آیه ۳۳ - سوره احزاب

آیه وَ قَرْنَ في بُيُوتِكُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ الْأُولى وَ أَقِمْنَ الصَّلاةَ وَ آتينَ الزَّكاةَ وَ أَطِعْنَ اللهَ وَ رَسُولَهُ إِنَّما يُريدُ اللهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً [33]

و در خانه‌هاى خود بمانيد، و همچون دوران جاهليّت نخستين [در ميان مردم] ظاهر نشويد، و نماز را برپا داريد، و زكات را بپردازيد، و خدا و پيامبرش را اطاعت كنيد؛ خداوند فقط مى‌خواهد پليدى [گناه] را از شما اهل بيت دور كند و كاملاً شما را پاك سازد.

و در خانه‌های خود بمانید

۱ -۱
(احزاب/ ۳۳)

الرّسول ( عَنْ عَبْدِ‌اللَّهِ‌بْنِ‌مَسْعُودٍ قَالَ قُلْتُ لِلنَّبِیِّ (یَا رَسُولَ اللَّهِ (مَنْ یُغَسِّلُکَ إِذَا مِتَّ فَقَالَ یُغَسِّلُ کُلَّ نَبِیٍّ (وَصِیُّهُ قُلْتُ فَمَنْ وَصِیُّکَ یَا رَسُولَ اللَّهِ (قَالَ عَلِیُّ‌بْنُ‌أَبِی‌طَالِبٍ (فَقُلْتُ کَمْ یَعِیشُ بَعْدَکَ یَا رَسُولَ اللَّهِ (قَالَ ثَلَاثِینَ سَنَهًًْ فَإِنَّ یُوشَعَ‌بْنَ‌نُونٍ وَصِیَّ مُوسَی عَاشَ مِنْ بَعْدِهِ ثَلَاثِینَ سَنَهًًْ وَ خَرَجَتْ عَلَیْهِ صَفْرَاءُ (صَفُورَاءُ) بِنْتُ شُعَیْبٍ زَوْجُ مُوسَی (فَقَالَتْ أَنَا أَحَقُّ بِالْأَمْرِ مِنْکَ فَقَاتَلَهَا فَقَتَلَ مُقَاتِلَتَهَا وَ أَسَرَهَا فَأَحْسَنَ أَسْرَهَا وَ إِنَّ ابْنَهًَْ أَبِی‌بَکْرٍ سَتَخْرُجُ عَلَی عَلِیٍّ (فِی کَذَا وَ کَذَا أَلْفاً مِنْ أُمَّتِی فَیُقَاتِلُهَا فَیَقْتُلُ مُقَاتِلَتَهَا وَ یَأْسِرُهَا فَیُحْسِنُ أَسْرَهَا وَ فِیهَا أَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَی وَ قَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّةِ الْأُولی یَعْنِی صَفْرَاءَ (صَفُورَاءَ) بِنْتَ شُعَیْبٍ.

پیامبر ( عبدالله‌بن‌مسعود گوید: به پیامبر (عرض کردم: «ای رسول خدا (! چه کسی شما را پس از وفاتتان، غسل می‌دهد»؟ پیامبر (پاسخ داد: «هر پیامبری را وصی و جانشین او غسل می‌دهد». عرض کردم: «ای رسول خدا (! وصیّ شما کیست»؟ حضرت پاسخ داد: «علیّ‌بن‌ابی‌طالب (». عرض کردم: «ای رسول خدا (! او چند سال پس از شما زندگی می‌کند»؟ حضرت پاسخ داد: «سی سال زندگی می‌کند، یوشع‌بن‌نون، جانشین موسی (بود و پس از موسی (سی‌سال زیست و صفراء دختر شعیب زن موسی (علیه او قیام کرد و گفت: من شایسته‌تر از تو به جانشینی موسی (هستم. پس یوشع با صفورا دختر شیب پیکار کرد و جنگجویان او را کشت و او را به اسارت درآورد و در دوره‌ی اسارت به نیکی با او رفتار کرد؛ و دختر ابوبکر نیز علیه علی (به همراه چندین و چند هزار تن از امّت من قیام خواهد کرد و علی (با او نبرد می‌کند و جنگجویان او را می‌کشد و او را به اسارت درمی‌آورد و در دوره‌ی اسارت با او به نیکی رفتار می‌کند و خداوند در مورد او آیه‌ی وَ قَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ وَ لَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الجَاهِلِیَّةِ الْأُولَی را نازل کرد و منظور از آن (جاهلیّت اولی)، صفورا دختر شعیب است».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۱۵۰
بحار الأنوار، ج۲۲، ص۵۱۲/ بشارهًْ المصطفی، ص۲۷۷/ کمال الدین، ج۱، ص۲۷/ البرهان/ نورالثقلین
۱ -۲
(احزاب/ ۳۳)

