آیه إِنِّي وَجَدْتُ امْرَأَةً تَمْلِکُهُمْ وَ أُوتِیَتْ مِنْ کُلِّ شَيءٍ وَ لَها عَرْشٌ عَظِیمٌ [23]
من زنى را دیدم که بر آنان حکومت مىکند و همهچیز به او داده شده و [بهخصوص] تخت سلطنتى بزرگى دارد!
أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- سَأَلُوهُ (علیه السلام) عَنِ الْخَاصِّ وَ الْعَامِّ فِی کِتَابِ اللَّهِ تَعَالَی فَقَالَ إِنَّ مِنْ کِتَابِ اللَّهِ تَعَالَی آیَاتٍ لَفْظُهَا الْخُصُوصُ وَ الْعُمُومُ وَ مِنْهُ آیَاتٌ لَفْظُهَا لَفْظُ الْخَاصِّ وَ مَعْنَاهُ عَامُّ وَ مِنْ ذَلِکَ لَفْظٌ عَامٌّ یُرِیدُ بِهِ اللَّهُ تَعَالَی الْعُمُومَ وَ کَذَلِکَ الْخَاصُّ أَیْضاً فَأَمَّا مَا ظَاهِرُهُ الْعُمُومُ وَ مَعْنَاهُ الْخُصُوصُ کَقَوْلِهِ تَعَالَی وَأُوتِیَتْ مِنْ کُلِّ شَیْءٍ وَ لَها عَرْشٌ عَظِیمٌ یَعْنِی سُبْحَانَهُ بِلْقِیسَ وَ هِیَ مَعَ هَذَا لَمْ یُؤْتَ أَشْیَاءَ کَثِیرَهًًْ مِمَّا فَضَّلَ اللَّهُ تَعَالَی بِهِ الرِّجَالَ عَلَی النِّسَاء.
امام علی (علیه السلام)- سپس از ایشان درباره عام و خاص قرآن سؤال کردند که فرمود: «در قرآن برخی آیات خاص و عام است. گروهی از آنها لفظشان خاص است امّا معنایشان عام. از جمله آنها آیاتی است که لفظ آن عام است و خداوند از آن عموم را اراده کرده است و خاص نیز این چنین است. امّا آیاتی که ظاهرشان عام امّا معنایشان خاص است مانند این آیه است: ... وَ أُوتِیَتْ مِنْ کُلِّ شَیْءٍ وَ لَها عَرْشٌ عَظِیمٌ، که مقصود بلقیس است امّا بسیاری از چیزها به او داده نشده بود، مانند خصوصیّات و برتریهایی که خداوند مردان را به وسیله آنها بر زنان برتری داده است».
ابنعبّاس (رحمة الله علیه)- کَانَ عَرْشُ بِلْقِیسَ ثَلَاثِینَ ذَرْعاً فِی ثَلَاثِینَ ذِرَاعاً وَ طُولُهُ فِی الْهَوَاءِ ثَلَاثُونَ ذِرَاعاً.
ابنعبّاس (رحمة الله علیه)- طول و عرض تخت بلقیس سی ذراع و ارتفاع آن نیز سی ذراع بوده است.