آیه ۶۵ - سوره صافات

آیه طَلْعُها كَأَنَّهُ رُؤُوسُ الشَّياطِينِ [65]

شكوفه‌ی آن مانند سرهاى شياطين است.

۱
(صافات/ ۶۵)

الباقر ( إِذَا أَرَادَ اللَّهُ قَبْضَ الْکَافِر قَالَ یَا مَلَکَ الْمَوْتِ انْطَلِقْ أَنْتَ وَ أَعْوَانُکَ إِلَی عَدُوِّی ... حتَّی یَنْتَهِیَ إِلَی شَجَرَهًِْ الزَّقُّومِ شَجَرَهًٍْ تَخْرُجُ فِی أَصْلِ الْجَحِیمِ* طَلْعُها کَأَنَّهُ رُؤُسُ الشَّیاطِینِ عَلَیْهَا سَبْعُونَ أَلْفَ غُصْنٍ مِنْ نَارٍ فِی کُلِّ غُصْنٍ سَبْعُونَ أَلْفَ ثَمَرَهًٍْ مِنْ نَارٍ کُلُّ ثَمَرَهًٍْ کَأَنَّهَا رَأْسُ الشَّیْطَانِ قُبْحاً وَ نَتْناً تَنْشَبُ عَلَی صَخْرَهًٍْ مُمَلَّسَهًٍْ سَوْخَاءَ کَأَنَّهَا مِرْآهًٌْ ذَلِقَهًٌْ مَا بَیْنَ أَصْلِ الصَّخْرَهًِْ إِلَی الصَّخْرَهًِْ {الشَّجَرَهًِْ} سَبْعُونَ أَلْفَ عَامٍ أَغْصَانُهَا یَشْرَبُ مِنْ نَارٍ وَ ثِمَارُهَا نَارٌ وَ فَرْعُهَا نَارٌ فَیُقَالُ لَهُ یَا شَقِیُّ اصْعَدْ فَکُلَّمَا صَعِدَ زَلِقَ وَ کُلَّمَا زَلِقَ صَعِدَ فَلَا یَزَالُ کَذَلِکَ سَبْعِینَ أَلْفَ عَامٍ فِی الْعَذَاب.

امام باقر ( هنگامی‌که خداوند متعال بخواهد جان کافر را بگیرد، می‌فرماید: ای عزرائیل همراه با یارانت به‌سوی دشمن من بروید ... [ضربهای به سر او وارد میشود که به‌سبب آن ضربه هفتادهزار سال سقوط میکند] تا به درخت زقّوم میرسد؛ درختی که از قعر جهنّم می‌روید. شکوفه‌ی آن مانند سرهای شیاطین است. هفتادهزار شاخه از آتش دارد و در هر شاخه هفتادهزار میوه‌ی آتشین دارد و هر میوه از زشتی مانند سر شیطان است و بوی تعفّن دارد. او بر روی صخرهای میلغزد که مانند آینه است و فاصله‌ی هر دو صخره با هم هفتادهزار سال است شاخههای آن از آتش تغذیه می‌کند و میوه‌ی آن آتش است و همه چیز آن آتش است. به او میگویند: ای بیچاره بالا بیا. امّا او هر بار که تلاش میکند بالا بیاید، میلغزد. این کار او هفتادهزار سال طول میکشد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۶۰۶
بحار الأنوار، ج۸، ص۳۲۱/ الاختصاص، ص۳۶۲
۲
(صافات/ ۶۵)

ابن‌عباس ( طَلْعُهَا کَأَنَّهُ رُؤُسُ الشَّیاطِینِ ... فَشَبَّهَ سُبْحَانَهُ طَلْعَ هَذِهِ الشَّجَرَهًِْ بِمَا اسْتَقَرَّتْ شَنَاعَتُهُ فِی قُلُوبِ النَّاسِ.

ابن‌عبّاس ( طَلْعُها کَأَنَّهُ رُؤُسُ الشَّیاطِین؛ خداوند سبحان شکوفه این درخت را تشبیه‌کرد به آنچه که پستی و زشتی‌اش در دل‎های مردم پایدار است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۶۰۶
بحار الأنوار، ج۸، ص۲۵۷
بیشتر