَنْ هُمْ قَالَ أَرَأَیْتُمْ خَدَمَکُمْ وَ نِسَاءَکُمْ مِمَّنْ لَا یَعْرِفُ ذَلِکَ أَتَقْتُلُونَ خَدَمَکُمْ وَ هُمْ مُقِرُّونَ لَکُمْ وَ قَالَ مَنْ عُرِضَ عَلَیْهِ ذَلِکَ فَأَنْکَرَهُ فَأَبْعَدَهُ اللَّهُ وَ أَسْحَقَهُ لَا خَیْرَ فِیهِ.
امام کاظم (علیه السلام)- علیبنجعفر نقل میکند: از امام کاظم (علیه السلام) سؤال کردم... این سخن پیامبر (صلی الله علیه و آله) که دربارهی علی (علیه السلام) فرموده: «مَن کُنتُ مَولَاهُ فَعَلِیٌّ مَولَاهُ آیا خداوند به او دستور داده بود»؟ فرمود: «آری». گفتم: «پس باید از کسانی که آن را (دستور پرودگار مبنی بر معرّفی کردن امام علی (علیه السلام) به عنوان ولی) انکار کردهاند، از روزی که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بدان دستور داد، بیزاری بجویم»؟ امام (علیه السلام) فرمود: «آری چنین است». گفتم: «آیا مردم تا آن را نشناسند، مسلمان شمرده میشوند»؟ فرمود: «خیر، جز آن دسته از مردان و زنان و کودکانی که بهراستی تحت فشار قرار گرفتهاند؛ نه توان چارهجویی دارند، و نه راهی [برای نجات از آن محیط آلوده] مییابند». گفتم: «آنها چه کسانی میباشند»؟ فرمود: «مگر شما خادمان و یا زنان خود را مشاهده نمیکنید که از این مسائل چیزی درک نمیکنند، آیا شما خادمان خود را میکشید درحالیکه ایشان به هرچیزی که شما بگویید اقرار کرده وآن را انجام میدهند». و بعد فرمود: «هرکس آن حقیقت (دستور پرودگار برای پذیرفتن ولایت امام علی (علیه السلام)) را بر او عرضه کرده و او را آگاه سازند ولی انکار کند، خداوند او را از رحمتش دور میگرداند و نابودش میکند که در او هیچ خیری نیست».
الصّادق (علیه السلام)- عَنْ مَسْعَدَهًَْبْنِصَدَقَهًَْ عَنْ أَبِیعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: سُئِلَ عَنِ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیِ عَنِ الْمُنْکَرِ أَوَاجِبٌ هُوَ عَلَی الْأُمَّهًِْ جَمِیعاً قَالَ لَا فَقِیلَ وَ لِمَ قَالَ إِنَّمَا هُوَ عَلَی الْقَوِیِّ الْمُطَاعِ الْعَالِمِ بِالْمَعْرُوفِ مِنَ الْمُنْکَرِ لَا عَلَی الضَّعَفَهًِْ الَّذِینَ لا یَهْتَدُونَ سَبِیلًا.
امام صادق (علیه السلام)- مسعدهًْبنصدقه نقل میکند: از امام صادق (علیه السلام) پرسیده شد: «آیا الْأَمْرِ بِالمَعْرُوفِ وَ النَّهْیِ عَنِ المُنْکَرِ بر همهی افراد امّت واجب است»؟ فرمود: «نه». گفتند: «چرا»؟ فرمود: «چون این کار بر فردی که قدرت داشته باشد و به حرفش گوش دهند و معروف را از منکر بشناسد واجب است نه برکسی که ضعیف است و خود به هیچ راهی هدایت نشده [که بخواهد دیگران را هدایت کند]».
