آیه ۳۲ - سوره نور

آیه وَ أَنْكِحُوا الْأَيامى مِنْكُمْ وَ الصَّالِحينَ مِنْ عِبادِكُمْ وَ إِمائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللهُ واسِعٌ عَليمٌ [32]

مردان و زنان بى‌همسر خود را همسر دهيد، همچنين غلامان و كنيزان صالح و درستكارتان را؛ اگر فقير و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بى‌نياز مى‌سازد؛ [فضل] خداوند واسع و [از نيازهاى بندگان] آگاه است.

فضیلت ازدواج

۱
(نور/ ۳۲)

الرّسول ( فَمَنْ أَحَبَّ فِطْرَتِی فَلْیَسْتَنَّ بِسُنَّتِی وَ مِنْ سُنَّتِیَ النِّکَاح.

پیامبر ( کسی که به فطرت من علاقه دارد البتّه باید از سنّت من پیروی کند و در راه من قدم بردارد و یکی از سنن من ازدواج و آمیزش با زنان است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۲۳۰
الکافی، ج۵، ص۴۹۴
۲
(نور/ ۳۲)

الرّسول ( یَا مَعْشَرَ الشَّبَابِ مَنِ اسْتَطَاعَ مِنْکُمُ الْبَاهَ فَلْیَتَزَوَّجْ فَإِنَّهُ أَغَضُ لِلْبَصَرِ وَ أَحْصَنُ لِلْفَرْجِ وَ مَنْ لَمْ یَسْتَطِعْ فَلْیُدْمِنِ الصَّوْمَ فَإِنَّ {الصَّوْمَ} لَهُ وِجَاءٌ.

پیامبر ( ای گروه جوانان، هرکس از شما که از وضعیت زندگانی خوبی برخوردار باشد باید ازدواج کند، چون که آن چشم را فرو پوشاننده و شرمگاه نگاهدارنده‌تر است و هر آن کس که از این توانایی برخوردار نیست، بر اوست که روزه گیرد، چون‌که آن فروکاهنده‌ی شهوت اوست.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۲۳۰
مکارم الأخلاق، ص۱۹۷
۳
(نور/ ۳۲)

الصّادق ( رَکْعَتَانِ یُصَلِّیهِمَا الْمُتَزَوِّجُ أَفْضَلُ مِنْ سَبْعِینَ رَکْعَهًًْ یُصَلِّیهَا أَعْزَبُ.

امام صادق ( دو رکعت نماز که مرد همسردار می‌گزارد بهتر است از هفتاد رکعت که مرد بی‌همسر انجام می‌دهد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۲۳۰
الکافی، ج۵، ص۳۲۸
۴
(نور/ ۳۲)

الرّسول ( مَنْ تَزَوَّجَ أَحْرَزَ نِصْفَ دِینِهِ وَ فِی حَدِیثٍ آخَرَ فَلْیَتَّقِ اللَّهَ فِی النِّصْفِ الْآخَرِ أَوِ الْبَاقِی.

پیامبر ( هرکس همسری اختیار کرد نیمی از دین خود را نگه داشته و در خبر دیگری آمده پس در نیم دیگرش از خداوند پروا کند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۲۳۰
الکافی، ج۵، ص۳۲۹
۵
(نور/ ۳۲)

الصّادق ( رُذَالُ مَوْتَاکُمُ الْعُزَّابُ.

امام صادق ( بی‌ارج‌ترین مردگان شما عزب‌هایتان هستند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۲۳۰
الکافی، ج۵، ص۳۲۹
۶
(نور/ ۳۲)

الرّسول ( أَرْبَعٌ مِنْ سُنَنِ الْمُرْسَلِینَ الْعِطْرُ وَ النِّسَاءُ وَ السِّوَاکُ وَ الْحِنَّاءُ.

