آیه ۵۶ - سوره احزاب

آیه إِنَّ اللهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً [56]

خدا و فرشتگانش بر پيامبر درود مى‌فرستند؛ اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، بر او درود فرستيد و [در برابر اوامر او] كاملاً تسليم باشيد.

معنای صلوات

۱
(احزاب/ ۵۶)

الصّادق ( عَن ابْنِ أَبِی حَمْزَهًَْ عَنْ أَبِیهِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِ‌اللَّهِ (عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ إِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیماً فَقَالَ الصَّلَاهًُْ مِنَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ رَحْمَهًٌْ وَ مِنَ الْمَلَائِکَهًِْ تَزْکِیَهًٌْ وَ مِنَ النَّاسِ دُعَاءٌ.

امام صادق ( ابوحمزه گوید: از امام صادق (تفسیر آیه: إِنَّ اللهَ وَ مَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیمًا را پرسیدم. حضرت پاسخ داد: «صلاهًْ، از سوی خداوند به‌معنای رحمت، از سوی فرشتگان به‌معنای تزکیه و تهذیب، و از سوی مردم به‌معنای دعا می‌باشد».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۲۴۲
وسایل الشیعهًْ، ج۷، ص۱۹۶/ بحار الأنوار، ج۹۱، ص۵۵/ معانی الأخبار، ص۳۶۷/ نورالثقلین/ البرهان
۲
(احزاب/ ۵۶)

الصّادق ( عن عَبْدِ الرَّحْمَنِ‌بْنِ‌کَثِیرٍ قَالَ سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی إِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیماً فَقَالَ صَلَاهًُْ اللَّهِ تَزْکِیَهًٌْ لَهُ فِی السَّمَاءِ قُلْتُ مَا مَعْنَی تَزْکِیَهًِْ اللَّهِ إِیَّاهُ قَالَ زَکَّاهُ بِأَنْ بَرَّأَهُ مِنْ کُلِ نَقْصٍ وَ آفَهًٍْ یَلْزَمُ مَخْلُوقاً قُلْتُ فَصَلَاهًُْ الْمُؤْمِنِینَ قَالَ یُبَرِّءُونَهُ وَ یُعَرِّفُونَهُ بِأَنَّ اللَّهَ قَدْ بَرَّأَهُ مِنْ کُلِّ نَقْصٍ هُوَ فِی الْمَخْلُوقِینَ مِنَ الْآفَاتِ الَّتِی تُصِیبُهُمْ فِی بُنْیَهًِْ خَلْقِهِمْ فَمَنْ عَرَّفَهُ وَ وَصَفَهُ بِغَیْرِ ذَلِکَ فَمَا صَلَّی عَلَیْه.

امام صادق ( عبدالرّحمن‌بن‌کثیر گوید: از آن حضرت در مورد آیه‌ی شریفه: إِنَّ اللهَ وَ مَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیمًا سؤال نمودم. فرمود: «مراد تزکیه آن حضرت در آسمان است». پرسیدم: «مراد از تزکیه چیست»؟ فرمود: «پیامبر (را پاک نموده و از هرگونه نقص و آفتی که دیگر مخلوقات مبتلا به آن هستند در امان نگه داشته است». سؤال نمودم: «مقصود از صلوات مؤمنان چیست»؟ فرمود: «مؤمنین نیز پیامبر (را مبرّا دانسته و به وی معرفت دارند که خداوند تعالی وی را از هرگونه نقص و آفتی که در مخلوقات دیگر است پاک نموده است پس هرکس به این امر معرفت داشته باشد ولی حضرت را به غیر آن توصیف کند درحقیقت بر آن حضرت صلوات نفرستاده است».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۲۴۲
جمال الأسبوع، ص۲۳۴/ بحار الأنوار، ج۹۱، ص۷۱/ مستدرک الوسایل، ج۵، ص۳۴۵
۳
(احزاب/ ۵۶)

علی‌بن‌إبراهیم ( صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ تَزْکِیَهًٌْ لَهُ وَ ثَنَاءٌ عَلَیْهِ وَ صَلَاهًُْ الْمَلَائِکَهًِْ مَدْحُهُمْ لَهُ وَ صَلَاهًُْ النَّاسِ دُعَائُهُمْ لَهُ وَ التَّصْدِیقُ وَ الْإِقْرَارُ بِفَضْلِهِ.

