آیه قُلْ هَلْ مِنْ شُرَكائِكُمْ مَنْ يَهْدي إِلَى الْحَقِّ قُلِ اللهُ يَهْدي لِلْحَقِّ أَ فَمَنْ يَهْدي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمَّنْ لا يَهِدِّي إِلاَّ أَنْ يُهْدى فَما لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ [35]
بگو: «آيا هيچيك از معبودهاى شما، بهسوى حق هدايت مىكند»؟! بگو: «تنها خدا به حق هدايت مىكند. آيا كسى كه هدايت بهسوى حق مىكند براى پيروى شايستهتر است، يا آن كس كه هدايت نمىشود مگر هدايتش كنند؟! شما را چه مىشود، چگونه داورى مىكنيد»؟!
الرّضا (علیه السلام)- إِنَّ الْأَنْبِیَاءَ وَ الْأَئِمَّهًَْ (یُوَفِّقُهُمُ اللَّهُ وَ یُؤْتِیهِمْ مِنْ مَخْزُونِ عِلْمِهِ وَ حِکَمِهِ مَا لَا یُؤْتِیهِ غَیْرَهُمْ فَیَکُونُ عِلْمُهُمْ فَوْقَ عِلْمِ أَهْلِ الزَّمَانِ فِی قَوْلِهِ تَعَالَی أَ فَمَنْ یَهْدِی إِلَی الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لا یَهِدِّی إِلَّا أَنْ یُهْدی فَما لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُون.
امام رضا (علیه السلام)- خداوند متعال به پیامبران و ائمّه (توفیق داده و از خزانهی دانش و حکمت خویش چنان به ایشان ارزانی میدارد که در حقّ هیچکس چنین نمیکند و در نتیجه، دانش آنان، فوق علم مردم زمانهی ایشان است. این معنا در این آیه وارد شده است: أَفَمَن یَهْدِی إِلَی الحَقِّ أَحَقُّ أَن یُتَّبَعَ أَمَّن لاَّ یَهِدِّیَ إِلاَّ أَن یُهْدَی فَمَا لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ.
ابنعباس (رحمة الله علیه)- اخْتَصَمَ قَوْمٌ إِلَی النَّبِیِّ (صلی الله علیه و آله) فَأَمَرَ بَعْضَ أَصْحَابِهِ أَنْ یَحْکُمَ بَیْنَهُمْ فَحَکَمَ فَلَمْ یَرْضَوْا بِهِ، فَأَمَرَ عَلِیّاً (علیه السلام) {أَنْ یَحْکُمَ بَیْنَهُمْ} فَحَکَمَ بَیْنَهُمْ فَرَضُوا بِهِ، فَقَالَ لَهُمْ بَعْضُ الْمُنَافِقِینَ حَکَمَ عَلَیْکُمْ فُلَانٌ فَلَمْ تَرْضَوْا بِهِ، وَ حَکَمَ عَلَیْکُمْ عَلِیٌّ (علیه السلام) فَرَضِیتُمْ بِهِ بِئْسَ الْقَوْمُ أَنْتُمْ. فَأَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَی فِی عَلِیٍّ (علیه السلام) أَ فَمَنْ یَهْدِی إِلَی الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ إِلَی آخِرِ الْآیَهًِْ، وَ ذَلِکَ أَنَّ عَلِیّاً (علیه السلام) کَانَ یُوَفَّقُ لِحَقِیقَهًِْ الْقَضَاءِ، مِنْ غَیْرِ أَنْ یُعَلَّمَ.
ابنعبّاس (رحمة الله علیه)- گروهی برای داوری نزد پیامبر (صلی الله علیه و آله) آمدند. آن حضرت به یکی از اصحاب خود فرمود که میان آنان داوری کند و او داوری کرد؛ ولی آنان [به حکم او] راضی نشدند. پس [حضرت] به علی (علیه السلام) دستور داد که میان آنان داوری کند و او داوری کرد و آنان راضی شدند. یکی از منافقان به آنان گفت: «فلانی بر شما داوری کرد امّا راضی نشدید؛ ولی علی (علیه السلام) داوری کرد راضی شدید. شما چه بد گروهی هستید»! پس خداوند دربارهی علی (علیه السلام) این آیه را نازل کرد: أَ فَمَنْ یَهْدِی إِلَی الحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّن لاَّ یَهِدِّیَ إِلاَّ أَن یُهْدَی فَمَا لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ و این بدانجهت است که علی (علیه السلام) بدون اینکه تعلیم داده شود، به حقیقت قضا موفق بود [و براساس حق، قضاوت میکرد].
الصّادق (علیه السلام)- عَنْ عَمْرِوبْنِالْقَاسِم: سَمِعْتُ أَبَاعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) وَ ذَکَرَ أَصْحَابَ النَّبِیِّ (صلی الله علیه و آله) ثُمَّ قَرَأَ أَ فَمَنْ یَهْدِی إِلَی الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ إِلَی قَوْلِهِ تَحْکُمُونَ فَقُلْنَا مَنْ هُوَ أَصْلَحَکَ اللَّهُ فَقَالَ بَلَغَنَا أَنَّ ذَلِکَ عَلِیٌّ (علیه السلام).