الهادی (علیه السلام)- قَوْلُهُ فِیمَنِ اسْتُضْعِفَ وَ حُظِرَ عَلَیْهِ الْعَمَلُ فَلَمْ یَجِدْ حِیلَهًًْ وَ لَا یَهْتَدِی سَبِیلًا کَمَا قَالَ اللَّهُ تَعَالَی إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ لا یَسْتَطِیعُونَ حِیلَةً وَ لا یَهْتَدُونَ سَبِیلًا فَأَخْبَرَ أَنَّ الْمُسْتَضْعَفَ لَمْ یُخَلَّ سَرْبُهُ وَ لَیْسَ عَلَیْهِ مِنَ الْقَوْلِ شَیْءٌ.
امام هادی (علیه السلام)- کلام الهی دربارهی افراد ناتوان و از کارافتادهای است که نه چارهای دارند و نه راهی مییابند، همچنان که فرموده: إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ لا یَسْتَطِیعُونَ حِیلَةً وَ لا یَهْتَدُونَ سَبِیلًا؛ و خداوند اعلام فرموده که فرد مستضعف (بیقدرت) راهش آزاد نیست و در صورت داشتن ایمان قلبی دیگر هیچ باکی بر گفتار [خلاف] او نیست.
الباقر (علیه السلام)- عَنْ إِسْمَاعِیلَ الْجُعْفِیِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ (علیه السلام) عَنِ الدِّینِ الَّذِی لَا یَسَعُ الْعِبَادَ جَهْلُهُ فَقَالَ الدِّینُ وَاسِعٌ وَ لَکِنَ الْخَوَارِجَ ضَیَّقُوا عَلَی أَنْفُسِهِمْ مِنْ جَهْلِهِمْ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ فَأُحَدِّثُکَ بِدِینِیَ الَّذِی أَنَا عَلَیْهِ؟ فَقَالَ بَلَی فَقُلْتُ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً (صلی الله علیه و آله) عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ وَ الْإِقْرَارَ بِمَا جَاءَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ أَتَوَلَّاکُمْ وَ أَبْرَأُ مِنْ عَدُوِّکُمْ وَ مَنْ رَکِبَ رِقَابَکُمْ وَ تَأَمَّرَ عَلَیْکُمْ وَ ظَلَمَکُمْ حَقَّکُمْ فَقَالَ مَا جَهِلْتَ شَیْئاً هُوَ وَ اللَّهِ الَّذِی نَحْنُ عَلَیْهِ قُلْتُ فَهَلْ سَلِمَ أَحَدٌ لَا یَعْرِفُ هَذَا الْأَمْرَ؟ فَقَالَ لَا إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِینَ قُلْتُ مَنْ هُمْ؟ قَالَ نِسَاؤُکُمْ وَ أَوْلَادُکُمْ ثُمَّ قَالَ أَ رَأَیْتَ أُمَّ أَیْمَنَ فَإِنِّی أَشْهَدُ أَنَّهَا مِنْ أَهْلِ الْجَنَّهًِْ وَ مَا کَانَتْ تَعْرِفُ مَا أَنْتُمْ عَلَیْهِ.
امام باقر (علیه السلام)- اسماعیل جعفی گوید: از امام باقر (علیه السلام) از دینی که بندگان نتوانند آن را نادیده گیرند، پرسیدم و ایشان فرمود: «دین گسترده است، ولی خوارج به دلیل جهل خویش آن را بر خود تنگ گرفتند». گفتم: «فدایت شوم، پس رخصت میفرمایی به دینی که بر آنم با تو سخن گویم»؟ فرمود: «آری». گفتم: «شهادت میدهم که خدایی جز خدای یکتا نیست و محمّد (صلی الله علیه و آله)، بنده و فرستاده اوست و اعتراف دارم به آنچه از سوی خدای تعالی نازل گشته و به شما تولّی دارم و از دشمنانتان و آنان که اختیار شما به دست گیرند و بر شما امیری ورزند و حقّتان را سلب کنند، تبرّی میجویم». ایشان فرمود: «به خدا که به چیزی جاهل نیستی و سوگند که آنچه گفتی حال ما (اهل بیت) است». گفتم: «آیا کسی که این امر را نمیداند مسلمان است»؟ فرمود: «نه، مگر مستعضفان». عرض کردم: «ایشان کیستند»؟ فرمود: «زنانتان و کودکانتان». آنگاه فرمود: «آیا امّایمن را دیدهای. [او از مستضعفین بود و] شهادت میدهم که او از اهل بهشت است، حال آن که مقامی که شما برآنید را درک نمیکرد».