پیامبر ( چهار چیز از سنن انبیا (می‌باشد؛ عطر، زنان، مسواک و حنا.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۲۳۰
الخصال، ج۱، ص۲۴۲
۷
(نور/ ۳۲)

أمیرالمؤمنین ( أَمَّا السَّبَبُ الَّذِی بِهِ بَقَاءُ الْخَلْقِ فَقَدْ بَیَّنَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِی کِتَابِهِ أَنَّ بَقَاءَ الْخَلْقِ مِنْ أَرْبَعِ وُجُوهٍ الطَّعَامِ وَ الشَّرَابِ وَ اللِّبَاسِ وَ الْکِنِّ وَ الْمَنَاکِحِ لِلتَّنَاسُلِ مَعَ الْحَاجَهًِْ فِی ذَلِکَ کُلِّهِ إِلَی الْأَمْرِ وَ النَّهْیِ ... وَ أَمَّا الْمَنَاکِحُ فَقَوْلُهُ تَعَالَی یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثی وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللهِ أَتْقاکُمْ وَ قَالَ تَعَالَی یا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ وَ قَالَ سُبْحَانَهُ یا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالًا کَثِیراً وَ نِساءً وَ اتَّقُوا اللهَ الَّذِی تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ إِنَّ اللهَ کانَ عَلَیْکُمْ رَقِیباً وَ قَالَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَنْکِحُوا الْأَیامی مِنْکُمْ وَ الصَّالِحِینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللهُ مِنْ فَضْلِهِ ... وَ قَالَ تَعَالَی وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ وَ مِثْلُ هَذَا کَثِیرٌ فِی کِتَابِ اللَّهِ تَعَالَی فِی مَعْنَی النِّکَاحِ وَ سَبَبُ التَّنَاسُلِ وَ الْأَمْرُ وَ النَّهْیُ وَجْهٌ وَاحِدٌ لَا یَکُونُ مَعْنًی مِنْ مَعَانِی الْأَمْرِ إِلَّا وَ یَکُونُ بَعْدَ ذَلِکَ نَهْیاً وَ لَا یَکُونُ وَجْهٌ مِنْ وُجُوهِ النَّهْیِ إِلَّا وَ مُقِرُّونَ بِهِ الْأَمْرَ.

امام علی ( امّا سبب و علّتی که دوامِ مخلوقات وابسته به آن است خداوند عزّوجلّ در قرآن فرموده است: «دوام مخلوقات از چهار چیز [سرچشمه گرفته] است: خوراک، نوشیدنی، لباس و پوشش، و زناشویی برای زادوولد کردن که در مورد تمام این چهار چیز نیاز به امر و نهی [از جانب خداوند] وجود دارد ... امّا [پیرامونِ] زناشویی این کلام خداوند است که فرمود: ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید [این‌ها ملاک امتیاز نیست]، گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست. (حجرات/۱۳) و فرمود: ای مردم! پروردگار خود را پرستش کنید آن کس که شما، و کسانی را که پیش از شما بودند آفرید. (بقره/۲۱) و فرمود: ای مردم! از [مخالفت] پروردگارتان بپرهیزید همان کسی که [همه] شما را از یک انسان آفرید؛ و همسر او را [نیز] از جنس او خلق کرد؛ و از آن دو، مردان و زنان فراوانی [در روی زمین] منتشر ساخت. و از خدایی بپرهیزید که هرگاه چیزی از یکدیگر می خواهید، نام او را می برید و [نیز] از [قطع رابطه با] خویشاوندان [پرهیز کنید] زیرا خداوند، مراقب شماست. (نساء/۱) و فرمود: و از نشانه‌های قدرت اوست که برایتان از جنس خودتان همسرانی آفرید. تا به ایشان آرامش یابید، و میان شما دوستی و مهربانی نهاد. در این عبرت‌هایی است برای مردمی که تفکّر می‌کنند. (روم/۲۱) و مانند این آیات در قرآن که پیرامون معنای ازدواج و سبب زادوولد کردن است، فراوان وجود دارد. و امرونهی در یک جهت هستند چون معنایی از معانی امر نیست مگر اینکه بعدش نهیی می‌آید و گونه‌ای از نهی نیست مگر اینکه همراهش امری می‌آورند».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۲۳۰
بحارالأنوار، ج۹۰، ص۳۹

مردان و زنان بی‌همسر خود را همسر دهید، همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را

۱ -۱
(نور/ ۳۲)

الرّسول ( عَنْ أَبِی‌عَبْدِ‌اللَّهِ (إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ (زَوَّجَ مِقْدَادَ‌بْنَ‌الْأَسْوَدِ ضُبَاعَهًَْ ابْنَهًَْ الزُّبَیْرِ‌بْنِ‌عَبْدِ الْمُطَّلِبِ وَ إِنَّمَا زَوَّجَهُ لِتَتَّضِعَ الْمَنَاکِحُ وَ لِیَتَأَسَّوْا بِرَسُولِ اللَّهِ (وَ لِیَعْلَمُوا أَنَّ أَکْرَمَهُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاهُم.