امام صادق (علیه السلام)- از عمروبنقاسم نقل شده: از امام صادق (علیه السلام) شنیدم که نام [و داستان] اصحاب پیامبر (صلی الله علیه و آله) را یادآوری میکرد. سپس این آیه را تلاوت نمود: أَفَمَن یَهْدِی إِلَی الحَقِّ أَحَقُّ أَن یُتَّبَعَ أَمَّن لاَّ یَهِدِّیَ إِلاَّ أَن یُهْدَی فَمَا لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ. گفتیم: «خدا به شما خیر و برکت دهد، شخص مورد نظر آیه کیست»؟ امام (علیه السلام) فرمود: «به ما رسیده است که مقصود، علی (علیه السلام) است».
أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- اسْمَعُوا قَوْلِی یَهْدِکُمُ اللَّهُ إِذَا قُلْتُ، وَ أَطِیعُوا أَمْرِی إِذَا أَمَرْتُ، فَوَ اللَّهِ لَئِنْ أَطَعْتُمُونِی لَا تَغْوَوْا، وَ إِنْ عَصَیْتُمُونِی لَا تَرْشُدُوا، قَالَ اللَّهُ تَعَالَی أَ فَمَنْ یَهْدِی إِلَی الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لا یَهِدِّی إِلَّا أَنْ یُهْدی فَما لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُون.
امام علی (علیه السلام)- خدا شما را هدایت نماید! کلام مرا بشنوید و چون شما را امر نمایم، امر مرا اطاعت کنید. که به خدا قسم! اگر امر مرا اطاعت کنید، گمراه نمیشوید و اگر عصیان ورزید و با من مخالفت نمایید، رستگار نخواهید شد. خداوند متعال فرموده است: «أَ فَمَنْ یَهْدِی إِلَی الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لا یَهِدِّی إِلَّا أَنْ یُهْدی فَما لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُون».
أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- رُوِیَ عَنْ سُلَیْمِبْنِقَیْسٍ الْهِلَالِیِّ، أَنَّهُ قَال: رَأَیْتُ عَلِیّاً (علیه السلام) فِی مَسْجِدِ رسولالله (صلی الله علیه و آله) فِی خِلَافَهًِْ عُثْمَانَ وَ جَمَاعَهًٌْ یَتَحَدَّثُونَ وَ یَتَذَاکَرُونَ الْعِلْم ... فقال (علیه السلام) وَ قَوْلُ رسولالله (صلی الله علیه و آله) أَنْتَ مِنِّی بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَی غَیْرَ النُّبُوّةِ، فَلَوْ کَانَ مَعَ النُّبُوَّهًِْ غَیْرَهَا لَاسْتَثْنَاهُ رسولالله (صلی الله علیه و آله)، وَ قَوْلُهُ إِنِّی قَدْ تَرَکْتُ فِیکُمْ أَمْرَیْنِ کِتَابَ اللهِ وَ عِتْرَتِی لَنْ تَضِلُّوا مَا تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَا تَتَقَدَّمُوهُمْ وَ لَا تَخَلَّفُوا عَنْهُمْ، وَ لَا تُعَلِّمُوهُمْ فَإِنَّهُمْ أَعْلَمُ مِنْکُمْ، أَ فَیَنْبَغِی أَنْ یَکُونَ الْخَلِیفَهًُْ عَلَی الْأُمَّهًِْ إِلَّا أَعْلَمُهُمْ بِکِتَابِ اللَّهِ وَ سُنَّهًِْ نَبِیِّهِ (صلی الله علیه و آله)، وَ قَدْ قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ أَ فَمَنْ یَهْدِی إِلَی الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لا یَهِدِّی إِلَّا أَنْ یُهْدی فَما لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ.
امام علی (علیه السلام)- [روزی در دوران خلافت عثمان، در مسجد پیامبر (صلی الله علیه و آله) بین مسلمانان گفتگویی برقرار بود که طلحهًْبنعبدالله خطاب به علی (علیه السلام) گفت تو در جواب ابوبکر که حدیثی از پیامبر (صلی الله علیه و آله) نقل میکرد که بیان کرده باشد خداوند در خاندان پیامبر (صلی الله علیه و آله)، نبوّت و خلافت را جمع نکرد. و هر دو را یکجا به آنان نداد، چه میگویی]؟ علی (علیه السلام) در جواب به این سؤال فرمود: «گواه من این فرمایش پیامبر (صلی الله علیه و آله) است که میفرماید: جایگاه تو در نزد من همچون منزلت هارون (علیه السلام) است نزد موسی (علیه السلام)، به جز در نبوّت. و چنانچه استثنایی غیر از نبوّت بود، پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرموده بود. و نیز این فرمایش که من در میان شما دو چیز به ودیعه میگذارم، کتاب خدا و عترت خودم که اهلبیت منند، پس اگر شما دست تمسّک به آن دو زنید دچار ضلالت و گمراهی نگردید، هیچکس را بر آنان مقدّم مدارید و از ایشان جا نمانید و تخلّف منمایید، چیزی را به ایشان تعلیم ندهید زیرا ایشان از شما داناترند. آیا شایسته نیست که خلیفهی امّت، داناترین ایشان به قرآن و سنّت باشد، همچنان که خداوند فرموده: أَ فَمَنْ یَهْدِی إِلَی الحَقِ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لا یَهِدِّی إِلَّا أَنْ یُهْدی فَما لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُون. [با این اوصاف آیا میتواند حدیثی که میگوید خلافت و نبوّت در یک خاندان جمع نمیشود، درست باشد]؟!
أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- عَن سَلْمَانَ الْفَارِسِیِّ (رحمة الله علیه) ... کُنْتُ فَرِیضَهًًْ مِنَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ مِنْ رَسُولِهِ (صلی الله علیه و آله) مِثْلَ الْحَجِّ وَ الزَّکَاهًِْ وَ الصَّوْمِ وَ الصَّلَاهًِْ، فَهَلْ یُقَامُ بِهَذِهِ الْحُدُودِ {هَذِهِ الْحُدُودُ} إِلَّا بِعَالِمٍ قَائِمٍ یَهْدِی إِلَی الْحَقِّ وَ هُوَ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ وَ لَقَدْ أَنْزَلَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ قُلْ هَلْ مِنْ شُرَکائِکُمْ مَنْ یَهْدِی إِلَی الْحَقِّ قُلِ اللهُ یَهْدِی لِلْحَقِّ أَ فَمَنْ یَهْدِی إِلَی الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لا یَهِدِّی إِلَّا أَنْ یُهْدی فَما لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ فَأَنَا رَحِمَکَ اللَّهُ فَرِیضَهًٌْ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ (صلی الله علیه و آله) عَلَیْکُمْ، بَلْ أَفْضَلُ الْفَرَائِضِ وَ أَعْلَاهَا، وَ أَجْمَعُهَا لِلْحَقِّ، وَ أَحْکَمُهَا لِدَعَائِمِ الْإِیمَانِ، وَ شَرَائِعِ الْإِسْلَامِ، وَ مَا یَحْتَاجُ إِلَیْهِ الْخَلْقُ لِصَلَاحِهِمْ وَ لِفَسَادِهِمْ وَ لِأَمْرِ دُنْیَاهُمْ وَ آخِرَتِهِمْ.
امام علی (علیه السلام)- از سلمان فارسی (رحمة الله علیه) نقل است: امام علی (علیه السلام) فرمود: «[تبعیّت از] من همچون حج، زکات، روزه و نماز، واجبی از جانب خدای عزّوجلّ و پیامبرش است. آیا این واجبات الهی جز با هدایت عالمی هدایتگر بهسوی حق که سزاوار پیروی است اقامه میگردند؟! خداوند سبحان چنین فرموده: قُلْ هَلْ مِنْ شُرَکائِکُمْ مَنْ یَهْدِی إِلَی الحَقِّ قُلِ اللهُ یَهْدِی لِلْحَقِّ أَ فَمَنْ یَهْدِی إِلَی الحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لا یَهِدِّی إِلَّا أَنْ یُهْدی فَما لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ خداوند تو را بیامرزد! من (اطاعت از من) از جانب خدا و رسولش (صلی الله علیه و آله) واجبی بر گردن شما هستم. بلکه من برترین و بالاترین واجبات و جامعترین آنها نسبت به حق و محکمترین واجبها برای [حفظ] پایههای ایمان و شریعت اسلام و حفظ هرآنچه که مردم در صلاح، فساد، امر دنیا و آخرتشان به آن محتاجند، میباشم.