الرّسول (صلی الله علیه و آله)- عَنْ عَبْدِ اللَّهِبْنِسَلَّامٍ مَوْلَی رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله)، قَالَ: سَأَلْتُ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فَقُلْتُ أَخْبِرْنِی أَ یُعَذِّبُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ خَلْقاً بِلَا حُجَّهًٍْ قَالَ مَعَاذَ اللَّهِ قُلْتُ فَأَوْلَادُ الْمُشْرِکِینَ فِی الْجَنَّهًِْ أَمْ فِی النَّارِ فَقَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی أَوْلَی بِهِمْ إِنَّهُ إِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَهًِْ وَ سَاقَ الْحَدِیثَ إِلَی أَنْ قَالَ فَیَأْمُرُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ نَاراً یُقَالُ لَهُ الْفَلَقُ أَشَدَّ شَیْءٍ فِی نَارِ جَهَنَّمَ عَذَاباً فَتَخْرُجُ مِنْ مَکَانِهَا سَوْدَاءَ مُظْلِمَهًًْ بِالسَّلَاسِلِ وَ الْأَغْلَالِ فَیَأْمُرُهَا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ تَنْفُخَ فِی وُجُوهِ الْخَلَائِقِ نَفْخَهًًْ فَتَنْفُخُ فَمِنْ شِدَّهًِْ نَفْخَتِهَا تَنْقَطِعُ السَّمَاءُ وَ تَنْطَمِسُ النُّجُومُ وَ تَجْمُدُ الْبِحَارُ وَ تَزُولُ الْجِبَالُ وَ تُظْلِمُ الْأَبْصَارُ وَ تَضَعُ الْحَوَامِلُ حَمْلَهَا وَ تَشِیبُ الْوِلْدَانُ مِنْ هَوْلِهَا یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ فَیَأْمُرُ اللَّهُ تَعَالَی أَطْفَالَ الْمُشْرِکِینَ أَنْ یُلْقُوا أَنْفُسَهُمْ فِی تِلْکَ النَّارِ فَمَنْ سَبَقَ لَهُ فِی عِلْمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ یَکُونَ سَعِیداً أَلْقَی نَفْسَهُ فِیهَا فَکَانَتْ عَلَیْهِ بَرْداً وَ سَلَاماً کَمَا کَانَتْ عَلَی إِبْرَاهِیمَ (علیه السلام) وَ مَنْ سَبَقَ لَهُ فِی عِلْمِ اللَّهِ تَعَالَی أَنْ یَکُونَ شَقِیّاً امْتَنَعَ فَلَمْ یُلْقِ نَفْسَهُ فِی النَّارِ فَیَأْمُرُ اللَّهُ تَعَالَی النَّارَ فَتَلْتَقِطُهُ لِتَرْکِهِ أَمْرَ اللَّهِ وَ امْتِنَاعِهِ مِنَ الدُّخُولِ فِیهَا فَیَکُونُ تَبَعاً لِآبَائِهِ فِی جَهَنَّمَ.
