آیه ۹۴ - سوره نحل

آیه وَ لا تَتَّخِذُوا أَيْمانَكُمْ دَخَلاً بَيْنَكُمْ فَتَزِلَّ قَدَمٌ بَعْدَ ثُبُوتِها وَ تَذُوقُوا السُّوءَ بِما صَدَدْتُمْ عَنْ سَبيلِ اللهِ وَ لَكُمْ عَذابٌ عَظيمٌ [94]

سوگندهایتان را وسیله فساد و خیانت در میان خود قرارندهید، مبادا گامى بعد از ثابت گشتن [بر ایمان] متزلزلشود؛ و بخاطر بازداشتن [مردم] از راه خدا، آثار سوء آن را بچشید! و براى شما، عذاب عظیمى خواهدبود!

۱
(نحل/ ۹۴)

الباقر (علیه السلام)- وَ لا تَتَّخِذُوا أَیْمانَکُمْ دَخَلًا بَیْنَکُمْ قَالَ هُوَ مَثَلٌ لِأَمِیرِ‌الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام).

امام باقر (علیه السلام)- وَلاَ تَتَّخِذُواْ أَیْمَانَکُمْ دَخَلًا بَیْنَکُمْ؛ این مثلی برای مخالفان و عهد شکنان امیرالمؤمنین (علیه السلام) است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۷۲۶
بحارالأنوار، ج۳۶، ص۱۷۰/ القمی، ج۱، ص۳۸۹/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۲۶۵؛ «یعنی بعد مقاله ... علی (» محذوف و فی موضعه: «قال هو أمیرالمؤمنین»
۲
(نحل/ ۹۴)

الصّادق (علیه السلام)- عَنْ زَیْدِ‌بْنِ‌الْجَهْمِ‌الْهِلَالِیِّ عَنْ أَبِی‌عَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُول وَ لا تَتَّخِذُوا أَیْمانَکُمْ دَخَلًا بَیْنَکُمْ فَتَزِلَّ قَدَمٌ بَعْدَ ثُبُوتِها یَعْنِی بَعْدَ مَقَالَهًِْ رَسُولِ‌اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فِی عَلِیٍّ (علیه السلام) وَ تَذُوقُوا السُّوءَ بِما صَدَدْتُمْ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ یَعْنِی بِهِ عَلِیّاً (علیه السلام) وَ لَکُمْ عَذابٌ عَظِیمٌ ثُمَّ قَالَ لِی لَمَّا أَخَذَ رَسُولُ‌اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) بِیَدِ عَلِیٍّ (علیه السلام) فَأَظْهَرَ وَلَایَتَهُ قَالَا جَمِیعاً وَ اللَّهِ لَیْسَ هَذَامِنْ تِلْقَاءِ اللَّهِ وَ لَا هَذَا إِلَّا شَیْءٌ أَرَادَ أَنْ یُشَرِّفَ بِه‌ابْنَ عَمِّه.

امام صادق (علیه السلام)- زیدبن‌جهم هلالی گوید: امام صادق (علیه السلام) فرمود: وَ لا تَتَّخِذُوا أَیْمانَکُمْ دَخَلًا بَیْنَکُمْ فَتَزِلَّ قَدَمٌ بَعْدَ ثُبُوتِها؛ یعنی [متزلزل شدن مردم] بعد از وفات پیامبر (صلی الله علیه و آله) در مورد پذیرش ولایت علی (علیه السلام) و اینکه [شما پیمان‌شکنان] طعم بدی‌ها را به خاطر جلوگیری از راه خدا، می‌چشید که راه خدا، علی (علیه السلام) است. وَ لَکُمْ عَذابٌ عَظِیمٌ؛ وقتی پیامبر (صلی الله علیه و آله) دست علی (علیه السلام) را گرفت و ولایت او را آشکارا اعلام کرد، هر دو نفر آن‌ها گفتند: «به خدا قسم این امر از جانب خدا نیست، محمّد (صلی الله علیه و آله) تنها می‌خواهد پسر عموی خودش را بر ما مسلّط کند».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۷۲۶
الکافی، ج۱، ص۲۹۲/ العیاشی، ج۲، ص۲۶۸؛ «بعد ما سلمتم ... المؤمنین» محذوف و فی موضعه: «یعنی بعد مقاله ... علی (» و «ثم قال لی لما اخذ ... عمّه» محذوف/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۲۶۵؛ «ثم قال لی لمّا ... عمّه» محذوف
۳
(نحل/ ۹۴)

الرّسول (صلی الله علیه و آله)- قال رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فِی یَوْمِ الْغَدیرِ ... مَعَاشِرَ النَّاسِ فَضِّلُوا عَلِیّاً (علیه السلام) فَإِنَّهُ أَفْضَلُ النَّاسِ بَعْدِی مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثَی بِنَا أَنْزَلَ اللَّهُ الرِّزْقَ وَ بَقِیَ الْخَلْقُ مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَغْضُوبٌ مَغْضُوبٌ مَنْ رَدَّ قَوْلِی هَذَا وَ لَمْ یُوَافِقْهُ إِلَّا أَنَّ جَبْرَئِیلُ (علیه السلام) خَبَّرَنِی عَنِ اللَّهِ تَعَالَی بِذَلِکَ وَ یَقُولُ مَنْ عَادَی عَلِیّاً (علیه السلام) وَ لَمْ یَتَوَلَّهُ فَعَلَیْهِ لَعْنَتِی وَ غَضَبِی فَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَ اتَّقُوا اللهَ أَنْ تُخَالِفُوهُ فَتَزِلَّ قَدَمٌ بَعْدَ ثُبُوتِها. إِنَّ اللهَ خَبِیرٌ بِما تَعْمَلُونَ.

پیامبر (صلی الله علیه و آله)- پیامبر (صلی الله علیه و آله) در روز غدریرخم فرمود: ... ای مردم! علی (علیه السلام) را [بر باقی افراد] فضیلت و برتری دهید؛ زیرا او پس از من بر همه‌ی زنان و مردان برتری دارد. خداوند به‌واسطه‌ی ما رزق را نازل می‌کند و مخلوقات را بقاء می‌بخشد؛ هرکس که این کلام من را رد کند و با آن موافق نباشد، ملعون ملعون و مغضوب مغضوب است. جبرئیل (علیه السلام) این مطلب را از خداوند برای من خبر آورد که خداوند می‌فرماید: هرکس با علی (علیه السلام) دشمنی کند و از او تبعیّت نکند، لعنت و غضب من بر او خواهد بود؛ و هر کس باید بنگرد که برای فردایش چه فرستاده است. از خدا بترسید (حشر/۱۸) که مبادا با او مخالفت کنید، خدا به کارهایی که می‌کنید آگاه است (حشر/۱۸).

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۷۲۶
بحارالأنوار، ج۳۷، ص۲۰۸
بیشتر