الصّادق (علیه السلام)- عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَال: لَمَّا قُبِضَ رسولالله (صلی الله علیه و آله) وَ أَفْضَی الْأَمْرُ إِلَی أَبِیبَکْرٍ أُتِیَ بِرَجُلٍ قَدْ شَرِبَ الْخَمْرَ فَقَالَ لَهُ أَبُوبَکْرٍ أَ شَرِبْتَ الْخَمْرَ فَقَالَ الرَّجُلُ نَعَمْ فَقَالَ وَ لِمَ شَرِبْتَهَا وَ هِیَ مُحَرَّمَهًٌْ فَقَالَ إِنَّنِی لَمَّا أَسْلَمْتُ وَ مَنْزِلِی بَیْنَ ظَهْرَانَیْ قَوْمٍ یَشْرَبُونَ الْخَمْرَ وَ یَسْتَحِلُّونَهَا وَ لَوْ أَعْلَمُ أَنَّهَا حَرَامٌ فَأَجْتَنِبُهَا قَالَ فَالْتَفَتَ أَبُوبَکْرٍ إِلَی عُمَرَ فَقَالَ مَا تَقُولُ یَا أَبَا حَفْصٍ فِی أَمْرِ هَذَا الرَّجُلِ فَقَالَ مُعْضِلَهًٌْ وَ أَبُو الْحَسَنِ لَهَا فَقَالَ أَبُوبَکْرٍ یَا غُلَامُ ادْعُ لَنَا عَلِیّاً (علیه السلام) قَالَ عُمَرُ بَلْ یُؤْتَی الْحَکَمُ فِی مَنْزِلِهِ فَأَتَوْهُ وَ مَعَهُ سَلْمَانُ الْفَارِسِیُّ (رحمة الله علیه) فَأَخْبَرَهُ بِقِصَّهًِْ الرَّجُلِ فَاقْتَصَّ عَلَیْهِ قِصَّتَهُ فَقَالَ عَلِیٌّ (علیه السلام) لِأَبِیبَکْرٍ ابْعَثْ مَعَهُ مَنْ یَدُورُ بِهِ عَلَی مَجَالِسِ الْمُهَاجِرِینَ وَ الْأَنْصَارِ فَمَنْ کَانَ تَلَا عَلَیْهِ آیَهًَْ التَّحْرِیمِ فَلْیَشْهَدْ عَلَیْهِ فَإِنْ لَمْ یَکُنْ تَلَا عَلَیْهِ آیَهًَْ التَّحْرِیمِ فَلَا شَیْءَ عَلَیْهِ فَفَعَلَ أَبُوبَکْرٍ بِالرَّجُلِ مَا قَالَ عَلِیٌّ (علیه السلام) فَلَمْ یَشْهَدْ عَلَیْهِ أَحَدٌ فَخَلَّی سَبِیلَهُ فَقَالَ سَلْمَانُ (رحمة الله علیه) لِعَلِیٍّ (علیه السلام) لَقَدْ أَرْشَدْتَهُمْ فَقَالَ عَلِیٌّ (علیه السلام) إِنَّمَا أَرَدْتُ أَنْ أُجَدِّدَ تَأْکِیدَ هَذِهِ الْآیَهًِْ فِیَّ وَ فِیهِمْ أَ فَمَنْ یَهْدِی إِلَی الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لا یَهِدِّی إِلَّا أَنْ یُهْدی فَما لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ.
امام صادق (علیه السلام)- ابوبصیر از امام صادق (علیه السلام) نقل کرده است: بعد از رحلت حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله) و رسیدن خلافت به ابوبکر، مردی را آوردند که شرب خمر کرده بود. ابوبکر به او گفت: «آیا شراب نوشیدهای»؟ مرد گفت: «آری»! ابوبکر پرسید: «تو که میدانی نوشیدن شراب، حرام است؛ پس چرا نوشیدی»؟! آن مرد گفت: «من درحالی مسلمان شدم که خانهام در کنار خانههای مردمی بود که شراب مینوشیدند و آن را حلال میدانستند و اگر میدانستم خوردن آن حرام است، حتماً از آن دوری میکردم». ابوبکر رو بهسوی عُمَر کرد و گفت: «ای اباحفص! راجع به این مرد، چه حکمی میدهی»؟ عُمَر گفت: «موضوع پیچیدهای است امّا ابالحسن، علی (علیه السلام) از عهدهی آن بر میآید». ابوبکر کسی را صدا زد و گفت: «ای پسر! برو و علی (علیه السلام) را به اینجا دعوت کن». عُمَر گفت: «نه. برای شنیدن قضاوت، باید به در خانهی قاضی رفت». پس آن مرد شرابخوار را درحالیکه سلمان فارسی (رحمة الله علیه) آنان را همراهی میکرد، به خانهی علی (علیه السلام) آوردند و داستان آن مرد را برای او بیان کردند و آن مرد نیز ماجرای خود را برای علی (علیه السلام) بازگو کرد. علی (علیه السلام) به ابوبکر گفت: «او را همراه با کسی به محلّ تجمّع و نشستهای مهاجران و انصار بفرست. پس اگر کسی آیهی تحریم را بر او خوانده باشد، باید بیاید و علیه این مرد شهادت دهد. ولی اگر آیهی تحریم بر او خوانده نشده باشد، او گناهی ندارد». ابوبکر همین خواسته و گفتهی علی (علیه السلام) را انجام داد و کسی علیه آن مرد، شهادت نداد. پس ابوبکر او را آزاد ساخت. پس سلمان فارسی (رحمة الله علیه) به علی (علیه السلام) عرضه کرد: «راهنماییشان کردی». علی (علیه السلام) فرمود: «من فقط خواستم مضمون این آیه را در مورد خودم و آنان، تأکید کنم: أَفَمَن یَهْدِی إِلَی الحَقِّ أَحَقُّ أَن یُتَّبَعَ أَمَّن لاَّ یَهِدِّیَ إِلاَّ أَن یُهْدَی فَمَا لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ».
أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- أَنَّ عُمَرَ قَالَ لَا أَدْرِی مَا أَصْنَعُ بِالْمَجُوسِ أَیْنَ عَبْدُ اللَّهِبْنُعَبَّاسٍ قَالُوا هَا هُوَ ذَا فَجَاءَ فَقَالَ مَا سَمِعْتَ عَلِیّاً (علیه السلام) یَقُولُ فِی الْمَجُوسِ فَإِنْ کُنْتَ لَمْ تَسْمَعْهُ فَاسْأَلْهُ عَنْ ذَلِکَ فَمَضَی ابْنُ عَبَّاسٍ (رحمة الله علیه) إِلَی عَلِیٍّ (علیه السلام) فَسَأَلَهُ عَنْ ذَلِکَ فَقَالَ أَ فَمَنْ یَهْدِی إِلَی الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لا یَهِدِّی إِلَّا أَنْ یُهْدی فَما لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ ثُمَّ أَفْتَاهُ.
امام علی (علیه السلام)- روزی عُمر گفت: «نمیدانم با مجوس (آتش پرستان) چه کنم؟! عبدااللهبنعبّاس کجاست»؟ [در جواب] گفتند: «او همین جاست». عُمر به او گفت: «آیا از علی (علیه السلام) چیزی در مورد مجوس شنیدهای؟ اگر نشنیدهای از او در اینباره سؤال کن». ابنعبّاس (رحمة الله علیه) نزد علی (علیه السلام) رفته و از ایشان در مورد مجوس سؤال نمود. حضرت فرمود: «أَ فَمَنْ یَهْدِی إِلَی الحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لا یَهِدِّی إِلَّا أَنْ یُهْدی فَما لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ آنگاه نظر خود را به او بیان فرمود».
أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- قَال (الله تعالی) فِی الَّذِینَ اسْتَوْلَوْا عَلَی تُرَاثِ رسولالله بِغَیْرِ حَقٍّ مِنْ بَعْدِ وَفَاتِهِ أَ فَمَنْ یَهْدِی إِلَی الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لا یَهِدِّی إِلَّا أَنْ یُهْدی فَما لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ فَلَوْ جَازَ لِلْأُمَّهًِْ الِایتِمَامُ بِمَنْ لَا یَعْلَمُ أَوْ بِمَنْ یَجْهَلُ لَمْ یَقُلْ إِبْرَاهِیمُ (علیه السلام) لِأَبِیهِ لِمَ تَعْبُدُ ما لا یَسْمَعُ وَ لا یُبْصِرُ وَ لا یُغْنِی عَنْکَ شَیْئا.
امام علی (علیه السلام)- خداوند در مورد کسانی که بعد از رحلت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به ناحق بر میراث ایشان تسلّط یافتند فرمود: أَفَمَنْ یَهْدِی إِلَی الحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لا یَهِدِّی إِلَّا أَنْ یُهْدی فَما لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ اگر برای امّت اسلامی اقتداکردن به کسی که نمیداند یا کسی که جاهل است جایز بود، ابراهیم (علیه السلام) به پدرش (عمویش) نمیفرمود: چرا چیزی را میپرستی که نه میشنود، و نه میبیند، و نه هیچ مشکلی را از تو حلّ میکند. (مریم/۴۲).
الباقر (علیه السلام)- فِی رِوَایَهًْ أَبِی الْجَارُود: عَنْ أَبِیجَعْفَرٍ (علیه السلام) فِی قَوْلِهِ أَ فَمَنْ یَهْدِی إِلَی الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ الْآیَهًَْ فَأَمَّا مَنْ یَهْدِی إِلَی الْحَقِّ فَهُوَ مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله) وَ آلُ مُحَمَّدٍ (مِنْ بَعْدِهِ وَ أَمَّا مَنْ لَا یَهِدِّی إِلَّا أَنْ یُهْدَی فَهُوَ مَنْ خَالَفَ مِنْ قُرَیْشٍ وَ غَیْرِهِمْ أَهْلَ بَیْتِهِ (مِنْ بَعْدِهِ.
امام باقر (علیه السلام)- أَفَمَن یَهْدِی إِلَی الحَقِّ أَحَقُّ أَن یُتَّبَعَ أَمَّن لاَّ یَهِدِّیَ إِلاَّ أَن یُهْدَی فَمَا لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ مصداق مَن یَهْدِی إِلَی الحَقِّ، محمّد (صلی الله علیه و آله) و پس از او، آل محمّد (صلی الله علیه و آله) هستند. امّا [منظور از] مَنْ لاَّ یَهِدِّیَ إِلاَّ أَن یُهْدَی، مخالفانِ اهل بیت پیامبر (صلی الله علیه و آله) اعم از قریش و دیگران هستند.