أمیرالمؤمنین ( وَ أَمَّا حُکْمِی یَوْمَ الْجَمَلِ بِمَا خَالَفْتُهُ یَوْمَ صِفِّینَ فَإِنَّ أَهْلَ الْجَمَلِ أُخِذَتْ عَلَیْهِمْ بَیْعَتِی فَنَکَثُوهَا وَ خَرَجُوا مِنْ حَرَمِ اللَّهِ وَ حَرَمِ رَسُولِ اللَّهِ (إِلَی الْبَصْرَهًِْ وَ لَا إِمَامَ لَهُمْ وَ لَا دَارَ حَرْبٍ تَجْمَعُهُمْ فَإِنَّمَا أَخْرَجُوا عَائِشَهًَْ زَوْجَهًَْ النَّبِیِّ (مَعَهُمْ لِکَرَاهَتِهَا لِبَیْعَتِی وَ قَدْ خَبَّرَهَا رَسُولُ اللَّهِ (بِأَنَّ خُرُوجَهَا عَلَیَّ بَغْیٌ وَ عُدْوَانٌ مِنْ أَجْلِ قَوْلِهِ عَزَّوَجَلَّ یا نِساءَ النَّبِیِّ مَنْ یَأْتِ مِنْکُنَّ بِفاحِشَةٍ مُبَیِّنَةٍ یُضاعَفْ لَهَا الْعَذابُ ضِعْفَیْنِ وَ مَا مِنْ أَزْوَاجِ النَّبِیِّ (وَاحِدَهًٌْ أَتَتْ بِفَاحِشَهًٍْ غَیْرُهَا فَإِنَّ فَاحِشَتَهَا کَانَتْ عَظِیمَهًًْ أَوَّلُهَا خِلَافُهَا فِیمَا أَمَرَهَا اللَّهُ فِی قَوْلِهِ عَزَّوَجَلَّ وَ قَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّةِ الْأُولی فَإِنَّ تَبَرُّجَهَا أَعْظَمُ مِنْ خُرُوجِهَا.

امام علی ( امّا حکم من در روز جمل و مخالفت با آن در جنگ صفیّن به این دلیل بود که اهل جمل با من بیعت نموده بودند و بیعت شکنی کردند و از حرم الهی و رسولش خارج شده و به بصره رفتند و رهبر و مرکز فرماندهی برای ایشان نبود که آن‌ها را سازماندهی کند و لذا عایشه همسر پیامبر را با خود همراه ساختند؛ چراکه وی از بیعت با من کراهت داشت درحالی‌که پیامبر (به وی خبرداده بود که خروج برعلیه من بغی و ظلم است و خداوند در قرآن فرموده است: ای همسران پیامبر! هرکدام از شما گناه آشکار و فاحشی مرتکب شود، عذاب او دوچندان خواهد بود. (احزاب/۳۰) و جز ایشان هیچ‌کدام از همسران پیامبر (این عمل زشت را مرتکب نشد و کردارش بسیار ناپسند بود. اوّلین آن‌ها مخالفت با دستور خداوند یعنی: وَ قَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّةِ الْأُولی و گناه خودنمایی وی بزرگتر از خروجش می‌باشد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۱۵۰
مستدرک الوسایل، ج۱۱، ص۵۹
۱ -۳
(احزاب/ ۳۳)

ابن‌عبّاس ( لَمَّا عَلِمَ اللَّهُ أَنَّهُ سَتَجْرِی حَرْبُ الْجَمَلِ قَالَ لِأَزْوَاجِ النَّبِی (وَ قَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّةِ الْأُولی.

