آیه ۷۹ - سوره اسراء

آیه وَ مِنَ الَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُوداً [79]

و پاسى از شب را از خواب برخيز و قرآن [و نماز] بخوان. اين يك وظيفه‌ی اضافى براى توست، اميد است پروردگارت تو را به مقامى در خورِ ستايش برساند.

و پاسی از شب را از خواب برخیز و قرآن [و نماز] بخوان. این یک وظیفه‌ی اضافی برای توست

۱ -۱
(اسراء/ ۷۹)

علی‌بن‌إبراهیم ( وَ مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَکَ قَالَ صَلَاهًُْ اللَّیْلِ.

علیّ‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- وَ مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَکَ؛ یعنی نماز شب.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۳۰۲
مستدرک الوسایل، ج۳، ص۱۶۴
۱ -۲
(اسراء/ ۷۹)

علی‌بن‌إبراهیم ( وَ مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَکَ قَالَ صَلَاهًُْ اللَّیْلِ وَ قَالَ سَبَبُ النُّورِ فِی الْقیَامَهًِْ الصَّلَاهًُْ فِی جَوْفِ اللَّیْلِ.

علی‌بن‌إبراهیم (رحمة الله علیه)- وَ مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَکَ؛ نماز شب است و گفته است: «خواندن نماز در دل شب، نور و روشنایی روز قیامت خواهد بود».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۳۰۲
بحارالأنوار، ج۷۹، ص۳۴۰/ البرهان؛ «بتفاوت لفظی»
۱ -۳
(اسراء/ ۷۹)

أمیرالمؤمنین ( وَ أَمَّا تَرْغِیبُ الْعِبَادِ فِی کِتَابِ اللَّهِ تَعَالَی وَ مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَکَ عَسی أَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقاماً مَحْمُوداً.

امام علی (علیه السلام)- امّا تشویق و به رغبت درآوردن بندگان در کتاب خداوند [مانند این آیه]: وَ مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَکَ عَسی أَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقاماً مَحْمُوداً است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۳۰۲
بحارالأنوار، ج۹۰، ص۶۵
۱ -۴
(اسراء/ ۷۹)

أمیرالمؤمنین ( وَ لْیَکُنْ فِی خَاصِّ مَا تُخْلِصُ لِلَّهِ بِهِ دِینَکَ إِقَامَهًُْ فَرَائِضِهِ الَّتِی هِیَ لَهُ خَاصَّهًًْ فَأَعْطِ اللَّهَ مِنْ بَدَنِکَ فِی لَیْلِکَ وَ نَهَارِکَ مَا یَجِبُ فَإِنَّ اللَّهَ جَعَلَ النَّافِلَهًَْ لِنَبِیِّهِ خَاصَّهًًْ دُونَ خَلْقِهِ فَقَالَ وَ مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَکَ عَسی أَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقاماً مَحْمُوداً فَذَلِکَ أَمْرٌ اخْتَصَّ اللَّهُ بِهِ نَبِیَّهُ (وَ أَکْرَمَهُ بِهِ لَیْسَ لِأَحَدٍ سِوَاهُ وَ هُوَ لِمَنْ سِوَاهُ تَطَوُّعٌ فَإِنَّهُ یَقُولُ وَ مَنْ تَطَوَّعَ خَیْراً فَإِنَّ اللهَ شاکِرٌ عَلِیمٌ.

امام علی (علیه السلام)- نیکوترین وقت‌ها و بهترین ساعات شب و روزت را برای خود و خدای خود انتخاب کن، هرچند که اگر نیّت درست و رعیّت در آسایش قرار داشته باشد، همه وقت برای خداست. از کارهایی که به خدا اختصاص دارد و باید با اخلاص انجام دهی، انجام واجباتی است که ویژه‌ی پروردگار است، پس در بخشی از شب و روز، وجود خود را به پرستش خدا اختصاص ده. واجباتی که خدا بر تو واجب کرده شب و روز به جا آور؛ زیرا که خدا نافله را بر پیامبرش سوای آفریدگانش واجب کرده و فرموده است: وَ مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَکَ عَسی‌أَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقاماً مَحْمُوداً؛ پس این شب‌زنده‌داری امریست که خدا ویژه‌ی پیامبرش قرار داده و او را به این صفت گرامی داشته و این عمل جز برای پیامبر برای دیگری واجب نیست و برای غیر او مستحب است، چراکه خدا می‌فرماید: کسی که فرمان خدا را در انجام کارهای نیک اطاعت کند، خداوند [در برابر عمل او] شکرگزار، و [از افعال وی] آگاه است. (بقره/۱۵۸)