علیّ‌بن‌ابراهیم ( درود خدا بر پیامبر (یادکردن از حضرت به پاکی است و نیز ستایش او از وی، و درود فرشتگان مدح آنان از حضرت است، و درود مردم دعای آنان برای حضرت و نیز تصدیق و اقرار به فضیلت ایشان.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۲۴۲
نورالثقلین/ البرهان/ القمی، ج۲، ص۱۹۴/ بحار الأنوار، ج۱۷، ص۲۷
۴
(احزاب/ ۵۶)

الصّادق ( إِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیماً فَقَالَ قَالَ أَثْنُوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا لَه.

امام صادق ( إِنَّ اللهَ وَ مَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیمًا؛ یعنی پیامبر (را ستایش نمایند و بر او درود بفرستند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۲۴۲
المحاسن، ج۲، ص۳۲۸/ مشکاهًْ الأنوار، ص۱۷/ نورالثقلین/ بحار الأنوار، ج۲، ص۲۰۵
۵
(احزاب/ ۵۶)

الصّادق ( مَنْ صَلَّی عَلَی النَّبِیِّ (وَ آلِهِ فَمَعْنَاهُ: أَنِّی أَنَا عَلَی الْمِیثَاقِ وَ الْوَفَاءِ الَّذِی قَبِلْتُ حِینَ قَوْلِهِ أَ لَسْتُ بِرَبِّکُمْ قالُوا بَلی.

امام صادق ( هرکس که بر رسول خدا (و خاندان او درود فرستد، به این معنا است که من، به آن پیمان و عهدی که با خداوند به هنگامی‌که فرمود: آیا من پروردگار شما نیستم؟ گفتند: آری. (اعراف/۱۷۲). بستم، هنوز پایبندم.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۲۴۲
البرهان

صلوات ملائکه

۱
(احزاب/ ۵۶)

الرّسول ( صَلَّتِ الْمَلَائِکَهًُْ عَلَیَّ وَ عَلَی عَلِیٍّ (سَبْعاً وَ ذَلِکَ أَنَّهُ لَمْ یُرْفَعْ إِلَی السَّمَاءِ شَهَادَهًُْ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً (عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ إِلَّا مِنِّی وَ مِنْهُ.

پیامبر ( فرشتگان بر من و علی (درود فرستادند؛ زیرا تنها، شهادت و گواهی من و علی (به اینکه خدایی جز الله نیست و محمّد (بنده و رسول اوست، به‌سوی آسمان بالا برده شد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۲۴۲
بحار الأنوار، ج۲۸، ص۳۵۱/ البرهان/ نورالثقلین
۲
(احزاب/ ۵۶)

الصّادق ( عَن أَبِی عَبْدِ اللَّهِ الْبَرْقِیِّ یَرْفَعُهُ إِلَی أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (: أَخْبِرْنِی عَنْ قَوْلِ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی وَ مَا وَصَفَ مِنَ الْمَلَائِکَهًِْ یُسَبِّحُونَ اللَّیْلَ وَ النَّهارَ لا یَفْتُرُونَ ثُمَّ قَالَ إِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیماً کَیْفَ لَا یَفْتُرُونَ وَ هُمْ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ (فَقَالَ أَبُوعَبْدِ‌اللَّهِ (إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی لَمَّا خَلَقَ مُحَمَّداً (أَمَرَ الْمَلَائِکَهًَْ فَقَالَ انْقُصُوا مِنْ ذِکْرِی بِمِقْدَارِ الصَّلَاهًِْ عَلَی مُحَمَّدٍ (فَقَوْلُ الرَّجُلِ صَلَّی اللَّهُ عَلَی مُحَمَّدٍ (فِی الصَّلَاهًِْ مِثْلُ قَوْلِهِ سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ.

امام صادق ( ابوعبدالله برقی در حدیثی مرفوع نقل می‌کند: از امام صادق (پرسیدم: مرا از این کلام خداوند که در آن ملائکه وصف شدهاند: [تمام] شب و روز را تسبیح می‌گویند و سست نمی‌گردند (انبیاء/۲۰) و این آیه: إِنَّ اللهَ وَمَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا آگاه کن! چگونه ملائکه سستی نمیکنند درحالی‌که بر پیامبر صلوات می‌فرستند؟ چون به پیامبر (صلوات می‌فرستند قاعدتاً از ذکر خدا میمانند». امام صادق (فرمود: «وقتی خدا حضرت محمّد (را خلق کرد به ملائکه امر فرمود: «به اندازه‌ای که بر پیامبر صلوات میفرستید از ذکر من بکاهید» و به این ترتیب وقتی کسی در نماز بر محمّد (صلوات می‌فرستد، مثل این است که این ذکر را میگوید: سُبْحَانَ اللهِ وَ الْحَمْدُ لِلهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَ اللهُ أَکْبَرُ».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۲۴۲
مستدرک الوسایل، ج۵، ص۳۲۹/ بحار الأنوار، ج۸۲، ص۹۶/ بحار الأنوار، ج۹۱، ص۷۱/ جمال الأسبوع، ص۲۳۶
۳
(احزاب/ ۵۶)

