آیه ۸۴ - سوره مریم

آیه فَلا تَعْجَلْ عَلَيْهِمْ إِنَّما نَعُدُّ لَهُمْ عَدًّا [84]

پس درباره‌ی آنان شتاب مكن؛ ما آن‌ها [و اعمالشان] را به‌دقّت شماره مى‌كنيم.

۱
(مریم/ ۸۴)

علی‌بن‌إبراهیم (رحمة الله علیه)- قَالَ اللهُ فَلا تَعْجَلْ عَلَیْهِمْ إِنَّما نَعُدُّ لَهُمْ عَدًّا أَی فِی طُغْیَانِهِمْ وَ فِتَنِهِمْ وَ کُفْرِهِمْ.

علیّ‌بن‌ابراهیم ( خداوند فرموده است: فلَا تَعْجَلْ عَلَیْهِمْ إِنَّمَا نَعُدُّ لَهُمْ عَدًّا یعنی در سرکشی و آزمایش‌ها و کفرشان به آن‌ها مهلت دادیم.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۱۴۰
القمی؛ ج۲، ص۵۵
۲
(مریم/ ۸۴)

الصّادق (علیه السلام)- عَنْ عَبْدِ الْأَعْلَی مَوْلَی آلِ سَامٍ قَال: قُلْتُ لِأَبِی‌عَبْدِ‌اللَّهِ (علیه السلام) قَوْلُ اللَّهِ عزّوجلّ إِنَّما نَعُدُّ لَهُمْ عَدًّا قَالَ مَا هُوَ عِنْدَکَ قُلْتُ عَدَدُ الْأَیَّامِ قَالَ إِنَّ الْآبَاءَ وَ الْأُمَّهَاتِ یُحْصُونَ ذَلِکَ لَا وَ لَکِنَّهُ عَدَدُ الْأَنْفَاسِ.

امام صادق ( عبدالأعلی گوید: به امام صادق (گفتم: «کتاب خدا که می‌گوید: إِنَّما نَعُدُّ لَهُمْ عَدًّا چه منظوری دارد»؟ امام (فرمود: «نظر تو در این‌باره چیست»؟ عرض کردم: «شمارش روزهای عمر است که پایان بپذیرد و مهلت زندگی به سر آید». امام (گفت: «پدران و مادران نیز تاریخ تولّد را ثبت می‌کنند و زندگی فرزندان خود را با تعیین روز و ماه و سال به خاطر دارند؛ نه! منظور کتاب خدا، شمارش ایّام عمر نیست، بلکه شمارش نفس‌ها است که چند نفس دیگر از عمر او باقی مانده است».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۱۴۰
الکافی؛ ج۳، ص۲۵۹/ بحار الأنوار، ج۶، ص۱۴۵/ القمی؛ ج۲، ص۵۳/ نورالثقلین
۳
(مریم/ ۸۴)

أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- عَنْ جَعْفَرِ‌بْنِ‌مُحَمَّدٍ (علیه السلام) عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ عَلِیِّ‌بْنِ‌الْحُسَیْنِ (علیه السلام) عَنْ أَبِیه عَنْ عَلِیِّ‌بْنِ‌أَبِی‌طَالِبٍ (علیه السلام) أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ قَوْلِهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی إِنَّما نَعُدُّ لَهُمْ عَدًّا قَالَ (علیه السلام) الْأَنْفَاسَ کَمْ نَفَسٍ لَهُمْ فِی دَارِ الدُّنْیَا قَالَ عَلِیٌّ (علیه السلام) إِنَّ مَلَکَ الْمَوْتِ یَعُدُّ أَنْفَاسَکَ وَ یَتَّبِعُ آثَارَکَ فَلَوْ أَجَّلَکَ وَ انْقَطَعَتْ مِنَ الدُّنْیَا مُدَّتُکَ نَزَلَ بِکَ مَلَکُ الْمَوْتِ فَلَا یَقْبَلُ بَدِیلًا وَ لَا یَأْخُذُ کَفِیلًا وَ لَا یَدَعُ صَغِیراً وَ لَا کَبِیراً.

امام علی ( امام باقر (از پدرانش از علیّ‌بن‌ابی‌طالب (روایت کرده است: که از ایشان درباره‌ی سخن خدای تبارک‌وتعالی: إِنَّما نَعُدُّ لَهُمْ عَدّاً سؤال شد. فرمود: «نفَس‌ها را [می‌شمارد که] در دنیا چقدر نفس می‌کشند». و نیز علی (فرمود: «فرشته‌ی مرگ، نفس‌هایت را می‌شمارد و آثار و نشانه‌هایت را دنبال می‌کند؛ پس اگر برای تو مدّتی معیّن کند و مدّتت از دنیا به سر آید، فرشته مرگ به خاطر تو فرود می‌آید و جایگزینی قبول نمی‌کند و کفیل و ضامنی نمی‌پذیرد و کوچک و بزرگی را رها نمی‌کند».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۱۴۰
الجعفریات؛ ص۲۳۹
۴
(مریم/ ۸۴)

أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- فَلَا تَعْجَلْ عَلَیْهِمْ إِنَّما نَعُدُّ لَهُمْ عَدًّا مَعْنَاهُ فَلْتَطِبْ نَفْسُکَ یَا مُحَمَّدُ (صلی الله علیه و آله) وَ لَا تَسْتَعْجِلْ لَهُمُ الْعَذابَ فَإِنَّ مُدَّهًَْ بَقَائِهِمْ قَلِیلَهًٌْ فَإِنَّا نَعُدُّ لَهُمْ الْأَیَّامَ وَ السِّنِینَ وَ مَا دَخَلَ تَحْتَ الْعَدِّ فَکَأَنَّهُ قَدْ نَفِدَ.

امام علی ( فَلا تَعْجَلْ عَلَیْهِمْ إِنَّما نَعُدُّ لَهُمْ عَدًّا، معنایش این است که: ای محمّد (! خاطرت آسوده باشد و برای عذاب آن‌ها عجله نداشته باش، زیرا مدّت باقی‌ماندن آن‌ها [در این جهان] کوتاه است و ما «روزها و سال‌ها» را برای [فرارسیدن زمان مرگ] آن‌ها می‌شماریم و چیزی که قابل شمارش باشد، گویا تمام شده است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۱۴۲
بحرالعرفان؛ ج۱۱، ص۵۹
۵
(مریم/ ۸۴)

أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- لَقَدْ طَالَ یَا ابْنَ‌عَبَّاسٍ فِکْرِی وَ هَمِّی وَ تَجَرُّعِی غُصَّهًًْ بَعْدَ غُصَّهًٍْ لِأَمْرٍ أَوْ قَوْمٍ عَلَی مَعَاصِی اللَّهِ وَ حَاجَتُهُمْ إِلَیَّ فِی حُکْمِ الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ حَتَّی إِذَا أَتَاهُمْ مِنَ الدُّنْیَا أَظْهَرُوا الْغِنَی عَنِّی، کَأَنْ لَمْ یَسْمَعُوا اللَّهَ عَزَّ‌وَ‌جَلَّ یَقُولُ وَ لَوْ رَدُّوهُ إِلَی الرَّسُولِ وَ إِلی أُولِی الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِینَ یَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ وَ لَقَدْ عَلِمُوا أَنَّهُمُ احْتَاجُوا إِلَیَّ وَ لَقَدْ غَنِیتُ عَنْهُمْ أَمْ عَلی قُلُوبٍ أَقْفالُها فَمَضَی مَنْ مَضَی قَالٍ عَلَیَّ بِضِغْنِ الْقُلُوبِ وَ أَوْرَثَهَا الْحِقْدَ عَلَیَّ، وَ مَا ذَاکَ إِلَّا مِنْ أَجْلِ طَاعَتِهِ فِی قَتْلِ الْأَقَارِبِ مُشْرِکِینَ فَامْتَلَوْا غَیْظاً وَ اعْتِرَاضاً، وَ لَوْ صَبَرُوا فِی ذَاتِ اللَّهِ لَکَانَ خَیْراً لَهُمْ، قَالَ اللَّهُ عزّوجلّ لا تَجِدُ قَوْماً یُؤْمِنُونَ بِاللهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ یُوادُّونَ مَنْ حَادَّ اللهَ وَ رَسُولَهُ فَأَبْطَنُوا مِنْ تَرْکِ الرِّضَا بِأَمْرِ اللَّهِ، مَا أَوْرَثَهُمُ النِّفَاقَ، وَ أَلْزَمَهُمْ بِقِلَّهًِْ الرِّضَا الشَّقَاءَ وَ قَالَ اللَّهُ عزّوجلّ فَلا تَعْجَلْ عَلَیْهِمْ إِنَّما نَعُدُّ لَهُمْ عَدًّا.

امام علی ( [امام علی (خطاب به ابن‌عبّاس (فرمود:] ابن عباس! فکر و نگرانی و اندوه و غصّه و خوردن پی در پی من به خاطر امر یا قومی که مشغول گناه هستند و نسبت به امور حلال و حرام نیازمند من هستند، به طول انجامید، و چون دنیا به آن‌ها اقبال کند، از من اظهار بینیازی میکنند؛ مثل اینکه این سخن خداوند را نشنیدهاند که میفرماید: در حالی که اگر آن را به پیامبر و پیشوایان- که قدرت تشخیص کافی دارند- بازگردانند، از ریشه‌های مسائل آگاه خواهند شد. و اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود، جز عدّه کمی، همگی از شیطان پیروی می‌کردید [و گمراه می‌شدید]. (نساء/۸۳)، و آن‌ها میدانستند که به من احتیاج دارند و من از آن‌ها بینیاز بودم؛ بر دلهایشان قفل نهاده شده است (محمّد/۲۴)؟ و تعداد زیادی کشته شدند که بازماندگانشان را نسبت به من دشمن کرد و کینه را در دل آن‌ها به ارث گذاشت، و این عمل من فقط به خاطر اطاعت از خداوند بود که خویشاوندان آن‌ها را کشتم و آن‌ها در پی آن از خشم و اعتراض مالامال شدند، و اگر برای خدا صبر پیشه میکردند، برای آن‌ها بهتر بود. خداوند عزّوجلّ میفرماید: هیچ قومی را که ایمان به خدا و روز رستاخیز دارند نمی‌یابی که با دشمنان خدا و رسولش دوستی کنند (مجادله/۲۲) و عدم رضایت به امرالهی، نفاق را در دل آن‌ها به امانت گذاشت و شقاوت، آن‌ها را به نارضایتی ملزم کرد. خداوند عزوجل میفرماید: فَلا تَعْجَلْ عَلَیْهِمْ إِنَّما نَعُدُّ لَهُمْ عَدًّا.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۱۴۲
بحار الأنوار، ج۲۹، ص۵۵۲/ الیقین؛ ص۳۲۱؛ «الشقاق» بدل «الشقا»
بیشتر