پیامبر (صلی الله علیه و آله)- عبداللهبنسلام گوید: از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) سؤال نمودم و عرض کردم: «مرا خبر ده که آیا خدای عزّوجلّ بدون اتمام حجّت، بندهای را عذاب میکند»؟ فرمود: «معاذ اللّه پناه میبرم به خدا که چنین امری از خدا سر زند». عرض کردم: «پس فرزندان مشرکان در بهشتند یا در آتش دوزخ»؟ فرمود: «خدای تبارکوتعالی به حکم در مورد ایشان سزاوارتر است. چون روز قیامت شود و خدای عزّوجلّ همهی خلایق را بهجهت فصل قضاء و حکم حق جمع کند فرزندان مشرکان را میآورد و به ایشان میفرماید که ای بندگان و کنیزان من، پروردگار شما کیست و چیست؟ دین شما و کارهای شما چیست»؟ حضرت فرمود: «میگویند خداوندا ای پروردگار ما تو ما را آفریدی و ما چیزی را نیافریدیم و تو ما را میراندی و ما چیزی را نمیراندیم و برای ما زبانها را قرار ندادی که گویا شود و نه گوشها که بشنود و نه کتابی که ما آن را بخوانیم و نه پیغمبری که ما او را پیروی کنیم و ما را دانشی نیست مگر آنچه به ما تعلیم دادهای». حضرت فرمود: «خدای عزّوجلّ به ایشان میفرماید: «ای بندگان و کنیزان من اگر شما را به امری فرمان دهم آن را عمل میکنید»؟ عرض میکنند: «ای پروردگار ما، میشنویم و تو را اطاعت میکنیم». حضرت فرمود: «پس خدای عزّّّّّّّّوجلّ آتشی را که آن را فلق مینامند امر میکند که برافروخته شود. این آتش سختترین آتشی است که در دوزخ است و عذابش از هر چیزی که در دوزخ است بیشتر است. پس آن آتش سیاه و تار با زنجیرها و غلها از جای خود بیرون آید و خدای عزّوجلّ آن را فرمان دهد که در روی خلایق اندکی بدمد امّا از شدّت دمیدنش آسمان بریده و پاره شود و ستارگان ناپدید شوند و دریاها فشرده و بسته و کوهها نیست و نابود و دیدهها تار گردند و زنان آبستن بار خود را بر زمین گذارند. و بچّه را بیندازند و بچّگان از ترس آن پیر شوند. بعد از آن در روز قیامت خدای تبارکوتعالی اطفال مشرکان را امر میفرماید که خود را در آن آتش افکنند پس هرکه در علم خدای عزّوجلّ برای او پیشیگرفته باشد که نیکبخت باشد خود را در آن افکند و آتش بر او سرد و سلامت باشد چنانکه بر ابراهیم (علیه السلام) سرد و سلامت بود و هرکه در علم خدای عزّوجلّ برای او پیشیگرفته باشد که بدبخت باشد امتناع کند و باز ایستد و خود را در آن آتش نیفکند پس خدای تبارکوتعالی آتش را فرمان دهد تا بهجهت ترک امر خدا و امتناع از داخلشدن در آن، آنها را برچیند و بگیرد. بهاینترتیب آنها در دوزخ پیرو پدرانشان میشوند».
الباقر (علیه السلام)- عَنْ زُرَارَهًَْ عَنْ أَبِیجَعْفَرٍ (علیه السلام) قَالَ: إِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَهًِْ احْتَجَّ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَی خَمْسَهًٍْ عَلَی الطِّفْلِ وَ الَّذِی مَاتَ بَیْنَ النَّبِیَّیْنِ (علیهم السلام) وَ الَّذِی أَدْرَکَ النَّبِیَ (صلی الله علیه و آله) وَ هُوَ لَا یَعْقِلُ وَ الْأَبْلَهِ وَ الْمَجْنُونِ الَّذِی لَا یَعْقِلُ وَ الْأَصَمِّ وَ الْأَبْکَمِ فَکُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ یَحْتَجُّ عَلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ قَالَ فَیَبْعَثُ اللَّهُ عَلَیْهِمْ رَسُولًا (صلی الله علیه و آله) فَیُؤَجِّجُ لَهُمْ نَاراً فَیَقُولُ لَهُمْ رَبُّکُمْ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تَثِبُوا فِیهَا فَمَنْ وَثَبَ فِیهَا کَانَتْ عَلَیْهِ بَرْداً وَ سَلَاماً وَ مَنْ عَصَی سِیقَ إِلَی النَّارِ.