الرّسول ( الْحُسَیْنِ‌بْنِ‌عَلِیٍّ (قَالَ: قَالُوا یَا رَسُولَ اللَّهِ (أَ‌رَأَیْتَ قَوْلَ اللَّهِ إِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ قَالَ إِنَّ هَذَا لَمِنَ الْمَکْتُومِ وَ لَوْ لَا أَنَّکُمْ سَأَلْتُمُونِی عَنْهُ مَا أَخْبَرْتُکُمْ إِنَّ اللَّهَ وَکَّلَ بِی مَلَکَیْنِ لَا أُذْکَرُ عِنْدَ عَبْدٍ مُسْلِمٍ فَیُصَلِّی عَلَیَّ (إِلَّا قَالَ ذَانِکَ الْمَلَکَانِ غَفَرَ اللَّهُ لَکَ وَ قَالَ اللَّهُ وَ مَلَائِکَتُهُ جَوَاباً لِذَیْنِکَ الْمَلَکَیْنِ آمِینَ.

پیامبر ( امام حسین (فرمود: به رسول خدا (عرض کردند: «درباره این آیه توضیح دهید که خداوند می‌فرماید: إِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ». حضرت فرمود: «این مطلب از جمله علم غیب است. و اگر شما در این باره چیزی نمی‌پرسیدید، من هم چیزی به شما نمی‌گفتم. همانا خداوند دو فرشته بر من گمارده است که هرگاه نامی از من نزد انسان مسلمانی برده شود و او بر من صلوات بفرستد، این دو فرشته در جواب او می‌گویند: «خداوند تو را بیامرزد». و خداوند و فرشتگانش در جواب این دو فرشته آمین می‌گویند».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۲۴۴
بحار الأنوار، ج۹۱، ص۸۵/ مستدرک الوسایل، ج۵، ص۳۵۲/ بحار الأنوار، ج۹۱، ص۶۸/ عوالی اللآلی، ج۲، ص۳۸

فضیلت صلوات خدا بر پیامبر

۱
(احزاب/ ۵۶)

أمیرالمؤمنین ( بَیْنَمَا أَصْحَابُ رَسُولِ اللَّهِ (جُلُوسٌ فِی مَسْجِدِهِ بَعْدَ وَفَاتِهِ (یَتَذَاکَرُونَ فَضْلَ رَسُولِ اللَّهِ (إِذْ دَخَلَ عَلَیْنَا حِبْرٌ مِنْ أَحْبَارِ یَهُودِ أَهْلِ الشَّامِ قَدْ قَرَأَ التَّوْرَاهًَْ وَ الْإِنْجِیلَ وَ الزَّبُورَ وَ صُحُفَ إِبْرَاهِیمَ (وَ الْأَنْبِیَاءِ (وَ عَرَفَ دَلَائِلَهُمْ فَسَلَّمَ عَلَیْنَا وَ جَلَسَ ثُمَّ لَبِثَ هُنَیْئَهًًْ (هُنَیْهَهًًْ) ثُمَّ قَالَ یَا أُمَّهًَْ مُحَمَّدٍ (مَا تَرَکْتُمْ لِنَبِیٍّ (دَرَجَهًًْ وَ لَا لِمُرْسَلٍ فَضِیلَهًًْ إِلَّا وَ قَدْ تَحَمَّلْتُمُوهَا لِنَبِیِّکُمْ فَهَلْ عِنْدَکُمْ جَوَابٌ إِنْ أَنَا سَأَلْتُکُمْ فَقَالَ لَهُ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ (سَلْ یَا أَخَا الْیَهُودِ مَا أَحْبَبْتَ فَإِنِّی أُجِیبُکَ عَنْ کُلِّ مَا تَسْأَلُ بِعَوْنِ اللَّهِ تَعَالَی ... فَقَالَ الْیَهُودِیُّ إِنَّ آدَمَ (أَسْجَدَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ مَلَائِکَتَهُ فَهَلْ فَضَّلَ لِمُحَمَّدٍ (مِثْلَ ذَلِکَ فَقَالَ (قَدْ کَانَ ذَلِکَ وَ لَئِنْ أَسْجَدَ اللَّهُ لآِدَمَ (مَلَائِکَتَهُ فَإِنَّ ذَلِکَ لِمَا أَوْدَعَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ صُلْبَهُ مِنَ الْأَنْوَارِ وَ الشَّرَفِ إِذْ کَانَ هُوَ الْوِعَاءَ وَ لَمْ یَکُنْ سُجُودُهُمْ عِبَادَهًًْ لَهُ وَ إِنَّمَا کَانَ سُجُودُهُمْ طَاعَهًًْ لِأَمْرِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ تَکْرِمَهًًْ وَ تَحِیَّهًًْ مِثْلَ السَّلَامِ مِنَ الْإِنْسَانِ عَلَی الْإِنْسَانِ وَ اعْتِرَافاً لآِدَمَ (بِالْفَضِیلَهًِْ وَ قَدْ أَعْطَی اللَّهُ مُحَمَّداً (أَفْضَلَ مِنْ ذَلِکَ وَ هُوَ أَنَّ اللَّهَ صَلَّی عَلَیْهِ وَ أَمَرَ مَلَائِکَتَهُ أَنْ یُصَلُّوا عَلَیْهِ وَ تَعَبَّدَ جَمِیعَ خَلْقِهِ بِالصَّلَاهًِْ عَلَیْهِ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَهًِْ فَقَالَ جَلَّ ثَنَاؤُهُ إِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیماً فَلَا یُصَلِّی عَلَیْهِ أَحَدٌ فِی حَیَاتِهِ وَ لَا بَعْدَ وَفَاتِهِ إِلَّا صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ بِذَلِکَ عَشْراً وَ أَعْطَاهُ مِنْ الْحَسَنَاتِ عَشْراً بِکُلِّ صَلَاهًٍْ صَلَّی عَلَیْهِ وَ لَا یُصَلِّی عَلَیْهِ أَحَدٌ بَعْدَ وَفَاتِهِ إِلَّا وَ هُوَ یَعْلَمُ بِذَلِکَ وَ یَرُدُّ عَلَی الْمُصَلِّی وَ الْمُسَلِّمِ مِثْلَ ذَلِکَ ثُمَّ إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ جَعَلَ دُعَاءَ أُمَّتِهِ فِیمَا یَسْأَلُونَ رَبَّهُمْ جَلَّ ثَنَاؤُهُ مَوْقُوفاً عَنِ الْإِجَابَهًِْ حَتَّی یُصَلُّوا فِیهِ عَلَیْهِ (فَهَذَا أَکْبَرُ وَ أَعْظَمُ مِمَّا أَعْطَی اللَّهُ آدَمَ (.