پیامبر ( امام صادق (روایت فرمود: رسول خدا (ضبیعه دختر زبیربن‌عبدالمطلب را به ازدواج مقدادبن‌اسود درآورد؛ بنی‌هاشم دراین‌باره گفتگو کردند؛ رسول خدا (فرمود: «من تنها می‌خواستم [موقعیت اجتماعیِ[ازدواج و زناشویی پایین بیاید [تا کسی گمان نکند که در ازدواج، شأن و رتبه‌ی اجتماعی ملاک است]».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۲۳۲
الکافی، ج۵، ص۳۴۴

خطبه عقد نکاح

۱
(نور/ ۳۲)

الرّضا ( الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی کَانَ فِی عِلْمِهِ السَّابِقِ وَ کِتَابِهِ النَّاطِقِ وَ بَیَانِهِ الصَّادِقِ أَنَّ أَحَقَّ الْأَسْبَابِ بِالصِّلَهًِْ وَ الْأَثَرَهًِْ وَ أَوْلَی الْأُمُورِ بِالرَّغْبَهًِْ فِیهِ سَبَبٌ أَوْجَبَ نَسَباً وَ أَمْرٌ أَعْقَبَ غِنًی فَقَالَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُوَ الَّذِی خَلَقَ مِنَ الْماءِ بَشَراً فَجَعَلَهُ نَسَباً وَ صِهْراً وَ کانَ رَبُّکَ قَدِیراً وَ قَالَ وَ أَنْکِحُوا الْأَیامی مِنْکُمْ وَ الصَّالِحِینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللهُ واسِعٌ عَلِیمٌ وَ لَوْ لَمْ یَکُنْ فِی الْمُنَاکَحَهًِْ وَ الْمُصَاهَرَهًِْ آیَهًٌْ مُحْکَمَهًٌْ وَ لَا سُنَّهًٌْ مُتَّبَعَهًٌْ وَ لَا أَثَرٌ مُسْتَفِیضٌ لَکَانَ فِیمَا جَعَلَ اللَّهُ مِنْ بِرِّ الْقَرِیبِ وَ تَقْرِیبِ الْبَعِیدِ وَ تَأْلِیفِ الْقُلُوبِ وَ تَشْبِیکِ الْحُقُوقِ وَ تَکْثِیرِ الْعَدَدِ وَ تَوْفِیرِ الْوَلَدِ لِنَوَائِبِ الدَّهْرِ وَ حَوَادِثِ الْأُمُورِ مَا یَرْغَبُ فِی دُونِهِ الْعَاقِلُ اللَّبِیبُ وَ یُسَارِعُ إِلَیْهِ الْمُوَفَّقُ الْمُصِیبُ وَ یَحْرِصُ عَلَیْهِ الْأَدِیبُ الْأَرِیبُ.