ابن‌عبّاس ( چون خداوند علم به وقوع جنگ جمل داشت به همسران پیامبر فرمود: وَ قَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّةِ الْأُولی.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۱۵۰
المناقب، ج۳، ص۱۴۸
۱ -۴
(احزاب/ ۳۳)

الرّسول ( عَنِ الصَّادِقِ (عَنِ النَّبِیِّ (أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ قَبْرِ مُوسَی (أَیْنَ هُوَ؟ قَالَ: عِنْدَ الطَّرِیقِ الْأَعْظَمِ عِنْدَ الْکَثِیبِ الْأَحْمَرِ ثُمَّ ... إِنَّ یُوشَعَ بْنَ نُونٍ (قَامَ بِالْأَمْرِ بَعْدَ مُوسَی (صَابِراً مِنَ الطَّوَاغِیتِ عَلَی الأواء {اللَّأْوَاء} وَ الضَّرَّاءِ وَ الْجَهْدِ وَ الْبَلَاءِ حَتَّی مَضَی مِنْهُمْ ثَلَاثَهًُْ طَوَاغِیتَ فَقَوِیَ بَعْدَهُمْ أَمْرُهُ فَخَرَجَ عَلَیْهِ رَجُلَانِ مِنْ مُنَافِقِی قَوْمِ مُوسَی (بِصَفْرَاءَ بِنْتِ شُعَیْبٍ امْرَأَهًِْ مُوسَی (فِی مِائَهًِْ أَلْفِ رَجُلٍ فَقَاتَلُوا یُوشَعَ بْنَ نُونٍ (فَغَلَبَهُمْ وَ قَتَلَ مِنْهُمْ مَقْتَلَهًًْ عَظِیمَهًًْ وَ هَزَمَ الْبَاقِینَ بِإِذْنِ اللَّهِ تَعَالَی ذِکْرُهُ وَ أَسَرَ صَفْرَاءَ بِنْتَ شُعَیْبٍ وَ قَالَ لَهَا قَدْ عَفَوْتُ عَنْکِ فِی الدُّنْیَا إِلَی أَنْ نَلْقَی نَبِیَّ اللَّهِ مُوسَی (فَأَشْکُوَ مَا لَقِیتُ مِنْکِ وَ مِنْ قَوْمِکِ فَقَالَتْ صَفْرَاءُ وَا وَیْلَاهْ وَ اللَّهِ لَوْ أُبِیحَتْ لِیَ الْجَنَّهًُْ لَاسْتَحْیَیْتُ أَنْ أَرَی فِیهَا رَسُولَ اللَّهِ وَ قَدْ هَتَکْتُ حِجَابَهُ وَ خَرَجْتُ عَلَی وَصِیِّهِ بَعْدَهُ.

پیامبر ( از رسول خدا (پرسش شد که قبر موسی (کجاست؟ و آن حضرت فرمود: «آن کنار راه بزرگی پهلوی تلّ سرخ است. بعد از آن [یعنی مرگ موسی (] یوشع‌بن‌نون (به امر نبوّت و خلافت قیام کرد و نسبت به آزار و سختی و بلای سرکشان شکیبا بود تا اینکه سه نفر از طواغیت درگذشتند و پس از آن‌ها کارش شدّت گرفت، امّا در این میان دو نفر از منافقان قوم موسی (صفورا دختر شعیب همسر موسی (را به شورش وادار کردند و به همراهی صدهزار نفر به جنگ یوشع‌بن‌نون آمدند و یوشع با آن‌ها جنگید و بسیاری از آن‌ها کشته شدند و بقیّه به اذن خداوند متعال [از میدان جنگ] گریختند و صفورا دختر شعیب اسیر شد و یوشع‌بن‌نون به او گفت: «در دنیا تو را بخشیدم تا پیامبر خدا موسی (را ملاقات کرده و شکایت تو و قومت را به او بنمایم». صفوراء گفت: «واویلا! به خدا اگر بهشت را به من بدهند شرم می‌کنم که پیامبر خدا را در آن ملاقات کنم چراکه او را هتک حرمت کرده‌ام و بر جانشین او شورش کرده‌ام».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۱۵۰
بحار الأنوار، ج۱۳، ص۴۴۵
۱ -۵
(احزاب/ ۳۳)

الرّسول ( عَنِ الرِّضَا (... وَ رَأَیْتُ امْرَأَهًًْ مُعَلَّقَهًًْ بِرِجْلَیْهَا فِی تَنُّورٍ مِنْ نَار الی قوله (وَ أَمَّا الْمُعَلَّقَهًُْ بِرِجْلَیْهَا فَإِنَّهَا کَانَتْ تَخْرُجُ مِنْ بَیْتِهَا بِغَیْرِ إِذْنِ زَوْجِهَا.

