آیه ۱۰۷ - سوره کهف

آیه إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ كانَتْ لَهُمْ جَنَّاتُ الْفِرْدَوْسِ نُزُلاً [107]

امّا كسانى كه ايمان آوردند و كارهاى شايسته انجام دادند، باغ‌هاى بهشت برين محلّ پذيرايى آنان خواهد بود.

۱
(کهف/ ۱۰۷)

ابن‌عبّاس ( مَا فِی الْقُرْآنِ آیَهًُْ: الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ إِلَّا وَ عَلِیٌ (أَمِیرُهَا وَ شَرِیفُهَا، وَ مَا مِنْ أَصْحَابِ مُحَمَّدٍ (رَجُلٌ إِلَّا وَ قَدْ عَاتَبَهُ اللَّهُ وَ مَا ذَکَرَ عَلِیّاً (إِلَّا بِخَیْرٍ.

ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- در قرآن آیه‌ی الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ، نیست مگر اینکه علی (علیه السلام) امیر و شریف آن آیه باشد و از یاران محمّد (صلی الله علیه و آله) مردی نیست که خداوند او را سرزنش نکرده باشد، امّا خداوند همیشه از علی (علیه السلام) به نیکی یاد کرده است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۶۴۴
شواهدالتنزیل، ج۱، ص۳۰/ العیاشی، ج۲، ص۳۵۲/ البرهان
۲
(کهف/ ۱۰۷)

علی‌بن‌ابراهیم ( هَذِهِ نَزَلَتْ فِی أَبِی‌ذَرٍّ (وَ الْمِقْدَادِ (وَ سلمان‌الفارسی (وَ عَمَّارِبْنِ‌یَاسِرٍ (جَعَلَ اللَّهُ لَهُمْ جَنَّاتِ الْفِرْدَوْسِ نُزُلًا مَأْوًی وَ مَنْزِلًا.

علیّ‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ کانَتْ لَهُمْ جَنَّاتُ الْفِرْدَوْسِ نُزُلًا. در مورد ابوذر، سلمان فارسی، مقداد و عمّاربن‌یاسر نازل شده است. خداوند بهشت را بر ایشان منزل قرار داد، یعنی جایگاه امن و محلّ فرودآمدنشان».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۶۴۴
بحارالأنوار، ج۲۲، ص۳۲۳/ بحارالأنوار، ج۸، ص۱۲۳/ القمی، ج۲، ص۴۶/ نورالثقلین/ البرهان
۳
(کهف/ ۱۰۷)

الهادی ( عَنِ الْحَسَنِ‌بْنِ‌شَمُّونٍ قَالَ: قَرَأْتُ هَذِهِ الرِّسَالَهًَْ عَلَی عَلِیِّ‌بْنِ‌مَهْزِیَارَ عَنْ ابی‌جعفر الثَّانِی بِخَطِّهِ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ یَا عَلِی (أَحْسَنَ اللَّهُ جَزَاکَ وَ أَسْکَنَکَ جَنَّتَهُ وَ مَنَعَکَ مِنَ الْخِزْیِ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهًِْ وَ حَشَرَکَ اللَّهُ مَعَنَا یا علی (قَدْ بَلَوْتُکَ وَ خَیَّرْتُکَ فِی النَّصِیحَهًِْ وَ الطَّاعَهًِْ وَ الْخِدْمَهًِْ وَالتَّوْقِیرِ وَ الْقِیَام بِمَا یَجِبُ عَلَیْکَ فَلَوْ قُلْتَ إِنِّی لَمْ أَرَ مِثْلَکَ لَرَجَوْتُ أَنْ أَکُونَ صَادِقاً فَجَزَاکَ اللَّهُ جَنَّاتِ الْفِرْدَوْسِ نُزُلًا فَمَا خَفِیَ عَلَیَّ مَقَامُکَ وَ لَا خِدْمَتُکَ فِی الْحَرِّ وَ الْبَرْدِ فِی اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ.

امام هادی (علیه السلام)- حسن‌بن‌شمّون گوید: این نامه را به خط حضرت جواد (علیه السلام) درباره‌ی علی‌بن‌مهزیار پیش او دیدم چنین نوشته بود: «بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ علی (علیه السلام)! خدا بهترین جزا را به تو بدهد و بهشت برین را جایگاهت قرار دهد و تو را خوار دنیا و آخرت نکند و با ما محشور گرداند. ای علی! تو را آزمودم و در مورد خیر خواهی و فرمانبرداری و احترام و انجام وظایف لازم آزمایش کردم؛ اگر بگویم مانند تو را ندیده‌ام امیدوارم در این سخن راست گفته باشم. باغ‌های بهشت برین محلّ پذیرایی آنان خواهد بود. در سرما و گرما و در شب و روز خدمت و موقعیّت تو بر ما مخفی نیست».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۶۴۶
بحارالأنوار، ج۵۰، ص۱۰۵
۴
(کهف/ ۱۰۷)

الکاظم ( عَنْ مُوسَی‌بْنِ‌جَعْفَرٍ (قَالَ: سَأَلْتُ أَبِی عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلّ إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ کانَتْ لَهُمْ جَنَّاتُ الْفِرْدَوْسِ نُزُلًا خالِدِینَ فِیها لا یَبْغُونَ عَنْها حِوَلًا قَالَ نَزَلَتْ فِی آل محمد (.

امام کاظم (علیه السلام)- از امام کاظم (علیه السلام) روایت است: از پدرم در مورد این آیه: إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ کانَتْ لَهُمْ جَنَّاتُ الْفِرْدَوْسِ نُزُلًا* خالِدِینَ فِیها لا یَبْغُونَ عَنْها حِوَلًا سؤال کردم. فرمود: «درباره‌ی آل محمّد (نازل شده است».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۶۴۶
بحارالأنوار، ج۲۴، ص۲۶۹/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۲۹۱/ البرهان
۵
(کهف/ ۱۰۷)

أمیرالمؤمنین ( لِکُلِّ شَیْءٍ ذِرْوَهًٌْ وَ ذِرْوَهًُْ الْجَنَّهًِْ الْفِرْدَوْسُ وَ هِیَ لِمُحَمَّدٍ وَ آل مُحَمَّدٍ (.

امام علی (علیه السلام)- هرچیزی دارای محلّ بهتر و عالی است عالی‌ترین محل بهشت فردوس است که متعلّق به محمّد و آل محمّد (است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۶۴۶
بحارالأنوار، ج۲۴، ص۲۶۹/ البرهان
۶
(کهف/ ۱۰۷)

الرّسول ( الْجَنَّهًُْ مِائَهًُْ دَرَجَهًٍْ مَا بَیْنَ کُلِّ دَرَجَتَیْنِ کَمَا بَیْنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ الْفِرْدَوْسُ أَعْلَاهَا دَرَجَهًًْ مِنْهَا تُفَجَّرُ أَنْهَارُ الْجَنَّهًِْ الْأَرْبَعَهًُْ فَإِذَا سَأَلْتُمُ اللَّهَ فَاسْأَلُوهُ الْفِرْدَوْسَ.

پیامبر (صلی الله علیه و آله)- بهشت صد درجه است. فاصله‌ی بین هر دو درجه همانند فاصله‌ی بین آسمان و زمین است. «فردوس» بالاترین درجه آن است که رودهای بهشت چهارگانه از آن سرچشمه می‌گیرد. هنگامی‌که از خدا درخواست کردید، «فردوس» را از او درخواست کنید.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۶۴۶
بحارالأنوار، ج۸۹، ص۸/ نورالثقلین؛ «بتفاوت»
بیشتر