آیه ۱۱۹ - سوره نحل

آیه ثُمَّ إِنَّ رَبَّكَ لِلَّذِينَ عَمِلُواْ السُّوءَ بجَهَالَةٍ ثمُ‌َّ تَابُواْ مِن بَعْدِ ذَالِكَ وَ أَصْلَحُواْ إِنَّ رَبَّكَ مِن بَعْدِهَا لَغَفُورٌ رَّحِيم [119]

امّا پروردگارت نسبت به آن‌ها كه از روى جهالت، كار بدى انجام داده‌اند، سپس توبه كرده و در مقام جبران و اصلاح برآمده‌اند، پروردگارت بعد از آن آمرزنده و مهربان است.

۱
(نحل/ ۱۱۹)

الکاظم (علیه السلام)- عَنْ مُحَمَّدِبْنِ‌الْفُضَیْلِ قَالَ قُلْتُ یُدْخِلُ مَنْ یَشاءُ فِی رَحْمَتِهِ قَالَ فِی وَلَایَتِنَا قَالَ وَ الظَّالِمِینَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً أَلِیماً أَ لَا تَرَی أَنَّ اللَّهَ یَقُولُ وَ ما ظَلَمُونا وَ لکِنْ کانُوا أَنْفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ قَالَ إِنَّ اللَّهَ أَعَزُّ وَ أَمْنَعُ مِنْ أَنْ یَظْلِمَ أَوْ یَنْسُبَ نَفْسَهُ إِلَی ظُلْمٍ وَ لَکِنَّ اللَّهَ خَلَطَنَا بِنَفْسِهِ فَجَعَلَ ظُلْمَنَا ظُلْمَهُ وَ وَلَایَتَنَا وَلَایَتَهُ ثُمَّ أَنْزَلَ بِذَلِکَ قُرْآناً عَلَی نَبِیِّهِ فَقَالَ وَ ما ظَلَمْناهُمْ وَ لکِنْ کانُوا أَنْفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ قُلْتُ هَذَا تَنْزِیلٌ قَالَ نَعَم.

امام کاظم (علیه السلام)- محمّدبن‌فضیل گوید: به امام کاظم (علیه السلام) عرض کردم: «هرکس را که بخواهد مشمول رحمت خود سازد، (انسان/۳۱) [یعنی چه؟]» فرمود: «یعنی در ولایت ما. و برای ستمکاران عذابی دردآور آماده کرده است، (انسان/۳۱) مگر این آیه را دقت نکرده‌ای: و آنان بر ما ستم نکردند، بلکه بر خود ستم می‌کردند (بقره/۵۷) خداوند منزّه است از اینکه ستمکند یا ظلمی را به خودش نسبت دهد امّا (در این آیات) خداوند ما را با نفس خود قرین و همراه قرارداده به همین جهت ظلم به ما را ظلم به خود نسبت داده و ولایت ما را ولایت خود محسوب نموده سپس در این مورد آیه نازلکرده: وَ ما ظَلَمْناهُمْ وَ لکِنْ کانُوا أَنْفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ». گفتم: «آیه همین‌طور نازل شده است»؟ فرمود: «آری»!

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۷۵۶
الکافی، ج۱، ص۴۳۴/ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۳۳۸
۲
(نحل/ ۱۱۹)

الصّادق (علیه السلام)- وَ مَا ظَلَمْنَاهُمْ بِتَرْکِهِمْ وَلَایَهًَْ أَهْلِ بَیْتِکَ وَ لَکِنْ کَانُوا هُمُ الظَّالِمِینَ.

امام صادق (علیه السلام)- وَ مَا ظَلَمْنَاهُمْ ما به سبب ترک ولایت اهل بیت تو، به آنها ستم نکردیم بلکه آنها بودند که به خودشان ستم میکردند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۷۵۸
بحارالأنوار، ج۲۴، ص۲۳۰
بیشتر