پیامبر ( از امام رضا (روایت است که فرمود: همانا پیامبر (هنگام یادآوری شب معراج فرمود: زنی را مشاهد کردم که در تنوری از آتش به پاهایش آویزان است ... و امّا آنکه در دوزخ به پاهایش معلّق بود؛ کسی است که بدون اذن همسر خود از خانه بیرون می‌رفت».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۱۵۲
بحار الأنوار، ج۸، ص۳۰۹/ نورالثقلین
۱ -۶
(احزاب/ ۳۳)

الرّسول ( یَا عَلِیّ (لَیْسَ عَلَی النِّسَاءِ جُمُعَهًٌْ إلَی أن قَالَ: وَ لَا تَخْرُجُ مِنْ بَیْتِ زَوْجِهَا إِلَّا بِإِذْنِهِ فَإِنْ خَرَجَتْ بِغَیْرِ إِذْنِهِ لَعَنَهَا اللَّهُ وَ جَبْرَئِیلُ وَ مِیکَائِیل.

پیامبر ( ای علی (برای زنان شرکت در نماز جمعه واجب نیست، [تا اینکه فرمود] و بدون اجازه‌ی شوهرش از خانه بیرون نرود و اگر بدون اجازه از خانه بیرون رفت خدا و جبرئیل و میکائیل او را لعنت می‌کنند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۱۵۲
بحار الأنوار، ج۷۴، ص۵۴/ نورالثقلین

و همچون دوران جاهلیّت نخستین [در میان مردم] ظاهر نشوید

۲ -۱
(احزاب/ ۳۳)

الباقر ( وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّةِ الْأُولی قَالَ أَیْ سَتَکُونُ جَاهِلِیَّهًٌْ أُخْرَی.

امام باقر ( وَ لَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الجَاهِلِیَّةِ الْأُولَی یعنی جاهلیّت دیگری خواهد بود.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۱۵۲
بحار الأنوار، ج۲۲، ص۱۸۹/ القمی، ج۲، ص۱۹۳/ نورالثقلین/ البرهان

و نماز را برپا دارید، و زکات را بپردازید، و خدا و رسولش را اطاعت کنید

۳ -۱
(احزاب/ ۳۳)

الباقر ( عَن زُرارهًْ بن أعین عَنْ أَبِی‌جَعْفَرٍ (قَالَ قُلْتُ لَهُ الْمَرْأَهًُْ عَلَیْهَا أَذَانٌ وَ إِقَامَهًٌْ فَقَالَ إِنْ کَانَ تَسْمَعُ أَذَانَ الْقَبِیلَهًِْ فَلَیْسَ عَلَیْهَا شَیْءٌ وَ إِلَّا فَلَیْسَ عَلَیْهَا أَکْثَرُ مِنَ الشَّهَادَتَیْنِ وَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی قَالَ لِلرِّجَالِ أَقِیمُوا الصَّلاةَ وَ قَالَ لِلنِّسَاءِ وَ أَقِمْنَ الصَّلاةَ وَ آتِینَ الزَّکاةَ وَ أَطِعْنَ اللهَ وَ رَسُولَهُ.

امام باقر ( زراره‌بن‌اعین گوید: به امام باقر (عرض کردم: «آیا بر زن اذان و اقامه [واجب] است»؟ حضرت فرمود: «اگر زن اذان قبیله را می‌شنود هیچ فصلی از فصول اذان را لازم نیست بگوید و در غیر این صورت بیشتر از شهادتین بر او واجب نمی‌باشد؛ زیرا خداوند تبارک‌وتعالی به مردان فرموده است: و نماز را بپا دارید. (بقره/۴۳) و به زنان نیز فرموده: أَقِمْنَ الصَّلاةَ وَ آتینَ الزَّکاةَ وَ أَطِعْنَ اللهَ وَ رَسُولَهُ».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۱۵۲
بحار الأنوار، ج۸۱، ص۱۳۹/ بحار الأنوار، ج۸۵، ص۱۲۷/ علل الشرایع، ج۲، ص۳۵۵/ نورالثقلین

پلیدی و گناه

۴ -۱
(احزاب/ ۳۳)

الرّسول ( أَ تَدْرُونَ مَا الرِّجْسُ یَا سَلْمَانُ قَالَ: لَا. قَالَ: الشَّکُّ، لَا یَشُکُّونَ فِی شَیْءٍ جَاءَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ أَبَداً، مُطَهَّرُونَ فِی وَلَادَتِنَا وَ طِینَتِنَا إِلَی آدَمَ (مُطَهَّرُونَ مَعْصُومُونَ مِنْ کُلِّ سُوءٍ.

