آیه ۳ - سوره حجر

آیه ذَرْهُمْ يَأْكُلُوا وَ يَتَمَتَّعُوا وَ يُلْهِهِمُ الْأَمَلُ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ [3]

آن‌ها را به حال خود واگذار تا بخورند، و [از دنيا] بهره‌گيرند، و آرزوها آنان را غافل سازد؛ ولى به‌زودى خواهند فهميد!

۱
(حجر/ ۳)

علی‌بن‌إبراهیم (رحمة الله علیه)- یُلْهِهِمُ الْأَمَلُ أَیْ یُشْغِلُهُمْ.

علیّ‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- وَ یُلْهِهِمُ الْأَمَلُ یعنی آرزوها آنان را سرگرم می‌کند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۴۴۴
بحارالأنوار، ج۹، ص۲۱۸
۲
(حجر/ ۳)

الرّسول (صلی الله علیه و آله)- جَاءَ الْأَجَلُ دُونَ رَجَاءِ الْأَمَل.

پیامبر (صلی الله علیه و آله)- مرگ‌ها فرا می‌رسد ولی آرزوها پایان نمی‌پذیرد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۴۴۴
إرشادالقلوب، ج۱، ص۳۹
۳
(حجر/ ۳)

أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- مَا أَنْزَلَ الْمَوْتَ حَقَ مَنْزِلَتِهِ مَنْ عَدَّ غَداً مِنْ أَجَلِهِ.

امام علی (علیه السلام)- کسی که فردا را در شمار عمر خود حساب کند، مرگ را به‌خوبی نشناخته است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۴۴۶
بحارالأنوار، ج۶، ص۱۳۰/ نورالثقلین
۴
(حجر/ ۳)

أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- مَا اَطَالَ عَبْدٌ الْاَمَلَ إلّا سَاءَ الْعَمَلُ.

امام علی (علیه السلام)- هیچ‌کس آرزوی دراز نخواهد داشت مگر اینکه مرتکب اعمال بد و زشت شود.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۴۴۶
نورالثقلین
۵
(حجر/ ۳)

أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- لَوْ رَأَی الْعَبْدُ أَجَلَهُ وَ سُرْعَتَهُ إِلَیْهِ لَأَبْغَضَ الْأَمَلَ وَ طَلَبَ الدُّنْیَا.

امام علی (علیه السلام)- اگر انسان نهایت عمر و سرعت فرارسیدن آن زمان را به‌سوی خویش می‌دید، حتماً تلاش برای دنیاطلبی را دشمن می‌داشت.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۴۴۶
بحارالأنوار، ج۱۰، ص۳۶۸/ نورالثقلین
۶
(حجر/ ۳)

أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- إِنَّمَا أَخَافُ عَلَیْکُمُ اثْنَتَیْنِ اتِّبَاعَ الْهَوَی وَ طُولَ الْأَمَلِ أَمَّا اتِّبَاعُ الْهَوَی فَإِنَّهُ یَصُدُّ عَنِ الْحَقِّ وَ أَمَّا طُولُ الْأَمَلِ فَیُنْسِی الْآخِرَهًَْ.

امام علی (علیه السلام)- من از دو چیز بر شما بیم دارم: پیروی از هوای نفس و آرزوی دراز؛ امّا پیرویِ هوای نفس [انسان‌را] از حقّ باز می‌دارد و آرزوی دراز، آخرت را از یاد می‌برد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۴۴۶
بحارالأنوار، ج۶۷، ص۸۸/ نورالثقلین
۷
(حجر/ ۳)

الرّسول (صلی الله علیه و آله)- إِنَ صَلَاحَ أَوَّلِ هَذِهِ الْأُمَّهًِْ بِالزُّهْدِ وَ الْیَقِینِ وَ هَلَاکَ آخِرِهَا بِالشُّحِّ وَ الْأَمَلِ.

پیامبر (صلی الله علیه و آله)- سامانِ کار این امّت، در آغاز دوری از دنیا و یقین است و بی‌سامانی آن، در پایان به بخل و آرزو.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۴۴۶
بحارالأنوار، ج۶۷، ص۱۷۳/ نورالثقلین
۸
(حجر/ ۳)

أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- وَ اعْلَمُوا أَنَّ الْأَمَلَ یُسْهِی الْعَقْلَ وَ یُنْسِی الذِّکْرَ فَأَکْذِبُوا الْأَمَلَ فَإِنَّهُ غُرُورٌ وَ صَاحِبُهُ مَغْرُور.

امام علی (علیه السلام)- بدانید که آرزو [ی دور و دراز] عقل را غافل و یاد خدا را به فراموشی می‌سپارد؛ پس آرزو [ی ناروا] را دروغ انگارید که آرزو فریبنده است و صاحبش فریب خورده.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۴۴۶
نهج البلاغهًْ، ص۱۱۸/ نورالثقلین
۹
(حجر/ ۳)

الرّسول (صلی الله علیه و آله)- إِذَا اسْتَحَقَّتْ وَلَایَهًُْ اللَّهِ وَ السَّعَادَهًُْ جَاءَ الْأَجَلُ بَیْنَ الْعَیْنَیْنِ وَ ذَهَبَ الْأَمَلُ وَرَاءَ الظَّهْرِ وَ إِذَا اسْتَحَقَّتْ وَلَایَهًُْ الشَّیْطَانِ وَ الشَّقَاوَهًُْ جَاءَ الْأَمَلُ بَیْنَ الْعَیْنَیْنِ وَ ذَهَبَ الْأَجَلُ وَرَاءَ الظَّهْر.

پیامبر (صلی الله علیه و آله)- زمانی‌که ولایت خدا و سعادت [برای کسی] محقّق شود، [یاد] مرگ در برابر دیدگان [او] آمده و آرزو به پشت سر رانده می‌شود؛ و زمانی‌که ولایت شیطان و شقاوت محقّق شود، آرزو برابر دیدگان [او] آمده و [یاد] مرگ به پشت‌سر رانده می‌شود.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۴۴۶
الکافی، ج۳، ص۲۵۸/ نورالثقلین
۱۰
(حجر/ ۳)

الرّسول (صلی الله علیه و آله)- عن أبی‌جعفر (علیه السلام) قَالَ: سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) أَیُ الْمُؤْمِنِینَ أَکْیَسُ قَالَ أَکْثَرُهُمْ ذِکْراً لِلْمَوْتِ وَ أَشَدُّهُمْ لَهُ اسْتِعْدَادا.

پیامبر (صلی الله علیه و آله)- امام باقر (علیه السلام) فرمود: از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) سؤال شد: «زیرک‌ترین مؤمن کیست»؟ فرمود: «آن‌که بیش از دیگران یاد مرگ کند و برای آن آماده‌تر باشد».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۴۴۶
بحارالأنوار، ج۹، ص۲۱۸/ نورالثقلین
بیشتر