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۳۰۲
بحارالأنوار، ج۷۴، ص۲۵۹/ تحف العقول، ص۱۴۳
۱ -۵
(اسراء/ ۷۹)

الصّادق ( عَنْ إِسْحَاقَ‌بْنِ‌یَزِیدَ وَ مُعَمَّرِ‌بْنِ‌أَبِی‌زِیَادٍ وَ ابْنِ رِئَابٍ قَالُوا کُنَّا جُلُوساً عِنْدَ أَبِی‌عَبْدِاللَّهِ (بِمِنًی فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ مَا تَقُولُ فِی النَّوَافِلِ فَقَالَ فَرِیضَهًٌْ قَالَ فَفَزِعْنَا وَ فَزِعَ الرَّجُلُ فَقَالَ أَبُوعَبْدِاللَّهِ (إِنَّمَا أَعْنِی صَلَاهًَْ اللَّیْلِ عَلَی رَسُولِ اللَّهِ (إِنَّ اللَّهَ یَقُولُ وَ مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَکَ.

امام صادق (علیه السلام)- اسحاق‌بن‌یزید و معمّربن‌ابی‌زیاد و ابن‌رئاب گویند: در مِنی نزد امام صادق (علیه السلام) نشسته بودیم، شخصی پرسید: «درباره‌ی نافله‌ها چه می‌فرمایید»؟ امام (علیه السلام) فرمود: «واجب هستند». ما و آن مرد بسیار ترسیدیم. امام (علیه السلام) فرمود: «قصد و منظور من، تنها نماز شب است که بر پیامبر (صلی الله علیه و آله) واجب بود. خداوند می‌فرماید: وَ مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَّکَ».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۳۰۴
تهذیب الأحکام، ج۲، ص۲۴۲/ بحارالأنوار، ج۱۶، ص۳۷۷/ وسایل الشیعهًْ، ج۴، ص۶۸/ نورالثقلین/ البرهان
۱ -۶
(اسراء/ ۷۹)

الباقر ( عَبْدِ عَنْ عُثْمَانَ‌بْنِ‌الْمَلِکِ عَنْ أَبِی‌بَکْرٍ قَال قَالَ لِی أَبُوجَعْفَرٍ (أَتَدْرِی لِأَیِّ شَیْءٍ وُضِعَ التَّطَوُّعُ قُلْتُ مَا أَدْرِی جُعِلْتُ فِدَاکَ قَالَ إِنَّهُ تَطَوُّعٌ لَکُمْ وَ نَافِلَهًٌْ لِلْأَنْبِیَاءِ وَ تَدْرِی لِمَ وُضِعَ التَّطَوُّعُ قُلْتُ لَا أَدْرِی جُعِلْتُ فِدَاکَ قَالَ لِأَنَّهُ إِنْ کَانَ فِی الْفَرِیضَهًِْ نُقْصَانٌ فَصُبَّتِ النَّافِلَهًُْ عَلَی الْفَرِیضَهًِْ حَتَّی تَتِمَّ إِنَّ اللَّهَ عزّوجلّ یَقُولُ لِنَبِیِّهِ (وَ مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَکَ.

امام باقر (علیه السلام)- ابوبکر گوید: امام باقر (علیه السلام) به من فرمود: «آیا می‌دانی حکمت وجود نمازهای مستحبّی چیست»؟ عرض کردم: «فدایت شوم! نمی‌دانم». فرمود: «آن برای شما اختیاری و داوطلبانه است و برای انبیاء (نافله محسوب می‌شود. آیا می‌دانی برای چه وضع شده است»؟ عرض کردم: «فدایت شوم! نمی‌دانم»! فرمود: «برای اینکه اگر در نماز واجب نقصی وجود داشته باشد، نماز مستحبّی بر روی آن گذاشته می‌شود تا کامل شود. خداوند عزّوجلّ به پیامبرش (صلی الله علیه و آله) می‌فرماید: وَ مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَّکَ».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۳۰۴
بحارالأنوار، ج۸۴، ص۲۷/ علل الشرایع، ج۲، ص۳۲۷ و وسایل الشیعهًْ، ج۴، ص۷۴؛ «قضیت» بدل «فصبت»/ البرهان
۱ -۷
(اسراء/ ۷۹)