پیامبر ( ای سلمان (آیا می‌دانی الرِّجْسُ چیست؟ سلمان (عرض کرد: «خیر». فرمود: «شکّ است، آنان هرگز درباره‌ی چیزی که از جانب خدا آمده باشد، شک نمی‌کنند. ما در ولادتمان و در طینتمان تا حضرت آدم (پاک هستیم، از هر بدی پاک و معصوم هستیم».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۱۵۲
کتاب سلیم بن قیس، ص۹۰۹
۴ -۲
(احزاب/ ۳۳)

الصّادق ( الرِّجْسُ هُوَ الشَّکُّ وَ اللَّهِ لَا نَشُکُّ فِی رَبِّنَا أَبَداً.

امام صادق ( الرِّجْسُ به‌معنای شک و تردید است و ما هرگز در پروردگار [حق و دین او] شک نمی‌ورزیم.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۱۵۲
البرهان/ معانی الأخبار، ص۱۳۸/ بحار الأنوار، ج۳۵، ص۲۰۸/ نورالثقلین
۴ -۳
(احزاب/ ۳۳)

الباقر ( عَن زُرَارَهًَْ عَن اَبِی‌جَعفَرٍ (قَالَ سَمِعتُهُ یَقُولُ: إِنَّا لَا نُوصَفُ وَ کَیْفَ یُوصَفُ قَوْمٌ رَفَعَ اللَّهُ عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَ هُوَ الشَّک.

امام باقر ( زراره گوید: از امام باقر (شنیدم که می‌فرماید: «ما هم وصف نشویم و چگونه وصف شوند مردمی که خدا پلیدی را که همان شک است از آن‌ها برداشته».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۱۵۴
الکافی، ج۲، ص۱۸۲/ نورالثقلین

سبب نزول

۱
(احزاب/ ۳۳)

أمیرالمؤمنین ( فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ (نَامَ وَ نَوَّمَنِی وَ زَوْجَتِی فَاطِمَهًَْ (وَ ابْنَیَّ الْحَسَنَ وَ الْحُسَیْنَ (وَ أَلْقَی عَلَیْنَا عَبَاءَهًًْ قَطَوَانِیَّهًًْ، فَأَنْزَلَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی فِینَا إِنَّما یُرِیدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً، وَ قَالَ جَبْرَئِیلُ (أَنَا مِنْکُمْ یَا مُحَمَّدُ (فَکَانَ سَادِسُنَا جَبْرَئِیلَ (.

امام علی ( از امام علی (روایت است: رسول خدا (خوابید و من، همسرم فاطمه (دو پسرم حسن و حسین (را خواباند و عبای سفید کوتاهی را بر روی ما انداخت. پس خداوند در شأن ما این آیه را نازل کرد: إِنَّمَا یُرِیدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا و جبرئیل (فرمود: «ای محمّد (! من، یکی از شما (اهل بیت) هستم. پس ششمی ما (اهل بیت)، جبرئیل بود».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۱۵۴
بحار الأنوار، ج۳۱، ص۴۴۵/ نورالثقلین
۲
(احزاب/ ۳۳)

الرّسول ( عَنْ أُمِّ سَلَمَهًَْ قَالَتْ إِنَّ هَذِهِ الْآیَهًَْ نَزَلَتْ فِی بَیْتِهَا إِنَّما یُرِیدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً قَالَتْ وَ أَنَا جَالِسَهًٌْ عِنْدَ الْبَابِ فَقُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ (أَ‌لَسْتُ مِنْ أَهْلِ الْبَیْتِ فَقَالَ إِنَّکِ إِلَی خَیْرٍ أَنْتِ مِنْ أَزْوَاجِ رَسُولِ اللَّهِ (قَالَتْ وَ فِی الْبَیْتِ رَسُولُ اللَّهِ (وَ عَلِیٌّ وَ فَاطِمَهًُْ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ فَجَلَّلَهُمْ بِکِسَاءٍ وَ قَالَ اللَّهُمَّ هَؤُلَاءِ أَهْلُ بَیْتِی فَأَذْهِبْ عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَ طَهِّرْهُمْ تَطْهِیراً.