الحسن (علیه السلام)- فِی کِتابِ العَدَدِ القَوِیّهًْ: کَتَبَ الْحَسَنُ الْبَصْرِیُّ إِلَی الْحَسَنِبْنِعَلِیٍّ (علیه السلام) أَمَّا بَعْدُ فَأَنْتُمْ أَهْلُ بَیْتِ النُّبُوَّهًِْ (وَ مَعْدِنُ الْحِکْمَهًِْ وَ أَنَّ اللَّهَ جَعَلَکُمُ الْفُلْکَ الْجَارِیَهًَْ فِی اللُّجَجِ الْغَامِرَهًِْ یَلْجَأُ إِلَیْکُمُ اللَّاجِئُ وَ یَعْتَصِمُ بِحَبْلِکُمُ الْغَالِی مَنِ اقْتَدَی بِکُمُ اهْتَدَی وَ نَجَا وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْکُمْ هَلَکَ وَ غَوَی وَ إِنِّی کَتَبْتُ إِلَیْکَ عِنْدَ الْحَیْرَهًِْ وَ اخْتِلَافِ الْأُمَّهًِْ فِی الْقَدَرِ فَتُفْضِی إِلَیْنَا مَا أَفْضَاهُ اللَّهُ إِلَیْکُمْ أَهْلَ الْبَیْتِ فَنَأْخُذَ بِهِ فَکَتَبَ إِلَیْهِ الْحَسَنُبْنُعَلِیٍّ (علیه السلام) أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّا أَهْلُ بَیْتٍ کَمَا ذَکَرْتَ عِنْدَ اللَّهِ وَ عِنْدَ أَوْلِیَائِهِ فَأَمَّا عِنْدَکَ وَ عِنْدَ أَصْحَابِکَ فَلَوْ کُنَّا کَمَا ذَکَرْتَ مَا تَقَدَّمْتُمُونَا وَ لَا اسْتَبْدَلْتُمْ بِنَا غَیْرَنَا وَ لَعَمْرِی لَقَدْ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلَکُمْ فِی کِتَابِهِ حَیْثُ یَقُولُ أَ تَسْتَبْدِلُونَ الَّذِی هُوَ أَدْنی بِالَّذِی هُوَ خَیْرٌ هَذَا لِأَوْلِیَائِکَ فِیمَا سَأَلُوا وَ لَکُمْ فِیمَا اسْتَبْدَلْتُمْ وَ لَوْ لَا مَا أُرِیدُ مِنَ الِاحْتِجَاجِ عَلَیْکَ وَ عَلَی أَصْحَابِکَ مَا کَتَبْتُ إِلَیْکَ بِشَیْءٍ مِمَّا نَحْنُ عَلَیْهِ وَ لَئِنْ وُصِلَ کِتَابِی إِلَیْکَ لَتَجِدَنَّ الْحُجَّهًَْ عَلَیْکَ وَ عَلَی أَصْحَابِکَ مُؤَکَّدَهًًْ حَیْثُ یَقُولُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ أَ فَمَنْ یَهْدِی إِلَی الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لا یَهِدِّی إِلَّا أَنْ یُهْدی فَما لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ فَاتَّبِعْ مَا کَتَبْتُ إِلَیْکَ فِی الْقَدَر.
امام حسن (علیه السلام)- [در عدد القویه] حسن بصری نامهای بدین مضمون به امام حسن (علیه السلام) نوشت: «شما خاندان نبوّت و معدن حکمت هستید. خداوند شما را کشتی سیّار در دریاهای ژرف قرار داده که پناهجوینده به شما پناهنده شود و فرد شرور و غلوکننده، به ریسمان نجات شما چنگ میزند. هرکه پیرو شما شود هدایت مییابد و هرکه تخلّف جوید، هلاک و گمراه میشود. من این نامه را در زمانی برای شما نوشتم که امّت، در مسألهی قضا و قدر حیران و سرگردان هستند. بههمینخاطر از شما تقاضا دارم از علومی که خداوند به شما ارزانی داشته، برای ما بگشایید تا راهنمای اعتقاد ما شود». امام حسن (علیه السلام) در جوابش نوشت: «همانطور که ذکر کردی ما خاندان پیامبر (صلی الله علیه و آله) مورد لطف خدا و اولیای او هستیم؛ امّا اگر ما در نزد تو و یارانت چنان که نوشتهای بودیم، بر ما مقدّم نمیشدید و فرد دیگری را بهجای ما [در مسند ولایت] روا نمیداشتید. خداوند مثال شما را در قرآن زده و میفرماید: آیا غذای پستتر را به جای غذای بهتر انتخاب میکنید؟ (بقره/۶۱) که مصداق آن دوستان تو در مسئلهای که پرسیدند، هستند و نیز شما هستیدکه فرد دیگری را بهجای ما جایگزین کردید. که اگر نمیخواستم با تو و اصحابت این احتجاج و استدلال را انجام دهم، هرگز جواب این سؤال تو را نمیدادم. وقتی نامهی مرا دریافت کنی، حجّت بر تو و یارانت تمام خواهد شد که خداوند در این آیه میفرماید: أَ فَمَنْ یَهْدِی إِلَی الحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لا یَهِدِّی إِلَّا أَنْ یُهْدی فَما لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ. پس پیرو آنچه دربارهی قَدَر مینویسم باش».
