آیه يَوْمَ نَدْعُوا كُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ فَمَنْ أُوتِيَ كِتابَهُ بِيَمِينِهِ فَأُولئِكَ يَقْرَؤُنَ كِتابَهُمْ وَ لايُظْلَمُونَ فَتِيلاً [71]
[بهيادآور] روزى را كه هرگروهى را با پيشوايشان مىخوانيم. كسانى كه نامهی عملشان به دست راستشان داده شود، آن را [با شادى و سرور] مىخوانند و كمترين ستمى به آنها نخواهد شد.
الصّادق ( حَمَّادٍ عَنْ عَبْدِ الْأَعْلَی قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (یَقُول السَّمْعُ وَ الطَّاعَهًُْ أَبْوَابُ الْخَیْرِ السَّامِعُ الْمُطِیعُ لَا حُجَّهًَْ عَلَیْهِ وَ السَّامِعُ الْعَاصِی لَا حُجَّهًَْ لَهُ وَ إِمَامُ الْمُسْلِمِینَ تَمَّتْ حُجَّتُهُ وَ احْتِجَاجُهُ یَوْمَ یَلْقَی اللَّهَ عزّوجلّ ثُمَّ قَالَ یَقُولُ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ.
امام صادق (علیه السلام)- عبدالاعلی گوید: از امام صادق (علیه السلام) شنیدم که میفرمود: «شنیدن و اطاعتکردن، درهای رحمتاند، آنکه بشنود و اطاعت کند؛ هیچ عذری بر او نیست و آنکه بشنود و مخالفت کند؛ هیچ عذر و بهانهای ندارد، امام مسلمین روزیکه خدا را ملاقات میکند حجت است و برهانش کامل است، سپس فرمود: خداوند تبارکوتعالی میفرماید: یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ.
الرّسول ( عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِیجَعْفَرٍ (قَالَ قَالَ لَمَّا نَزَلَتْ هَذِهِ الْآیَهًُْ یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ قَالَ الْمُسْلِمُونَ یَا رَسُولَ اللَّهِ (أَلَسْتَ إِمَامَ النَّاسِ کُلِّهِمْ أَجْمَعِینَ قَالَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ (أَنَا رَسُولُ اللَّهِ (إِلَی النَّاسِ أَجْمَعِینَ وَ لَکِنْ سَیَکُونُ مِنْ بَعْدِی أَئِمَّهًٌْ عَلَی النَّاسِ مِنَ اللَّهِ مِنْ أَهْلِ بَیْتِی یَقُومُونَ فِی النَّاسِ فَیُکَذَّبُونَ وَ یَظْلِمُهُمْ أَئِمَّهًُْ الْکُفْرِ وَ الضَّلَالِ وَ أَشْیَاعُهُمْ فَمَنْ وَالَاهُمْ وَ اتَّبَعَهُمْ وَ صَدَّقَهُمْ فَهُوَ مِنِّی وَ مَعِی وَ سَیَلْقَانِی أَلَا وَ مَنْ ظَلَمَهُمْ وَ کَذَّبَهُمْ فَلَیْسَ مِنِّی وَ لَا مَعِی وَ أَنَا مِنْهُ بَرِیءٌ.
پیامبر (صلی الله علیه و آله)- جابر گوید: امام باقر (علیه السلام) فرمود: هنگامیکه یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ نازل شد مسلمانان گفتند: «ای رسول خدا (صلی الله علیه و آله)! آیا تو امام همهی مردم نیستی»؟ پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: «من پیامبر (صلی الله علیه و آله) و فرستادهی خدا بهسوی همهی مردم هستم، امّا بعد از من مردم از سوی خدا، از اهل بیت من امامانی خواهند داشت که در میان مردم خواهند آمد و تکذیب میشوند و سردمداران کفر و طرفداران آنها، به این امامان ظلم خواهند کرد، هرکس با آنها دوستیکند و ولایت آنها را بپذیرد و پیرو آنها باشد، او از من است، همراه من خواهد بود و مرا ملاقات خواهد کرد امّا هرکس به آنها ظلم کند و آنها را تکذیب نماید، از من و همراه من نخواهد بود و من از او بیزارم».