امام علی ( امام کاظم (از امام صادق (از پدر ارجمند خود از امام سجاد (از امام حسین (نقل کرده که ایشان فرمود: پس از درگذشت رسول خدا (اصحاب در مسجد حضرت نشسته بودند و از فضایل پیامبر (یاد میکردند. ناگاه یکی از علمای یهود از اهالی شام بر ما وارد شد. او تورات و انجیل و زبور و صُحُف ابراهیم و پیامبران را خواند بود و نشانههای آنان را میشناخت. بر ما سلام کرد و نشست. کمی درنگ کرد و سپس گفت: «ای امّت محمّد (! شما هیچ مقامی از هیچ پیامبری را و هیچ فضیلتی از هیچ رسولی را وانگذاشتهاید و همه را به پیامبر خود نسبت دادهاید، اگر من از شما سوال کنم پاسخی دارید»؟ امیرمومنان (به او فرمود: «ای برادر یهودی! هر چه دوست داری بپرس، من به یاری و منّت خداوند متعال از هر چیزی بپرسی پاسخت را میدهم». ... یهودی پرسید: «خداوند تبارک و تعالی فرشتگان خود را برای آدم (به سجده درآورد، آیا برای محمّد (نیز چنین فضیلتی نهاده»؟ حضرت علی (فرمود: «همین طور بوده، امّا اگر خداوند فرشتگانش را برای آدم (به سجده درآورده این به خاطر نورها و شرافتی بوده که خداوند عزّوجلّ در صُلب او به امانت نهاده بوده، چراکه او ظرف بوده، سجده آنان به سوی او از روی پرستش نبوده بلکه به خاطر اطاعت از فرمان خداوند عزّوجلّ بوده تا اینگونه به او ارج نهند و درود گویند، مثل سلامی که یک انسان به انسان دیگر میکند، و برای اقرار به فضیلت آدم (بوده، امّا خداوند به محمّد صلی الله علیه و آله چیزی برتر از آن عطا فرمود و آن اینکه خداوند به فرشتگانش فرمان داد تا بر او درود فرستند و فرمانپذیری همه آفریدگانش را در درود فرستادن بر او تا به روز قیامت نهاد، والامرتبه فرمود: إِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیماً؛ اینچنین چه در زمان حیات و چه پس از درگذشت پیامبر (هر که بر محمّد (درود فرستاده باشد خداوند بر او به این خاطر ده مرتبه درود فرستاده و به ازای هر درودی که بر حضرت فرستاده ده پاداش نیک به او عطا کرده است، همچنین هرکه پس از درگذشت حضرت بر ایشان درود بفرستد خداوند به آن آگاه است و به کسی که درود فرستاده و فرمان برده همین پاداش را عطا میکند. افزون بر آن خداوند عزّوجل اجابت دعایی را که امّت محمّد (به درگاه پروردگار والامرتبهشان میکنند وابسته به آن کرده که در ضمن دعای خود بر حضرت درود فرستند، پس این بزرگتر و والاتر از چیزی است که خداوند به آدم (عطا فرمود».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۲۴۴
بحار الأنوار، ج۱۶، ص۳۴۳/ إرشادالقلوب، ج۲، ص۴۰۸
۲
(احزاب/ ۵۶)