امام باقر (علیه السلام)- زراره از امام باقر (علیه السلام) نقل میکند که فرمود: «هنگامی که روز قیامت برسد، خداوند عزّوجلّ بر پنج تن احتجاج میکند: کودکان، و کسانی که در فاصله میان پیامبران مردهاند [و هیچیک از دو پیامبر قبلی و بعدی خود را درک نکردهاند]، و کسانی که زمان یکی از پیامبران را درک کردهاند ولی عقل نداشتهاند، و ابلهان، و دیوانگانی که عقل نداشتهاند، و انسانهای لال و ناشنوا؛ هر یک از آنها برای خداوند عزّوجلّ دلیل میآورند، خداوند پیکی به نزد آنان میفرستد و آن پیک آتشی را برای آنها برمیافروزد و به آنان میگوید: پروردگارتان به شما فرمان میدهد که در این آتش بپرید، هرکه در آن بپرد، آتش برایش سرد و بیخطر میشود و هرکه نافرمانی کند، به دوزخ برده میشود».
الصّادق (علیه السلام)- عَنْ زُرَارَهًَْ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِیعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) مَا تَقُولُ فِی الْأَطْفَالِ الَّذِینَ مَاتُوا قَبْلَ أَنْ یَبْلُغُوا فَقَالَ سُئِلَ عَنْهُمْ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فَقَالَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا کَانُوا عَامِلِینَ ثُمَّ أَقْبَلَ عَلَیَّ فَقَالَ یَا زُرَارَهًُْ هَلْ تَدْرِی مَا عَنَی بِذَلِکَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) قَالَ قُلْتُ لَا فَقَالَ إِنَّمَا عَنَی کُفُّوا عَنْهُمْ وَ لَا تَقُولُوا فِیهِمْ شَیْئاً وَ رُدُّوا عِلْمَهُمْ إِلَی اللَّهِ.
امام صادق (علیه السلام)- زراره گوید: به امام صادق (علیه السلام) عرض کردم: «کودکانی که قبل از بلوغ میمیرند، سرنوشت آنان با چه میزانی معیّن میشود»؟ امام صادق (علیه السلام) گفت: «این مسأله را از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) پرسیدند و رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در پاسخ گفت: «خدا بهتر میداند که آنان چه میکردند». امام صادق (علیه السلام) فرمود: «میدانی که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) با ادای این پاسخ چه منظوری داشت»؟ من گفتم: «نه، نمیدانم». امام صادق (علیه السلام) فرمود: «منظور رسول خدا (صلی الله علیه و آله) این بود که از بحثوجدل در این مسأله دم فرو بندید و سرنوشت آنان را به خدا محوّل کنید».
الصّادق (علیه السلام)- عَنْ هِشَامٍ عَنْ أَبِیعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) أَنَّهُ سُئِلَ عَمَّنْ مَاتَ فِی الْفَتْرَهًِْ وَ عَمَّنْ لَمْ یُدْرِکِ الْحِنْثَ وَ الْمَعْتُوهِ فَقَالَ یَحْتَجُّ اللَّهُ عَلَیْهِمْ یَرْفَعُ لَهُمْ نَاراً فَیَقُولُ لَهُمْ ادْخُلُوهَا فَمَنْ دَخَلَهَا کَانَتْ عَلَیْهِ بَرْداً وَ سَلَاماً وَ مَنْ أَبَی قَالَ هَا أَنْتُمْ قَدْ أَمَرْتُکُمْ فَعَصَیْتُمُونِی.
امام صادق (علیه السلام)- هشام نقل میکند: از امام صادق (علیه السلام) پرسیده شد: در مورد برخورد خداوند با کسانی که در دوران فترت (دوران طولانی بین حضرت عیسی (علیه السلام) تا حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله) که هیچ پیامبری نیامد) مردهاند و کسانی که دیوانهاند یا به سنّ بلوغ نرسیدهاند و مردهاند از ایشان سؤال شد. فرمود: «خداوند با آنان چنین حجّت تمام میکند که آتشی میافروزد و امر میکند تا داخل آن شوند. هرکس که داخل آن شود آتش بر او سرد و ایمن میشود و هرکس سر باز زند به او میگویند: دیدی به تو امر کردیم امّا عصیان کردی»؟!
