آیه هُنالِكَ الْوَلايَةُ للهِ الْحَقِّ هُوَ خَيْرٌ ثَواباً وَ خَيْرٌ عُقْباً [44]
در آنجا ثابت شد كه ولايت [و قدرت] از آن خداوند بر حق است. اوست كه برترين ثواب، و بهترين فرجام را [براى مطيعان] دارد.
الصّادق ( عَنْ عَبْدِالرَّحْمَنِبْنِکَثِیرٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِاللَّهِ (عَنْ قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَی هُنالِکَ الْوَلایَةُ للهِ الْحَقِّ قَالَ وَلَایَهًُْ أمیرالمومنین (.
امام صادق (علیه السلام)- عبدالرّحمنبنکثیر گوید: از امام صادق (علیه السلام) معنای این آیه: هُنالِکَ الْوَلایَةُ لِلهِ الحَقِّ را پرسیدم. و ایشان فرمود: «منظور ولایت امیرالمؤمنین (علیه السلام) است».
الباقر ( عَنْ أَبِیحَمْزَهًَْ الثُّمَالِی َنْ أَبِیجَعْفَرٍ (قَالَ قُلْتُ لَهُ قَوْلُهُ تَعَالَی هُنالِکَ الْوَلایَةُ للهِ الْحَقِّ هُوَ خَیْرٌ ثَواباً وَ خَیْرٌ عُقْباً قَالَ هِیَ وَلَایَهًُْ عَلِیٍّ (هِیَ خَیْرٌ ثَوَاباً وَ خَیْرٌ عُقْباً أَیْ عَاقِبَهًًْ مِنْ وَلَایَهًِْ عَدُوِّهِ صَاحِبِ الْجَنَّهًِْ الَّتِی حَرَّمَ اللَّهُ عَلَیْهِ الْجَنَّهًَْ.
امام باقر (علیه السلام)- ابوحمزه ثمالی گوید: از امام باقر (علیه السلام) پرسیدم: «منظور از این آیه: هُنالِکَ الْوَلایَةُ لِلهِ الحَقِّ هُوَ خَیْرٌ ثَواباً وَ خَیْرٌ عُقْباً چیست». امام (علیه السلام) فرمود: «ولایت علی (علیه السلام) است که پاداش نیک و پایان نیکی دارد».
الباقر ( عَنْ أَبِی حَمْزَهًَْ الثُّمَالِیِّ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍ فِی قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَی: هُنالِکَ الْوَلایَهًُْ لِلَّهِ الْحَقِ قَالَ: تِلْکَ وَلَایَهًُْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ الَّتِی لَمْ یُبْعَثْ نَبِیٌّ قَطُّ إِلَّا بِهَا.
امام باقر (علیه السلام)- ابوحمزه ثمالی گوید: امام باقر (علیه السلام) دربارهی سخن خداوند: هُنالِکَ الْوَلایَةُ لِلهِ الحَقِّ هُوَ خَیْرٌ ثَواباً وَ خَیْرٌ عُقْباً فرمود: «این ولایت امیرالمؤمنین (علیه السلام) است که هیچ پیامبری جز به آن مبعوث نشده است».
الرّسول ( عَنْ أَبِی سَعِیدٍ الْخُدْرِیِّ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (یَقُولُ یَا عَلِیُّ مَا بَعَثَ اللَّهُ نَبِیّاً إِلَّا وَ قَدْ دَعَاهُ إِلَی وَلَایَتِکَ طَائِعاً أَوْ کَارِهاً.
پیامبر (صلی الله علیه و آله)- ابوسعید خدری گوید: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) را دیدم و شنیدم که میفرمود: «ای علی خداوند هیچ نبی را مبعوث نکرد مگر اینکه او را به ولایت تو دعوت کرد، خواه از روی میل یا از روی اجبار».
الرّسول ( عَنْ حُذَیْفَهًَْ بْنِ أَسِیدٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (مَا تَکَامَلَتِ النُّبُوَّهًُْ لِنَبِیٍّ فِی الْأَظِلَّهًِْ حَتَّی عُرِضَتْ عَلَیْهِ وَلَایَتِی وَ وَلَایَهًُْ أَهْلِ بَیْتِی وَ مَثُلُوا لَهُ فَأَقَرُّوا بِطَاعَتِهِمْ وَ وَلَایَتِهِمْ.
پیامبر (صلی الله علیه و آله)- حذیفهًْبناسید گوید: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: «نبوّت پیامبری در عالم اشباح کامل نشد، مگر اینکه ولایت من و ولایت اهل بیتم و تمثال آنها به آن پیامبر عرضه شد، پس به طاعت و ولایت آنها اقرار کردند.