أمیرالمؤمنین ( عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ النُّعْمَانِ عَنْ أَبِیهِ عَنْ بَعْضِ رِجَالِهِ قَالَ: جَاءَ رَجُلٌ إِلَی أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیِّ‌بْنِ‌أَبِی‌طَالِبٍ (فَقَالَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ إِنِّی قَدْ حُرِمْتُ الصَّلَاهًَْ بِاللَّیْلِ فَقَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ (أَنْتَ رَجُلٌ قَدْ قَیَّدَتْکَ ذُنُوبُک.

امام علی (علیه السلام)- علی‌بن‌نعمان از یکی از شیعیان نقل می‌کند: مردی محضر مبارک امیرالمؤمنین (علیه السلام) مشرّف شد و عرض کرد: «یا امیرالمؤمنین (علیه السلام)! من از خواندن نماز شب محروم هستم چه کنم»؟ امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود: «گناهانت تو را مقیّد و ممنوع از خواندن نماز شب کرده‌اند».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۳۰۴
الکافی، ج۳، ص۴۵۰/ نورالثقلین
۱ -۸
(اسراء/ ۷۹)

الرّسول ( یَا عَلِیُّ ثَلَاثٌ فَرَحَاتٌ لِلْمُؤْمِنِ فِی الدُّنْیَا لِقَاءُ الْإِخْوَانِ وَ الْإِفْطَارُ مِنَ الصِّیَامِ وَ التَّهَجُّدُ فِی آخِرِ اللَّیْل.

پیامبر (صلی الله علیه و آله)- ای علی (علیه السلام)! در دنیا برای مؤمن سه شادمانی است؛ ملاقات‌کردن برادران، افطار نمودن روزه، شب‌زنده‌داری آخر شب.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۳۰۴
بحارالأنوار، ج۷۴، ص۴۵/ نورالثقلین
۱ -۹
(اسراء/ ۷۹)

السّجّاد ( عَنْ إِسْمَاعِیلَ بْنِ مُوسَی عَنْ أَخِیهِ الرِّضَا (عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ قَالَ: سُئِلَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ (مَا بَالُ الْمُتَهَجِّدِینَ بِاللَّیْلِ مِنْ أَحْسَنِ النَّاسِ وَجْهاً قَالَ لِأَنَّهُمْ خَلُّوا بِاللهِ فَکَسَاهُمُ اللَّهُ مِنْ نُورِه.

امام سجّاد (علیه السلام)- اسماعیل‌بن‌موسی از برادرش امام رضا (علیه السلام) از پدرانش روایت نمود: از حضرت سجّاد (علیه السلام) سؤال شد: «چرا اهل تهجّد و عبادت در شب، نیکو منظرترین مردم می‌باشند»؟ فرمود: «زیرا ایشان با خدا خلوت می‌کنند پس حق تعالی از نور خودش ایشان را می‌پوشاند».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۳۰۴
وسایل الشیعهًْ، ج۸، ص۱۵۷/ نورالثقلین
۱ -۱۰
(اسراء/ ۷۹)

الصّادق ( عَنْ مُعَاوِیَهًَْ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (قَالَ: عَلَیْکُمْ بِصَلَاهًِْ اللَّیْلِ فَإِنَّهَا سُنَّهًُْ نَبِیِّکُمْ وَ دَأْبُ الصَّالِحِینَ قَبْلَکُمْ وَ مَطْرَدَهًُْ الدَّاءِ عَنْ أَجْسَادِکُم. صَلَاهًُْ اللَّیْلِ تُبَیِّضُ الْوُجُوهَ وَ صَلَاهًُْ اللَّیْلِ تُطَیِّبُ الرِّیحَ وَ صَلَاهًُْ اللَّیْلِ تَجْلِبُ الرِّزْقَ.

امام صادق (علیه السلام)- معاویهًْ‌بن‌عمّار از یکی از شیعیان نقل می‌کند: امام صادق (علیه السلام) فرمود: «بر شما باد به نماز در شب؛ زیرا آن سنّت پیامبر شما و عمل افراد صالح قبل از شما بوده است، نماز شب مرض را از اجساد شما دور می‌کند». و نیز حضرت (علیه السلام) فرمود: «نماز شب صورت را نورانی و بوی را خوش نموده و موجب جلب روزی است».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۳۰۴
ثواب الأعمال، ص۴۱/ نورالثقلین
۱ -۱۱
(اسراء/ ۷۹)

أمیرالمؤمنین ( عَنْ جَابِرِ بْنِ إِسْمَاعِیلَ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ (أَنَّ رَجُلًا سَأَلَ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ (عَنْ قِیَامِ اللَّیْلِ بِالْقُرْآنِ فَقَالَ لَهُ أَبْشِرْ مَنْ صَلَّی مِنَ اللَّیْلِ عُشْرَ لَیْلِهِ لِلَّهِ مُخْلِصاً (ابْتِغَاءَ ثَوَابِ اللَّهِ) قَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی لِمَلَائِکَتِهِ اکْتُبُوا لِعَبْدِی هَذَا مِنَ الْحَسَنَاتِ عَدَدَ مَا أَنْبَتَ فِی اللَّیْلِ مِنْ حَبَّهًٍْ وَ وَرَقَهًٍْ وَ شَجَرَهًٍْ وَ عَدَدَ کُلِّ قَصَبَهًٍْ وَ خُوصٍ وَ مَرْعًی وَ مَنْ صَلَّی تُسْعَ لَیْلِهِ أَعْطَاهُ اللَّهُ عَشْرَ دَعَوَاتٍ مُسْتَجَابَاتٍ وَ أَعْطَاهُ اللَّهُ کِتَابَهُ بِیَمِینِهِ وَ مَنْ صَلَّی ثُمُنَ لَیْلِهِ أَعْطَاهُ اللَّهُ أَجْرَ شَهِیدٍ صَابِرٍ صَادِقِ النِّیَّهًِْ وَ شُفِّعَ فِی أَهْلِ بَیْتِهِ وَ مَنْ صَلَّی سُبُعَ لَیْلِهِ خَرَجَ مِنْ قَبْرِهِ یَوْمَ یُبْعَثُ وَ وَجْهُهُ کَالْقَمَرِ لَیْلَهًَْ الْبَدْرِ حَتَّی یَمُرَّ عَلَی الصِّرَاطِ مَعَ الْآمِنِینَ وَ مَنْ صَلَّی سُدُسَ لَیْلِهِ کُتِبَ فِی الْأَوَّابِینَ وَ غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَنْ صَلَّی خُمُسَ لَیْلِهِ زَاحَمَ إِبْرَاهِیمَ خَلِیلَ الرَّحْمَنِ فِی قُبَّتِهِ وَ مَنْ صَلَّی رُبُعَ لَیْلِهِ کَانَ فِی أَوَّلِ الْفَائِزِینَ حَتَّی یَمُرَّ عَلَی الصِّرَاطِ کَالرِّیحِ الْعَاصِفِ وَ یَدْخُلَ الْجَنَّهًَْ بِغَیْرِ حِسَابٍ وَ مَنْ صَلَّی ثُلُثَ لَیْلِهِ لَمْ یَبْقَ مَلَکٌ إِلَّا غَبَطَهُ بِمَنْزِلَتِهِ مِنَ اللَّهِ وَ قِیلَ لَهُ ادْخُلْ مِنْ أَیِّ أَبْوَابِ الْجَنَّهًِْ الثَّمَانِیَهًِْ شِئْتَ وَ مَنْ صَلَّی نِصْفَ لَیْلِهِ فَلَوْ أُعْطِیَ مِلْءَ الْأَرْضِ ذَهَباً سَبْعِینَ أَلْفَ مَرَّهًٍْ لَمْ یَعْدِلْ جَزَاءَهُ وَ کَانَ لَهُ بِذَلِکَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ مِنْ سَبْعِینَ رَقَبَهًًْ یُعْتِقُهَا مِنْ وُلْدِ إِسْمَاعِیلَ وَ مَنْ صَلَّی ثُلُثَیْ لَیْلِهِ کَانَ لَهُ مِنَ الْحَسَنَاتِ قَدْرُ رَمْلِ عَالِج أَدْنَاهَا حَسَنَهًٌْ أَثْقَلُ مِنْ جَبَلِ أُحُدٍ عَشْرَ مَرَّاتٍ وَ مَنْ صَلَّی لَیْلَهًًْ تَامَّهًًْ تَالِیاً لِکِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ رَاکِعاً وَ سَاجِداً وَ ذَاکِراً أُعْطِیَ مِنَ الثَّوَابِ مَا أَدْنَاهُ یَخْرُجُ مِنَ الذُّنُوبِ کَیَوْمَ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ وَ یُکْتَبُ لَهُ عَدَدَ مَا خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنَ الْحَسَنَاتِ وَ مِثْلَهَا دَرَجَاتٌ وَ یُثَبَّتُ النُّورُ فِی قَبْرِهِ وَ یُنْزَعُ الْإِثْمُ وَ الْحَسَدُ مِنْ قَلْبِهِ وَ یُجَارُ مِنَ عَذَابِ الْقَبْرِ وَ یُعْطَی بَرَاءَهًًْ مِنَ النَّارِ وَ یُبْعَثُ مَعَ الْآمِنِینَ وَ یَقُولُ الرَّبُّ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی لِمَلَائِکَتِهِ یَا مَلَائِکَتِی انْظُرُوا إِلَی عَبْدِی أَحْیَا لَیْلَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِی أَسْکِنُوهُ الْفِرْدَوْسَ وَ لَهُ فِیهَا مِائَهًُْ أَلْفِ مَدِینَهًٍْ فِی کُلِّ مَدِینَهًٍْ جَمِیعُ مَا تَشْتَهِی الْأَنْفُسُ وَ تَلَذُّ الْأَعْیُنُ وَ لَمْ یَخْطُرْ عَلَی بَالٍ سِوَی مَا أَعْدَدْتُ لَهُ مِنَ الْکَرَامَهًِْ وَ الْمَزِیدِ وَ الْقُرْبَهًِْ.

امام علی (علیه السلام)- جابربن‌اسماعیل نقل می‌کند: امام باقر (علیه السلام) از پدرش روایت فرمود: مردی از علیّ‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام) درباره فضیلت تلاوت قرآن هنگام برخاستن در شب پرسید، حضرت فرمود: «بشارت بده که هرکس یک‌دهم شب را به نماز به سر برد، درحالی‌که نیّتش فقط خدا و طلب اجر الهی باشد، خدای متعال به فرشتگان میفرماید: برای این بندهام به عدد آنچه که از برگها و دانهها و درختان و به اندازه تمام نیها و شاخههای تازه که در این شب میروید، اجر و ثواب بنویسید. و هرکس که یک‌نهم شب را به عبادت و نماز مشغول باشد، خداوند استجابت ده دعا به او عطا می‌فرماید و در قیامت نامه اعمالش را به دست راست او خواهد داد. و هرکس که یک‌هشتم شب را به نماز مشغول باشد، خداوند پاداش یک شهید شکیبای مخلص به او عطا می‌کند و شفاعت او را در حق اهل خانه اش میپذیرد. و هر فرد که یک هفتم شب را نماز بخواند، از قبر خود با چهرهای نورانی چون ماه شب چهارده محشور میشود تا از پل صراط با جماعتی که در امان هستند عبور نماید. و هرکس یک‌ششم شب را نماز بخواند، در زمره توبه کنندگان و بازگشت کنندگان به سوی خدا نوشته میشود و گناهان پیشینش بخشیده میشود. و هرکس یک‌پنجم شب را نماز بخواند، در بهشت از ندیمان ابراهیم خلیل (علیه السلام) خواهد بود. و هرکس یک‌چهارم شب را به نماز بایستد، در صف اول رستگاران قرار خواهد گرفت تا از پل صراط مانند تندبادی بگذرد و بدون حسابرسی داخل بهشت گردد. و هرکس یک‌سوم از شب را نماز بخواند، هیچ فرشته‌ای را ملاقات نمیکند مگر آن که به مقام و منزلت او در نزد پروردگار غبطه و حسرت میبرد و به او گفته میشود که از هر کدام از درهای هشت گانه بهشت که می‌خواهی وارد شو. و اگر کسی نیمه‌ای از شب را نماز بخواند، اگر هفتاد هزار برابر زمین پر از طلا باشد، برابری با اجر او نمیکند و برای او در مقابل این عمل، بیشتر از هفتاد غلامی که از اولاد اسماعیل باشند وآزاد کند پاداش است. و هرکس دوسوم شب را نماز بخواند، برای او به اندازه شن های بیابان حسنات است، که کمترین حسنه اش سنگین تر از ده برابر کوه احد خواهد بود. و هرکس یک شب تمام به عبادت بپردازد درحالی‌که قرآن شریف را تلاوت میکند و همه‌اش در رکوع و سجود و ذکر خدا باشد، به قدری به او اجر داده شود که کمترین مقدارش آن است که گناهانش بریزد و پاک گردد، مانند روزی که از مادر متولد شده و به اندازه تمام حسنات و درجات برای او پاداش است و مشعلی از نور در قبر او زنند و تیرگی گناه و حسد را از قلب او برطرف سازند و او را از عذاب قبر ایمن گردانند و بیزاری و برات آزادی از جهنم را به او عطا کنند و در زمره آنان که از عذاب الهی درامانند محشور شود و پروردگار به فرشتگان میفرماید: «ای فرشتگان من! نگاه کنید به بنده من که تمام شب را برای کسب خشنودی من به عبادت پرداخت، او را داخل در فردوس نمایید و برای او در آنجا هزار شهر است، در آن شهرها آنچه باب میل انسان ها باشد مهیاست و از آنچه چشم ها لذت می‌برند موجود میباشد و سعادتهایی که به دل هیچ‌کس خطور نکرده است، به علاوه آنچه از احترامات و افزونی ها و تقرب و نزدیکی است، برایش آماده ساخته‌ام».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۳۰۶
وسایل الشیعهًْ، ج۶، ص۱۴۰/ نورالثقلین
۱ -۱۲
(اسراء/ ۷۹)