پیامبر ( از امّ سلمه همسر پیامبر (روایت شده است که گفت: آیه‌ی إِنَّمَا یُرِیدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا در خانه‌ی من نازل شد و من کنار در نشسته بودم و عرض کردم: «ای رسول خدا (! آیا من یکی از اهل بیت نیستم»؟ رسول خدا (پاسخ داد: «تو در مسیر خیر و نیکی هستی و تو یکی از همسران رسول خدا (می‌باشی». در خانه، رسول خدا (علی، فاطمه، حسن و حسین (حضور داشتند. پس رسول خدا (عبایی را بر روی آنان انداخت و فرمود: «خدایا! اینان، اهل بیت من هستند، پس پلیدی و گناه را از آنان بزدای و آنان را پاک و مطهّر ساز».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۱۵۴
بحار الأنوار، ج۳۵، ص۲۱۵/ شواهدالتنزیل، ج۲، ص۸۵/ البرهان
۳
(احزاب/ ۳۳)

الرّسول ( إِنَّمَا نَزَلَتْ فِیَ وَ فِی أَخِی عَلِیٍ (وَ فِی ابْنَتِی فَاطِمَهًَْ (وَ فِی ابْنَیَّ وَ فِی تِسْعَهًٍْ مِنْ وُلْدِ الْحُسَیْنِ (خَاصَّهًْ.

پیامبر ( این آیه فقط درباره‌ی من و برادرم علیّ‌بن‌ابی‌طالب و دخترم فاطمه و دو فرزندم حسن و حسین (و نه نفر از فرزندان حسین (نازل شده است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۱۵۴
الاحتجاج، ج۱، ص۱۴۸/ علل الشرایع، ج۱، ص۲۰۵/ نورالثقلین/ البرهان/ القمی، ج۲، ص۱۹۳
۴
(احزاب/ ۳۳)

الرّسول ( إِنَّما یُرِیدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً، فَحَصَلْتُ فِی أَهْلِ بَیْتِی وَ عِتْرَتِی، و أَنَا وَ أَخِی عَلِیُّ‌بْنُ‌أَبِی‌طَالِبٍ (.

پیامبر ( إِنَّمَا یُرِیدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا این آیه‌ی شریفه مخصوص خاندان و عترتم و من و برادرم علیّ‌بن‌ابی‌طالب (می‌باشد».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۱۵۴
بحار الأنوار، ج۳۰، ص۳۱۱
۵
(احزاب/ ۳۳)

الرّسول ( الفضل بن شاذان: رُوی أَنَّ جَبْرَئِیلَ (نَزَلَ عَلَی النَّبِیِّ (بِجَامٍ مِنَ الْجَنَّهًِْ فِیهِ فَاکِهَهًٌْ کَثِیرَهًٌْ فَدَفَعَ إِلَی النَّبِیِّ (فَسَبَّحَ الْجَامُ وَ کَبَّرَ وَ هَلَّلَ فِی یَدِهِ ثُمَّ دَفَعَهُ إِلَی أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ (فَسَبَّحَ الْجَامُ وَ کَبَّرَ وَ هَلَّلَ فِی یَدِهِ ثُمَّ قَالَ الْجَامُ إِنِّی أُمِرْتُ أَنْ لَا أَتَکَلَّمَ إِلَّا فِی یَدِ نَبِیٍّ (أَوْ وَصِیٍّ ثُمَّ عَرَجَ إِلَی السَّمَاءِ وَ هُوَ یَقُولُ بِلِسَانٍ فَصِیحٍ یَسْمَعُهُ کُلُّ أَحَدٍ إِنَّما یُرِیدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً.

پیامبر ( فضل‌بن‌شاذان گوید: جبرئیل با جامی از بهشت بر پیامبر (نازل شد که پر از میوه بود و آن را نزد رسول خدا (گذاشت: آن ظرف تسبیح گفته و در دستان آن حضرت تکبیر و تهلیل گفت. آن حضرت جام را به امیرالمؤمنین (داد و جام در دست علی (تسبیح و تکبیر و تهلیل گفت. سپس آن ظرف چنین گفت من مأمورم که به‌جز در دست نبی یا وصی سخن نگویم سپس درحالی به آسمان بالا رفت که همگی صدای وی را شنیدند که می‌گفت: إِنَّمَا یُرِیدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۱۵۴
بحار الأنوار، ج۳۹، ص۱۲۱/ الفضایل، ص۷۰
۶
(احزاب/ ۳۳)

