آیه ۵ - سوره مؤمنون

آیه وَ الَّذينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حافِظُونَ [5]

و آن‌ها كه دامان خود را حفظ مىكنند.

۱
(مؤمنون/ ۵)

الصّادق ( عَنْ أَبِی‌سَارَهًَْ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِاللَّهِ (عَنْهَا یَعْنِی الْمُتْعَهًَْ فَقَالَ لِی حَلَالٌ فَلَا تَتَزَوَّجْ إِلَّا عَفِیفَهًًْ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ وَ الَّذِینَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حافِظُونَ فَلَا تَضَعْ فَرْجَکَ حَیْثُ لَا تَأْمَنُ عَلَی دِرْهَمِکَ.

امام صادق ( ابوساره گوید: از امام صادق (در مورد ازدواج موقت سؤال کردم، فرمود: «حلال است؛ فقط با زن پاکدامن ازدواج کن، چرا که خداوند عزّوجلّ می‌فرماید: وَ الَّذِینَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حافِظُونَ».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۲۰
الکافی، ج۵، ص۴۵۳/ تهذیب الأحکام، ج۷، ص۲۵۲/ الإستبصار، ج۳، ص۱۴۲/ وسایل الشیعهًْ، ج۲۱، ص۲۴/ نورالثقلین/ البرهان
۲
(مؤمنون/ ۵)

الصّادق ( وَ فَرَضَ عَلَی الْبَصَرِ أَنْ لَایَنْظُرَ إِلی مَا حَرَّمَ اللَّهُ عَلَیْهِ، وَ أَنْ یُعْرِضَ عَمَّا نَهَی اللَّهُ عَنْهُ مِمَّا لَایَحِلُّ لَهُ، وَ هُوَ عَمَلُهُ، وَ هُوَ مِنَ الْإِیمَانِ، فَقَالَ تَبَارَکَ وَ تَعَالی:قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ، فَنَهَاهُمْ أَنْ یَنْظُرُوا إِلی عَوْرَاتِهِمْ، وَ أَنْ یَنْظُرَ الْمَرْءُ إِلی فَرْجِ أَخِیهِ، وَ یَحْفَظَ فَرْجَهُ أَنْ یُنْظَرَ إِلَیْهِ، وَ قَالَ:وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ مِنْ أَنْ تَنْظُرَ إِحْدَاهُنَ إِلی فَرْجِ أُخْتِهَا، وَ تَحْفَظَ فَرْجَهَا مِنْ أَنْ یُنْظَرَ إِلَیْهَا وَ قَالَ: کُلُّ شَیْءٍ فِی الْقُرْآنِ مِنْ حِفْظِ الْفَرْجِ فَهُوَ مِنْ الزِّنی إِلَّا هذِهِ الْآیَهًَْ؛ فَإِنَّهَا مِنَ النَّظَرِ.

امام صادق ( [خداوند بر هر عضوی عملی واجب کرده که ایمان آن عضو حساب می‌شود] خداوند بر چشم واجب کرد به آنچه حرام است نگاه نکند و از هرچه روا نیست چشم‌پوشی نماید و این عمل چشم می‌باشد و این عمل، همان ایمان چشم است، حضرت [در ادامه] سخن خداوند متعال را ذکر کرد: «ای رسول ما! به مؤمنان بگو چشم‌های خود را [از نگاه به نامحرمان] فروگیرند، و عفاف خود را حفظ کنند این برای آنان پاکیزه‌تر است خداوند از آنچه انجام می‌دهید آگاه است! و به آنان با ایمان بگو چشم‌های خود را [از نگاه هوس‌آلود] فروگیرند، و دامان خویش را حفظ کنند. (نور/۳۱۳۰) و [چنین] تفسیر نمود: «هرچه در قرآن راجع به نگهداری دامن آمده مقصود (اجتناب از) زنا می‌باشد جز این مورد که مقصود نگاهکردن است».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۲۰
الکافی ج۳، ص۹۴/ نورالثقلین
۳
(مؤمنون/ ۵)

أمیرالمؤمنین ( أَبْعَدُ مَا یَکُونُ الْعَبْدُ مِنَ اللَّهِ إِذَا کَانَ هَمُّهُ فَرْجَهُ وَ بَطْنَهُ.

