آیه قالَ رَبُّنَا الَّذي أَعْطى كُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدى [50]
گفت: «پروردگار ما همان کسى است که به هر موجودى، آنچه را لازمه آفرینش او بوده داده؛ سپس هدایت کرده است».
الصّادق (علیه السلام)- عَنْ مُحَمَّدِبْنِمُسْلِمٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ أَعْطی کُلَّ شَیْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدی قَالَ لَیْسَ شَیْءٌ مِنْ خَلْقِ اللَّهِ إِلَّا وَ هُوَ یُعْرَفُ مِنْ شَکْلِهِ الذَّکَرُ مِنَ الْأُنْثَی قُلْتُ مَا یَعْنِی ثُمَّ هَدی قَالَ هَدَاهُ لِلنِّکَاحِ وَ السِّفَاحِ مِنْ شَکْلِهِ.
امام صادق ( محمّدبنمسلم گوید: از امام صادق (دربارهی عبارت: أَعْطَی کُلَّ شَیْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَی سؤال کردم. امام (فرمود: «نر یا مادهبودن تمام مخلوقات خدا بدون استثنا، از شکلشان شناخته میشود». عرض کردم: «معنای ثُمَّ هَدَی چیست»؟ امام (فرمود: «خدا آن مخلوق را بهسوی نکاح و تزویج جنس مخالفش هدایت کرده است».
ابنعبّاس (رحمة الله علیه)- مَعْنَاهُ أَعْطَی کُلَّ شَیْءٍ خَلْقَهُ أَیْ زَوَّجَهُ مِنْ جِنْسِهِ ثُمَّ هَدَاهُ لِنِکَاحِهِ عَنِ ابْنِعَبَّاسٍ (رحمة الله علیه).
ابنعبّاس ( أَعْطَی کُلَّ شَیْءٍ خَلْقَهُ؛ یعنی برای هر چیزی زوجی از جنس خودش قرار داد سپس برای نزدیکشدن به آن هدایتش کرد.