الرّسول ( عن أبی‌عبدالله (قال: قَالَ (عَلِیٌّ (سَیِّدُ الْمُؤْمِنِینَ وَ قَالَ عَلِیٌّ (عَمُودُ الدِّینِ وَ قَالَ هَذَا هُوَ الَّذِی یَضْرِبُ النَّاسَ بِالسَّیْفِ عَلَی الْحَقِّ بَعْدِی وَ قَالَ الْحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ أَیْنَمَا مَالَ وَ قَالَ إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمْ أَمْرَیْنِ إِنْ أَخَذْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا کِتَابَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ أَهْلَ بَیْتِی عِتْرَتِی أَیُّهَا النَّاسُ اسْمَعُوا وَ قَدْ بَلَّغْتُ إِنَّکُمْ سَتَرِدُونَ عَلَیَّ الْحَوْضَ فَأَسْأَلُکُمْ عَمَّا فَعَلْتُمْ فِی الثَّقَلَیْنِ وَ الثَّقَلَانِ کِتَابُ اللَّهِ جَلَّ ذِکْرُهُ وَ أَهْلُ بَیْتِی فَلَا تَسْبِقُوهُمْ فَتَهْلِکُوا وَ لَا تُعَلِّمُوهُمْ فَإِنَّهُمْ أَعْلَمُ مِنْکُمْ فَوَقَعَتِ الْحُجَّهًُْ بِقَوْلِ النَّبِیِّ (وَ بِالْکِتَابِ الَّذِی یَقْرَأُهُ النَّاسُ فَلَمْ یَزَلْ یُلْقِی فَضْلَ أَهْلِ بَیْتِهِ بِالْکَلَامِ وَ یُبَیِّنُ لَهُمْ بِالْقُرْآنِ إِنَّما یُرِیدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً.

پیامبر ( از امام صادق (روایت است: پیامبر (فرمود: علی (سرور مؤمنین است و فرمود: «علی (ستون دین است». و فرمود: «این همان کسی است که [پس از من] به خاطر حق با مردم می‌جنگد». و فرمود: «حق با علی (است، با هر رویّه‌ای که در پیش گیرد». و فرمود: «من در میان شما دو امر را به جای می‌گذارم که اگر از این دو بهره گیرید، هرگز گمراه نخواهید شد: کتاب خداوند عزّوجلّ و اهل بیتم. ای مردم! گوش فرا دهید که به گوش شما رساندم و تبلیغ کردم. شما در کنار حوض بر من وارد می‌شوید، در آنجا از اعمالتان در قبال ثقلین خواهم پرسید. ثقلین کتاب خداوند عزّوجلّ و اهل بیت من است. پس از آن‌ها پیشی نگیرید که هلاک می‌شوید و به آنان نیاموزید چرا که آنان عالم‌تر از شما هستند». با کلام پیامبر (و کتابی که مردم آن را می‌خوانند. حجّت بر آنان تمام شد (جای عذر و بهانه‌ای باقی نماند). رسول اکرم (پیوسته فضل اهل بیتش را که سلام و درود خدا بر آنان باد، بیان نموده و با قرآن برای آنان روشن می‌کرد إِنَّمَا یُرِیدُ اللهُ لیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْل البَیْتِ و یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۱۵۶
الکافی، ج۱، ص۲۹۳
۷
(احزاب/ ۳۳)

أمیرالمؤمنین ( یَا ابْنَ‌عَبَّاسٍ (أَنَا أَوْلَی النَّاسِ بِالنَّاسِ بَعْدَه ... أَ تَرَاهُمْ نُهُوا عَنِّی فَأَطَاعُوهُ وَ الَّذِی فَلَقَ الْحَبَّهًَْ وَ بَرَأَ النَّسَمَهًَْ وَ غَدَا بِرُوحِ أَبِی‌الْقَاسِمِ (إِلَی الْجَنَّهًِْ لَقَدْ قُرِنْتُ بِرَسُولِ اللَّهِ (حَیْثُ یَقُولُ عَزَّوَجَلَّ إِنَّما یُرِیدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً.

