آیه حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهاتُكُمْ وَ بَناتُكُمْ وَ أَخَواتُكُمْ وَ عَمَّاتُكُمْ وَ خالاتُكُمْ وَ بَناتُ الْأَخِ وَ بَناتُ الْأُخْتِ وَ أُمَّهاتُكُمُ اللاَّتي أَرْضَعْنَكُمْ وَ أَخَواتُكُمْ مِنَ الرَّضاعَةِ وَ أُمَّهاتُ نِسائِكُمْ وَ رَبائِبُكُمُ اللاَّتي في حُجُورِكُمْ مِنْ نِسائِكُمُ اللاَّتي دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَإِنْ لَمْ تَكُونُوا دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَلا جُناحَ عَلَيْكُمْ وَ حَلائِلُ أَبْنائِكُمُ الَّذينَ مِنْ أَصْلابِكُمْ وَ أَنْ تَجْمَعُوا بَيْنَ الْأُخْتَيْنِ إِلاَّ ما قَدْ سَلَفَ إِنَّ اللهَ كانَ غَفُوراً رَحيماً [23]
حرام شده است بر شما، مادرانتان، و دختران، و خواهران، و عمّهها، و خالهها، و دختران برادر، و دختران خواهر شما، و مادرانى كه شما را شير دادهاند، و خواهران رضاعى شما، و مادران همسرانتان، و دختران همسرتان كه در دامان شما هستند از همسرانى كه با آنها آميزش جنسى داشتهايد و چنانچه با آنها آميزش نداشتهايد، [دختران آنها] براى شما مانعى ندارد و [همچنين] همسرهاى پسرانتان كه از نسل شما هستند [ نه پسرخواندهها ] و [نيز حرام است بر شما] ميان دو خواهر جمع كنيد؛ مگر آنچه در گذشته واقع شده؛ چرا كه خداوند، آمرزنده و مهربان است.
أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- عَنْ عَلِیِّبْنِأَبِیطَالِبٍ (علیه السلام) فِی بَیَانِ الْمُحْکَمِ مِنَ الْقُرْآنِ قَال ... وَ مِنْهُ قَوْلُهُ حُرِّمَتْ عَلَیْکُمْ أُمَّهاتُکُمْ وَ بَناتُکُمْ وَ أَخَواتُکُمْ وَ عَمَّاتُکُمْ وَ خالاتُکُمْ ... فَهَذَا کُلُّهُ مُحْکَمٌ لَمْ یَنْسَخْهُ شَیْءٌ قَدِ اسْتُغْنِیَ بِتَنْزِیلِهِ عَنْ تَأْوِیلِهِ وَ کُلُّ مَا یَجْرِی هَذَا الْمَجْرَی.
امام علی (علیه السلام)- حدیثی از امام علی (علیه السلام) که در مقام بیان آیات محکم قرآن ... از محکمات قرآن، آیه: حُرِّمَتْ عَلَیْکُمْ أُمَّهاتُکُمْ وَ بَناتُکُمْ وَ أَخَواتُکُمْ وَ عَمَّاتُکُمْ وَ خالاتُکُمْ وَ بَناتُ الْأَخِ وَ بَناتُ الْأُخْتِ وَ أُمَّهاتُکُمُ اللاَّتی أَرْضَعْنَکُمْ وَ أَخَواتُکُمْ مِنَ الرَّضاعَةِ وَ أُمَّهاتُ نِسائِکُمْ وَ رَبائِبُکُمُ اللاَّتی فی حُجُورِکُمْ مِنْ نِسائِکُمُ اللاَّتی دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَإِنْ لَمْ تَکُونُوا دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَلا جُناحَ عَلَیْکُمْ وَ حَلائِلُ أَبْنائِکُمُ الَّذینَ مِنْ أَصْلابِکُمْ وَ أَنْ تَجْمَعُوا بَیْنَ الْأُخْتَیْنِ إِلاَّ ما قَدْ سَلَفَ إِنَّ اللهَ کانَ غَفُوراً رَحیماً میباشد که این آیه از محکماتی است که هیچ چیزی آن را نسخ نمیکند و نزول آیه و الفاظ آن، آن را از تأویل و تفسیر بینیاز کرده و باقی آیات محکم قرآن نیز همینطور است».
أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- وَ أَمَّا مَا فِی الْقُرْآنِ تَأْوِیلُهُ فِی تَنْزِیلِهِ فَهُوَ کُلُّ آیَهًٍْ مُحْکَمَهًٍْ نَزَلَتْ فِی تَحْرِیمِ شَیْءٍ مِنَ الْأُمُورِ الْمُتَعَارَفَهًِْ الَّتِی کَانَتْ فِی أَیَّامِ الْعَرَبِ تَأْوِیلُهَا فِی تَنْزِیلِهَا فَلَیْسَ یُحْتَاجُ فِیهَا إِلَی تَفْسِیرٍ أَکْثَرَ مِنْ تَأْوِیلِهَا وَ ذَلِکَ مِثْلُ قَوْلِهِ تَعَالَی فِی التَّحْرِیمِ حُرِّمَتْ عَلَیْکُمْ أُمَّهاتُکُمْ وَ بَناتُکُمْ وَ أَخَواتُکُمْ ...
امام علی (علیه السلام)- آیاتی از قرآن که تأویل و تنزیلشان یکی است همان آیات محکمی است که دربارهی حرامبودن امور متعارفی است که در زمان عرب بوده که تأویل و تنزیل آن یکی است و نیازی به تفسیر و شرح بیش از تأویل ندارد، مانند کلام خداوند در تحریم: حُرِّمَتْ عَلَیْکُمْ أُمَّهاتُکُمْ وَ بَناتُکُمْ وَ أَخَواتُکُمْ وَ عَمَّاتُکُمْ وَ خالاتُکُمْ وَ بَناتُ الْأَخِ وَ بَناتُ الْأُخْتِ وَ أُمَّهاتُکُمُ اللاَّتی أَرْضَعْنَکُمْ وَ أَخَواتُکُمْ مِنَ الرَّضاعَةِ وَ أُمَّهاتُ نِسائِکُمْ وَ رَبائِبُکُمُ اللاَّتی فی حُجُورِکُمْ مِنْ نِسائِکُمُ اللاَّتی دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَإِنْ لَمْ تَکُونُوا دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَلا جُناحَ عَلَیْکُمْ وَ حَلائِلُ أَبْنائِکُمُ الَّذینَ مِنْ أَصْلابِکُمْ وَ أَنْ تَجْمَعُوا بَیْنَ الْأُخْتَیْنِ إِلاَّ ما قَدْ سَلَفَ إِنَّ اللهَ کانَ غَفُوراً رَحیماً».