امام علی ( دورترین حالات بنده از [رحمت] خداوند هنگامی است که به چیزی جز شکم و جماع اهتمام نداشته باشد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۲۰
نورالثقلین
۴
(مؤمنون/ ۵)

الباقر ( عنْ نَجْمٍ عَنْ أَبِی‌جَعْفَرٍ (قَالَ: قَالَ لِی یَا نَجْمُ کُلُّکُمْ فِی الْجَنَّهًِْ مَعَنَا إِلَّا أَنَّهُ مَا أَقْبَحَ بِالرَّجُلِ مِنْکُمْ أَنْ یَدْخُلَ الْجَنَّهًَْ قَدْ هَتَکَ سِتْرَهُ وَ بَدَتْ عَوْرَتُهُ قَالَ قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاکَ وَ إِنَّ ذَلِکَ لَکَائِنٌ قَالَ نَعَمْ إِنْ لَمْ یَحْفَظْ فَرْجَهُ وَ بَطْنَه.

امام باقر ( نجم نقل می‌کند: امام باقر (به من فرمود: ای نجم! همه‌ی شما در بهشت با ما خواهید بود ولی چهقدر زشت است کسی از شما وارد بهشت گردد درحالیکه عورت خود را نمی‌پوشاند. گفتم: «فدایت شوم! مگر اینگونه خواهد شد»؟ فرمود: «آری؛ اگر شکم و دامن خود را [در دنیا] حفظ نکنند».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۲۰
الخصال، ج۱، ص۲۵ / نورالثقلین
۵
(مؤمنون/ ۵)

الرّسول ( عَنْ أَبِی‌هُرَیْرَهًَْ عَنِ النَّبِیِّ (قَالَ إِنَ أَوَّلَ مَا یُدْخَلُ بِهِ النَّارُ مِنْ أُمَّتِیَ الْأَجْوَفَانِ قَالُوا یَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا الْأَجْوَفَانِ قَالَ الْفَرْجُ وَ الْفَمُ وَ أَکْثَرُ مَا یُدْخَلُ بِهِ الْجَنَّهًُْ تَقْوَی اللَّهِ وَ حُسْنُ الْخُلُقِ.

پیامبر ( ابوهریره از پیامبر (روایت می‌کند: نخستین چیزی که امّت مرا جهنّمی میکند دو چیز میانتهی است. عرض کردند: «ای رسول خدا (! آن دو چیز پوچ چیست»؟ فرمود: «فرج و دهان و بیشتر آنچه آنان را بهشتی میکند پرهیزکاری و خوشخلقی است».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۲۰
الخصال، ج۱، ص۷۸/ نورالثقلین
۶
(مؤمنون/ ۵)

أمیرالمؤمنین ( یَحِلُّ الْفَرْجُ بِثَلَاثٍ نِکَاحٍ بِمِیرَاثٍ وَ نِکَاحٍ بِلَا مِیرَاثٍ وَ نِکَاحِ مِلْکِ الْیَمِینِ.

امام علی ( زن از سه راه حلال می‌شود: عقد دائم، عقد منقطع (صیغه) و بردگی (کنیزی).

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۲۰
الکافی، ج۵، ص۳۶۴ / نورالثقلین
۷
(مؤمنون/ ۵)

الرّسول ( مَلْعُونٌ مَنْ نَکَحَ بَهِیمَهًًْ.

پیامبر ( کسی که با چهارپایی مقاربت کند ملعون می‌باشد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۲۰
الکافی، ج۲، ص۲۷۰
۸
(مؤمنون/ ۵)

الرّسول ( مَنْ سَلِمَ مِنْ أُمَّتِی مِنْ أَرْبَعِ خِصَالٍ فَلَهُ الْجَنَّهًُْ مِنَ الدُّخُولِ فِی الدُّنْیَا وَ اتِّبَاعِ الْهَوَی وَ شَهْوَهًِْ الْبَطْنِ وَ شَهْوَهًِْ الْفَرْج.

پیامبر ( هرکس از امّت من از چهار خصلت دنیاپرستی، هویپرستی، شکمپرستی و شهوات جنسی سالم باشد بهشت را خواهد داشت.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۲۰
الخصال، ج۱، ص۲۲۳
بیشتر