آیه ۱۰ - سوره مؤمنون

آیه أُولئِكَ هُمُ الْوارِثُونَ [10]

[آرى] آن‌ها وارثانند.

۱
(مؤمنون/ ۱۰)

أمیرالمؤمنین ( عَنِ الرِّضَا (عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِیٍّ (قَالَ: أُولئِکَ هُمُ الْوارِثُونَ* الَّذِینَ یَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِیها خالِدُونَ قَالَ فِیَّ نَزَلَتْ.

امام علی ( آیه‌ی أُولئِکَ هُمُ الْوارِثُونَ، الَّذِینَ یَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِیها خالِدُونَ در مورد من نازل شده است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۲۴
بحارالأنوار، ج۳۵، ص۳۳۵/ عیون أخبارالرضا (ج۲، ص۶۵/ نورالثقلین/ البرهان
۲
(مؤمنون/ ۱۰)

الصّادق ( مَا خَلَقَ اللَّهُ خَلْقاً إِلَّا جَعَلَ لَهُ فِی الْجَنَّهًِْ مَنْزِلًا وَ فِی النَّارِ مَنْزِلًا فَإِذَا سَکَنَ أَهْلُ الْجَنَّهًِْ الْجَنَّهًَْ وَ أَهْلُ النَّارِ النَّارَ نَادَی مُنَادٍ یَا أَهْلَ الْجَنَّهًِْ أَشْرِفُوا فَیُشْرِفُونَ عَلَی النَّارِ وَ تُرْفَعُ لَهُمْ مَنَازِلُهُمْ فِیهَا ثُمَّ یُقَالُ لَهُمْ هَذِهِ مَنَازِلُکُمُ الَّتِی لَوْ عَصَیْتُمُ اللَّهَ دَخَلْتُمُوهَا قَالَ فَلَوْ أَنَّ أَحَداً مَاتَ فَرَحاً لَمَاتَ أَهْلُ الْجَنَّهًِْ فِی ذَلِکَ الْیَوْمِ فَرَحاً لِمَا صُرِفَ عَنْهُمْ مِنَ الْعَذَابِ ثُمَّ یُنَادِی مُنَادٍ یَا أَهْلَ النَّارِ ارْفَعُوا رُءُوسَکُمْ فَیَرْفَعُونَ رُءُوسَهُمْ فَیَنْظُرُونَ إِلَی مَنَازِلِهِمْ فِی الْجَنَّهًِْ وَ مَا فِیهَا مِنَ النَّعِیمِ فَیُقَالُ لَهُمْ هَذِهِ مَنَازِلُکُمُ الَّتِی لَوْ أَطَعْتُمْ رَبَّکُمْ دَخَلْتُمُوهَا قَالَ فَلَوْ أَنَّ أَحَداً مَاتَ حُزْناً لَمَاتَ أَهْلُ النَّارِ حُزْناً فَیُورِثُ هَؤُلَاءِ مَنَازِلَ هَؤُلَاءِ وَ یُورِثُ هَؤُلَاءِ مَنَازِلَ هَؤُلَاءِ وَ ذَلِکَ قَوْلُ اللَّهِ أُولئِکَ هُمُ الْوارِثُونَ* الَّذِینَ یَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِیها خالِدُونَ.

امام صادق ( خداوند برای هریک از مخلوقات خود خانهای در بهشت و خانهای را در جهنّم بنا کرده است. هنگامیکه بهشتیان به بهشت و جهنّمیان به جهنّم درمیآیند، منادی ندا میدهد: «ای اهالی بهشت! پیش بیایید و بنگرید». آن‌ها میآیند و به دوزخ مینگرند. جایگاه‌هایشان به آنان نشان داده میشود و بعد به ایشان گفته میشود: «این‌ها منازلی است که اگر نافرمانی خدا را میکردید، به آن منازل میرفتید». حضرت فرمود: «اگر قرار باشد کسی از خوشحالی بمیرد، اهل بهشت در آن روز به خاطر عذابی که از آن‌ها برطرف شده، از خوشحالی میمیرند». سپس منادی ندا می‌دهد: «ای اهل آتش! سرهای خود را بالا بگیرید». آن‌ها سر خود را بالا میگیرند و به جایگاه خود در بهشت و نعمتهای آن مینگرند. به آن‌ها میگویند: «این منازلی است که اگر خدا را اطاعت میکردید، به آن وارد میشدید». حضرت فرمود: «اگر قرار باشد که کسی به‌واسطه‌ی اندوه بمیرد، جهنّمیان باید از حزن بمیرند. این‌گونه می‌شود که هرکدام از دو گروه بهشتیان و جهنّمیان منازل گروه مقابل را [که از آن محروم شده‌اند] به ارث می‌برند [و مالک می‌شوند] جای میگیرند و این است معنای سخن خداوند که فرمود: أُولئِکَ هُمُ الْوارِثُونَ، الَّذینَ یَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فیها خالِدُون».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۲۴
بحارالأنوار، ج۸، ص۲۸۷/ القمی، ج۲، ص۸۹/ ثواب الأعمال، ص۲۵۸/ نورالثقلین/ البرهان
۳
(مؤمنون/ ۱۰)

الرّسول ( مَا مِنْکُمْ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا لَهُ مَنْزِلَانِ مَنْزِلٌ فِی الْجَنَّهًِْ وَ مَنْزِلٌ فِی النَّارِ فَإِنْ مَاتَ وَ دَخَلَ النَّارَ وَرِثَ أَهْلُ الْجَنَّهًِْ مَنْزِلَهُ.

پیامبر ( هیچیک از شما نیست مگر اینکه دو خانه دارد؛ خانهای در بهشت و خانهای در دوزخ؛ پس اگر بمیرد و به دوزخ وارد شود، اهل بهشت خانهاش را [در بهشت] به ارث می‌برند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۲۶
بحارالأنوار، ج۸، ص۹۱ / نورالثقلین
۴
(مؤمنون/ ۱۰)

ابنعباس ( إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی جَعَلَ لِکُلِّ إِنْسَانٍ فِی الْجَنَّهًِْ مَنْزِلًا وَ أَهْلًا فَمَنْ عَمِلَ بِطَاعَتِهِ کَانَ لَهُ ذَلِکَ وَ مَنْ عَصَاهُ فَصَارَ إِلَی النَّارِ وَ دُفِعَ مَنْزِلُهُ وَ أَهْلُهُ إِلَی مَنْ أَطَاعَ فَذَلِکَ قَوْلُهُ أُولئِکَ هُمُ الْوارِثُونَ.

ابنعبّاس ( خداوند تعالی برای هر انسانی در بهشت خانه و خانوادهای قرار داد. هرکس به اطاعت او عمل کند، آن [خانه و خانواده] برای اوست و اگر نافرمانی کند، به دوزخ میرود و خانه و خانوادهاش به کسی که از خدا اطاعت کرده است، واگذار میشود و این همان کلام خداوند است: أُولئِکَ هُمُ الْوارِثُونَ.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۲۶
بحارالأنوار، ج۸، ص۲۶۰
بیشتر