الصّادق (علیه السلام)- عَنْ أَبِیبَصِیرٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ لایَحِلُّ لَکَ النِّساءُ مِنْ بَعْدُ وَ لا أَنْ تَبَدَّلَ بِهِنَّ مِنْ أَزْواجٍ وَ لَوْ أَعْجَبَکَ حُسْنُهُنَّ إِلَّا ما مَلَکَتْ یَمِینُکَ فَقَالَ أَرَاکُمْ وَ أَنْتُمْ تَزْعُمُونَ أَنَّهُ یَحِلُّ لَکُمْ مَا لَمْ یَحِلَّ لِرَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) وَ قَدْ أَحَلَّ اللَّهُ تَعَالَی لِرَسُولِهِ (صلی الله علیه و آله) أَنْ یَتَزَوَّجَ مِنَ النِّسَاءِ مَا شَاءَ إِنَّمَا قَالَ لَا یَحِلُّ لَکَ النِّسَاءُ مِنْ بَعْدِ الَّذِی حَرَّمَ عَلَیْکَ قَوْلُهُ حُرِّمَتْ عَلَیْکُمْ أُمَّهاتُکُمْ وَ بَناتُکُمْ ...
امام صادق (علیه السلام)- ابوبصیر گوید: از امام صادق (علیه السلام) در مورد کلام خداوند: بعد از این زنان، هیچ زنی بر تو حلال نیست و نیز زنی بهجای ایشان اختیار کردن، هرچند تو را از زیبایی او خوش آید مگر آنچه به غنیمت به دست تو افتد. (احزاب/۵۲) پرسیدم. فرمود: «شما را در حالی میبینیم که گمان میکنید این آیه چیزی را برای شما حلال کرده که برای رسولش حرام کرده بود، درحالیکه خداوند برای رسولش ازدواج باهر تعداد زن را حلال کرد و مراد از آیهای که فرمود: بعد از این زنان، هیچ زنی بر تو حلال نیست. (احزاب/۵۲) آن آیهای است که فرمود: حُرِّمَتْ عَلَیْکُمْ أُمَّهاتُکُمْ وَ بَناتُکُمْ [یعنی با این دسته از زنان ازدواج نکن]».
الصّادق (علیه السلام)- عَنْ أَبِیبَصِیرٍ عَنْ أَبِیعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: قُلْتُ لَهُ أَرَأَیْتَ قَوْلَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ لایَحِلُّ لَکَ النِّساءُ مِنْ بَعْدُ فَقَالَ إِنَّمَا لَمْ یَحِلَّ لَهُ النِّسَاءُ الَّتِی حَرَّمَ اللَّهُ عَلَیْهِ فِی هَذِهِ الْآیَهًِْ حُرِّمَتْ عَلَیْکُمْ أُمَّهاتُکُمْ وَ بَناتُکُمْ فِی هَذِهِ الْآیَهًِْ کُلِّهَا وَ لَوْ کَانَ الْأَمْرُ کَمَا یَقُولُونَ لَکَانَ قَدْ أَحَلَّ لَکُمْ مَا لَمْ یُحِلَّ لَهُ هُوَ لِأَنَّ أَحَدَکُمْ یَسْتَبْدِلُ کُلَّمَا أَرَادَ وَ لَکِنْ لَیْسَ الْأَمْرُ کَمَا یَقُولُونَ أَحَادِیثُ آلِ مُحَمَّدٍ (خِلَافُ أَحَادِیثِ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ أَحَلَّ لِنَبِیِّهِ (صلی الله علیه و آله) أَنْ یَنْکِحَ مِنَ النِّسَاءِ مَا أَرَادَ إِلَّا مَا حَرَّمَ عَلَیْهِ فِی سُورَهًِْ النِّسَاءِ فِی هَذِهِ الْآیَهًِْ.
امام صادق (علیه السلام)- ابوبصیر گوید: به امام (علیه السلام) عرض کردم: «آیا این آیهی قرآن را دیدهای: بعد از این زنان، هیچ زنی بر تو حلال نیست. (احزاب/۵۲) (تفسیر آن چیست)»؟ امام (علیه السلام) فرمود: «آن زنانی به پیامبر (صلی الله علیه و آله) حرام شد که در آیه: حُرِّمَتْ عَلَیْکُمْ أُمَّهاتُکُمْ وَ بَناتُکُمْ ذکر شده و اگر غیر از این بود و حکم آن مثل آن چیزی بود که شما میگویید، گویا خداوند برای شما چیزی را حلال کرده که بر پیامبرش (صلی الله علیه و آله) حرام کرده، زیرا شما هر زنی را که بخواهید طلاق داده و زن دیگری را جایگزین آن میکنید [ولی این کار را بر پیامبر (صلی الله علیه و آله) حرام میدانید]، امّا مطلب اینطور که شما میگویید نیست، و گفتار خاندان پیامبر [در این مورد] خلاف گفتار مردم است، خداوند، ازدواج پیامبر (صلی الله علیه و آله) با هر زنی که بخواهد حلال کرده مگر آنهایی که در سورهی نساء و در این آیه آمده است».
الصّادق (علیه السلام)- عَنِ الْحَلَبِیِّ عَنْ أَبِیعَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَال: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ یا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَحْلَلْنا لَکَ أَزْواجَکَ قُلْتُ کَمْ أُحِلَّ لَهُ مِنَ النِّسَاءِ قَالَ مَا شَاءَ مِنْ شَیْءٍ قُلْتُ قَوْلُهُ لایَحِلُّ لَکَ النِّساءُ مِنْ بَعْدُ وَ لا أَنْ تَبَدَّلَ بِهِنَّ مِنْ أَزْواجٍ فَقَالَ لِرَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) أَنْ یَنْکِحَ مَا شَاءَ مِنْ بَنَاتِ عَمِّهِ وَ بَنَاتِ عَمَّاتِهِ وَ بَنَاتِ خَالِهِ وَ بَنَاتِ خَالَاتِهِ وَ أَزْوَاجِهِ اللَّاتِی هَاجَرْنَ مَعَهُ وَ أُحِلَّ لَهُ أَنْ یَنْکِحَ مِنْ عُرْضِ الْمُؤْمِنِینَ بِغَیْرِ مَهْرٍ وَ هِیَ الْهِبَهًُْ وَ لَا تَحِلُّ الْهِبَهًُْ إِلَّا لِرَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فَأَمَّا لِغَیْرِ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فَلَا یَصْلُحُ نِکَاحٌ إِلَّا بِمَهْرٍ وَ ذَلِکَ مَعْنَی قَوْلِهِ تَعَالَی وَامْرَأَةً مُؤْمِنَةً إِنْ وَهَبَتْ نَفْسَها لِلنَّبِیِّ (صلی الله علیه و آله) قُلْتُ أَرَأَیْتَ قَوْلَهُ تُرْجِی مَنْ تَشاءُ مِنْهُنَّ وَ تُؤْوِی إِلَیْکَ مَنْ تَشاءُ قَالَ مَنْ آوَی فَقَدْ نَکَحَ وَ مَنْ أَرْجَأَ فَلَمْ یَنْکِحْ قُلْتُ قَوْلُهُ لا یَحِلُّ لَکَ النِّساءُ مِنْ بَعْدُ قَالَ إِنَّمَا عَنَی بِهِ النِّسَاءَ اللَّاتِی حَرَّمَ عَلَیْهِ فِی هَذِهِ الْآیَهًِْ حُرِّمَتْ عَلَیْکُمْ أُمَّهاتُکُمْ وَ بَناتُکُمْ وَ أَخَواتُکُمْ ... وَ لَوْکَانَ الْأَمْرُکَمَا یَقُولُونَ کَانَ قَدْ أَحَلَّ لَکُمْ مَا لَمْ یَحِلَّ لَهُ إِنَّ أَحَدَکُمْ یَسْتَبْدِلُ کُلَّمَا أَرَادَ وَ لَکِنْ لَیْسَ الْأَمْرُ کَمَا یَقُولُونَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ أَحَلَّ لِنَبِیِّهِ (صلی الله علیه و آله) مَا أَرَادَ مِنَ النِّسَاءِ إِلَّا مَا حَرَّمَ عَلَیْهِ فِی هَذِهِ الْآیَهًِْ الَّتِی فِی النِّسَاءِ.
