آیه ۱۱ - سوره احزاب

آیه هُنالِكَ ابْتُلِيَ الْمُؤْمِنُونَ وَ زُلْزِلُوا زِلْزالاً شَديداً [11]

آنجا بود كه مؤمنان آزمايش شدند و تكان سختى خوردند.

۱
(احزاب/ ۱۱)

أمیرالمؤمنین ( جَاءَ بَعْضُ الزَّنَادِقَهًِْ إِلَی أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ (وَ قَالَ لَوْ لَا مَا فِی الْقُرْآنِ مِنَ الِاخْتِلَافِ وَ التَّنَاقُضِ لَدَخَلْتُ فِی دِینِکُمْ فَقَالَ لَهُ عَلِیٌّ (... فَإِنِّی إِنَّمَا أَزِیدُکَ فِی الشَّرْحِ لِأُثْلِجَ فِی صَدْرِکَ وَ صَدْرِ مَنْ لَعَلَّهُ بَعْدَ الْیَوْمِ یَشُکُّ فِی مِثْلِ مَا شَکَکْتَ فِیهِ فَلَا یَجِدُ مُجِیباً عَمَّا یَسْأَلُ عَنْهُ لِعُمُومِ الطُّغْیَانِ وَ الِافْتِتَانِ وَ لِاضْطِرَارِ أَهْلِ الْعِلْمِ بِتَأْوِیلِ الْکِتَابِ إِلَی الِاکْتِتَامِ وَ الِاحْتِجَابِ خِیفَهًًْ مِنْ أَهْلِ الظُّلْمِ وَ الْبَغْیِ أَمَا إِنَّهُ سَیَأْتِی عَلَی النَّاسِ زَمَانٌ یَکُونُ الْحَقُّ فِیهِ مَسْتُوراً وَ الْبَاطِلُ ظَاهِراً مَشْهُوراً وَ ذَلِکَ إِذَا کَانَ أَوْلَی النَّاسِ بِهِ أَعْدَاهُمْ لَهُ وَ اقْتَرَبَ الْوَعْدُ الْحَقُّ وَ عَظُمَ الْإِلْحَادُ وَ ظَهَرَ الْفَسَادُ هُنالِکَ ابْتُلِیَ الْمُؤْمِنُونَ وَ زُلْزِلُوا زِلْزالًا شَدِیداً وَ نَحَلَهُمُ الْکُفَّارُ أَسْمَاءَ الْأَشْرَارِ فَیَکُونُ جُهْدُ الْمُؤْمِنِ أَنْ یَحْفَظَ مُهْجَتَهُ مِنْ أَقْرَبِ النَّاسِ إِلَیْهِ ثُمَّ یُتِیحُ اللَّهُ الْفَرَجَ لِأَوْلِیَائِهِ فَیُظْهِرُ صَاحِبُ الْأَمْرِ عَلَی أَعْدَائِه.

امام علی ( در کتاب احتجاج آمده است: یکی از زندیقان نزد امیرالمؤمنین (رفت و گفت: «اگر در قرآن اختلاف و تناقض نبود، هرآینه به دینتان می‌گرویدم». امام علی (فرمود: «... سخن مرا فهم کن؛ چراکه من برای تو بر شرح می‌افزایم تا سینهات فراخ شود و اگر کس دیگری نیز پس از امروز همانند تو در این امور شک کرد و از سرکشیها و فتنه سازیها سؤال کرد و پرسید که چگونه اهل علم از ترس اهل جور و ستم ناگزیر شدهاند کتاب خدا را با نهان سازی و پرده پوشی تأویل کنند، امّا برای پرسشهای خود هیچ پاسخگویی نیافت، سینه‌ی او نیز همچون سینه‌ی تو فراخ گردد. بدان که به زودی زمانهای بر مردم پدید میآید که در آن، حقیقت، پنهان و باطل، آشکار و نمایان شود و دشمنان مردم، والیان ایشان شوند و وعده‌ی حق، نزدیک و کفرورزی، افزون و تباهی هویدا گردد. در آن هنگام مؤمنان به بلا دچار شوند و سخت به لرزه افتند و کافران، ایشان را بدکار نام گذارند و آنگاه مؤمن تلاش میکند تا آبروی خویش را از گزند نزدیکان خود حفظ کند. وقتی این بگذرد، خداوند برای دوستانش گشایش حاصل میکند و صاحب امر را بر دشمنان خود پدیدار میسازد».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۹۶
بحار الأنوار، ج۹۰، ص۱۱۶/ نورالثقلین
بیشتر