امام رضا ( [بخشی از خطبه‌ی عقدی که توسط امام رضا (جاری شده است]: ستایش مخصوص خداوندی است که در علم ازَلیش، قرآن گویایش [که به حقّ، سخن می‌گوید] و گفتارِ حقیقت‌گویَش چنین بوده که سزاوارترین سبب‌ها به پیوند و برگزیدن و شایسته‌ترین کارها برای مشتاق‌شدن در آن، سببی است که باعث بوجودآمدن رابطه‌ی خویشاوندی شود و کاری است که غنا و بی‌نیازی را به‌دنبال خود می‌آورد؛ [در همین رابطه] خداوند عزّوجلّ فرموده است: او کسی است که از آب، انسانی را آفرید سپس او را نسب و سبب قرار داد [و نسل او را از این دو طریق گسترش داد] و پروردگار تو همواره توانا بوده است. (فرقان/۵۴) و فرموده است: وَ أَنْکِحُوا الْأَیامی مِنْکُمْ وَ الصَّالِحِینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللهُ واسِعٌ عَلِیمٌ؛ و چنانچه در مورد زناشویی و آن قوم و خویشی که در نتیجه‌ی ازدواج حاصل می‌شود آیه‌ای روشن، سیره‌ای که از آن پیروی گردد و روایت‌های مشهور نبود، همین آثاری که خداوند [در ازدواج] قرار داده است همچون نیکی به خویشاوند [درصورت ازدواج فامیلی]، نزدیک‌کردن غریبه‌ها [درصورت ازدواج غیر فامیلی]، برقراری الفت میان دل‌ها، در هم تنیدگی [و ایجادِ] حقوق [طرفینی میان زن و شوهر]، افزایش تعداد جمعیّت و اندوختن فرزند برای [یاری‌گرفتن از او در] مصیبت‌های روزگار و رویدادهای پیشِ‌رو، [به تنهایی] کافی بود که به خاطر کمتر از آن نیز انسان عاقلِ خردمند، مشتاق شود و انسان کامروایِ درستکار به‌سویش بشتابد و سخندانِ عاقل، نیازمند آن گردد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۲۳۲
الکافی، ج۵، ص۳۷۳
۲
(نور/ ۳۲)

الجواد ( الْحَمْدُ لِلَّهِ إِقْرَاراً بِنِعْمَتِهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ إِخْلَاصاً لِوَحْدَانِیَّتِهِ وَ صَلَّی اللَّهُ عَلَی سَیِّدِ بَرِیَّتِهِ وَ الْأَصْفِیَاءِ مِنْ عِتْرَتِهِ أَمَّا بَعْدُ فَقَدْ کَانَ مِنْ فَضْلِ اللَّهِ عَلَی الْأَنَامِ أَنْ أَغْنَاهُمْ بِالْحَلَالِ عَنِ الْحَرَامِ فَقَالَ سُبْحَانَهُ وَ أَنْکِحُوا الْأَیامی مِنْکُمْ وَ الصَّالِحِینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللهُ واسِعٌ عَلِیمٌ.

امام جواد ( خدا را می‌ستایم و به روزی او اقرار دارم و او را خدای یکتای بی‌همتا می‌دانم و در برابر وحدانیّت او خاکسارم و درود خدا بر محمّد (آقای آفریدگان و بر خاندان برگزیده‌ی او باد، امّا بعد از فضل خدا بر بندگان خود، آن است که آن‌ها را به اعطای حلال از حرام خدا بی‌نیاز ساخته و فرموده است: وَ أَنْکِحُوا الْأَیامی مِنْکُمْ وَ الصَّالِحِینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللهُ واسِعٌ عَلِیمٌ.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۲۳۲
بحارالأنوار، ج۱۰۰، ص۲۷۲/ مستدرک الوسایل، ج۱۴، ص۲۱۰؛ «بتفاوت»

اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بی‌نیاز می‌سازد؛ [فضل] خداوند واسع و [از نیازهای بندگان] آگاه است

۲ -۱
(نور/ ۳۲)

الرّسول ( مَنْ تَرَکَ التَّزْوِیجَ مَخَافَهًَْ الْعَیْلَهًِْ فَقَدْ أَسَاءَ ظَنَّهُ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللهُ مِنْ فَضْلِهِ.