الصّادق (علیه السلام)- عَنْ أَبِیعَبْدِاللَّهِ جَعْفَرِبْنِمُحَمَّدٍ (علیه السلام) أَنَّ سَائِلًا سَأَلَهُ فَقَالَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّه (علیه السلام) ... وَ مَا الْحُجَّهًُْ فِی أَنَّ الْإِمَامَ لَا یَکُونُ إِلَّا عَالِماً بِهَذِهِ الْأَشْیَاءِ الَّتِی ذَکَرْتَ قَالَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّوَجَل ... قَالَ أَ فَمَنْ یَهْدِی إِلَی الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لا یَهِدِّی إِلَّا أَنْ یُهْدی فَما لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ فَهَذِهِ الْحُجَّهًُْ بِأَنَّ الْأَئِمَّهًَْ (لَا یَکُونُونَ إِلَّا عُلَمَاء لِیَحْتَاجَ النَّاسُ إِلَیْهِمْ وَ لَا یَحْتَاجُونَ إِلَی أَحَدٍ مِنَ النَّاسِ فِی شَیْءٍ مِنَ الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ.
امام صادق (علیه السلام)- شخصی نزد امام صادق (علیه السلام) آمد و سؤالاتی از ایشان پرسید. [که از جمله سؤالهایش این بود]: «چه دلیلی وجود دارد که امام (علیه السلام) باید به تمام آنچه فرمودی آگاهی داشته باشد»؟ امام صادق (علیه السلام) فرمود: «دلیلش این سخن خداوند است... أَ فَمَنْ یَهْدِی إِلَی الحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لا یَهِدِّی إِلَّا أَنْ یُهْدی فَما لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ؛ این آیات دلیل بر این است که امامان (دانشمندانی هستند که همهی مردم به آنها محتاجند و آنها (امامان) در هیچ حلال و حرامی به دیگران نیاز ندارند».
الصّادق (علیه السلام)- عَنْ عَبْدِ الّرحْمن بن المَسْلَمَهًْ الجَرِیری: قُلْتُ لِأَبِیعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) یُوَبِّخُونَّا وَ یُکَذِّبُونَّا أَنَّا نَقُولُ إِنَّ صَیْحَتَیْنِ تَکُونَانِ یَقُولُونَ مِنْ أَیْنَ تُعْرَفُ الْمُحِقَّهًُْ مِنَ الْمُبْطِلَهًِْ إِذَا کَانَتَا قَالَ فَمَا ذَا تَرُدُّونَ عَلَیْهِمْ قُلْتُ مَا نَرُدُّ عَلَیْهِمْ شَیْئاً قَالَ قُولُوا یُصَدِّقُ بِهَا إِذَا کَانَ مَنْ یُؤْمِنُ بِهَا مِنْ قَبْلُ إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ یَقُولُ أَ فَمَنْ یَهْدِی إِلَی الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لا یَهِدِّی إِلَّا أَنْ یُهْدی فَما لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ.
امام صادق (علیه السلام)- از عبدالرّحمن مَسلَمه جَریری نقل است: به امام صادق (علیه السلام) عرض کردم: «مردم ما را سرزنش و توبیخ میکنند [چراکه] ما میگوییم آن دو بانگ زده خواهد شد. (اشاره به دو صیحهای است که قبل از ظهور حضرت حجّت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) برآورده میشود که یکی از آن دو برحق است و یاران را دعوت میکند). آنها میگویند: «اگر این دو بانگ برآورده شود، حق و باطل آنها از کجا فهمیده میشود»»؟ امام (علیه السلام) فرمود: «شما چه پاسخی به آنان میدهید»؟ گفتم: «پاسخی به آنان نمیدهیم». امام (علیه السلام) فرمود: «به آنان بگویید: هرکس که پیش از وقوع این بانگ، به وقوع آن ایمان داشته باشد، حقّ را تشخیص میدهد. خداوند متعال نیز میفرماید: أَفَمَن یَهْدِی إِلَی الحَقِّ أَحَقُّ أَن یُتَّبَعَ أَمَّن لاَّ یَهِدِّیَ إِلاَّ أَن یُهْدَی فَمَا لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ».
الصّادق (علیه السلام)- عَنْ مَیْمُونٍالْبَانِ قَالَ کُنْتُ عِنْدَ أَبِیجَعْفَرٍ (علیه السلام) ... فَقَالَ إِنَّ أَمْرَنَا قَدْ کَانَ أَبْیَنَ مِنْ هَذِهِ الشَّمْسِ ثُمَّ قَالَ یُنَادِی مُنَادٍ مِنَ السَّمَاءِ فُلَانُ بْنُ فُلَانٍ هُوَ الْإِمَامُ بِاسْمِهِ وَ یُنَادِی إِبْلِیسُ لَعَنَهُ اللَّه ُ مِنَ الْأَرْض.
امام صادق (علیه السلام)- از میمونالبان نقل است که امام (علیه السلام) فرمود: «امر ما (امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و شناخت او برای مردم) مانند این خورشید آشکار و واضح شده است [در آن هنگام] ندادهندهای از آسمان بانگ برمیآورد که «فقط فلانی پسر فلانی، امام است» و نام او را میبرد و شیطان که خداوند او را لعنت کند [برای انحراف مردم] از زمین بانگ برمیآورد [که شخص دیگری امام است]».