امام علی ( ای ابن‌عبّاس! من بعد از وی (رسول خدا ()! از خود مردم به خودشان سزاوارترم! ... آیا فکر می‌کنی که آنان از من بازداشته شدند و آنان از رسول خدا (اطاعت کردند؟! قسم به خدایی که دانه را شکافت و انسان‌ها را آفرید و روح پیامبر (را وارد بهشت کرده من در این آیه با رسول خدا (قرین شدم که می‌فرماید: إِنَّمَا یُرِیدُ اللهُ لیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْل البَیْتِ و یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۱۵۶
بحار الأنوار، ج۲۹، ص۵۴۹/ الیقین، ص۳۲۱
۸
(احزاب/ ۳۳)

الرّسول ( یَا عَلِیُّ (هَذِهِ الْآیَهًُْ نَزَلَتْ فِیکَ وَ فِی سِبْطَیَّ وَ الْأَئِمَّهًِْ مِنْ وُلْدِکَ قُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ (وَ کَمِ الْأَئِمَّهًُْ (بَعْدَکَ قَالَ أَنْتَ یَا عَلِیُّ (ثُمَّ ابْنَاکَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُوَ بَعْدَ الْحُسَیْنِ عَلِیٌّ ابْنُهُ وَ بَعْدَ عَلِیٍّ مُحَمَّدٌ ابْنُهُ وَ بَعْدَ مُحَمَّدٍ جَعْفَرٌ ابْنُهُ وَ بَعْدَ جَعْفَرٍ مُوسَی ابْنُهُ وَ بَعْدَ مُوسَی عَلِیٌّ ابْنُهُ وَ بَعْدَ عَلِیٍّ مُحَمَّدٌ ابْنُهُ وَ بَعْدَ مُحَمَّدٍ عَلِیٌّ ابْنُهُ وَ بَعْدَ عَلِیٍّ الْحَسَنُ ابْنُهُ وَ بَعْدَ الْحَسَنِ ابْنُهُ الْحُجَّهًُْ مِنْ وُلْدِ الْحَسَنِ (هَکَذَا وَجَدْتُ أَسَامِیَهُمْ مَکْتُوبَهًًْ عَلَی سَاقِ الْعَرْشِ فَسَأَلْتُ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ عَنْ ذَلِکَ فَقَالَ یَا مُحَمَّدُ (هُمُ الْأَئِمَّهًُْ (بَعْدَکَ مُطَهَّرُونَ مَعْصُومُونَ وَ أَعْدَاؤُهُمْ مَلْعُونُونَ.

پیامبر ( ای علی (! این آیه در شأن تو و دو فرزندت (حسن و حسین () و امامانی که از نسل تو هستند، نازل شده است. علی (می‌فرماید: عرض کردم: «ای رسول خدا (! چند امام پس از شما می‌آیند»؟ رسول خدا (پاسخ داد: «اوّل آن‌ها، تو هستی، سپس دو پسرت: حسن و حسین (و پس از حسین، پسرش علی و پس از علی، پسرش محمّد و پس از محمّد، پسرش جعفر و پس از جعفر، پسرش موسی و پس از موسی، پسرش علی و پس از علی، پسرش محمّد و پس از محمّد، پسرش علی و پس از علی، پسرش حسن (و پس از حسن (پسرش حجّت (است که همگی از نسل حسین (هستند. نام‌های آنان را بر روی ساق عرش دیدم که این‌گونه نوشته شده بود؛ از خداوند پرسیدم که این‌ها چه کسانی هستند؟ خداوند پاسخ داد: «ای محمّد (! اینان امامان پس از تو هستند که پاک و معصوم می‌باشند و دشمنان آنان، ملعون هستند».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۱۵۶
بحار الأنوار، ج۳۶، ص۳۳۶/ البرهان
۹
(احزاب/ ۳۳)

الصّادق ( عَن مُحَمَّدِبنِ عَلِیٍّ الحَلَبِی عَنْ أَبِی‌عَبْدِ‌اللَّهِ (فِی قَوْلِهِ عَزَّوَجَلَّ ... إِنَّما یُرِیدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً یَعْنِی الْأَئِمَّهًَْ (وَ وَلَایَتَهُمْ مَنْ دَخَلَ فِیهَا دَخَلَ فِی بَیْتِ النَّبِیِّ (.

امام صادق ( حلبی از امام صادق (روایت می‌کند که پیرامون تفسیر آیه‌ی إِنَّمَا یُرِیدُ اللهُ لیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْل البَیْتِ و یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا فرمود: «منظور، ائمّه (و ولایت آنان می‌باشد و هرکس وارد ولایت شود، در بیت پیامبر (وارد شده است».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۱۵۶
الکافی، ج۱، ص۴۲۳/ بحار الأنوار، ج۲۳، ص۳۳۰/ البرهان/ نورالثقلین
بیشتر