امام صادق (علیه السلام)- حلبی گوید: «از امام (علیه السلام) در مورد این آیه: ای پیامبر، ما زنانت بر تو حلال کردیم. (احزاب/۵۷) پرسیدم. خدا ازدواج با چه تعداد زن را بر پیامبر (صلی الله علیه و آله) حلال کرده است»؟ فرمود: «هر تعداد که بخواهد». گفتم: «پس آیه: بعد از این زنان، هیچ زنی بر تو حلال نیست و نیز زنی بهجای ایشان اختیار کردن. (احزاب/۵۲) چیست»؟ فرمود: «بر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) حلال شده که با هرکس که میخواهد از دختران عمّههایش و عموهایش و دختران خالههایش و داییهایش ازدواج کند و همچنین همسرانی که با او به مدینه مهاجرت کردند و همچنین از هریک از زنان مؤمن [عامهی مسلمانان، بدون آنکه مهری بر گردن داشته باشد، بلکه عنوان هدیه، [مهریهای که باید پیامبر (صلی الله علیه و آله) بدهد] بر آن گذاشته، و این عنوان برای کس دیگر حلال نیست مگر رسول خدا (صلی الله علیه و آله)، پس هیچکس جز او مجاز نیست که بدون تعیین مهریه ازدواج کند و این معنای آن آیه است که فرمود: و نیز زن مؤمنی را که خود را به پیامبر بخشیده باشد. (احزاب/۵۰)». گفتم: «پس آنجا که میفرماید: از زنان خود هرکه را خواهی به نوبت مؤخردار و هرکه را خواهی با خود نگه دار. (احزاب/۵۱). منظور چیست»؟ فرمود: «منظور آن است که با هر زنی که میخواهی [به همسری] بپذیر و ازدواج کن و آن کس که نمیخواهی، ازدواج نکن». گفتم: «منظور از؛ بعد از این زنان، هیچ زنی بر تو حلال نیست. (احزاب/۵۲)، چیست»؟ فرمود: «منظور از آن زنانی هستند که در این آیه، ازدواج با آنان حرام شده که فرمود: حُرِّمَتْ عَلَیْکُمْ أُمَّهاتُکُمْ وَ بَناتُکُمْ وَ أَخَواتُکُمْ وَ عَمَّاتُکُمْ وَ خالاتُکُمْ وَ بَناتُ الْأَخِ وَ بَناتُ الْأُخْتِ وَ أُمَّهاتُکُمُ اللاَّتی أَرْضَعْنَکُمْ وَ أَخَواتُکُمْ مِنَ الرَّضاعَةِ وَ أُمَّهاتُ نِسائِکُمْ وَ رَبائِبُکُمُ اللاَّتی فی حُجُورِکُمْ مِنْ نِسائِکُمُ اللاَّتی دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَإِنْ لَمْ تَکُونُوا دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَلا جُناحَ عَلَیْکُمْ وَ حَلائِلُ أَبْنائِکُمُ الَّذینَ مِنْ أَصْلابِکُمْ وَ أَنْ تَجْمَعُوا بَیْنَ الْأُخْتَیْنِ إِلاَّ ما قَدْ سَلَفَ إِنَّ اللهَ کانَ غَفُوراً رَحیماً، و اگر مطلب آنگونه که آنان خیال میکردند بود، گویا که خدا چیزی را بر شما حلال کرده که بر پیامبرش حلال نکرده و این درحالی است که شما هرطور بخواهید همسرانتان را طلاق داده و همسر جدید میگیرید ولی مطلب آنگونه که میگویند نیست، خداوند برای پیامبرش (صلی الله علیه و آله)، ازدواج با هر زنی که بخواهد را حلال کرده جز آنان که در این آیه در سورهی نساء حرام شده است».
الباقر (علیه السلام)- عَنْ أَبِیبَکْرٍ الْحَضْرَمِیِّ عَنْ أَبِیجَعْفَرٍ (علیه السلام) فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ لِنَبِیِّهِ (صلی الله علیه و آله) یا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَحْلَلْنا لَکَ أَزْواجَکَ کَمْ أَحَلَّ لَهُ مِنَ النِّسَاءِ قَالَ مَا شَاءَ مِنْ شَیْءٍ قُلْتُ {قَوْلُهُ عَزَّوَجَلَّ} وَامْرَأَةً مُؤْمِنَةً إِنْ وَهَبَتْ نَفْسَها لِلنَّبِیِّ فَقَالَ لَا تَحِلُّ الْهِبَهًُْ إِلَّا لِرَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) وَ أَمَّا لِغَیْرِ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فَلَا یَصْلُحُ نِکَاحٌ إِلَّا بِمَهْرٍ قُلْتُ أَرَأَیْتَ قَوْلَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ لایَحِلُّ لَکَ النِّساءُ مِنْ بَعْدُ فَقَالَ إِنَّمَا عَنَی بِهِ لَا یَحِلُّ لَکَ النِّسَاءُ الَّتِی حَرَّمَ اللَّهُ فِی هَذِهِ الْآیَهًِْ حُرِّمَتْ عَلَیْکُمْ أُمَّهاتُکُمْ وَ بَناتُکُمْ وَ أَخَواتُکُمْ وَ عَمَّاتُکُمْ وَ خالاتُکُمْ ... وَ لَوْ کَانَ الْأَمْرُ کَمَا تَقُولُونَ کَانَ قَدْ أَحَلَّ لَکُمْ مَا لَمْ یُحِلَّ لَهُ لِأَنَّ أَحَدَکُمْ یَسْتَبْدِلُ کُلَّمَا أَرَادَ وَ لَکِنْ لَیْسَ الْأَمْرُ کَمَا یَقُولُونَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ أَحَلَّ لِنَبِیِّهِ (صلی الله علیه و آله) أَنْ یَنْکِحَ مِنَ النِّسَاءِ مَا أَرَادَ إِلَّا مَا حَرَّمَ عَلَیْهِ فِی هَذِهِ الْآیَهًِْ فِی سُورَهًِْ النِّسَاءِ.
