آیه ۳۱ - سوره مریم

آیه وَ جَعَلَني مُبارَكاً أَيْنَ ما كُنْتُ وَ أَوْصاني بِالصَّلاةِ وَ الزَّكاةِ ما دُمْتُ حَيًّا [31]

و هرجا كه باشم مرا وجودى پربركت قرار داده؛ و تا زمانى‌كه زنده‌ام، مرا به نماز و زكات توصيه كرده است.

۱
(مریم/ ۳۱)

الصّادق (علیه السلام)- عَنْ عَبْدِ‌اللَّهِ‌بْنِ‌جَبَلَهًَْ عَنْ رَجُل عَنْ أَبِی‌عَبْدِ‌اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ فِی قَوْلِ اللَّهِ عزّوجلّ وَ جَعَلَنِی مُبارَکاً أَیْنَ ما کُنْتُ قَالَ نَفَّاعاً.

امام صادق ( از امام صادق (در مورد آیه: وَجَعَلَنِی مُبَارَکًا أَیْنَ مَا کُنتُ روایت است که ایشان فرمود: «مُبَارَکًا یعنی بسیار سودمند».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۵۸
الکافی؛ ج۲، ص۱۶۵/ بحار الأنوار، ج۱۴، ص۲۴۷/ القمی؛ ج۲؛ ص۵۰/ معانی الأخبار؛ ص۲۱۲/ وسایل الشیعهًْ؛ ج۱۶، ص۳۴۲/ مستدرک الوسایل؛ ج۱۲، ص۳۸۸/ نورالثقلین/ البرهان
۲
(مریم/ ۳۱)

الصّادق (علیه السلام)- عَنْ مُعَاوِیَهًَْ‌بْنِ‌وَهْبٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِ‌اللَّهِ (علیه السلام) عَنْ أَفْضَلِ مَا یَتَقَرَّبُ بِهِ الْعِبَادُ إِلَی رَبِّهِمْ وَ أَحَبِّ ذَلِکَ إِلَی اللَّهِ عزّوجلّ مَا هُوَ فَقَالَ مَا أَعْلَمُ شَیْئاً بَعْدَ الْمَعْرِفَهًِْ أَفْضَلَ مِنْ هَذِهِ الصَّلَاهًِْ أَ لَا تَرَی أَنَّ الْعَبْدَ الصَّالِحَ عِیسَی ابْنَ مَرْیَمَ (علیه السلام) قَالَ وَ أَوْصانِی بِالصَّلاةِ وَ الزَّکاةِ ما دُمْتُ حَیًّا.

امام صادق ( معاویهًْ‌بن‌وهب گوید: از امام صادق (در مورد بهترین و محبوبترین کارهایی که انسان با آن به خدا تقرّب میجوید، پرسیدم. ایشان پاسخ داد: «من بعد از شناخت و معرفت، چیزی را بهتر از نماز نمیبینم. آیا نمیبینی که بنده‌ی صالح خدا، عیسی‌بن‌مریم (می‌گوید: وَأَوْصَانِی بِالصَّلَاةِ وَالزَّکَاةِ مَا دُمْتُ حَیًّا».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۵۸
الکافی؛ ج۳، ص۲۶۴/ وسایل الشیعهًْ؛ ج۴، ص۳۸/ نورالثقلین/ البرهان
۳
(مریم/ ۳۱)

الصّادق (علیه السلام)- قَالَ الصَّادِقُ (علیه السلام) فِی قَوْلِهِ وَ أَوْصانِی بِالصَّلاةِ وَ الزَّکاةِ قَالَ زَکَاهًُْ الرُّءُوسِ لِأَنَّ کُلَّ النَّاسِ لَیْسَتْ لَهُمْ أَمْوَالٌ وَ إِنَّمَا الْفِطْرَهًُْ عَلَی الْفَقِیرِ وَ الْغَنِیِّ وَ الصَّغِیرِ وَ الْکَبِیرِ.

امام صادق ( وَ أَوْصَانِی بِالصَّلَاةِ وَ الزَّکَاةِ، منظور از آن زکات رؤوس (فطر) است، چرا که همه‌ی مردم از مال و ثروت برخوردار نیستند، و پرداخت فطریه بر فقیر و غنی و کوچک و بزرگ واجب است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۶۰
بحار الأنوار، ج۹۳، ص۱۰۳/ القمی؛ ج۲، ص۵۰/ وسایل الشیعهًْ؛ ج۹، ص۳۲۳/ نورالثقلین
بیشتر