پیامبر ( هرکس از ترس فقر ازدواج نکند، نسبت به خداوند بدگمان شده است؛ چرا که خدای متعال فرموده است: إِن یَکُونُوا فُقَرَاء یُغْنِهِمُ اللهُ مِن فَضْلِهِ.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۲۳۲
الکافی، ج۵، ص۳۳۰/ من لایحضره الفقیه، ج۳، ص۳۸۵/ دعایم الإسلام، ج۲، ص۱۹۱/ عوالی اللآلی، ج۳، ص۲۸۱/ مکارم الأخلاق، ص۱۹۶/ نورالثقلین/ البرهان
۲ -۲
(نور/ ۳۲)

الصّادق ( عَاصِمُ‌بْنُ‌حُمَیْدٍ قَالَ: کُنْتُ عِنْدَ أَبِی‌عَبْدِ‌اللَّهِ (فَأَتَاهُ رَجُلٌ فَشَکَا إِلَیْهِ الْحَاجَهًَْ فَأَمَرَهُ بِالتَّزْوِیجِ قَالَ فَاشْتَدَّتْ بِهِ الْحَاجَهًُْ فَأَتَی أَبَاعَبْدِاللَّهِ (فَسَأَلَهُ عَنْ حَالِهِ فَقَالَ لَهُ اشْتَدَّتْ بِیَ الْحَاجَهًُْ فَقَالَ فَفَارِقْ ثُمَّ أَتَاهُ فَسَأَلَهُ عَنْ حَالِهِ فَقَالَ أَثْرَیْتُ وَ حَسُنَ حَالِی فَقَالَ أَبُوعَبْدِ‌اللَّهِ (إِنِّی أَمَرْتُکَ بِأَمْرَیْنِ أَمَرَ اللَّهُ بِهِمَا قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَنْکِحُوا الْأَیامی مِنْکُمْ إِلَی قَوْلِهِ وَ اللهُ واسِعٌ عَلِیمٌ وَ قَالَ إِنْ یَتَفَرَّقا یُغْنِ اللَّهُ کُلًّا مِنْ سَعَتِهِ.

امام صادق ( عاصم‌بن‌حمید گوید: نزد امام صادق (بودم و مردی به نزد ایشان آمد و نیاز خود را بر وی عرضه کرد. آن حضرت او را به ازدواج دستور داد. نیاز او شدیدتر شد و نزد امام صادق (آمد و ایشان از حال او پرسید. خدمت آن حضرت (عرض کرد: «نیاز من شدیدتر شده است». فرمود: «پس جدا شو». بار دیگر به نزد امام (آمد و امام (حال او را جویا شد. عرض کرد: «به مال و ثروت رسیده و وضعم خوب شده است». امام صادق (فرمود: «تو را به دو فرمان دستور دادم که خدا به آن‌ها امر فرموده است. یکی آنکه خدای متعال فرمود: وَ أَنْکِحُوا الْأَیامی مِنْکُمْ وَ الصّالِحِینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللهُ واسِعٌ عَلِیمٌ و دیگر آنکه فرموده است: و اگر آن دو از یکدیگر جدا شوند خدا هر دو را به کمال فضل خویش بی‌نیاز سازد که خدا گشایش‌دهنده و حکیم است. (نساء/۱۳۰)

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۲۳۲
الکافی، ج۵، ص۳۳۱/ وسایل الشیعهًْ، ج۲۰، ص۴۴/ نورالثقلین؛ «علیم الی آخر» محذوف/ البرهان
۲ -۳
(نور/ ۳۲)

فقه‌الرّضا ( إِنْ خَطَبَ إِلَیْکَ رَجُلٌ رَضِیتَ دِینَهُ وَ خُلُقَهُ فَزَوِّجْهُ وَ لَا یَمْنَعْکَ فَقْرُهُ وَ فَاقَتُهُ قَالَ اللَّهُ تَعَالَی وَ إِنْ یَتَفَرَّقا یُغْنِ اللهُ کُلًّا مِنْ سَعَتِهِ وَ قَالَ إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللهُ واسِعٌ عَلِیمٌ وَ لَا یُتَزَوَّجْ شَارِبُ خَمْرٍ فَإِنَّ مَنْ فَعَلَ فَکَأَنَّمَا قَادَهَا إِلَی الزِّنَا.