الصّادق ( مَا فِی الْمِیزَانِ شَیْءٌ أَثْقَلَ مِنَ الصَّلَاهًِْ عَلَی مُحَمَّدٍ (وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ إِنَّ الرَّجُلَ لَتُوضَعُ أَعْمَالُهُ فِی الْمِیزَانِ فَتَمِیلُ بِهِ فَیُخْرِجُ (الصَّلَاهًَْ عَلَیْهِ فَیَضَعُهَا فِی مِیزَانِهِ فَتَرْجَح.

امام صادق ( چیزی در ترازوی اعمال، سنگین‌تر از صلوات بر محمّد و آل محمّد (نیست [در قیامت] اعمال فردی [بدون صلواتش] را می‌آورند و در میزان قرار می‌دهند می‌بینند سبک است، آنگاه پیامبر اکرم (صلوات‌ها را آورده در میزان این فرد قرار می‌دهد که موجب سنگینی آن می‌گردد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۲۴۶
وسایل الشیعهًْ، ج۷، ص۱۹۲/ البرهان
۳
(احزاب/ ۵۶)

الرّسول ( إِنَّ اللَّهَ لَمَّا خَلَقَ الْعَرْشَ خَلَقَ لَهُ ثَلَاثَمِائَهًٍْ وَ سِتِّینَ أَلْفَ رُکْنٍ وَ خَلَقَ عِنْدَ کُلِّ رُکْنٍ ثَلَاثَمِائَهًِْ أَلْفٍ وَ سِتِّینَ أَلْفَ مَلَکٍ لَوْ أَذِنَ اللَّهُ تَعَالَی لِأَصْغَرِهِمْ فَالْتَقَمَ السَّمَاوَاتِ السَّبْعَ وَ الْأَرَضِینَ السَّبْعَ مَا کَانَ ذَلِکَ بَیْنَ لَهَوَاتِهِ إِلَّا کَالرَّمْلَهًِْ فِی الْمَفَازَهًِْ الْفَضْفَاضَهًِْ فَقَالَ لَهُمُ اللَّهُ یَا عِبَادِی احْتَمِلُوا عَرْشِی هَذَا فَتَعَاطَوْهُ فَلَمْ یُطِیقُوا حَمْلَهُ وَ لَا تَحْرِیکَهُ فَخَلَقَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ مَعَ کُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ وَاحِداً فَلَمْ یَقْدِرُوا أَنْ یُزَعْزِعُوهُ فَخَلَقَ اللَّهُ مَعَ کُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ عَشَرَهًًْ فَلَمْ یَقْدِرُوا أَنْ یُحَرِّکُوهُ فَخَلَقَ اللَّهُ بِعَدَدِ کُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ مِثْلَ جَمَاعَتِهِمْ فَلَمْ یَقْدِرُوا أَنْ یُحَرِّکُوهُ فَقَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ لِجَمِیعِهِمْ خَلُّوهُ عَلَیَّ أُمْسِکْهُ بِقُدْرَتِی فَخَلَّوْهُ فَأَمْسَکَهُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ بِقُدْرَتِهِ ثُمَّ قَالَ لِثَمَانِیَهًٍْ مِنْهُمْ احْمِلُوهُ أَنْتُمْ فَقَالُوا یَا رَبَّنَا لَمْ نُطِقْهُ نَحْنُ وَ هَذَا الْخَلْقُ الْکَثِیرُ وَ الْجَمُّ الْغَفِیرُ فَکَیْفَ نُطِیقُهُ الْآنَ دُونَهُمْ فَقَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ لِأَنِّی أَنَا اللَّهُ الْمُقَرِّبُ لِلْبَعِیدِ وَ الْمُذَلِّلُ لِلْعَبِیدِ وَ الْمُخَفِّفُ لِلشَّدِیدِ وَ الْمُسَهِّلُ لِلْعَسِیرِ أَفْعَلُ مَا أَشَاءُ وَ أَحْکُمُ مَا أُرِیدُ أُعَلِّمُکُمْ کَلِمَاتٍ تَقُولُونَهَا یَخِفُّ بِهَا عَلَیْکُمْ قَالُوا وَ مَا هِیَ یَا رَبَّنَا قَالَ تَقُولُونَ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّهًَْ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ وَ صَلَّی اللَّهُ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیِّبِینَ فَقَالُوهَا فَحَمَلُوهُ وَ خَفَّ عَلَی کَوَاهِلِهِمْ کَشَعْرَهًٍْ نَابِتَهًٍْ عَلَی کَاهِلِ رَجُلٍ جَلْدٍ قَوِیٍّ فَقَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ لِسَائِرِ تِلْکَ الْأَمْلَاکِ خَلُّوا عَلَی هَؤُلَاءِ الثَّمَانِیَهًِْ عَرْشِی لِیَحْمِلُوهُ وَ طُوفُوا أَنْتُمْ حَوْلَهُ وَ سَبِّحُونِی وَ مَجِّدُونِی وَ قَدِّسُونِی فَإِنِّی أَنَا اللَّهُ الْقَادِرُ عَلَی مَا رَأَیْتُمْ وَ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ.

