آیه ۳۳ - سوره ص

آیه رُدُّوها عَلَيَّ فَطَفِقَ مَسْحاً بِالسُّوقِ وَ الْأَعْناقِ [33]

[آن‌ها به‌قدرى جالب بودند كه گفت]: بار ديگر آن‌ها را نزد من بازگردانيد و دست به ساق‌ها و گردن‌هاى آن‌ها كشيد [و آن‌ها را نوازش داد].

۱
(ص/ ۳۳)

الباقر (علیه السلام)- عَنْ زُرَارَهًَْ عَنْ أَبِی‌جَعْفَرٍ (علیه السلام) فِی قَوْلِ اللَّهِ عزّوجلّ إِنَّ الصَّلاةَ کانَتْ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ کِتاباً مَوْقُوتاً قَالَ مُوجَباً إِنَّمَا یَعْنِی بِذَلِکَ وُجُوبَهَا عَلَی الْمُؤْمِنِینَ وَ لَوْ کَانَتْ کَمَا یَقُولُونَ لَهَلَکَ سُلَیْمَانُ‌بْنُ‌دَاوُدَ (علیه السلام) حِینَ أَخَّرَ الصَّلَاهًَْ حَتَّی تَوارَتْ بِالْحِجابِ لِأَنَّهُ لَوْ صَلَّاهَا قَبْلَ أَنْ تَغِیبَ کَانَ وَقْتاً وَ لَیْسَ صَلَاهًٌْ أَطْوَلَ وَقْتاً مِنَ الْعَصْرِ.

امام باقر (علیه السلام)- زراره از امام باقر (علیه السلام) نقل می‌کند که درباره‌ی سخن حق تعالی زیرا نماز، وظیفه‌ی ثابت و معیّنی برای مؤمنان است!. (نساء/۱۰۳) فرمود: «یعنی فریضه‌ای واجب. و مقصود وجوب آن بر مؤمنین است و اگر آن‌طور که مخالفین می‌گویند باشد، باید سلیمان‌بن‌داود (علیه السلام) هلاک شده باشد، چه آنکه وی نماز عصرش را تأخیر انداخت تا خورشید پشت حجاب کوه‌ها پنهان و مخفی شد و اگر قبل از غایب‌شدنش نماز را خوانده بود در وقتش اداء کرده بود و هیچ نمازی از نظر وقت طولانی‌تر از نماز عصر نمی‌باشد».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۳، ص۵۸
بحارالأنوار، ج۷۹، ص۳۴۰/ مستدرک الوسایل، ج۳، ص۱۰۸؛ «بتفاوت لفظی»/ نورالثقلین و البرهان؛ «بتفاوت»

ولایت

۱
(ص/ ۳۳)

أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- السَّلَامُ عَلَی مَنْ رُدَّتْ عَلَیْهِ الشَّمْسُ حِینَ تَوارَتْ بِالْحِجابِ.

امام علی (علیه السلام)- [در زیارت امام علی (علیه السلام) آمده است]: سلام بر آن کسی که وقتی آفتاب در دل تاریکی‌ها رفت، خورشید به خاطر او بازگشت [تا نمازش قضا نشود].

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۳، ص۶۰
بحارالأنوار، ج۹۷، ص۳۰۱
بیشتر