آیه ۵۹ - سوره احزاب

آیه يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنينَ يُدْنينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَ كانَ اللهُ غَفُوراً رَحيماً [59]

اى پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: «جلباب‌ها (روسرى‌هاى بلند) خود را بر خويش فرو افكنند، اين كار براى اينكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند بهتر است؛ [و اگر تاكنون خطا و كوتاهى از آن‌ها سرزده توبه كنند] خداوند همواره آمرزنده و مهربان است».

سبب نزول

۱
(احزاب/ ۵۹)

علی‌بن‌إبراهیم ( فَإِنَّهُ کَانَ سَبَبَ نُزُولِهَا أَنَّ النِّسَاءَ کُنَّ یَخْرُجْنَ إِلَی الْمَسْجِدِ وَ یُصَلِّینَ خَلْفَ رَسُولِ اللَّهِ (فَإِذَا کَانَ بِاللَّیْلِ وَ خَرَجْنَ إِلَی صَلَاهًِْ الْمَغْرِبِ وَ الْعِشَاءِ وَ الْغَدَاهًِْ یَقْعُدُ الشَّبَابُ لَهُنَّ فِی طَرِیقِهِنَّ فَیُؤْذُونَهُنَّ وَ یَتَعَرَّضُونَ لَهُنَّ فَنَزَلَتِ الْآیَهًُْ.

علیّ‌بن‌ابراهیم ( شأن نزول آیه: یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِسَاء اْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ این بود که زنان برای خواندن نماز از خانه خارج شده و به مسجد می‌آمدند و پشت سر رسول خدا (نماز می‌خواندند و هنگام شب، چون برای خواندن نماز مغرب، عشا و نماز صبح از خانه بیرون می‌آمدند تا به مسجد بروند، جوانان بر سر راه آنان می‌نشستند و آنان را می‌آزردند و متعرّضشان می‌شدند. این‌گونه بود که خداوند آیه: یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِسَاء المُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَی أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَ کَانَ اللهُ غَفُورًا رَّحِیمًا را نازل فرمود.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۲۷۰
بحار الأنوار، ج۲۲، ص۱۹۰/ بحار الأنوار، ج۱۰۱، ص۳۳/ القمی، ج۲، ص۱۹۶/ نورالثقلین/ البرهان
۲
(احزاب/ ۵۹)

ابن‌عبّاس ( قِیلَ: الْجِلْبَابُ مِقْنَعَهًُْ الْمَرْأَهًِْ أَیْ یُغَطِّینَ جِبَاهَهُنَّ وَ رُءُوسَهُنَّ إِذَا خَرَجْنَ لِحَاجَهًٍْ بِخِلَافِ الْإِمَاءِ اللَّاتِی یَخْرُجْنَ مُکَشَّفَاتِ الرُّءُوسِ وَ الْجِبَاهِ.

ابن‌عبّاس ( منظور مقنعه زنان است یا روبنده‌ای که پیشانی و سرهای آنان را می‌پوشاند هنگامی‌که برای رفع حاجتی بیرون می‌آیند. برخلاف آن‌ها کنیزان به هنگام بیرون‌آمدن سر و پیشانیشان پوشیده نیست.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۲۷۲
بحار الأنوار، ج۲۲، ص۱۸۶
بیشتر