پیامبر ( وقتی خداوند عرش را آفرید، برای آن سیصدوشصت هزار رکن قرار داد و در جلوی هر رکنی، سیصدوشصت هزار فرشته قرار داد. اگر خداوند به کوچکترین آن‌ها دستور دهد، تمام آسمانهای هفتگانه و زمین‌های هفتگانه را می‌بلعد و تمام آن میان دهانش چون ریگی است در بیابان وسیعی. خداوند به آن‌ها فرمود: «ای بندگانم! عرش مرا بردارید! پس به یکدیگر کمک کردند، امّا نه قدرت حمل آن را داشتند و نه قدرت حرکت دادنش را. خداوند با هر ملکی، ملک دیگری آفرید. امّا باز قدرت تکان دادنش را نداشتند. پس خدا با هر کدام ده ملک آفرید؛ باز قدرت حرکت دادن آن را نداشتند. در مقابل هر کدام به تعداد تمام آن‌ها آفرید؛ باز قدرت حرکت دادن آن را نداشتند. خداوند به همه آن‌ها فرمود: «رهایش کنید تا خودم به قدرت خویش آن را نگه دارم». رهایش کردند و خداوند به قدرت خویش آن را نگه داشت. سپس به هشت ملک از آن‌ها فرمود: «شما بردارید»! گفتند: «ما با این همه ملک قدرت حمل آن را نداشتیم، چگونه آن را تنها و بدون آنها حمل کنیم»؟ فرمود: «چون من خدایی هستم که دور را نزدیک و مشکل را آسان و آسان را مشکل و ساده را سخت میکنم؛ هرچه بخواهم انجام میدهم و هر چه بخواهم حکم میکنم. به شما کلماتی می‌آموزم که وقتی آن کلمات را بگویید، برای شما سبک می‌شود». عرض کردند: «آن کلمات چیست»؟ فرمود: بگویید: «بسم اللَّه الرحمن الرحیم و لا حول و لا قوهًْ الا باللَّه العلی العظیم و صلّی اللَّه علی محمّد و آله الطیبین». این کلمات را گفتند و آن را حمل کردند و بر شانه‌های ایشان سبک آمد، چون مویی که بر شانه مردی چابک و قوی بروید. خداوند به سایر ملک‌ها فرمود: «کنار بروید تا این هشت ملک عرش مرا بردارند. شما اطراف عرش طواف کنید و مرا تسبیح و تمجید و تقدیس نمایید. من خدایی هستم که قادرم بر آنچه شما دیدید و بر هر چیزی توانایم».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۲۴۶
بحار الأنوار، ج۲۷، ص۹۷
۴
(احزاب/ ۵۶)

