آیه ۹۹ - سوره مؤمنون

آیه حَتَّى إِذا جاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ رَبِّ ارْجِعُونِ [99]

[آن‌ها همچنان به راه غلط خود ادامه مىدهند] تا زمانى‌كه مرگ يكى از آنان فرا رسد، مىگويد: «پروردگارا! مرا باز گردانيد».

۱
(مؤمنون/ ۹۹)

الصّادق ( مَنْ مَنَعَ قِیرَاطاً مِنَ الزَّکَاهًِْ فَلَیْسَ بِمُؤْمِنٍ وَ لَا مُسْلِمٍ وَ هُوَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ رَبِّ ارْجِعُونِ * لَعَلِّی أَعْمَلُ صالِحاً فِیما تَرَکْتُ.

امام صادق ( هرکس بهاندازه‌ی یک قیراط (واحد اندازه گیری معادل ۲/۰ گرم) از زکات خود را نپردازد، نه مؤمن است و نه مسلمان. خداوند درباره‌ی او می‌فرماید: رَبِّ ارْجِعُونِ، لَعَلِّی أَعْمَلُ صالِحاً فِیما تَرَکْتُ.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۱۱۰
الکافی، ج۳، ص۵۰۳/ من لایحضره الفقیه، ج۲، ص۱۱/ تهذیب الأحکام، ج۴، ص۱۱۱/ عوالی اللآلی، ج۲، ص۷۹/ المقنعهًْ، ص۲۶۸/ وسایل الشیعهًْ، ج۹، ص۳۲/ نورالثقلین/ البرهان
۲
(مؤمنون/ ۹۹)

الصّادق ( مَنْ مَنَعَ الزَّکَاهًَْ سَأَلَ الرَّجْعَهًَْ عِنْدَ الْمَوْتِ وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ رَبِّ ارْجِعُونِ * لَعَلِّی أَعْمَلُ صالِحاً فِیما تَرَکْتُ.

امام صادق ( هرکس که از دادن زکات خوداری کند، درهنگام مرگ درخواست بازگشت به دنیا را خواهد داشت. همانطور که در این سخن خداوند متعال آمده است: رَبِّ ارْجِعُونِ، لَعَلِّی أَعْمَلُ صالِحاً فِیما تَرَکْتُ.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۱۱۰
الکافی، ج۳، ص۵۰۴/ بحارالأنوار، ج۹۳، ص۲۱/ ثواب الأعمال، ص۲۳۵/ المحاسن، ج۱، ص۸۷/ روضهًْ الواعظین، ج۲، ص۳۵۶/ فقه القرآن، ج۱، ص۲۴۲/ وسایل الشیعهًْ، ج۹، ص۲۶/ نورالثقلین/ البرهان
۳
(مؤمنون/ ۹۹)

الرّسول ( لِعَلِیٍّ (: یَا عَلِیُّ (تَارِکُ الزَّکَاهًِْ یَسْأَلُ اللَّهَ الرَّجْعَهًَْ إِلَی الدُّنْیَا وَ ذَلِکَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَتَّی إِذا جاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ رَبِّ ارْجِعُون.

پیامبر ( ای علی (! کسی که زکات نمی‌پردازد از خداوند درخواست می‌کند که او را [پس از مرگ] به دنیا برگرداند و همین است کلام خدای متعال: [آن‌ها همچنان به راه غلط خود ادامه میدهند] تا زمانی‌که مرگ یکی از آنان فرا رسد، میگوید: پروردگارا! مرا باز گردانید.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۱۱۰
من لایحضره الفقیه، ج۴، ص۳۶۸/ وسایل الشیعهًْ، ج۹، ص۳۴/ نورالثقلین/ مکارم الأخلاق، ص۴۴۱
۴
(مؤمنون/ ۹۹)

الصّادق ( مَا مِنْ ذِی مَالٍ ذَهَبٍ وَ لَا فِضَّهًٍْ یَمْنَعُ زَکَاهًَْ مَالِهِ أَوْ خُمُسَهُ إِلَّا حَبَسَهُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ بِقَاعٍ قَفْرٍ وَ سَلَّطَ عَلَیْهِ سِبَاعاً تُرِیدُهُ وَ تَحِیدُ عَنْهُ {فِیهِ} فَإِذَا عَلِمَ أَنَّهُ لَا مَحِیصَ لَهُ أَمْکَنَهُ مِنْ یَدِهِ فَقَضِمَهَا کَمَا یُقْضَمُ الْفُجْلُ وَ مَا مِنْ ذِی مَالٍ إِبِلٍ أَوْ بَقَرٍ أَوْ غَنَمٍ یَمْنَعُ زَکَاهًَْ مَالِهِ إِلَّا حَبَسَهُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ بِقَاعٍ قَفْرٍ یَنْطَحُهُ کُلُّ ذَاتِ قَرْنٍ بِقَرْنِهَا وَ کُلُّ ذِی ظِلْفٍ بِظِلْفِهَا وَ مَا مِنْ ذِی مَالٍ نَخْلٍ أَوْ زَرْعٍ أَوْ کَرْمٍ یَمْنَعُ زَکَاهًَْ مَالِهِ إِلَّا طَوَّقَهُ اللَّهُ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَهًِْ وَ رَفَعَ أَرْضَهُ إِلَی سَبْعِ أَرَضِینَ یُقَلِّدُهُ {یُقَلِّبُهُ} إِیَّاه.