الصّادق (علیه السلام)- عَنْ عَبْدِ اللَّهِبْنِسِنَانٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) عَنْ أَوْلَادِ الْمُشْرِکِینَ یَمُوتُونَ قَبْلَ أَنْ یَبْلُغُوا الْحِنْثَ ... قَالَ (علیه السلام) یُؤَجِّجُ لَهُمْ نَاراً فَیُقَالُ لَهُمُ ادْخُلُوهَا فَإِنْ دَخَلُوهَا کَانَتْ عَلَیْهِمْ بَرْداً وَ سَلَاماً وَ إِنْ أَبَوْا قَالَ لَهُمُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ هُوَ ذَا أَنَا قَدْ أَمَرْتُکُمْ فَعَصَیْتُمُونِی فَیَأْمُرُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِمْ إِلَی النَّارِ.
امام صادق (علیه السلام)- عبد اللَّهبنسنان گوید: از امام صادق (علیه السلام) پرسیدم حکم اولاد مشرکین که پیش از بلوغ میمیرند چیست؟ ... فرمود: «آتشی برای ایشان (کودکان) بر میافروزند و میگویند: که وارد آتش شوید، اگر اطاعت کردند و به آتش وارد شدند، آتش برایشان سرد و سلامت میگردد، و چنانکه امتناع ورزیدند خداوند عزّوجلّ به آنان میفرماید: چنین است اینک من شما را فرمان دادم و شما نافرمانی نمودید». پس امر میکند آنان را بهسوی دوزخ برند».
الصّادق (علیه السلام)- عَنْ عَمْرِو بْنِ إِسْحَاقَ قَالَ: سُئِلَ أَبُوعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) مَا حَدُّ الْمُسْتَضْعَفِ الَّذِی ذَکَرَهُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ؟ قَالَ مَنْ لَا یُحْسِنُ سُورَهًًْ مِنَ الْقُرْآنِ وَ قَدْ خَلَقَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ خِلْقَهًًْ مَا یَنْبَغِی لَهُ أَنْ لَا یُحْسِن.
امام صادق (علیه السلام)- عمروبناسحاق گوید: از امام صادق (علیه السلام) پرسیده شد: «مستضعفی که خدای تعالی در قرآن ذکر کرده، چگونه تعریف میشود»؟ فرمود: «آنکه سورهای از سورههای قرآن را به خوبی نمیداند؛ حال آنکه خداوند وی را بهگونهای آفریده است که با وجود آن شایسته نیست که نداند».
الباقر (علیه السلام)- عَنْ زُرَارَهًَْ عَنْ أَبِیجَعْفَرٍ (علیه السلام) قَالَ الْمُسْتَضْعَفُونَ الَّذِینَ لا یَسْتَطِیعُونَ حِیلَةً وَ لا یَهْتَدُونَ سَبِیلًا قَالَ لَا یَسْتَطِیعُونَ حِیلَهًًْ إِلَی الْإِیمَانِ وَ لَا یَکْفُرُونَ الصِّبْیَانُ وَ أَشْبَاهُ عُقُولِ الصِّبْیَانِ مِنَ الرِّجَالِ وَ النِّسَاءِ.
امام باقر (علیه السلام)- زراره نقل میکند: امام باقر (علیه السلام) در مورد آیه: المُسْتَضْعَفُونَ الَّذِینَ لا یَسْتَطِیعُونَ حِیلَةً وَ لا یَهْتَدُونَ سَبِیلًا، فرمود: «نه ترفند و راهکاری بهسوی ایمان میتوانند پیدا کنند و نه توان کفر ورزیدن دارند. [که مصداق آن] کودکان و زنان و مردان همپایهی کودکان در عقل و خرد هستند».