امام باقر (علیه السلام)- ابوبکر حضرمی نقل میکند: از امام باقر (علیه السلام) در مورد کلام خدا که به رسولش (صلی الله علیه و آله) فرمود: یا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَحْلَلْنا لَکَ أَزْواجَکَ؛ ای پیامبر، ما زنانی را که مهرشان را دادهای. (احزاب/۵۰) پرسیدم: «تا چه تعداد [ازدواج] برای پیامبر (صلی الله علیه و آله) حلال بود»؟ فرمود: «هرچقدر که میخواست»، پرسیدم: «آنجا که فرمود: وَ امْرَأَةً مُؤْمِنَةً إِنْ وَهَبَتْ نَفْسَها لِلنَّبِیِّ؛ و نیز زن مؤمنی را که خود را به پیامبر بخشیده باشد. (احزاب/۵۰) منظور چیست»؟ فرمود: «دادن هدیه بهجای مهریه فقط بر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) حلال بود امّا برای غیر او جایز نیست که کسی ازدواج بدون مهریه بکند». پرسیدم: «منظور از لا یَحِلُّ لَکَ النِّساءُ مِنْ بَعْدُ؛ بعد از این زنان، هیچ زنی بر تو حلال نیست. (احزاب/۵۲) چیست»؟ فرمود: «منظور آن است که زنانی که در این آیه از سورهی نساء حرام شده بر پیامبر (صلی الله علیه و آله) نیز حرام است که فرمود: حُرِّمَتْ عَلَیْکُمْ أُمَّهاتُکُمْ وَ بَناتُکُمْ وَ أَخَواتُکُمْ وَ عَمَّاتُکُمْ وَ خالاتُکُمْ وَ بَناتُ الْأَخِ وَ بَناتُ الْأُخْتِ وَ أُمَّهاتُکُمُ اللاَّتی أَرْضَعْنَکُمْ وَ أَخَواتُکُمْ مِنَ الرَّضاعَةِ وَ أُمَّهاتُ نِسائِکُمْ وَ رَبائِبُکُمُ اللاَّتی فی حُجُورِکُمْ مِنْ نِسائِکُمُ اللاَّتی دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَإِنْ لَمْ تَکُونُوا دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَلا جُناحَ عَلَیْکُمْ وَ حَلائِلُ أَبْنائِکُمُ الَّذینَ مِنْ أَصْلابِکُمْ وَ أَنْ تَجْمَعُوا بَیْنَ الْأُخْتَیْنِ إِلاَّ ما قَدْ سَلَفَ إِنَّ اللهَ کانَ غَفُوراً رَحیماً و اگر مطلب چنان بود که شما برداشت کردهاید، گویی چیزی بر شما حلال بود که بر پیامبر (صلی الله علیه و آله) حلال نبود، چون شما هرطورکه بخواهید زنانتان را طلاق داده و زن جدید میگیرید ولی مطلب چنانچه شما میگویید نیست بلکه خداوند بر پیامبرش (صلی الله علیه و آله) حلال کرده که با هرکس که خواست ازدواج کند مگر آنانکه در این آیه از سورهی نساء حرام اعلام کرده».
الباقر (علیه السلام)- عَنْ مُحَمَّدِبْنِمُسْلِمٍ عَنْ أَحَدِهِمَا (علیها السلام) قَال: قُلْتُ لَهُ أَرَأَیْتَ قَوْلَ اللَّهِ لایَحِلُّ لَکَ النِّساءُ مِنْ بَعْدُ وَ لا أَنْ تَبَدَّلَ بِهِنَّ مِنْ أَزْواجٍ قَالَ إِنَّمَا عَنَی بِهِ الَّتِی حَرَّمَ عَلَیْهِ فِی هَذِهِ الْآیَهًِْ حُرِّمَتْ عَلَیْکُمْ أُمَّهاتُکُمْ.
امام باقر (علیه السلام)- محمّدبنمسلم گوید: از امام باقر (علیه السلام) در مورد این آیه: بعد از این زنان، هیچ زنی بر تو حلال نیست و نیز زنی بهجای ایشان اختیار کردن. (احزاب/۵۲). پرسیدم. فرمود: «منظور از آنها، زنانی هستند که خداوند در این آیه بر او حرام گردانید؛ حُرِّمَتْ علَیْکُمْ أُمَّهَاتُکُمْ».
الصّادق (علیه السلام)- عَنْ مَنْصُورِ بْنِ حَازِمٍ قَالَ: کُنْتُ عِنْدَ أَبِیعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) فَأَتَاهُ رَجُلٌ فَسَأَلَهُ عَنْ رَجُلٍ تَزَوَّجَ امْرَأَهًًْ فَمَاتَتْ قَبْلَ أَنْ یَدْخُلَ بِهَا أَیَتَزَوَّجُ بِأُمِّهَا فَقَالَ أَبُوعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) قَدْ فَعَلَهُ رَجُلٌ مِنَّا فَلَمْ نَرَ بِهِ بَأْساً فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ مَا تَفْخَرُ الشِّیعَهًُْ إِلَّا بِقَضَاءِ عَلِیٍّ (علیه السلام) فِی هَذِهِ الشَّمْخِیَّهًِْ الَّتِی أَفْتَاهَا ابْنُمَسْعُودٍ أَنَّهُ لَابَأْسَ بِذَلِکَ ثُمَّ أَتَی عَلِیّاً (علیه السلام) فَسَأَلَهُ فَقَالَ لَهُ عَلِیٌّ (علیه السلام) مِنْ أَیْنَ أَخَذْتَهَا فَقَالَ مِنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ رَبائِبُکُمُ اللَّاتِی فِی حُجُورِکُمْ مِنْ نِسائِکُمُ اللَّاتِی دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَإِنْ لَمْ تَکُونُوا دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَلا جُناحَ عَلَیْکُمْ فَقَالَ عَلِیٌّ (علیه السلام) إِنَّ هَذِهِ مُسْتَثْنَاهًٌْ وَ هَذِهِ مُرْسَلَهًٌْ وَ أُمَّهاتُ نِسائِکُمْ فَقَالَ أَبُوعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) لِلرَّجُلِ أَمَا تَسْمَعُ مَا یَرْوِی هَذَا عَنْ عَلِیٍّ (علیه السلام) فَلَمَّا قُمْتُ نَدِمْتُ وَ قُلْتُ أَیَّ شَیْءٍ صَنَعْتُ یَقُولُ هُوَ قَدْ فَعَلَهُ رَجُلٌ مِنَّا فَلَمْ نَرَ بِهِ بَأْساً وَ أَقُولُ أَنَا قَضَی عَلِیٌّ (علیه السلام) فِیهَا فَلَقِیتُهُ بَعْدَ ذَلِکَ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ مَسْأَلَهًُْ الرَّجُلِ إِنَّمَا کَانَ الَّذِی قُلْتُ یَقُولُ کَانَ زَلَّهًًْ مِنِّی فَمَا تَقُولُ فِیهَا فَقَالَ یَا شَیْخُ تُخْبِرُنِی أَنَّ عَلِیّاً (علیه السلام) قَضَی بِهَا وَ تَسْأَلُنِی مَا تَقُولُ فِیهَا.