الرّسول ( رَوَی الْبُرْسِیُّ فِی مَشَارِقِ الْأَنْوَارِ عَنِ النَّبِیِّ (أَنَّهُ قَالَ: لَمَّا خَلَقَ اللَّهُ الْعَرْشَ خَلَقَ سَبْعِینَ أَلْفَ مَلَکٍ وَ قَالَ لَهُمْ طُوفُوا بَعَرْشِ النُّورِ وَ سَبِّحُونِی وَ احْمِلُوا عَرْشِی فَطَافُوا وَ سَبَّحُوا وَ أَرَادُوا أَنْ یَحْمِلُوا الْعَرْشَ فَمَا قَدَرُوا فَقَالَ لَهُمُ اللَّهُ طُوفُوا بَعَرْشِ النُّورِ فَصَلُّوا عَلَی نُورِ جَلَالِی مُحَمَّدٍ (حَبِیبِی وَ احْمِلُوا عَرْشِی فَطَافُوا بَعَرْشِ الْجَلَالِ وَ صَلَّوْا عَلَی مُحَمَّدٍ (وَ حَمَلُوا الْعَرْشَ فَأَطَاقُوا حَمْلَهُ فَقَالُوا رَبَّنَا أَمَرْتَنَا بِتَسْبِیحِکَ وَ تَقْدِیسِکَ فَقَالَ لَهُمُ اللَّهُ یَا مَلَائِکَتِی إِذَا صَلَّیْتُمْ عَلَی حَبِیبِی مُحَمَّدٍ (فَقَدْ سَبَّحْتُمُونِی وَ قَدَّسْتُمُونِی وَ هَلَّلْتُمُونِی.

پیامبر ( بُرسی از پیامبر اکرم (نقل کرده که فرمود: وقتی خداوند عرش را آفرید، هفتاد هزار ملک خلق کرد و به آن‌ها دستور داد که اطراف عرش نور طواف کنید و مرا تسبیح نمایید و عرش مرا حمل کنید. پس طواف کردند و تسبیح نمودند، ولی وقتی خواستند عرش را حمل کنند، نتوانستند. خداوند به آن‌ها فرمود: «اطراف عرش نور طواف کنید و بر نور جلالم محمّد حبیبم صلوات بفرستید و عرشم را حمل کنید». پس به عرش جلال طواف نمودند و بر محمّد (صلوات فرستادند و عرش را حمل کردند و قدرت حمل آن را پیدا کردند. پس گفتند: «خدایا! ما را به تسبیح و تقدیس خود دستور دادی». خداوند فرمود: «ای ملائکه من! وقتی شما صلوات بر حبیبم، محمّد (فرستادید، مرا تسبیح و تقدیس و تهلیل نموده‌اید».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۲۴۶
مستدرک الوسایل، ج۵، ص۳۴۱

امر و وجوب

۱
(احزاب/ ۵۶)

السّجّاد ( اللَّهُمَ إِنَّکَ أَمَرْتَ بِالصَّلَاهًِْ وَ التَّسْلِیمِ عَلَی نَبِیِّکَ مُحَمَّدٍ (فَرِیضَهًًْ مِنْکَ وَاجِبَهًًْ وَ کَرَامَهًًْ فَاضِلَهًًْ وَ بَدَأْتَ وَ مَلَائِکَتُکَ بِالصَّلَاهًِْ عَلَیْهِ فَقُلْت إِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیماً.

امام سجاد ( خداوندا همانا خود دستور دادی بر درود فرستادن بر محمّد (و تسلیم شدن در برابر او که فریضه‌ای واجب و کرامتی فاضل است و با ملائکه‌ات درود بر نبی را آغاز کردید و فرمودی: إِِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیماً.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۲۴۸
إقبال الأعمال، ج۱، ص۲۴۵
۲
(احزاب/ ۵۶)

أمیرالمؤمنین ( أَکْثِرُوا مِنَ الصَّلَاهًِْ عَلَی نَبِیِّکُم.

امام علی ( بسیار بر پیامبرتان درود فرستید.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۲۴۸
الکافی، ج۸، ص۱۹/ نورالثقلین

مکان و زمان آن صلوات بر پیامبر)

۱
(احزاب/ ۵۶)

الصّادق ( إِذَا ذُکِرَ النَّبِیُّ (فَأَکْثِرُوا الصَّلَاهًَْ عَلَیْه.

امام صادق ( چون نام رسول خدا (برده شد، بسیار بر او درود فرستید.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۲۴۸
البرهان
۲
(احزاب/ ۵۶)

الباقر ( صَلِّ عَلَی النَّبِیِّ (کُلَّمَا ذَکَرْتَهُ أَوْ ذَکَرَهُ ذَاکِرٌ فِی أَذَانٍ وَ غَیْرِهِ.

امام باقر ( هرگاه که از پیامبر (نام می‌بری یا هرگاه شخصی دیگر در حضور تو از آن حضرت یاد می‌کند و نام او را بر زبان می‌راند؛ چه هنگام گفتن اذان و چه مواقع دیگر بر او و آل او (صلوات بفرست.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۲۴۸
الکافی، ج۳، ص۳۰۳/ نورالثقلین
۳
(احزاب/ ۵۶)

الرّسول ( أَکْثِرُوا الصَّلَاهًَْ عَلَیَّ یَوْمَ الْجُمُعَهًِْ فَإِنَّهَا مَعْرُوضَهًٌْ عَلَیَّ.

