آیه ۳۷ - سوره کهف

آیه قالَ لَهُ صاحِبُهُ وَ هُوَ يُحاوِرُهُ أَ كَفَرْتَ بِالَّذي خَلَقَكَ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ سَوَّاكَ رَجُلاً [37]

دوست [با ايمان] وى در‌حالى‌كه با او گفتگو مى‌كرد گفت: «آيا به كسى كه تو را از خاك، سپس از نطفه آفريد، و پس از آن تو را مرد كاملى قرار داد، كافر شدى»؟!

۱
(کهف/ ۳۷)

الصّادق ( فَقَالَ لَهُ صَاحِبُهُ وَ هُوَ عَلِیٌّ (أَ کَفَرْتَ بِالَّذِی خَلَقَکَ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ سَوَّاکَ رَجُلًا* لکِنَّا هُوَ اللهُ رَبِّی مَعْنَی ذَلِکَ أَنْتَ کَفَرْتَ بِرَبِّکَ.

امام صادق (علیه السلام)- همنشینش و او علی (علیه السلام) است به او فرمود: أَ کَفَرْتَ بِالَّذِی خَلَقَکَ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ سَوَّاکَ رَجُلًا معنای آن این است که تو به پروردگارت کافر شدی.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۴۷۸
بحارالأنوار، ج۳۶، ص۱۲۴
۲
(کهف/ ۳۷)

الصّادق ( عَنْ عَبْدِ‌الْغَفَّارِ الْجَازِیِّ عَنْ أَبِی‌عَبْدِ‌اللَّهِ (قَالَ: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ‌وَ‌جَلَّ خَلَقَ الْمُؤْمِنَ مِنْ طِینَهًِْ الْجَنَّهًِْ وَ خَلَقَ الْکَافِرَ مِنْ طِینَهًِْ النَّارِ وَ قَالَ إِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِعَبْدٍ خَیْراً طَیَّبَ رُوحَهُ وَ جَسَدَهُ فَلَا یَسْمَعُ شَیْئاً مِنَ الْخَیْرِ إِلَّا عَرَفَهُ وَ لَا یَسْمَعُ شَیْئاً مِنَ الْمُنْکَرِ إِلَّا أَنْکَرَهُ قَالَ وَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ الطِّینَاتُ ثَلَاثٌ طِینَهًُْ الْأَنبیا (ءِ وَ الْمُؤْمِنُ مِنْ تِلْکَ الطِّینَهًِْ إِلَّا أَنَّ الْأَنبیا (هُمْ مِنْ صَفْوَتِهَا هُمُ الْأَصْلُ وَ لَهُمْ فَضْلُهُمْ وَ الْمُؤْمِنُونَ الْفَرْعُ مِنْ طِینٍ لازِبٍ کَذَلِکَ لَا یُفَرِّقُ اللَّهُ عَزَّ‌وَ‌جَلَّ بَیْنَهُمْ وَ بَیْنَ شِیعَتِهِمْ وَ قَالَ طِینَهًُْ النَّاصِبِ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ وَ أَمَّا الْمُسْتَضْعَفُونَ فَ مِنْ تُرابٍ لَا یَتَحَوَّلُ مُؤْمِنٌ عَنْ إِیمَانِهِ وَ لَا نَاصِبٌ عَنْ نَصْبِهِ وَ لِلَّهِ الْمَشِیَّهًُْ فِیهِمْ.

امام صادق (علیه السلام)- عبدالغفّار جازی نقل می‌کند: امام صادق (علیه السلام) فرمود: خدای عزّوجلّ، مؤمن را از سرشت بهشت آفرید و کافر را از سرشت دوزخ». و فرمود: «چون خدا خوبی بنده‌ای را بخواهد، جان و تنش را پاک میسازد؛ چنان که او خیری نشنود، مگر اینکه آن را بشناسد، و سخن زشتی نشنود، مگر اینکه برایش ناشناس باشد.» شنیدم که امام (علیه السلام) میفرمود: «سرشت بر سه گونه است: سرشت پیامبران، که فرد مؤمن نیز از همین سرشت است، با این تفاوت که پیامبران سرآمد آن هستند، و پایه‌ی آنند و برتری دارند، درحالی‌که مؤمنان شاخه آن هستند؛ از گلی چسبان. چنین است که خدای عزّوجلّ، میان آن‌ها و پیروانشان جدایی نمیاندازد. و فرمود: «سرشت ناصب (دشمن اهل بیت) از لجنی سالخورده و بدبو آفریده شده، امّا سرشت مستضعفان از خاک است. هیچ مؤمنی از ایمان خود نمی‌گذرد و هیچ ناصبی از عقیدهاش دست نمیکشد، و خدا را درباره آن‌ها خواسته‌ای است».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۴۸۰
بحارالأنوار، ج۶۴، ص۸۲
بیشتر