آیه ۵۰ - سوره مؤمنون

آیه وَ جَعَلْنَا ابْنَ مَرْيَمَ وَ أُمَّهُ آيَةً وَ آوَيْناهُما إِلى رَبْوَةٍ ذاتِ قَرارٍ وَ مَعين [50]

و ما فرزند مريم (عيسى) و مادرش را نشانهاى قرار داديم و آن‌ها را در سرزمين مرتفعى كه داراى امنيّت و آب روان بود جاى داديم.

و ما فرزند مریم عیسی) و مادرش را نشانه‌ای قرار دادیم

۱ -۱
(مؤمنون/ ۵۰)

الصّادق ( آیَةً یَعْنِی حُجَّهًًْ.

امام صادق ( آیَةً؛ یعنی حجّت [قراردادن].

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۷۲
بحارالأنوار، ج۵۲، ص۱۲۴/ البرهان

و آن‌ها را در سرزمین مرتفعی که دارای امنیّت و آب روان بود جای دادیم

۲ -۱
(مؤمنون/ ۵۰)

الصّادق ( الرَّبْوَةُ نَجَفُ الْکُوفَهًِْ وَ الْمَعِینُ الْفُرَاتُ.

امام صادق ( مقصود از الرَّبْوَةُ؛ شهر نجف کوفه و مقصود از الْمَعِینُ؛ فرات است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۷۲
تهذیب الأحکام، ج۶، ص۳۸/ بحارالأنوار، ج۱۴، ص۲۱۷/ کامل الزیارات، ص۴۷/ کتاب المزار، ص۱۶/ وسایل الشیعهًْ، ج۱۴، ص۴۰۵/ مستدرک الوسایل، ج۱۷، ص۲۲/ البرهان
۲ -۲
(مؤمنون/ ۵۰)

أمیرالمؤمنین ( الرَّبْوَةُ الْکُوفَهًُْ وَ الْقَرَارُ الْمَسْجِدُ وَ الْمَعِینُ الْفُرَاتُ.

امام علی ( منظور از الرَّبْوَةُ؛ شهر کوفه است؛ و مقصود از الْقَرَارُ؛ مسجد کوفه و مقصود از الْمَعِینُ؛ فرات است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۷۲
بحارالأنوار، ج۱۴، ص۲۳۹/ معانی الأخبار، ص۳۷۳/ وسایل الشیعهًْ، ج۱۴، ص۳۶۱/ البرهان
۲ -۳
(مؤمنون/ ۵۰)

الباقر ( الْقَرَارُ مَسْجِدُ الْکُوفَهًِْ وَ الْمَعِینُ الْفُرَاتُ.

امام باقر ( مقصود از قرار؛ مسجد کوفه و مقصود از معین؛ فرات است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۷۲
نورالثقلین/ بحارالأنوار، ج۱۴، ص۲۳۲
۲ -۴
(مؤمنون/ ۵۰)

علیبنابراهیم ( الرَّبْوَةُ الْحِیرَهًُْ وَ ذَاتُ قَرَارٍ وَ مَعِینٍ الْکُوفَهًُْ.

علیّبنابراهیم ( منظور از الرَّبْوَةُ، شهر حیره است و منظور از ذات قرار و معین شهر کوفه است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۷۲
بحارالأنوار، ج۱۴، ص۲۳۹/ القمی، ج۲، ص۹۱/ نورالثقلین/ البرهان
۲ -۵
(مؤمنون/ ۵۰)

الصّادق ( أَنَّ بِقَاعَ الْأَرْضِ تَفَاخَرَتْ فَفَخَرَتِ الْکَعْبَهًُْ عَلَی الْبُقْعَهًِْ بِکَرْبَلَاءَ فَأَوْحَی اللَّهُ إِلَیْهَا اسْکُتِی وَ لَا تَفْخَرِی عَلَیْهَا فَإِنَّهَا الْبُقْعَهًُْ الْمُبَارَکَهًُْ الَّتِی نُودِیَ مِنْهَا مُوسَی (مِنَ الشَّجَرَهًِْ وَ إِنَّهَا الرَّبْوَهًُْ الَّتِی آوَیْتُ إِلَیْهَا مَرْیَمَ (وَ الْمَسِیحَ وَ إِنَّ الدَّالِیَهًَْ الَّتِی غُسِلَ فِیهَا رَأْسُ الْحُسَیْنِ (فِیهَا وَ فِیهَا غَسَلَتْ مَرْیَمُ (عِیسَی (وَ اغْتَسَلَتْ لِوِلَادَتِهَا.

امام صادق ( تمام اماکن روی زمین بر یکدیگر فخر می‌کردند. از جمله کعبه در مسجدالحرام بر زمین کربلا فخر نمود؛ خداوند وحی فرستاد که ای کعبه ساکت باش! و بر کربلا فخر مفروش! زیرا کربلا بقعه مبارکی است که در آنجا از جانب خداوند بهوسیله‌ی درخت به موسی‌بنعمران (وحی شد، همان تلّی است که مریم (و عیسی ([در آن] منزل کردند و محلّی است که سر حسین (را در آن شستشو دادند، مریم ((پس از ولادت عیسی () عیسی (را شست و خودش هم بعد از ولادت وی غسل نمود».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۷۲
بحارالأنوار، ج۱۴، ص۲۴۰
۲ -۶
(مؤمنون/ ۵۰)

ابنعباس ( الْقَرَارُ الْمَکَانُ الْمُطْمَئِنُّ الَّذِی یَسْتَقِرُّ فِیهِ الْمَاءُ وَ یُقَالُ لِلرَّوْضَهًِْ الْمُنْخَفِضَهًِْ: الْقَرَارَهًُْ.

ابنعبّاس ( قرار مکان آرامی است که در آن آب میایستد و به باغی که پایین و ثابت است [نیز] گفته شده است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۷۴
سعدالسعود، ص۲۷۷
بیشتر