امام صادق ( هر فرد ثروتمند و سیم و زراندوزی که از پرداخت خمس و زکات مال خود اجتناب کند، خداوند در روز قیامت او را در زمینی بیآبوعلف و خالی از سکنه حبس میکند و حیوان وحشیای را به جان او میاندازد که همواره به او حمله میکند. هنگامیکه این فرد دانست که هیچ راه فراری از چنگ این حیوان ندارد، دست خود را جلوی حیوان میگیرد و حیوان دست او را همچون تربی گاز میگیرد. هر ثروتمند دارای شتر، گاو یا گوسفندی که خمس و زکات مال خود را نپردازد، خداوند روز قیامت او را در زمینی بیآب و علف و خالی از سکنه میاندازد و حیوان‌های شاخدار او را شاخ میزنند و حیوانات سمدار با سم به او میزنند. هر فرد ثروتمندی که نخلستان، تاکستان و یا زمینهای کشاورزی داشته باشد و زکات آن را نپردازد، خداوند در روز قیامت، آن زمین را تا هفت زمین بالا برده و به‌همراه جانوران کشتزارش همچون طوقی برگردن او میآویزد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۱۱۰
القمی، ج۲، ص۹۳ / البرهان
۵
(مؤمنون/ ۹۹)

الرّسول ( لِعَلِیٍّ (: یَا عَلِیُّ (تَارِکُ الصَّلَاهًِْ یَسْأَلُ الرَّجْعَهًَْ إِلَی الدُّنْیَا وَ ذَلِکَ قَوْلُ اللَّهِ تَعَالَی حَتَّی إِذا جاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ رَبِّ ارْجِعُونِ ...

پیامبر ( ای علی (! بینماز از خدا میخواهد که او را بهسوی دنیا برگرداند و این در گفته‌ی خدای تعالی است: حَتَّی إِذا جاءَ أَحَدَهُمُ المَوْتُ قالَ رَبِّ ارْجِعُونِ.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۱۱۲
بحارالأنوار، ج۷۴، ص۵۸
۶
(مؤمنون/ ۹۹)

ابنعباس ( مَنْ کَانَ عِنْدَهُ مَا یَزْکَی فَلَمْ یَزْکَ وَ کَانَ عِنْدَهُ مَا یَحُجُّ فَلَمْ یَحُجَّ، سَأَلَ الرَّجْعَهًَْ یَعْنِی قَوْلَهُ رَبِّ ارْجِعُونِ.

ابنعبّاس ( هرکس که مالی را که باید زکات می‌داده امّا زکاتش را نداده، داشته باشد و توان حج رفتن دارد امّا حج نرفته است، در هنگام مرگ، درخواست بازگشت به دنیا می‌کند که اشاره با این کلام خداوند است که فرمود: رَبِّ ارْجِعُونِ.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۱۱۲
شرح نهج البلاغهًْ، ج۱۰، ص۱۱۹
۷
(مؤمنون/ ۹۹)

الصّادق ( نَزَلَتْ فِیمَنْ تَرَکَ الزَّکَاهًَْ فَمَا مِنْ أَحَدٍ تَرَکَهَا إِلَّا وَ هُوَ یَقُولُ ذَلِکَ عِنْدَ الْمَوْتِ.

امام صادق ( [این آیه] در مورد کسی که زکات نمیدهد نازل شد؛ هیچکس آن (زکات) را ترک نمیکند؛ مگر اینکه به‌هنگام مرگ این را خواهد گفت».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۱۱۲
مستدرک الوسایل، ج۷، ص۲۵/ البرهان؛ «بتفاوت»
۸
(مؤمنون/ ۹۹)

الصّادق ( إِذَا مَاتَ الْکَافِرُ شَیَّعَهُ سَبْعُونَ أَلْفاً مِنَ الزَّبَانِیَهًِْ إِلَی قَبْرِه ... یَقُولُ ارْجِعُونِ* لَعَلِّی أَعْمَلُ صالِحاً فِیما تَرَکْتُ فَتُجِیبُهُ الزَّبَانِیَهًُْ کَلَّا إِنَّها کَلِمَهًٌْ أَنْتَ قَائِلُهَا.