فقه الرّضا ( اگر مردی که دین‌داری و اخلاقش برایت رضایت‌بخش است نزد تو برای خواستگاری [از دخترت] آمد دخترت را به او تزویج کن و فقر و تنگدستی‌اش مانع تو نشود [چرا که] خداوند فرموده است: و اگر آن دو از یکدیگر جدا شوند خدا هر دو را به کمال فضل خویش بی‌نیاز سازد که خدا گشایش‌دهنده و حکیم است. (نساء/۱۳۰) و فرموده است: إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللهُ واسِعٌ عَلِیمٌ؛ و زنی به ازدواجِ شرابخوار در نیاید که اگر کسی چنین کند گویا آن زن را به زنا سوق داده است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۲۳۴
بحارالأنوار، ج۱۰۰، ص۳۷۲
۲ -۴
(نور/ ۳۲)

الصّادق ( إِذَا تَزَوَّجَ الرَّجُلُ المَرْأَهًَْ لِحُسْنِهَا أَوْ لِمَالِهَا وُکِلَ إِلَی ذَلِکَ وَ إِنْ تَزَوَّجَهَا لِدِینِهَا وَ فَضْلِهَا رَزَقَهُ اللَّهُ الْجَمَالَ وَ الْمَالَ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَنْکِحُوا الْأَیامی مِنْکُمْ وَ الصَّالِحِینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللهُ واسِعٌ عَلِیمٌ.

امام صادق ( اگر مردی، با زن به خاطر زیبایی یا دارایی‌اش ازدواج کند به همان واگذار و رها می‌گردد و اگر به خاطر دین و کمالش با او ازدواج کند خداوند زیبایی و مال را [نیز] روزی او می‌گرداند، خداوند عزّوجلّ فرموده است: وَ أَنْکِحُوا الْأَیامی مِنْکُمْ وَ الصَّالِحِینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللهُ واسِعٌ عَلِیمٌ.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۲۳۴
مستدرک الوسایل، ج۱۴، ص۱۷۵
۲ -۵
(نور/ ۳۲)

الصّادق ( عَنْ إِسْحَاقَ‌بْنِ‌عَمَّارٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی‌عَبْدِ‌اللَّهِ (الْحَدِیثُ الَّذِی یَرْوِیهِ النَّاسُ حَقٌ أَنَ رَجُلًا أَتَی النَّبِیَ (فَشَکَا إِلَیْهِ الْحَاجَهًَْ فَأَمَرَهُ بِالتَّزْوِیجِ فَفَعَلَ ثُمَّ أَتَاهُ فَشَکَا إِلَیْهِ الْحَاجَهًَْ فَأَمَرَهُ بِالتَّزْوِیجِ حَتَّی أَمَرَهُ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ فَقَالَ أَبُوعَبْدِ‌اللَّهِ (نَعَمْ هُوَ حَقٌّ ثُمَّ قَالَ الرِّزْقُ مَعَ النِّسَاءِ وَ الْعِیَالِ.

امام صادق ( اسحاق‌بن‌عمار گوید: به امام صادق (عرض کردم: «آنچه مردم نقل می‌کنند که مردی محضر پیامبر (آمد و از نیازمندی خود به حضرت شکایت نمود و پیامبر (به او دستور ازدواج داد و او نیز چنین کرد؛ بعد از مدّتی دوباره نزد حضرت آمد و از نیاز خویش به حضرت شکوه کرد و پیامبر (به او دستور ازدواج داد تا اینکه سه‌بار چنین دستوری به او داد، حقیقت دارد»؟ امام صادق (فرمود: «آری حقیقت دارد». آنگاه فرمود: «روزی همراه زنان و فرزندان می‌آید».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۲۳۴
الکافی، ج۵، ص۳۳۰/ نورالثقلین
۲ -۶
(نور/ ۳۲)

الرّسول ( عَنْ أَبِی‌عَبْدِ‌اللَّهِ (جَاءَ رَجُلٌ إِلَی النَّبِیِّ (فَشَکَا إِلَیْهِ الْحَاجَهًَْ فَقَالَ تَزَوَّجْ فَتَزَوَّجَ فَوُسِّعَ عَلَیْهِ.

