سوره یوسف - مقدمه

ثواب قرائت

۱
(یوسف/ مقدمه)

الصّادق (علیه السلام)- عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ مَنْ قَرَأَ سُورَهًَْ یُوسُفَ فِی کُلِّ یَوْمٍ أَوْ فِی کُلِّ لَیْلَهًٍْ بَعَثَهُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ وَ جَمَالُهُ عَلَی جَمَالِ یُوسُفَ (علیه السلام) وَ لَا یُصِیبُهُ یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ مَا یُصِیبُ النَّاسَ مِنَ الْفَزَعِ وَ کَانَ جِیرَانُهُ مِنْ عِبَادِ اللَّهِ الصَّالِحِینَ ثُمَّ قَالَ وَ إِنَّ یُوسُفَ (علیه السلام) کَانَ مِنْ عِبَادِ اللَّهِ الصَّالِحِینَ وَ أُومِنَ فِی الدُّنْیَا أَنْ یَکُونَ زَانِیاً أَوْ فَحَّاشاً.

امام صادق (علیه السلام)- ابوبصیر گوید: از امام صادق (علیه السلام) شنیدم که می‌فرمود: «هرکس سوره‌ی یوسف را روز یا شب قرائت کند، خداوند در روز قیامت او را با زیبایی روی یوسف (علیه السلام) محشور می‌گرداند و به ترس و وحشتی که مردم در روز قیامت دچار می‌شوند، دچار نخواهد شد و همسایگان او در آن روز، بندگان شایسته‌ی خدا خواهند بود». سپس فرمود: «یوسف (علیه السلام) از بندگان شایسته‌ی خدا بود و از اینکه در دنیا، زناکار یا بدکار باشد، مصون نگاه داشته شد».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۸
بحارالأنوار، ج۸۹، ص۲۷۹/ البرهان/ نورالثقلین؛ بتفاوت لفظی
۲
(یوسف/ مقدمه)

الرّسول (صلی الله علیه و آله)- عَلِّمُوا أرْقَاءَکُمْ سُورَهًَْ یُوسُفَ فَإنَّهُ أیَّمَا مُسْلِمٍ قَرَأَهَا وَ عَلَّمَهَا أهْلَهُ وَ مَا مَلَکَت یَمِینُهُ هَوَّنَ اللهُ تَعَالَی عَلَیهِ سَکَرَاتَ الْمَوْتِ وَ أعْطَاهُ الدَّرَجَهًَْ.

پیامبر (صلی الله علیه و آله)- به بردگان خود سوره‌ی یوسف را بیاموزید، چراکه هر مسلمانی این سوره را تلاوت کند و یا آن را به خانواده و زیردستان خود بیاموزد، خداوند تبارک‌وتعالی سکرات مرگ و هراس آن را بر وی آسان خواهد نمود و به او درجه‌ای عطا می‌کند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۸
نورالثقلین/ البرهان؛ بتفاوت لفظی
۳
(یوسف/ مقدمه)

الباقر (علیه السلام)- قَالَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ (علیه السلام) قَالَ وَالِدِی (علیه السلام) وَ اللَّهِ إِنِّی لَأُصَانِعُ بَعْضَ وُلْدِی وَ أُجْلِسُهُ عَلَی فَخِذِی (وَ أُفْکِرُ لَهُ فِی الْمِلْحِ) وَ أُکْثِرُ لَهُ الشُّکْرَ وَ إِنَّ الْحَقَّ لِغَیْرِهِ مِنْ وُلْدِی وَ لَکِنْ مَخَافَهًًْ عَلَیْهِ مِنْهُ وَ مِنْ غَیْرِهِ لِئَلَّا یَصْنَعُوا بِهِ مَا فَعَلُوا بِیُوسُفَ (علیه السلام) إِخْوَتُهُ وَ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ سُورَهًَْ یُوسُفَ إِلَّا أَمْثَالًا لِکَیْ لَا یَحْسُدَ بَعْضُنَا بَعْضاً کَمَا حَسَدَ یُوسُفَ (علیه السلام) إِخْوَتُهُ وَ بَغَوْا عَلَیْهِ فَجَعَلَهَا حُجَّهًًْ وَ رَحْمَهًًْ عَلَی مَنْ تَوَلَّانَا وَ دَانَ بِحُبِّنَا (حُجَّهًًْ عَلَی) أَعْدَائِنَا وَ مَنْ نَصَبَ لَنَا الْحَرْبَ.

امام باقر (علیه السلام)- امام صادق (علیه السلام) به نقل از پدرش فرمود: به خدا قسم! من با بعضی از فرزندانم تظاهر به محبّت می‌کنم، او را بر روی پایم می‌نشانم و به او محبّت بیشتری می‌کنم و از او بیشتر سپاسگزاری و قدردانی می‌کنم، درحالی‌که این محبّت حقّ یکی دیگر از فرزندانم است، امّا به خاطر ترسیدن از حسادت دیگر فرزندان نسبت به او و اینکه مبادا آنچه برادران یوسف (علیه السلام) به او کردند، نسبت به او انجام دهند، [من چنین محبّتی را به او ابراز نمی‌کنم]. پروردگار متعال سوره‌ی یوسف را به‌همین‌خاطر نازل فرمود که عبرت باشد و ما نسبت به همدیگر حسادت نورزیم، همان‌طور که برادران یوسف (علیه السلام) به او رشک ورزیده و در حقّش ستم کردند. بنابراین خداوند این سوره را به‌عنوان لطف و رحمتی در حقّ دوستان ما و علاقمندان به ما و کسانی که منکر دشمنان ما هستند، قرار داد. همچنان که این سوره حجّت و برهانی است علیه آن‌ها که با ما جنگ و عداوت و دشمنی دارند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۸
وسایل الشیعهًْ، ج۱۹،ص۲۴۶/ نورالثقلین/ البرهان، فیه: «مخافهًْ «بدلُ «مخالفهًْ «و «حجهًْ «محذوف
بیشتر