امام صادق (علیه السلام)- منصوربنحازم گوید: در حضور امام صادق (علیه السلام) بودیم که کسی آمد و از ایشان در مورد مردی سؤال کرد که با زنی ازدواج کرد، امّا قبل از نزدیکی با او، آن زن از دنیا رفت؛ آیا آن مرد میتواند با مادر زنش ازدواج کند؟ امام صادق (علیه السلام) فرمود: «از میان ما کسانی بودند که چنین عملی انجام دادند و اشکالی در آن نیست». گفتم: «جانم فدایتان، شیعه بر قضاوت افتخارآمیز علی (علیه السلام) در این امر که ابنمسعود، فتوای عدم اشکال آن را داده است، فخر میکنند». ابنمسعود به نزد امام علی (علیه السلام) آمد و از ایشان دراینباره پرسید. ایشان به او فرمود: «چنین فتوایی را از کجا آوردی»؟ ابنمسعود گفت: «از آیه: وَ رَبَائِبُکُمُ اللاَّتِی فِی حُجُورِکُم مِّن نِّسَآئِکُمُ اللاَّتِی دَخَلْتُم بِهِنَّ فَإِن لَّمْ تَکُونُواْ دَخَلْتُم بِهِنَّ فَلاَ جُنَاحَ علَیْکُمْ. و علی (علیه السلام) فرمود: این دارای استثنا است و و أمهاتِ نسائِکُمُ بدون قید و شرط آمده است». امام صادق (علیه السلام) به مرد گفت: «آیا این روایت را که این مرد از علی (علیه السلام) نقل کرد، نشنیدی»؟ راوی گوید: «هنگامیکه برخاستم، پشیمان شدم و با خود گفتم: عجب کار بدی کردم»، ایشان فرمود: «کسی از میان ما چنین کرد و ما اشکالی در کار او ندیدیم و من گفتم علی (علیه السلام) دراینباره حکم فرموده است». پس از آن دوباره امام صادق (علیه السلام) را دیدم و به ایشان گفتم: «جانم فدایتان، دربارهی سؤال آن مرد، آنچه را که گفتم لغزشی از سوی من بود، شما دراینباره چه میفرمایید»؟ فرمود: «ای شیخ! مسألهای که علی (علیه السلام) در آن حکم فرموده است را به من میگویی، آنگاه از من میپرسی که نظر تو دربارهی آن چیست»؟
الصّادق (علیه السلام)- عَنْ أَبِیبَصِیرٍ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ تَزَوَّجَ امْرَأَهًًْ ثُمَّ طَلَّقَهَا قَبْلَ أَنْ یَدْخُلَ بِهَا فَقَالَ تَحِلُّ لَهُ ابْنَتُهَا وَ لَا تَحِلُّ لَهُ أُمُّهَا.
امام صادق (علیه السلام)- ابوبصیر گوید: از امام صادق (علیه السلام) پرسیدم: «اگر مردی با زنی ازدواج کند امّا قبل از هیچ آمیزش جنسیای او را طلاق دهد حکمش چیست»؟ فرمود: «ازدواج با دختر آن زن جایز است، امّا با مادرش نه».
أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- عَنْ جَعْفَرِبْنِمُحَمَّد (علیه السلام) عَنْ أَبِیهِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِیٍّ (علیه السلام) أَنَّهُ کَانَ یَقُولُ إِذَا تَزَوَّجَ الرَّجُلُ الْمَرْأَهًَْ فَدَخَلَ بِهَا أَوْ لَمْ یَدْخُلْ بِهَا حَرُمَتْ عَلَیْهِ أُمُّهَا.
امام علی (علیه السلام)- امام صادق (علیه السلام) از پدرانش از از امام علی (علیه السلام) روایت میکند: «وقتی مردی با زنی ازدواج کند، چه آمیزش جنسی انجام داده باشند، چه نکرده باشند، ازدواج با مادر آن زن بر مرد حرام است».
الباقر (علیه السلام)- عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ (علیه السلام) أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ رَجُلٍ تَزَوَّجَ امْرَأَهًًْ فَتَنْظُرُ إِلَی رَأْسِهَا وَ إِلَی بَعْضِ جَسَدِهَا هَلْ یَتَزَوَّجُ ابْنَتَهَا قَالَ إِذَا رَأَی مِنْهَا مَا یَحْرُمُ عَلَی غَیْرِهِ فَلَیْسَ لَهُ أَنْ یَتَزَوَّجَ ابْنَتَهَا.
امام باقر (علیه السلام)- از امام (علیه السلام) در مورد مردی سؤال شد که با زنی ازدواج کرده و به موی سر او و بعضی از اندام او نگاه کرده، آیا مجاز است با دختر آن زن ازدواج کند؟ فرمود: «وقتی به اندامی از زن نگاه کرد که نگاهکردن به آنان برای غیر او حرام است، دیگر مجاز نیست با دخترش ازدواج کند».
الصّادق (علیه السلام)- عَنْ أَبِی الرَّبِیعِ الشَّامِیِّ قَالَ سُئِلَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) عَنْ رَجُلٍ تَزَوَّجَ امْرَأَهًًْ فَمَکَثَ أَیَّاماً مَعَهَا وَ لَا یَسْتَطِیعُ أَنْ یُجَامِعَهَا غَیْرَ أَنَّهُ قَدْ رَأَی مِنْهَا مَا یَحْرُمُ عَلَی غَیْرِهِ ثُمَّ طَلَّقَهَا أَ یَصْلُحُ لَهُ أَنْ یَتَزَوَّجَ ابْنَتَهَا قَالَ لَا یَصْلُحُ لَهُ وَ قَدْ رَأَی مِنْ أُمِّهَا مَا رَأَی.
امام صادق (علیه السلام)- ابوربیع شامی گوید: «وقتی کنیزی برای مردی باشد که با او نزدیکی کند، دیگر ازدواج با دختر آن زن حلال نیست، چه آزاد باشد چه مملوک که در این حکم یکسانند، همینطور است اگر ازدواج و نزدیکی با دختر یک زن رخ دهد، که در آن صورت، مادر او چه آزاده باشد چه بنده، ازدواج او با آن مرد حرام است».
الرّضا (علیه السلام)- فَقَالَ الْمَأْمُونُ هَلْ فَضَّلَ اللَّهُ الْعِتْرَهًَْ عَلَی سَائِرِ النَّاسِ فَقَالَ أَبُوالْحَسَنِ (علیه السلام) إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ أَبَانَ فَضْلَ الْعِتْرَهًِْ عَلَی سَائِرِ النَّاسِ فِی مُحْکَمِ کِتَابِهِ فِی قَوْلِهِ عَزَّوَجَلَّ إِنَّ اللهَ اصْطَفی آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْراهِیمَ وَ آلَ عِمْرانَ عَلَی الْعالَمِینَ ذُرِّیَّةً بَعْضُها مِنْ بَعْضٍ ... قَالَتِ الْعُلَمَاءُ فَأَخْبِرْنَا هَلْ فَسَّرَ اللَّهُ تَعَالَی الِاصْطِفَاءَ فِی الْکِتَابِ فَقَالَ الرِّضَا (علیه السلام) فَسَّرَ الِاصْطِفَاءَ فِی الظَّاهِرِ سِوَی الْبَاطِنِ فِی اثْنَیْعَشَرَ مَوْطِنا ... وَ أَمَّا الْعَاشِرَهًُْ فَقَوْلُ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ فِی آیَهًِْ التَّحْرِیمِ حُرِّمَتْ عَلَیْکُمْ أُمَّهاتُکُمْ وَ بَناتُکُمْ وَ أَخَواتُکُمْ الْآیَهًَْ ... فَأَخْبِرُونِی هَلْ تَصْلُحُ ابْنَتِی أَوْ ابْنَهًُْ ابْنِی وَ مَا تَنَاسَلَ مِنْ صُلْبِی لِرَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) أَنْ یَتَزَوَّجَهَا لَوْکَانَ حَیّاً قَالُوا لَا قَالَ فَأَخْبِرُونِی هَلْ کَانَتِ ابْنَهًُْ أَحَدِکُمْ یَصْلُحُ لَهُ أَنْ یَتَزَوَّجَهَا لَوْکَانَ حَیّاً قَالُوا نَعَمْ قَالَ فَفِی هَذَا بَیَانٌ لِأَنِّی أَنَا مِنْ آلِهِ وَ لَسْتُمْ مِنْ آلِهِ وَ لَوْ کُنْتُمْ مِنْ آلِهِ لَحَرُمَ عَلَیْهِ بَنَاتُکُمْ کَمَا حَرُمَ عَلَیْهِ بَنَاتِی لِأَنَّا مِنْ آلِهِ وَ أَنْتُمْ مِنْ أُمَّتِهِ فَهَذَا فَرْقٌ بَیْنَ الْآلِ وَ الْأُمَّهًِْ لِأَنَّ الْآلَ مِنْهُ وَ الْأُمَّهًَْ إِذَا لَمْ تَکُنْ مِنَ الْآلِ لَیْسَتْ مِنْهُ فَهَذِهِ الْعَاشِرَهًْ.
امام رضا (علیه السلام)- مأمون عرض کرد: «آیا عترت بر دیگران فضیلتی دارد»؟ امام رضا (علیه السلام) فرمود: «خداوند فضیلت عترت را در کتاب محکمش بر دیگران آشکار ساخته»، مأمون گفت: «در کجای قرآن است»؟ امام رضا (علیه السلام) فرمود: «در کلام خدا: بهراستی خدا برگزید آدم و نوح و آل ابراهیم و آل عمران را بر جهانیان ذرّیّهای که برخی از برخیند. (آل عمران/۳۴)». علما گفتند: «آیا خداوند در قرآن اصطفاء و برگزیدن را تفسیر نموده»؟ فرمود: «خداوند اصطفاء را در دوازده مورد از قرآن آشکارا تفسیر نموده... دهم؛ کلام خدای عزّوجلّ در آیهی تحریم است: حُرِّمَتْ عَلَیْکُمْ أُمَّهَتُکُمْ وَ بَنَاتُکُمْ وَ أَخَوَاتُکُمْ وَ عَمَّاتُکُمْ وَ خَالَاتُکُمْ وَ بَنَاتُ الْأَخِ وَ بَنَاتُ الْأُخْتِ وَ أُمَّهَاتُکُمُ الَّتیِ أَرْضَعْنَکُمْ وَ أَخَوَاتُکُم مِّنَ الرَّضَعَةِ وَ أُمَّهَاتُ نِسَائکُمْ وَ رَبَئبُکُمُ الَّتیِ فیِ حُجُورِکُم مِّن نِّسَائکُمُ الَّتیِ دَخَلْتُم بِهِنَّ فَإِن لَّمْ تَکُونُواْ دَخَلْتُم بِهِنَّ فَلَا جُنَاحَ عَلَیْکُمْ وَ حَلَئلُ أَبْنَائکُمُ الَّذِینَ مِنْ أَصْلَابِکُمْ وَ أَن تَجْمَعُواْ بَینَْ الْأُخْتَینِْ إِلَّا مَا قَدْ سَلَفَ إِنَّ اللهَ کاَنَ غَفُورًا رَّحِیمًا»!... فرمود: «آیا دختر من یا دختر پسرم و یا هرکه از نسل من بوجود آید جایز است پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) با آنها ازدواج کند اگر زنده باشد»؟ گفتند: «نه». فرمود: «اینک اگر پیامبر زنده باشد میتواند با دختر یکی از شماها ازدواج کند»؟ گفتند: «آری». فرمود: «این توضیح خود کفایت میکند زیرا من از آل او هستم و شما از آل او نیستید اگر شما هم از آل بودید دخترانتان بر او حرام میشد مانند دختر من چون من از آل و شما از امّت او هستید این نیز یک فرق بین امّت و آل است چون آل از اوست ولی امّت اگر از آل نباشد از او نیست».
الباقر (علیه السلام)- عَنْ أَبِیالْجَارُودِ عَنْ أَبِیجَعْفَرٍ (علیه السلام) قَالَ: قَالَ {لِی} أَبُوجَعْفَرٍ (علیه السلام) یَا أَبَاالْجَارُودِ مَا یَقُولُونَ لَکُمْ فِی الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ (علیها السلام) قُلْتُ یُنْکِرُونَ عَلَیْنَا أَنَّهُمَا ابْنَا رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) قَالَ فَأَیَّ شَیْءٍ احْتَجَجْتُمْ عَلَیْهِمْ قُلْتُ احْتَجَجْنَا عَلَیْهِمْ بِقَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ فِی عِیسَیابْنِمَرْیَمَ (علیه السلام) وَ مِنْ ذُرِّیَّتِهِ داوُدَ وَ سُلَیْمانَ وَ أَیُّوبَ وَ یُوسُفَ وَ مُوسی وَ هارُونَ (وَ کَذلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ وَ زَکَرِیَّا وَ یَحْیی وَ عِیسی (فَجَعَلَ عِیسَیابْنَمَرْیَمَ (علیه السلام) مِنْ ذُرِّیَّهًِْ نُوحٍ (علیه السلام) قَالَ فَأَیَّ شَیْءٍ قَالُوا لَکُمْ قُلْتُ قَالُوا قَدْ یَکُونُ وَلَدُ الِابْنَهًِْ مِنَ الْوَلَدِ وَ لَا یَکُونُ مِنَ الصُّلْبِ قَالَ فَأَیَّ شَیْءٍ احْتَجَجْتُمْ عَلَیْهِمْ قُلْتُ احْتَجَجْنَا عَلَیْهِمْ بِقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَی لِرَسُولِهِ (صلی الله علیه و آله) فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ قَالَ فَأَیَّ شَیْءٍ قَالُوا قُلْتُ قَالُوا قَدْ یَکُونُ فِی کَلَامِ الْعَرَبِ أَبْنَاءُ رَجُلٍ وَ آخَرُ یَقُولُ أَبْنَاؤُنَا قَالَ فَقَالَ أَبُوجَعْفَرٍ (علیه السلام) یَا أَبَاالْجَارُودِ لَأُعْطِیَنَّکَهَا مِنْ کِتَابِ اللَّهِ جَلَّ وَ تَعَالَی أَنَّهُمَا مِنْ صُلْبِ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) لَایَرُدُّهَا إِلَّا الْکَافِرُ قُلْتُ وَ أَیْنَ ذَلِکَ جُعِلْتُ فِدَاکَ قَالَ مِنْ حَیْثُ قَالَ اللَّهُ تَعَالَی حُرِّمَتْ عَلَیْکُمْ أُمَّهاتُکُمْ وَ بَناتُکُمْ وَ أَخَواتُکُمْ الْآیَهًَْ إِلَی أَنِ انْتَهَی إِلَی قَوْلِهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی وَ حَلائِلُ أَبْنائِکُمُ الَّذِینَ مِنْ أَصْلابِکُمْ فَسَلْهُمْ یَا أَبَاالْجَارُودِ هَلْ کَانَ یَحِلُّ لِرَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) نِکَاحُ حَلِیلَتَیْهِمَا فَإِنْ قَالُوا نَعَمْ کَذَبُوا وَ فَجَرُوا وَ إِنْ قَالُوا لَا فَهُمَا ابْنَاهُ لِصُلْبِهِ.
امام باقر (علیه السلام)- در روایت ابوجارود آمده است: امام باقر (علیه السلام) فرمود: «ای اباجارود! در مورد حسن و حسین (علیها السلام) به شما چه میگویند»؟ گفتم: «انکار میکنند که آنان فرزندان رسول خدا (صلی الله علیه و آله) هستند». فرمود: «و شما چه دلیلی بر ادّعای خود میآورید»؟ گفتم: «به این آیه در مورد عیسیبنمریم (علیه السلام): و از فرزندان ابراهیم داود و سلیمان و ایوب و یوسف و موسی و هارون را هدایت کردیم. و نیکوکاران را اینگونه جزا دهیم. و زکریّا و یحیی و عیسی. (انعام/۸۵۸۴). که عیسیبنمریم (علیه السلام) را از نسل نوح (علیه السلام) قرار داده است، استناد میکنیم». فرمود: «آنها در پاسخ به شما چه گفتند»؟ گفتم: «آنها میگویند ممکن است پسر دختر (نوهی دختری) از فرزندان باشد، ولی از صلب محسوب نمیشود». فرمود: «شما برای آنان چه دلیلی آوردید»؟ گفتم: «این کلام خدا به پیامبر (صلی الله علیه و آله) را گفتم که میفرماید: بگو: بیایید تا حاضر آوریم، ما فرزندان خود را و شما فرزندان خود را، ما زنان خود را و شما زنان خود را، ما برادران خود را و شما برادران خود را. (آل عمران/۶۱)». فرمود: «آنان به شما چه پاسخی دادند»؟ گفتم: «آنها گفتند، گاهی در کلام عرب آمده است، أَبْنَاء رجل (فرزندان مرد) و بعضیها میگویند: أَبْنَاءنَا (فرزندان ما)». امام باقر (علیه السلام) فرمود: «ای اباجارود! از کتاب خدا برای تو نقل میکنم که حسن و حسین (علیها السلام) از فرزندان رسول خدا (صلی الله علیه و آله) میباشند که فقط کافر میتواند با آن مخالفت کند». گفتم: «جانم فدایتان، این در کجای قرآن آمده است»؟ فرمود: «آن جایی که خداوند میفرماید: حُرِّمَتْ علَیْکُمْ أُمَّهَاتُکُمْ وَ بَنَاتُکُمْ وَ أَخَوَاتُکُمْ ... که آمده است: وَ حَلاَئِلُ أَبْنَائِکُمُ الَّذِینَ مِنْ أَصْلاَبِکُمْ، ای اباجارود! از آنان بپرس که آیا ازدواج با زنان حسن و حسین (علیها السلام) بر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) حلال است؟ اگر گفتند: بله، دروغ گفتند و از حق عدول کردند و اگر گفتند: خیر، یعنی اینکه حسن و حسین (علیها السلام) فرزندان صلبی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) میباشند».
ابنعبّاس (رحمة الله علیه)- حَرَّمَ اللَّهُ فِی هَذِهِ الآیَهًَْ سَبْعاً بِالنَّسَبِ وَ سَبْعاً بِالسَّبَبِ.
ابنعبّاس (رحمة الله علیه)- خداوند در این آیه، هفت رابطهی نسبی و هفت رابطهی سببی را در ازدواجکردن تحریم کرد.
ابنعبّاس (رحمة الله علیه)- تَحْرُمُ أَمْثَالُهِنَّ بِالرَّضَاعِ لِقَوْلِ النَّبِیِّ (صلی الله علیه و آله) إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ حَرَّمَ مِنَ الرَّضَاعَهًِْ مَا حَرَّمَ مِنَ النَّسَبِ.
ابنعبّاس (رحمة الله علیه)- همهی آنانکه بهواسطهی رابطهی نسبی در این آیه [ازدواج با آنها] تحریم شدهاند، مشابه آنها در رابطهی رضاعی (شیر خوردن از یک مادر) نیز حرام هستند؛ زیرا پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود، که خداوند [ازدواج با بعضی از زنان را] بهواسطهی رضاعی حرام کرده همانطورکه بهواسطهی رابطهی نسبی حرام کرده است.
الصّادق (علیه السلام)- عن محمّدبنمسلم قال: سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) عَنْ رَجُلٍ کَانَتْ لَهُ جَارِیَهًٌْ فَعَتَقَتْ فَتَزَوَّجَتْ فَوَلَدَتْ أَیَصْلُحُ لِمَوْلَاهَا الْأَوَّلِ أَنْ یَتَزَوَّجَ ابْنَتَهَا قَالَ هِیَ عَلَیْهِ حَرَامٌ وَ هِیَ ابْنَتُهُ وَ الْحُرَّهًُْ وَ الْمَمْلُوکَهًُْ فِی هَذَا سَوَاءٌ ثُمَّ قَرَأَ هَذِهِ الْآیَهًَْ وَ رَبائِبُکُمُ اللَّاتِی فِی حُجُورِکُمْ مِنْ نِسائِکُمُ.
امام صادق (علیه السلام)- محمّدبنمسلم گوید: از امام صادق (علیه السلام) در مورد مردی که کنیزی داشت و آن کنیز آزاد شد و ازدواج کرد و صاحب فرزندی شد، پرسیدم. و اینکه آیا شایسته است که صاحب اوّل آن کنیز با دخترش ازدواج کند؟ فرمود: «آن دختر بر او حرام است و دراینباره میان کنیز آزاد و اسیر، فرقی نیست، و سپس آیه: وَ رَبَائِبُکُمُ اللاَّتِی فِی حُجُورِکُم مِّن نِّسَآئِکُمُ را قرائت کرد».
الصّادق (علیه السلام)- عَنْ عُبَیْدِبْنِزُرَارَهًَْ عَنْ أَبِیعَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) فِی الرَّجُلِ یَکُونُ لَهُ الْجَارِیَهًُْ یُصِیبُ مِنْهَا أَ لَهُ أَنْ یَنْکِحَ ابْنَتَهَا قَالَ لَا هِیَ مِثْلُ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ رَبائِبُکُمُ اللَّاتِی فِی حُجُورِکُمْ.
امام صادق (علیه السلام)- عبیدبنزراره از امام صادق (علیه السلام) در مورد مردی پرسید که کنیزی داشت و پس از این که از او بهره گرفت، او را فروخت، آیا چنین فردی میتواند با دختر آن کنیز ازدواج کند؟ فرمود: «خیر، دختر کنیز جزء کسانی است که در آیه: وَ رَبَائِبُکُمُ اللاَّتِی فِی حُجُورِکُم آمده است».
أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- عَنْ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِیهِ (علیه السلام) أَنَّ عَلِیّاً (علیه السلام) قَالَ إِذَا تَزَوَّجَ الرَّجُلُ الْمَرْأَهًَْ حَرُمَتْ عَلَیْهِ ابْنَتُهَا إِذَا دَخَلَ بِالْأُمِّ فَإِذَا لَمْ یَدْخُلْ بِالْأُمِّ فَلَابَأْسَ أَنْ یَتَزَوَّجَ بِالِابْنَهًِْ وَ إِذَا تَزَوَّجَ بالِابْنَهًِْ فَدَخَلَ بِهَا أَوْ لَمْ یَدْخُلْ بِهَا فَقَدْ حَرُمَتْ عَلَیْهِ الْأُمُّ وَ قَالَ الرَّبَائِبُ عَلَیْکُمْ حَرَامٌ کُنَّ فِی الْحَجْرِ أَوْ لَمْ یَکُنَّ.
امام علی (علیه السلام)- امام صادق (علیه السلام) از پدرانش روایت میکند که امام علی (علیه السلام) فرمود: «اگر مردی با زنی ازدواج بکند، اگر با او نزدیکی کند، ازدواج با دختر آن زن با او حرام است ولی اگر نزدیکی نکند، مانعی ندارد که با دختر او ازدواج کند، امّا اگر مرد با دختر زنی ازدواج کرد، چه با او نزدیکی بکند چه نکند، ازدواج با مادرش بر او حرام است و همچنین دختران همسرتان چه در خانهی شما باشند [و تحت سرپرستی شما] و چه نباشند، [ازدواج با آنها] حرام است».
الصّادق (علیه السلام)- دَعَائِمُ الْإِسْلَامِ، عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) فِی قَوْلِهِ تَعَالَی وَرَبائِبُکُمُ اللَّاتِی ... قَالَ هِیَ ابْنَهًُْ امْرَأَتِهِ عَلَیْهِ حَرَامٌ إِذَا کَانَ دَخَلَ بِأُمِهَّا فَإِنْ لَمْ یَکُنْ دَخَلَ بِأُمِّهَا فَتَزْوِیجُهَا لَهُ حَلَالٌ وَ قَالَ فِی قَوْلِهِ عَزَّوَجَلَّ فِی حُجُورِکُمْ قَالَ الْحِجْرُ الْحُرْمَهًُْ یَقُولُ اللَّاتِی فِی حُرْمَتِکُمْ وَ ذَلِکَ مِثْلُ قَوْلِهِ أَنْعامٌ وَ حَرْثٌ حِجْرٌ یَقُولُ مُحَرَّمَهًٌْ.
امام صادق (علیه السلام)- در دعائم الاسلام آمده است: امام (علیه السلام) در مورد آیه: وَ رَبائِبُکُمُ اللَّاتِی فرمود: «منظور دختران همسر است که اگر با مادرشان نزدیکی کرده باشد، ازدواج با دخترانش حرام است امّا اگر با مادرشان نزدیکی نکرده باشد، ازدواجکردن با آنان حلال است» و امام (علیه السلام) در مورد آن بخش از آیه که میفرماید: فِی حُجُورِکُمْ فرمود: «منظور از حِجْرٌ حرمت و حرامبودن است یعنی کسانی که [ازدواج با آنان] بر شما حرام شده است، مثل آنجا که میفرماید: اینها چارپایان و کشتزاران ممنوع است. (انعام/۱۳۸). یعنی حرام شده است».