آیه ۵۹ - سوره صافات

آیه إِلّا مَوْتَتَنَا الْأُولى وَ ما نَحْنُ بِمُعَذَّبِينَ [59]

و جز همان مرگ اول، مرگى به سراغ ما نخواهد آمد، و ما هرگزعذاب نخواهيم شد؟!

۱
(صافات/ ۵۹)

الباقر ( عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ لَا أَعْلَمُهُ ذَکَرَهُ إِلَّا عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ (قَالَ: إِذَا أَدْخَلَ اللَّهُ أَهْلَ الْجَنَّهًِْ الْجَنَّهًَْ وَ أَهْلَ النَّارِ النَّارَ جِیءَ بِالْمَوْتِ فِی صُورَهًِْ کَبْشٍ حَتَّی یُوقَفَ بَیْنَ الْجَنَّهًِْ وَ النَّارِ قَالَ ثُمَّ یُنَادِی مُنَادٍ یَسْمَعُ أَهْلُ الدَّارَیْنِ جَمِیعاً یَا أَهْلَ الْجَنَّهًِْ یَا أَهْلَ النَّارِ فَإِذَا سَمِعُوا الصَّوْتَ أَقْبَلُوا قَالَ فَیُقَالُ لَهُمْ أَ تَدْرُونَ مَا هَذَا هَذَا هُوَ الْمَوْتُ الَّذِی کُنْتُمْ تَخَافُونَ مِنْهُ فِی الدُّنْیَا قَالَ فَیَقُولُ أَهْلُ الْجَنَّهًِْ اللَّهُمَّ لَا تُدْخِلِ الْمَوْتَ عَلَیْنَا قَالَ وَ یَقُولُ أَهْلُ النَّارِ اللَّهُمَّ أَدْخِلِ الْمَوْتَ عَلَیْنَا قَالَ ثُمَّ یُذْبَحُ کَمَا تُذْبَحُ الشَّاهًُْ قَالَ ثُمَّ یُنَادِی مُنَادٍ لَا مَوْتَ أَبَداً أَیْقِنُوا بِالْخُلُودِ قَالَ فَیَفْرَحُ أَهْلُ الْجَنَّهًِْ فَرَحاً لَوْ کَانَ أَحَدٌ یَوْمَئِذٍ یَمُوتُ مِنْ فَرَحٍ لَمَاتُوا قَالَ ثُمَّ قَرَأَ هَذِهِ الْآیَةَ أَفَما نَحْنُ بِمَیِّتِینَ إِلَّا مَوْتَتَنَا الْأُولی وَ ما نَحْنُ بِمُعَذَّبِینَ إِنَّ هذا لَهُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ لِمِثْلِ هذا فَلْیَعْمَلِ الْعامِلُونَ قَالَ وَ یَشْهَقُ أَهْلُ النَّارِ شَهْقَهًًْ لَوْ کَانَ أَحَدٌ یَمُوتُ مِنْ شَهِیقٍ لَمَاتُوا وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ أَنْذِرْهُمْ یَوْمَ الْحَسْرَةِ إِذْ قُضِیَ الْأَمْرُ.

امام باقر ( ابوبصیر گوید: من این روایت را فقط از امام باقر (دیدهام که فرمود: وقتی خداوند اهل بهشت را به بهشت و اهل جهنّم را به جهنّم وارد کند، مرگ به صورت قوچی حاضر میشود و بین بهشت و جهنم میایستد. سپس منادی که اهل جهنم و بهشت همه صدای او را میشنوند ندا میدهد: «ای بهشتیان و ای جهنّمیان»! وقتی آنها این صدا را شنیدند، جلو میآیند و به آنان گفته میشود: «آیا میدانید این چیست؟ این همان مرگی است که در دنیا از آن می‌ترسیدید». بهشتیان میگویند: «خداوندا، مرگ را بر ما وارد نکن». و جهنّمیان میگویند: «خداوندا مرگ ما را برسان». سپس مانند یک گوسفند ذبح میشود و منادی ندا میدهد: «تا ابد هیچ مرگی وجود ندارد، به جاودانگی ایمان داشته باشید». بهشتیان خشنود میگردند و اگر مرگی وجود داشت آنها از [فرط] شادی میمردند. سپس این آیه را تلاوت کرد: أَفَمَا نَحْنُ بِمَیِّتِینَ* إِلَّا مَوْتَتَنَا الْأُولَی وَمَا نَحْنُ بِمُعَذَّبِینَ* إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ* لِمِثْلِ هَذَا فَلْیَعْمَلْ الْعَامِلُونَ و جهنمیان صیحهای میکشند که اگر مرگ ممکن بود از شدت آن جان میسپردند و خداوند این را در این آیه بیان فرموده است: آنان را از روز حسرت [روز رستاخیز که برای همه مایه تأسف است] بترسان، در آن هنگام که همه چیز پایان می‌یابد! و آنها در غفلتند و ایمان نمی‌آورند! (مریم/۳۹).

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۶۰۰
بحار الأنوار، ج۸، ص۳۴۵/ الزهد، ص۱۰۰/ البرهان/ القمی، ج۲، ص۲۲۳/ نورالثقلین
۲
(صافات/ ۵۹)

علی‌بن‌إبراهیم ( ثُمَّ یَقُولُونَ فِی الْجَنَّهًِْ أَ فَما نَحْنُ بِمَیِّتِینَ إِلَّا مَوْتَتَنَا الْأُولی وَ ما نَحْنُ بِمُعَذَّبِینَ إِنَّ هذا لَهُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیم.

علیّ‌بن‌ابراهیم ( آن‌گاه بهشتیان میگویند: أَفَمَا نَحْنُ بِمَیِّتِینَ* إِلَّا مَوْتَتَنَا الْأُولَی وَمَا نَحْنُ بِمُعَذَّبِینَ* إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۶۰۰
القمی، ج۲، ص۲۲۳
بیشتر