الصّادق ( عَنْ عُمَرَبْنِأَبَانٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (یَقُول: اعْرِفِ الْعَلَامَهًَْ فَإِذَا عَرَفْتَهُ لَمْ یَضُرَّکَ تَقَدَّمَ هَذَا الْأَمْرُ أَوْ تَأَخَّرَ إِنَّ اللَّهَ عزّوجلّ یَقُولُ یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ فَمَنْ عَرَفَ إِمَامَهُ کَانَ کَمَنْ کَانَ فِی فُسْطَاطِ الْمُنْتَظَرِ (.
امام صادق (علیه السلام)- عمربنابان گوید: شنیدم امام صادق (علیه السلام) فرمود: «امام خود را بشناس که چون او را شناختی زیانی به حال تو نخواهد داشت که این کار [فرج حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)] پیش بیفتد یا پس؛ زیرا خدای عزّوجلّ میفرماید: یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ پس هرکس امام خود را شناخت مانند کسی است که در خیمه قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشد».
الصّادق ( أَنَّهُ قَالَ فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ فَقَالَ بِمَنْ کَانُوا یَأْتَمُّونَ بِهِ فِی الدُّنْیَا یُدْعَی عَلِیٌّ (بِالْقَرْنِ الَّذِی کَانَ فِیهِ وَ الْحَسَنُ بِالْقَرْنِ الَّذِی کَانَ فِیهِ وَ الْحُسَیْنُ بِالْقَرْنِ الَّذِی کَانَ فِیهِ وَ عَدَّدَ الْأَئِمَّهًَْ ثُمَّ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (مَنْ مَاتَ لَا یَعْرِفُ إِمَامَ دَهْرِهِ مَاتَ مِیتَهًًْ جَاهِلِیَّهًًْ.
امام صادق (علیه السلام)- یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ، فرمود: [هر گروه را] با کسی که از او در دنیا پیروی میکردند [فرا میخوانند]، امام علی (علیه السلام) با [مردمِ] دورانی که در آن زندگی میکرد، امام حسن (علیه السلام) با [مردمِ] دورانی که در آن زندگی میکرد و امام حسین (علیه السلام) با [مردمِ] دورانیکه در آن زندگی میکرد فرا خوانده میشوند و [در ادامه] امام صادق (علیه السلام) تکتکِ امامان (را برشمرد و آنگاه فرمود: رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرموده: «کسی که بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگِ جاهلیّت از دنیا رفته است».
الباقر ( یَجِیءُ رَسُولُ اللَّهِ (فِی قَرْنِهِ وَ عَلِیٌّ (فِی قَرْنِهِ وَ الْحَسَنُ (فِی قَرْنِهِ وَ الْحُسَیْنُ (فِی قَرْنِهِ وَ کُلُّ مَنْ مَاتَ بَیْنَ ظَهْرَانَیْ قَوْمٍ جَاءُوا مَعَهُ.
امام باقر (علیه السلام)- رسول خدا (صلی الله علیه و آله) همراه با یارانش، علی (علیه السلام) همراه با یارانش، حسن (علیه السلام) همراه با یارانش و حسین (علیه السلام) همراه با یارانش میآید و هرکسی که در میان قومی مُرده است، همراه او میآیند.
الصّادق ( عَنْ یَعْقُوبَبْنِشُعَیْبٍ قَالَ قُلْتُ لِأَبِیعَبْدِاللَّهِ (یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ فَقَالَ: نَدْعُوکُلَّ قَرْنٍ مِنْ هَذِهِ الْأُمَّهًِْ بِإِمَامِهِمْ قُلْتُ فَیَجِیءُ رَسُولُ اللَّهِ (فِی قَرْنِهِ وَ عَلِیٌّ (فِی قَرْنِهِ وَ الْحَسَنُ (فِی قَرْنِهِ وَ الْحُسَیْنُ (فِی قَرْنِهِ وَ کُلُّ إِمَامٍ فِی قَرْنِهِ الَّذِی هَلَکَ بَیْنَ أَظْهُرِهِمْ قَالَ: نَعَمْ.
امام صادق (علیه السلام)- یعقوببن شعیب گوید: از امام صادق (علیه السلام) دربارهی آیه: یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ پرسیدم. فرمود: «خداوند هر نسل از این امّت را با رهبر و امامش فرا میخواند». عرض کردم: «یعنی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) با نسل خود و علی (علیه السلام) همراه با نسل خود و حسن (علیه السلام) با نسل خود و حسین (علیه السلام) نسل خود و هر امامی همراه با نسلی که در میان آنها کشته شده است»؟ فرمود: «آری»!
الصّادق ( عَنْ عَبْدِ اللَّهِبْنِسِنَانٍ قَالَ قُلْتُ لِأَبِیعَبْدِاللَّهِ (یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ قَالَ إِمَامِهِمُ الَّذِی بَیْنَ أَظْهُرِهِمْ وَ هُوَ قَائِمُ أَهْلِ زَمَانِهِ.
امام صادق (علیه السلام)- عبداللهبنسنان گوید: به امام صادق (علیه السلام) عرض کردم: «یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ؛ یعنی چه»؟ فرمود: «منظور امامی است که در میان آنهاست و او قائمِ اهل زمان خود است».
الرّسول ( بِالْأَسَانِیدِ الثَّلَاثَهًِْ عَنِ الرِّضَا (عَنْ آبَائِهِ (قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (یُدْعَیکُلُّ قَوْمٍ بِإِمَامِ زَمَانِهِمْ وَ کِتَابِ اللَّهِ وَ سُنَّهًِْ نَبِیِّهِمْ وَ قَالَ یَا عَلِیُّ إِنَّکَ سَیِّدُ الْمُسْلِمِینَ وَ إِمَامُ الْمُتَّقِینَ وَ قَائِدُ الْغُرِّ الْمُحَجَّلِینَ وَ یَعْسُوبُ الْمُؤْمِنِینَ.
پیامبر (صلی الله علیه و آله)- از امام رضا (علیه السلام) روایت است: پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: هر قومی را بهوسیلهی امام زمانش میخوانند و از کتاب خداوند و سنّت پیغمبرش سؤال میکنند. فرمود: «ای علی (علیه السلام)! تو آقای مسلمانان و امام متّقیان و پیشوای روسفیدان و بزرگ پرهیزگاران هستی».
الصّادق ( أَبِیبَصِیرٍ عَنْ أَبِیعَبْدِ اللَّهِ (إِذَاکَانَ یَوْمُ الْقِیَامَهًِْ یُدْعَی کُلٌّ بِإِمَامِهِ الَّذِی مَاتَ فِی عَصْرِهِ فَإِنْ أَثْبَتَهُ أُعْطِیَ کِتَابَهُ بِیَمِینِهِ لِقَوْلِهِ یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ فَمَنْ أُوتِیَ کِتابَهُ بِیَمِینِهِ فَأُولئِکَ یَقْرَؤُنَ کِتابَهُمْ وَ الْیَمِینُ إِثْبَاتُ الْإِمَامِ لِأَنَّهُ کِتَابٌ لَهُ یَقْرَؤُهُ لِأَنَّ اللَّهَ یَقُولُ فَأَمَّا مَنْ أُوتِیَ کِتابَهُ بِیَمِینِهِ* فَیَقُولُ هاؤُمُ اقْرَؤُا کِتابِیَهْ* إِنِّی ظَنَنْتُ أَنِّی مُلاقٍ حِسابِیَهْ وَ الْکِتَابُ الْإِمَامُ فَمَنْ نَبَذَهُ وَرَاءَ ظَهْرِهِ کَانَ کَمَا قَالَ فَنَبَذُوهُ وَراءَ ظُهُورِهِمْ وَ مَنْ أَنْکَرَهُ کَانَ مِنْ أَصْحَابِ الشِّمَالِ الَّذِینَ قَالَ اللَّهُ ما أَصْحابُ الشِّمالِ* فِی سَمُومٍ وَ حَمِیمٍ* وَ ظِلٍّ مِنْ یَحْمُومٍ.
امام صادق (علیه السلام)- ابوبصیر گوید: امام صادق (علیه السلام) فرمود: روز قیامت هرکس با امامی که در عصر و زمان آن امام (علیه السلام) مرده است محشور میشود، اگر امام (علیه السلام) او را تأیید کند، نامهاش را به دست راستش میدهند، همانطورکه خدا میفرماید: یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ فَمَنْ أُوتِیَ کِتَابَهُ بِیَمِینِهِ فَأُوْلَئِکَ یَقْرَؤُونَ کِتَابَهُمْ و یمین یعنی تأیید امام (علیه السلام)؛ زیرا او کتابی است که آن را میخوانند، خداوند میفرماید: پس کسی که نامهی اعمالش را به دست راستش دهند [از شدّت شادی و مباهات] فریاد میزند که: «[ای اهل محشر]! نامهی اعمال مرا بگیرید و بخوانید! من یقین داشتم که [قیامتی در کار است و] به حساب اعمالم میرسم»!. (حاقه/۲۰۱۹) و کتاب یعنی امام که هرکس را به پشتسر خود بیندازد، به آن اهمیّتی ندهد و از آن اعراض کند، آنگونه که خدا میفرماید: ولی آنها، آن را پشتسر افکندند. (آل عمران/۱۸۷) و هرکس که امام را انکار کند از اصحاب شمال است، کسانی که خداوند میفرماید: چه اصحاب شمالی [که نامهی اعمالشان به نشانهی جرمشان به دست چپ آنها داده میشود]! آنها در میان بادهای کشنده و آب سوزان قرار دارند، و در سایهی دودهای متراکم و آتشزا!. (واقعه/۴۳۴۱)».
الصّادق ( عَمَّارٍ السَّابَاطِیِّ عَنْ أَبِیعَبْدِ اللَّهِ (لَا یُتْرَکُ الْأَرْضُ بِغَیْرِ إِمَامٍ یُحِلُّ حَلَالَ اللَّهِ وَ یُحَرِّمُ حَرَامَهُ وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ ثُمَّ قَالَ قَالَ رَسُولُاللَّهِ (مَنْ مَاتَ بِغَیْرِ إِمَامٍ مَاتَ مِیتَهًًْ جَاهِلِیَّهًًْ فَمَدُّوا أَعْنَاقَهُمْ وَ فَتَحُوا أَعْیُنَهُم فَقَالَ أَبُوعَبْدِاللَّهِ (لَیْسَتِ الْجَاهِلِیَّهًَْ الْجَهْلَاءَ فَلَمَّا خَرَجْنَا مِنْ عِنْدِهِ فَقَالَ: لَنَا سُلَیْمَانُ هُوَ وَ اللَّهِ الْجَاهِلِیَّهًُْ الْجَهْلَاءُ وَ لَکِنْ لَمَّا رَآکُمْ مَدَدْتُمْ أَعْنَاقَکُمْ وَ فَتَحْتُمْ أَعْیُنَکُمْ قَالَ لَکُمْ کَذَلِکَ.
امام صادق (علیه السلام)- عمار ساباطی گوید: امام صادق (علیه السلام) فرمود: زمین هرگز از امامی که حلال خدا را حلالکند و حرام خدا را حرام، خالی نمیشود و این معنی کلام خداوند است که میفرماید: یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ. پس فرمود: پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) فرموده است: «هرکس بمیرد بدون اینکه امام خود را بشناسد، به مرگ جاهلیّت از دنیا رفته است». حاضران از تعجّب گردن کشیدند و چشم گرد کردند، امام (علیه السلام) فرمود: «منظور، جاهلیّت جُهَلاء نیست». وقتی از نزد امام (علیه السلام) خارج شدیم، سلیمان به ما گفت: «بهخدا سوگند! منظور امام (علیه السلام) همان جاهلیّت جُهَلاء بود، امّا وقتی امام (علیه السلام) تعجّب شما را دید که گردن کشیدید و چشم گرد کردید، به شما چنان فرمود».
الصّادق ( بَشِیرٍ الدَّهَّانِ قَالَ أَبُوعَبْدِاللَّهِ (یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (وَ عَلِیٌّ إِمَامُکُمْ وَ کَمْ مِنْ إِمَامٍ یَجِیءُ یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ یَلْعَنُ أَصْحَابَهُ وَ یَلْعَنُونَهُ نَحْنُ ذُرِّیَّهًُْ مُحَمَّدٍ (وَ أُمُّنَا فَاطِمَهًُْ (وَ مَا آتَی اللَّهُ أَحَداً مِنَ الْمُرْسَلِینَ شَیْئاً إِلَّا وَ قَدْ آتَاهُ مُحَمَّداً (کَمَا آتَی مَنْ قَبْلَه.
امام صادق (علیه السلام)- بشیر روغنفروش گوید: امام صادق (علیه السلام) فرمود: یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: «علی (علیه السلام) امام شماست؛ بسیاری از امامها هستند که روز قیامت میآیند که پیروان خود را لعنت میکنند و پیروان، آنها را لعن میکنند. ما بازماندگان پیامبریم و مادرمان فاطمه (سلام الله علیها) است هرچه خداوند به تمام مرسلین داده است به حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله) نیز بخشیده؛ چنانچه به پیامبران (قبل نیز داده است».
الصّادق ( بَشِیرٍ الدَّهَّانِ عَنْ أَبِیعَبْدِ اللَّهِ (قَالَ أَنْتُمْ وَ اللَّهِ عَلَی دِینِ اللَّهِ ثُمَّ تَلَا یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ ثُمَّ قَالَ عَلِیٌّ إِمَامُنَا وَ رَسُولُ اللَّهِ (إِمَامُنَا کَمْ مِنْ إِمَامٍ یَجِیءُ یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ یَلْعَنُ أَصْحَابَهُ وَ یَلْعَنُونَهُ وَ نَحْنُ ذُرِّیَّهًُْ مُحَمَّدٍ (وَ أُمُّنَا فَاطِمَهًُْ (.
امام صادق (علیه السلام)- بشیر روغنفروش گوید: امام صادق (علیه السلام) فرمود: بهخدا سوگند! شما بر دین خدا هستید. سپس تلاوت فرمود: یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ آنگاه فرمود: «علی (علیه السلام) امام ماست و رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نیز امام ماست. چهبسا پیشوایی که روز قیامت یاران خود را لعنت میکند و یارانش نیز به او لعنت میفرستند. ما فرزندان محمّد (صلی الله علیه و آله) هستیم و مادرمان فاطمه (سلام الله علیها) است».
ابنعبّاس ( فَقَالَ: یُنَادَی یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ أَیْنَ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ (فَلَا یُجِیبُ أَحَدٌ أَحَداً وَ لَا یَقُومُ إِلَّا عَلِیُّبْنُأَبِیطَالِبٍ (وَ مَنْ مَعَهُ وَ سَائِرُ الْأُمَمِ کُلُّهُمْ یُدْعَوْنَ إِلَی النَّارِ.
ابنعبّاس (رحمة الله علیه)- روز قیامت ندا داده شود: «امیرمؤمنان (علیه السلام) کجاست»؟ کسی پاسخ کسی را نداده و کسی برنمیخیزد مگر علیّبنابیطالب (علیه السلام) و پیروانش و دیگر گروهها بهسوی آتش فراخوانده میشوند.
ابنعبّاس ( إِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَهًِْ دَعَا اللَّهُ عزّوجلّ أَئِمَّهًَْ الْهُدَی وَ مَصَابِیحَ الدُّجَی وَ أَعْلَامَ التُّقَی أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ وَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَیْنَ (ثُمَّ یُقَالُ لَهُمْ جُوزُوا الصِّرَاطَ أَنْتُمْ وَ شِیعَتُکُمْ وَ ادْخُلُوا الْجَنَّهًَْ بِغَیْرِ حِسَابٍ ثُمَّ یَدْعُو أَئِمَّهًَْ الْفِسْقِ قَالَ وَ اللَّهِ یَزِیدُ مِنْهُمْ فَیُقَالُ لَهُ خُذْ بِیَدِ شِیعَتِکَ إِلَی النَّارِ بِغَیْرِ حِسَابٍ.
ابنعبّاس (رحمة الله علیه)- وقتی روز قیامت فرارسد خداوند آن امامان هادی و روشنگران تاریکیها و اسوههای پرهیزکاری و تقوا، امیرالمؤمنین، حسن و حسین (را میآورد و سپس به آنها گفته میشود: «شما و شیعیانتان از پل صراط بگذرید و بیحساب وارد بهشت شوید»، سپس امامان و رهبران فِسق و پلیدی را که بهخدا سوگند! یزید یکی از آنهاست، میآورند و به او گفته میشود: «دست یارانت را بگیر و بیحساب به جهنّم بروید».
الصّادق ( ٍعَنْ حَمْزَهًَْ بْنِ الطَّیَّار، عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (قَالَ، أَخَذَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (بِیَدِی ثُمَّ عَدَّ الْأَئِمَّهًَْ عَلَیْهِمُ السَّلَامُ إِمَاماً إِمَاماً یَحْسُبُهُمْ بِیَدِهِ حَتَّی انْتَهَی إِلَی أَبِی جَعْفَرٍ (فَکَفَّ، فَقُلْتُ جَعَلَنِیَ اللَّهُ فِدَاکَ لَوْ فَلَقْتَ رُمَّانَهًًْ فَأَحْلَلْتَ بَعْضَهَا وَ حَرَّمْتَ بَعْضاً لَشَهِدْتُ أَنَّ مَا حَرَّمْتَ حَرَامٌ وَ مَا أَحْلَلْتَ حَلَالٌ، فَقَالَ: فَحَسْبُکَ أَنْ تَقُولَ بِقَوْلِهِ، وَ مَا أَنَا إِلَّا مِثْلَهُمْ لِی مَا لَهُمْ وَ عَلَیَّ مَا عَلَیْهِمْ، فَإِنْ أَرَدْتَ أَنْ تَجِیءَ یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ مَعَ الَّذِینَ قَالَ اللَّهُ تَعَالَی یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ.
امام صادق (علیه السلام)- حمزۀبنطیّار گوید: امام صادق (علیه السلام) دستم را گرفت و با دست مبارکش، شروع به شمردن تکتکِ امامان (نمود تا به امام باقر (علیه السلام) رسید و از شمردن باز ایستاد. عرض کردم: «فدایت شوم! اگر اناری را دونیم کرده و نیمی را حلال و نیمی را حرام شماری، گواهی خواهم داد که آنچه حرام شمردی، حرام و آنچه حلال شمردی، حلال است [یعنی من به امامت شما نیز معتقدم]». امام (علیه السلام) فرمود: «اگر به آنچه امام باقر (علیه السلام) بیان داشته معتقد باشی تو را کافی است، و من نیز امامی مانند آنها هستم و مقامی مانند آنها داشته و وظایفی همچون وظایف آنها دارم، اگر میخواهی روز قیامت با کسانی باشی که خداوند فرموده است: یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ معتقد به آنچه امام باقر (علیه السلام) فرموده باش».
الصّادق ( إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ قَوْمٍ ائْتَمُّوا بِإِمَامِهِمْ فِی الدُّنْیَا إِلَّا جَاءَ یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ یَلْعَنُهُمْ وَ یَلْعَنُونَهُ إِلَّا أَنْتُمْ وَ مَنْ عَلَی مِثْلِ حَالِکُمْ.
امام صادق (علیه السلام)- هرکس در دنیا برای خود امامی اتّخاذ میکند و هنگامیکه وارد محشر میشود آن امام و مأموم یکدیگر را لعنت میکنند جز شما و کسانی که مانند شما باشند.
الصّادق ( أَ مَا تَرْضَوْنَ أَنْ یَأْتِیَ کُلُّ قَوْمٍ یَلْعَنُ بَعْضُهُمْ بَعْضاً إِلَّا أَنْتُمْ وَ مَنْ قَالَ بِقَوْلِکُمْ.
امام صادق (علیه السلام)- [خطاب به مالکبناعین فرمود:] آیا شما شیعیان و پیروان ما خشنود نمیشوید که [روز قیامت] هرگروهی وارد شده و یکدیگر را نفرین میکنند مگر شما و هر کسی که هم عقیده با شما باشد.
العسکری ( قَالَ اَبُوهَاشِمُ بَعدَ أَن رَوَی کَرَامَهًًْ لَهُ (: فَجَعَلْتُ أُفَکِّرُ فِی نَفْسِی عِظَمَ مَا أَعْطَی اللَّهُ آلَ مُحَمَّدٍ (وَ بَکَیْتُ فَنَظَرَ إِلَیَّ وَ قَالَ الْأَمْرُ أَعْظَمُ مِمَّا حَدَّثَتْ بِهِ نَفْسُکَ مِنْ عِظَمِ شَأْنِ آلِ مُحَمَّدٍ (فَاحْمَدِ اللَّهَ أَنْ جَعَلَکَ مُتَمَسِّکاً بِحَبْلِهِمْ تُدْعَی یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ بِهِمْ إِذَا دُعِیَ کُلُّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ إِنَّکَ عَلَی خَیْرٍ.
امام عسکری (علیه السلام)- ابوهاشم پس از اینکه کرامتی از امام عسکری (علیه السلام) بیان کرد، گفت: من [بعد از دیدن این کرامت] در دلم در مورد بزرگی آنچه خداوند به آل محمّد (عنایت فرموده اندیشیده و به گریه افتادم. امام عسکری (علیه السلام) نگاهی به من کرده و فرمود: «حقیقت بزرگتر از آن است که تو پیرامون مقام و منزلت آل محمّد (با خودت اندیشیدی، بنابراین خداوند را بر این نعمت که تو را درآویخته به ریسمان ایشان قرار داده، سپاسگزار باش! تا در قیامت با ایشان فرا خوانده شوی، روزیکه هر گروهی با پیشوایشان خوانده میشوند، [بِدانکه] تو عاقبت به خیر هستی».
الصّادق ( أَلَا تَحْمَدُونَ اللَّهَ تَعَالَی إِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَهًِْ فَدَعَا کُلَّ قَوْمٍ إِلَی مَنْ یَتَوَلَّوْنَهُ وَ فَزِعْنَا إِلَی رَسُولِ اللَّهِ (وَ فَزِعْتُمْ إِلَیْنَا، أَیْنَ تَرَوْنَ یُذْهَبُ بِکُمْ؟ إِلَی الْجَنَّهًِْ وَ رَبِّ الْکَعْبَهًِْ قَالَهَا ثَلَاثاً.
امام صادق (علیه السلام)- آیا شما (شیعیان) خداوند را به نیکی نمیستایید؟ هنگامیکه روز قیامت فرارسد خداوند هرگروه را با کسیکه ولایت او را پذیرفتهاند فراخواند و ما (اهل بیت) به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) پناه بریم و شما به ما پناه برید، فکر میکنید دراینحال شما را به کجا میبرند؟ و سه مرتبه فرمود: «به پروردگار کعبه سوگند بهسوی بهشت [میبرند]».
السّجّاد ( اللَّهُمَّ إِنَّکَ أَیَّدْتَ دِینَکَ فِی کُلِ أَوَانٍ بِإِمَامٍ أَقَمْتَهُ عَلَماً لِعِبَادِکَ وَ مَنَاراً فِی بِلَادِکَ بَعْدَ أَنْ وَصَلْتَ حَبْلَهُ بِحَبْلِکَ وَ جَعَلْتَهُ الذَّرِیعَهًَْ إِلَی رِضْوَانِکَ وَ افْتَرَضْتَ طَاعَتَهُ وَ حَذَّرْتَ مَعْصِیَتَهُ وَ أَمَرْتَ بِامْتِثَالِ أَمْرِهِ وَ الِانْتِهَاءِ عِنْدَ نَهْیِهِ وَ أَنْ لَا یَتَقَدَّمَهُ مُتَقَدِّمٌ وَ لَا یَتَأَخَّرَ عَنْهُ مُتَأَخِّر.
امام سجّاد (علیه السلام)- خدایا! تو دین خود را در هر زمان به امامی تأیید کردی، که او را علمی برای بندگانت و چراغی در شهرهایت قرار دادی، و این پس از آن بود که رشته او را به رشته عنایات خویش پیوستی، و او را وسیلهی دست یافتن به رضوان خود ساختی، و فرمانبرداری از او را واجب و نافرمانیش را ممنوع شمردی، و فرمان دادی که به اوامر او گردن نهند و از آنچه نهی کند دست باز دارند، و هیچ کس براو پیشی نجوید و از او دور نیفتد.