امام صادق ( هنگامیکه کافری از دنیا میرود، هفتادهزار فرشته‌ی نگهبان جهنّم او را تا قبرش همراهی میکنند ... [او با صدایی بلند میگوید: «رَبِّ ارْجِعُونِ * لَعَلِّی أَعْمَلُ صالِحاً فِیما تَرَکْتُ». امّا فرشتگان نگهبان جهنّم در پاسخ او میگویند: هرگز چنین نیست و اینکه تو می‌گویی فقط یک حرف است [و اگر بازگردی چنین نمی‌کنی].

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۱۱۲
بحارالأنوار، ج۶، ص۲۲۲/ روضهًْ الواعظین، ج۲، ص۲۹۷/ مجموعهًْ ورام، ج۲، ص۱۶۷/ نورالثقلین/ البرهان
۹
(مؤمنون/ ۹۹)

الکاظم ( إِذَا مَاتَ الْکَافِر یَقُولُ ارْجِعُونِ* لَعَلِّی أَعْمَلُ صالِحاً فِیما تَرَکْتُ فَتُجِیبُهُ الزَّبَانِیَهًُْ کَلَّا إِنَّها کَلِمَةٌ أَنْتَ قَائِلُهَا وَ یُنَادِیهِمْ مَلَکٌ لَوْ رُدَّ لَعَادَ لِمَا نُهِیَ عَنْه.

امام کاظم ( هنگامیکه کافری از دنیا میرود، گوید: رَبِّ ارْجِعُونِ * لَعَلِّی أَعْمَلُ صالِحاً فِیما تَرَکْتُ؛ فرشتگان نگهبان جهنّم به او پاسخ دهند: «نه؛ چنین نیست! این سخنی است که به زبان میگویی [امّا عمل نخواهی کرد]». و فرشته‌ای به آن‌ها می‌گوید که اگر برگردد باز بدان‌چه نهیشده باز می‌گردد».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۱۱۲
بحارالأنوارج۶، ص۲۲۲
۱۰
(مؤمنون/ ۹۹)

السّجّاد ( أَنَّ عَلَامَهًَْ الزَّاهِدِینَ فِی الدُّنْیَا الرَّاغِبِینَ فِی الْآخِرَهًِْ تَرْکُهُمْ کُلَّ خَلِیطٍ وَ خَلِیلٍ وَ رَفْضُهُمْ کُلَّ صَاحِبٍ لَا یُرِیدُ مَا یُرِیدُونَ أَلَا وَ إِنَّ الْعَامِلَ لِثَوَابِ الْآخِرَهًِْ هُوَ الزَّاهِدُ فِی عَاجِلِ زَهْرَهًِْ الدُّنْیَا الْآخِذُ لِلْمَوْتِ أُهْبَتَهُ الْحَاثُّ عَلَی الْعَمَلِ قَبْلَ فَنَاءِ الْأَجَلِ وَ نُزُولِ مَا لَا بُدَّ مِنْ لِقَائِهِ وَ تَقْدِیمِ الْحَذَرِ قَبْلَ الْحَیْنِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ حَتَّی إِذا جاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ رَبِّ ارْجِعُونِ* لَعَلِّی أَعْمَلُ صالِحاً فِیما تَرَکْتُ فَلْیُنْزِلَنَّ أَحَدُکُمْ الْیَوْمَ نَفْسَهُ فِی هَذِهِ الدُّنْیَا کَمَنْزِلَهًِْ الْمَکْرُورِ إِلَی الدُّنْیَا النَّادِمِ عَلَی مَا فَرَّطَ فِیهَا مِنَ الْعَمَلِ الصَّالِحِ لِیَوْمِ فَاقَتِه.

امام سجّاد ( علامت کسانی که در دنیا زاهد و پارسایند و دل به آخرت بسته‌اند، ترک‌نمودن همصحبتی با هر همنشین و دوست و رهاکردن هر رفیقی که با آن‌ها هماهنگ نیست، میباشد. بدانید هرکس برای ثواب آخرت عملکند نسبت به زیبایی زودگذر دنیا زاهد، آماده‌ی مرگ و علاقمند و مشتاق به عمل قبل از دست رفتن فرصت زندگی و قبل از رسیدن چیزیکه چاره‌ای از آن نیست (یعنی مرگ) و بیم داشتن قبل از مردن است؛ زیرا خداوند می‌فرماید: حَتَّی إِذا جاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ رَبِّ ارْجِعُونِ* لَعَلِّی أَعْمَلُ صالِحاً فِیما تَرَکْتُ پس هرکدام از شما باید در زندگی امروزش خود را بهجای آن شخص پشیمانی تصوّر کند که دوباره برای جبران آن اعمال صالحی که برای روز تنگدستی و احتیاجش بهجا نیاورده به دنیا برگشته است».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۱۱۲
بحارالأنوار، ج۷۵، ص۱۲۸/ تحف العقول، ص۲۷۲
بیشتر