الصّادق (علیه السلام)- عَنْ زُرَارَهًَْ عَنْ أَبِیعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) قَال یُنَادِی مُنَادٍ بِاسْمِ الْقَائِمِ (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قُلْتُ خَاصٌّ أَوْ عَامٌّ قَالَ عَامٌّ یَسْمَعُ کُلُّ قَوْمٍ بِلِسَانِهِمْ قُلْتُ فَمَنْ یُخَالِفُ الْقَائِمَ (عجل الله تعالی فرجه الشریف) وَ قَدْ نُودِیَ بِاسْمِهِ قَالَ لَا یَدَعُهُمْ إِبْلِیسُ حَتَّی یُنَادِیَ فِی آخِرِ اللَّیْلِ وَ یُشَکِّکَ النَّاس.
امام صادق (علیه السلام)- زراره از امام صادق (علیه السلام) نقل کرده که فرمود: «در مورد این مطلب که [در هنگام ظهور] منادیای نام قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف)را با صدای بلند اعلام میکند. گفتم: «آیا خواص، مخاطب اویند یا همگان»؟ فرمود: «فراخوانی است عمومی که هر ملّتی با زبان خودش، آن را میشنود». گفتم: «اگر به صراحت نام او بر زبان آورده میشود، پس چگونه است که با قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مخالفت میکنند»؟ فرمود: «شیطان نمیگذارد؛ او نیز بانگ برمیآورد و مردم را به شک و تردید میاندازد».
الصّادق (علیه السلام)- صَوْتُ جَبْرَئِیلَ مِنَ السَّمَاءِ وَ صَوْتُ إِبْلِیسَ مِنَ الْأَرْضِ فَاتَّبِعُوا الصَّوْتَ الْأَوَّل.
امام صادق (علیه السلام)- [در بیان وقایعی در آستانهی ظهور]: صدای جبرئیل از آسمان و صدای شیطان از زمین خواهد آمد، ولی شما صدای اوّل را تبعیّت کنید.
الزّهراء (سلام الله علیها)- عَبْدِ اللَّهِبْنِالْحَسَنِ عَنْ أُمِّهِ فَاطِمَهًْ بِنْتِ الْحُسَیْن (سلام الله علیها) قَالَت لَمَّا اشْتَدَّتْ عِلَّهًُْ فَاطِمَهًَْ بِنْتِ رسولالله (صلی الله علیه و آله) وَ غَلَبَهَا اجْتَمَعَ عِنْدَهَا نِسَاءُ الْمُهَاجِرِینَ وَ الْأَنْصَارِ فَقُلْنَ لَهَا یَا بِنْتَ رسولالله (صلی الله علیه و آله) کَیْفَ أَصْبَحْتِ عَنْ عِلَّتِکِ فَقَالَتْ (سلام الله علیها) ... فَقَدْ أَعْجَبَکَ الْحَادِثُ إِلَی أَیِّ سِنَادٍ اسْتَنَدُوا وَ بِأَیِّ عُرْوَهًٍْ تَمَسَّکُوا اسْتَبْدَلُوا الذُّنَابَی وَ اللَّهِ بِالْقَوَادِمِ وَ الْعَجُزَ بِالْکَاهِلِ فَرَغْماً لِمَعَاطِسِ قَوْمٍ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعاً، أَلا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَ لکِنْ لا یَشْعُرُونَ، أَ فَمَنْ یَهْدِی إِلَی الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لا یَهِدِّی إِلَّا أَنْ یُهْدی فَما لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُون.
حضرت زهرا (سلام الله علیها)- عبداللهبنحسن از مادرش فاطمهبنتالحسین (علیه السلام) نقل می کند: هنگامیکه بیماری حضرت زهرا (سلام الله علیها) شدید شد و بر او غلبه یافت، زنان مهاجرین و انصار در اطراف او اجتماع نمودند و به وی گفتند: «ای دختر رسول خدا (صلی الله علیه و آله)! دیشب را با مریضی چگونه صبح کردی (حالت چطور است)»؟ فرمود: «اگر از چیزی تعجّب میکنی از سخنان آنان (مخالفان علی (علیه السلام)) تعجّب کن! کاش من میدانستم که ایشان به چه سندی استناد نمودند!؟ به چه تکیهگاهی اعتماد کردند!؟ به چه دستگیرهای چنگ زدند!؟ به خدا قسم! آنان سر را رها کردهاند و دُم را چسبیدهاند! ستون محکم بین دو کتف را رها کرده و چیز سست را گرفتهاند سوخته باد دماغ گروهی که کوشششان در زندگی دنیا تباه شد و میپنداشتند کاری نیکو میکنند. (کهف/۱۰۴)، بدانید که آگاه باشید! اینها همان مفسدانند ولی نمیفهمند. (بقره/۱۲) أَ فَمَنْ یَهْدِی إِلَی الحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لا یَهِدِّی إِلَّا أَنْ یُهْدی فَما لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُون.