آیه ذلِكَ بِأَنَّ اللهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّراً نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلى قَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ أَنَّ اللهَ سَميعٌ عَليمٌ [53]
اين، به خاطر آن است كه خداوند، هيچ نعمتى را كه به گروهى داده، تغيير نمىدهد؛ مگر آنكه آنها خودشان را تغيير دهند و خداوند، شنوا و داناست.
الصّادق (علیه السلام)- إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ بَعَثَ نَبِیّاً (علیه السلام) إِلَی قَوْمِهِ فَأَوْحَی اللَّهُ إِلَیْهِ أَنْ قُلْ لِقَوْمِکَ إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ أَهْلِ قَرْیَهًٍْ وَ لَا أَهْلِ بَیْتٍ کَانُوا عَلَی طَاعَتِی فَأَصَابَهُمْ فِیهِمَا سُوءٌ فَانْتَقَلُوا عَمَّا أُحِبُّ إِلَی مَا أَکْرَهُ إِلَّا تَحَوَّلْتُ لَهُمْ عَمَّا یُحِبُّونَ إِلَی مَا یَکْرَهُون وَ لَیْسَ مِنْ أَهْلِ قَرْیَهًٍْ وَ لَا أَهْلِ بَیْتٍ کَانُوا عَلَی مَعْصِیَتِی فَأَصَابَهُمْ فِیهَا ضَرَّاءُ فَتَحَوَّلُوا عَمَّا أَکْرَهُ إِلَی مَا أُحِبُّ إِلَّا تَحَوَّلْتُ لَهُمْ عَمَّا یَکْرَهُونَ إِلَی مَا یُحِبُّونَ.
امام صادق ( خداوند یکی از پیامبران خود را بهسوی قومش فرستاد و به او گفت: «به قومت بگو هرگاه اهل یک آبادی به طاعت من مشغول گردند و نافرمانی نکنند به آنها خیر میرسد؛ مردمان آن ناحیه در خوشی و رفاه به سر خواهند برد، گزندی به آنها نخواهد رسید؛ امّا اگر دست از کارهای نیک بردارند و کارهایی انجام دهند که موجب ناخشنودی من گردد؛ نعمتها را از آنها سلب خواهم کرد و به ناراحتی گرفتار خواهند شد کسانی که اهل معصیت هستند و یا اهل آبادیها و خاندانهایی که به گناه آلوده شدهاند و در اثر گناه گرفتار مشکلاتی شدهاند، دست از گناه و فساد بردارند و به کارهای نیک مشغول شوند سختیها را از آنها بر میدارم، تا خوشحال گردند».
الباقر (علیه السلام)- إِنَّ اللَّهَ قَضَی قَضَاءاً حَتْماً أَلَّا یُنْعِمَ عَلَی الْعَبْدِ فَیَسْلُبَهَا إِیَّاهُ حَتَّی یُحْدِثَ الْعَبْدُ ذَنْباً یَسْتَحِقُّ بِذَلِکَ النَّقِمَهًَْ.
امام باقر ( خداوند حکمی را قطعی نموده، [و آن اینکه] نعمتی را که به بندهای مرحمت فرمود از او پس نمیگیرد، مگر زمانیکه آن بنده گناهی مرتکب شود که بهسبب آن مستحقّ کیفر گردد.
الصّادق (علیه السلام)- مَا أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَی عَبْدٍ بِنِعْمَهًٍْ فَسَلَبَهَا إِیَّاهُ حَتَّی یُذْنِبَ ذَنْباً یَسْتَحِقُّ بِذَلِکَ السَّلْبَ.
امام صادق ( خداوند هیچ نعمتی را بر بندهای ارزانی نمیدارد که آن را از او سلب کند مگر اینکه گناهی مرتکب شود که بهسبب آن استحقاق سلب نعمت را پیدا کند.
أمیرالمومنین (علیه السلام)- لَیْسَ شَیْءٌ أَدْعَی إِلَی تَغْیِیرِ نِعْمَهًٍْ وتعجیل نقمته مِنْ إِقَامَهًٍْ عَلَی ظُلْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ یَسْمَعُ دَعْوَهًَْ الْمَظْلُومِینَ وَ هُوَ لِلظَّالِمِینَ بِمِرْصَادٍ وَ قَالَ (علیه السلام) أَیْضاً: إِیَّاکَ وَ الدِّمَاءَ وَ سَفْکَهَا بِغَیْرِ حِلِّهَا فَإِنَّهُ لَیْسَ شَیْءٌ أَدْعَی لِنَقِمَهًٍْ وَ لَا أَعْظَمَ لِتَبِعَهًٍْ وَ لَا أَحْرَی بِزَوَالِ نِعْمَهًٍْ وَ انْقِطَاعِ مُدَّهًٍْ مِنْ سَفْکِ الدِّمَاءِ بِغَیْرِ حَقِّهَا.
امام علی ( در تحفالعقول آمده است: امام علی (فرمود: چیزی در تغییر نعمتهای الهی و سرعتدادن به عقوبت او قویتر از ستمکاری نیست که خداوند شنوای دعای ستمدیدگان و در کمین ستمکاران است». همچنین حضرت فرمود: «از ریختن خونِ به ناحق بپرهیز که چیزی در سریعترکردن کیفر، بزرگترکردن مجازات، از بینرفتن نعمت و پایانگرفتن زمان حکومت همچون خون به ناحق ریختن نیست».