پیامبر ( از امام صادق (روایت است: مردی محضر پیامبر (آمد و از نیازمندی خویش به حضرت شکایت نمود. پیامبر (فرمود: «ازدواج کن»! او نیز ازدواج کرد و برایش گشایشی حاصل شد».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۲۳۴
الکافی، ج۵، ص۳۳۰/ نورالثقلین
۲ -۷
(نور/ ۳۲)

الرّسول ( عَنْ أَبِی‌عَبْدِ‌اللَّهِ (أَتَی رَسُولَ اللَّهِ (شَابٌّ مِنَ الْأَنْصَارِ فَشَکَا إِلَیْهِ الْحَاجَهًَْ فَقَالَ لَهُ تَزَوَّجْ فَقَالَ الشَّابُّ إِنِّی لَأَسْتَحْیِی أَنْ أَعُودَ إِلَی رَسُولِ اللَّهِ (فَلَحِقَهُ رَجُلٌ مِنَ الْأَنْصَارِ فَقَالَ إِنَّ لِی بِنْتاً وَسِیمَهًًْ فَزَوَّجَهَا إِیَّاهُ قَالَ فَوَسَّعَ اللَّهُ عَلَیْهِ قَالَ فَأَتَی الشَّابُّ النَّبِیَّ (فَأَخْبَرَهُ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ (یَا مَعْشَرَ الشَّبَابِ عَلَیْکُمْ بِالْبَاهِ.

پیامبر ( از امام صادق (روایت است: جوانی از انصار خدمت رسول خدا (آمد و از نیازمندی خویش به حضرت شکایت نمود. پیامبر (فرمود: «ازدواج کن». جوان [با خود] گفت: «من از اینکه دوباره نزد رسول خدا (بروم [و دوباره از نیازمندی‌ام شکایت کنم] شرم دارم». مردی از انصار به او رسید و گفت: «من دختری زیبارو دارم». و دخترش را به ازدواج آن جوان درآورد. خداوند در اثر این ازدواج گشایشی برای او بوجود آورد. آن جوان نزد پیامبر (آمد و ایشان را [از جریان] باخبر ساخت. رسول خدا (فرمود: «ای جوانان! بر شما باد به ازدواج‌کردن»!».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۲۳۴
الکافی، ج۵، ص۳۳۰/ نورالثقلین
۲ -۸
(نور/ ۳۲)

الصّادق ( إبنُ القَدّاح عَن الصّادق (قَالَ جَاءَ رَجُلٌ إِلَی أَبِی فَقَالَ لَهُ: هَلْ لَکَ زَوْجَهًٌْ؟ قَالَ: لَا. قَالَ: لَا أُحِبُ أَنَ لِیَ الدُّنْیَا وَ مَا فِیهَا، وَ أَنِّی أَبِیتُ لَیْلَهًًْ لَیْسَ لِی زَوْجَهًٌْ. قَالَ: ثُمَّ قَالَ: إِنَّ رَکْعَتَیْنِ یُصَلِّیهِمَا رَجُلٌ مُتَزَوِّجٌ أَفْضَلُ مِنْ رَجُلٍ یَقُومُ لَیْلَهُ وَ یَصُومُ نَهَارَهُ أَعْزَبُ. ثُمَّ أَعْطَاهُ أَبِی سَبْعَهًَْ دَنَانِیرَ قَالَ: «تَزَوَّجْ بِهَذِهِ». وَ حَدَّثَنِی بِذَلِکَ سَنَهًَْ ثَمَانٍ وَ تِسْعِینَ وَ مِائَهًٍْ. ثُمَّ قَالَ أَبِی: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (: اتَّخِذُوا الْأَهْلَ فَإِنَّهُ أَرْزَقُ لَکُم.

امام صادق ( ابن‌قدّاح نقل می‌کند: امام صادق (فرموده است، مردی به حضور پدرم آمد. پدرم از او پرسید: «آیا زن داری»؟ گفت: «نه»، فرمود: «دوست ندارم که دنیا و هرچه در آن است از من باشد و شبی را بدون همسر به صبح برسانم». و سپس فرمود: «دو رکعت نمازی که مرد متأهّل بگزارد برتر از آن است که شخص بدون همسر تمام شب را نماز بگزارد و روز را روزه بگیرد». سپس پدرم هفت دینار به او بخشید و فرمود: «با این پول ازدواج کن». و فرمود: همسر بگیرید که مایه‌ی افزونی روزی شماست».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۲۳۶
قرب الإسناد، ص۲۰
بیشتر