آیه وَ تَرَكْنا بَعْضَهُمْ يَوْمَئِذٍ يَمُوجُ في بَعْضٍ وَ نُفِخَ فِي الصُّورِ فَجَمَعْناهُمْ جَمْعاً [99]
و در آن روز [كه جهان پايان مىگيرد]، ما آنان را چنان رها مىكنيم كه در هم موج مىزنند؛ و در صور (شيپور) دميده مىشود؛ و ما آنها را كاملاً جمع مىكنيم.
أمیرالمؤمنین ( وَ تَرَکْنا بَعْضَهُمْ یَوْمَئِذٍ یَمُوجُ فِی بَعْضٍ یَعْنِی یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ.
امام علی (علیه السلام)- وَ تَرَکْنا بَعْضَهُمْ یَوْمَئِذٍ یَمُوجُ فی بَعْض؛ یعنی در روز قیامت.
علیبنابراهیم ( وَ قَولُهُ وَ تَرَکْنا بَعْضَهُمْ یَوْمَئِذٍ یَمُوجُ فِی بَعْضٍ أَی یَختَلِطُونَ.
علیّبنابراهیم (رحمة الله علیه)- وَ تَرَکْنا بَعْضَهُمْ یَوْمَئِذٍ یَمُوجُ فی بَعْضٍ؛ یعنی با هم آمیخته میشوند.
الرّسول ( عَنْ حُذَیْفَهًَْ بْنِ أَسِیدٍ الْغِفَارِیِّ قَالَ: کُنَّا جُلُوساً فِی الْمَدِینَهًِْ فِی ظِلِّ حَائِطٍ قَالَ وَ کَانَ رَسُولُ اللَّهِ (فِی غُرْفَهًٍْ فَاطَّلَعَ عَلَیْنَا فَقَالَ فِیمَ أَنْتُمْ فَقُلْنَا نَتَحَدَّثُ قَالَ عَمَّ ذَا قُلْنَا عَنِ السَّاعَهًِْ فَقَالَ إِنَّکُمْ لَا تَرَوْنَ السَّاعَهًَْ حَتَّی تَرَوْنَ قَبْلَهَا عَشْرَ آیَاتٍ طُلُوعَ الشَّمْسِ مِنْ مَغْرِبِهَا وَ الدَّجَّالَ وَ دَابَّهًَْ الْأَرْضِ وَ ثَلَاثَهًَْ خُسُوفٍ فِی الْأَرْضِ خَسْفٌ بِالْمَشْرِقِ وَ خَسْفٌ بِالْمَغْرِبِ وَ خَسْفٌ بِجَزِیرَهًِْ الْعَرَبِ وَ خُرُوجُ عِیسَی ابْنِ مَرْیَمَ (وَ خُرُوجُ یَأْجُوجَ وَ مَأْجُوجَ وَ تَکُونُ فِی آخِرِ الزَّمَانِ نَارٌ تَخْرُجُ مِنَ الْیَمَنِ مِنْ قَعْرِ الْأَرْضِ لَا تَدَعُ خَلْفَهَا أَحَداً تَسُوقُ النَّاسَ إِلَی الْمَحْشَرِ کُلَّمَا قَامُوا قَامَتْ لَهُمْ تَسُوقُهُمْ إِلَی الْمَحْشَرِ.
پیامبر (صلی الله علیه و آله)- حذیفهًْبناسید غفاری گوید: «در مدینه، کنار دیوار خانهی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نشسته بودیم و پیامبر (صلی الله علیه و آله) در حجرهای بود». به ما نگریست و فرمود: «چه میکنید»؟ گفتیم: «سخن میگفتیم». پرسید: «دربارهی چه چیزی»؟ گفتیم: «دربارهی قیامت». فرمود: «شما قیامت را نخواهید دید تا آنکه پیش از آن ده چیز را ببینید؛ برآمدن خورشید از باختر، دجال، دابّهًْ الارض، و سه مرحله از فروشدن زمین، یکی در خاور، دیگری در باختر و سوّمی در جزیرهًْ العرب، و ظهور عیسی (علیه السلام) و خروج یأجوج و مأجوج. وانگهی در آخرالزمان آتشی در یمن از ژرفای زمین بیرون میآید که هیچچیز را باقی نمیگذارد و همگان را بهسوی محشر پیش میراند. هرچه از پیش آن بگریزند، همچنان برای آنان پا برجاست و آنان را بهسوی محشر میراند».
الرّسول ( عَنِ الْحَکَمِ بْنِ عُتَیْبَهًَْ عَمَّنْ سَمِعَ حُذَیْفَهًَْ بْنَ أَسِیدٍ یَقُولُ سَمِعْتُ النَّبِیَّ (یَقُولُ عَشْرُ آیَاتٍ بَیْنَ یَدَیِ السَّاعَهًِْ خَمْسٌ بِالْمَشْرِقِ وَ خَمْسٌ بِالْمَغْرِبِ فَذَکَرَ الدَّابَّهًَْ وَ الدَّجَّالَ وَ طُلُوعَ الشَّمْسِ مِنْ مَغْرِبِهَا وَ عِیسَی ابْنَ مَرْیَمَ (وَ یَأْجُوجَ وَ مَأْجُوجَ وَ أَنَّهُ یَغْلِبُهُمُ وَ یُغْرِقُهُمْ فِی الْبَحْرِ وَ لَمْ یَذْکُرْ تَمَامَ الْآیَاتِ.
پیامبر (صلی الله علیه و آله)- حذیفهًْ بن اسید گوید: از پیامبر (صلی الله علیه و آله) شنیدم که فرمود: «پیش از برپایی قیامت ده نشانه وجود دارد: پنج نشانه در مشرق و پنج نشانه در مغرب، آنگاه این نشانهها را بیان کرد: دابّهًْ الارض و دجّال و طلوع آفتاب از مغرب و آمدن عیسی بن مریم (علیه السلام) و یأجوج و مأجوج و اینکه او بر آنان غلبه میکند و آنان را در دریا غرق میسازد»، و همه آن نشانهها را بیان نکرد.