پیامبر ( در روز جمعه بسیار بر من درود فرستید، چرا که آن‌ها بر من عرضه خواهند شد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۲۴۸
بحار الأنوار، ج۹۱، ص۸۵
۴
(احزاب/ ۵۶)

أمیرالمؤمنین ( صَلُّوا عَلَی مُحَمَّدٍ (وَ آلِ مُحَمَّدٍ (فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَی یَقْبَلُ دُعَاءَکُمْ عِنْدَ ذِکْرِ مُحَمَّدٍ (وَ دُعَائِکُمْ لَهُ وَ حِفْظِکُمْ إِیَّاهُ (إِذَا قَرَأْتُمْ إِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ فَصَلُّوا عَلَیْهِ، فِی الصَّلَاهًِْ کُنْتُمْ أَوْ فِی غَیْرِهَا.

امام علی ( بر محمّد و خاندان او (صلوات بفرستید؛ چرا که خداوند متعال به هنگام یاد محمّد (و دعای بر او و رعایت او، دعای شما را می‌پذیرد. چون آیه: إِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ را می‌خوانید، درود بر پیغمبر (بفرستید؛ در نماز باشد یا خارج نماز.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۲۴۸
نورالثقلین/ بحار الأنوار، ج۸۹، ص۲۱۷/ الخصال، ج۲، ص۶۲۸/ وسایل الشیعهًْ، ج۶، ص۷۲/ تحف العقول، ص۱۱۸
۵
(احزاب/ ۵۶)

الرّضا ( عَنْ صَفْوَانَ بْنِ یَحْیَی قَالَ: کُنْتُ عِنْدَ الرِّضَا (فَعَطَسَ، فَقُلْتُ: صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ. ثُمَّ عَطَسَ، فَقُلْتُ: صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ. ثُمَّ عَطَسَ، فَقُلْتُ: صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ. وَ قُلْتُ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ إِذَا عَطَسَ مِثْلُکَ یُقَالُ لَهُ کَمَا یَقُولُ بَعْضُنَا لِبَعْضٍ: یَرْحَمُکَ اللَّهُ أَوْ کَمَا نَقُولُ؟ قَالَ نَعَمْ، أَ لَیْسَ تَقُولُ صَلَّی اللَّهُ عَلَی مُحَمَّدٍ (وَ آلِ مُحَمَّدٍ (؟ قُلْتُ: بَلَی. قَالَ: ارْحَمْ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ (قَالَ: بَلَی وَ قَدْ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ رَحِمَهُ وَ إِنَّمَا صَلَوَاتُنَا عَلَیْهِ رَحْمَهًٌْ لَنَا وَ قُرْبَهًٌْ.

امام رضا ( صفوان گوید: نزد امام رضا (نشسته بودم که حضرت عطسه کرد. پس به حضرت عرض کردم: «خداوند بر تو درود فرستد». دوباره حضرت عطسه کرد پس به حضرت عرض کردم: «خداوند بر تو درود فرستد». همچنین عرض کردم: «جانم فدایتان باد! اگر کسی مانند شما عطسه کند، به او یَرحَمُکَ اللهُ را بگوییم که ما به یکدیگر می‌گوییم یا اینکه صَلَّی اللهُ عَلَیک را بگوییم؟ [کدام بهتر است]»؟ حضرت پاسخ داد: «آری، مگر نمی‌گویی صَلَّی اللهُ عَلَی مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّد»؟ پاسخ دادم: «آری». حضرت پرسید: «[آیا نمی‌گویی]: به محمّد و آل محمّد (رحمت بفرست؟ آری، خداوند بر رسول خود (درود و رحمت فرستاد و درود ما بر او رحمت و تقرّبی در حقّ خود ما است».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۲۴۸
نورالثقلین/ البرهان
۶
(احزاب/ ۵۶)

الصّادق ( الصَّلَاهًُْ عَلَی النَّبِیِّ (وَاجِبَهًٌْ فِی کُلِ الْمَوَاطِنِ وَ عِنْدَ الْعُطَاسِ وَ الرِّیَاحِ وَ غَیْرِ ذَلِک.

امام صادق ( درود فرستادن بر پیغمبر (در همه جا لازم است مخصوصاً هنگام عطسه‌کردن و وزیدن بادها و غیره.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۲۵۰
بحار الأنوار، ج۷۳، ص۵۴/ نورالثقلین
بیشتر