الکاظم ( قَالَ أَبُو الْحَسَنِ الْأَوَّلُ (فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ رَهْبانِیَّةً ابْتَدَعُوها ما کَتَبْناها عَلَیْهِمْ إِلَّا ابْتِغاءَ رِضْوانِ اللهِ قَالَ صَلَاهًُْ اللَّیْل.

امام کاظم (علیه السلام)- وَ رَهْبانِیَّةً ابْتَدَعُوها ما کَتَبْناها عَلَیْهِمْ إِلَّا ابْتِغاءَ رِضْوانِ اللهِ (حدید/۲۷) مقصود از طلب‌کردن؛ خشنودی خدا و جستجوکردن نماز شب است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۳۰۸
من لایحضره الفقیه، ج۱، ص۴۷۲
۱ -۱۳
(اسراء/ ۷۹)

الرّسول ( مَنْ صَلَّی بِاللَّیْلِ حَسُنَ وَجْهُهُ بِالنَّهَار.

پیامبر (صلی الله علیه و آله)- هرکس نماز شب بگزارد چهره‌اش در روز زیبا و درخشان است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۳۰۸
وسایل الشیعهًْ، ج۸، ص۱۴۸
۱ -۱۴
(اسراء/ ۷۹)

الرّسول ( عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (یَقُولُ الرَّکْعَتَانِ فِی جَوْفِ اللَّیْلِ أَحَبُ إِلَیَ مِنَ الدُّنْیَا وَ مَا فِیهَا.

پیامبر (صلی الله علیه و آله)- انس گوید: شنیدم پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: «خواندن دو رکعت نماز در دل شب محبوب‌تر است پیش من از دنیا و آنچه در دنیا است».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۳۰۸
بحارالأنوار، ج۸۴، ص۱۴۸
۱ -۱۵
(اسراء/ ۷۹)

الصّادق ( إِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئاتِ قَالَ صَلَاهًُْ الْمُؤْمِنِ بِاللَّیْلِ تَذْهَبُ بِمَا عَمِلَ مِنْ ذَنْبٍ بِالنَّهَار.

امام صادق (علیه السلام)- إِنَّ الحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئاتِ (هود/۱۱۴) مراد از الحَسَناتِ، نماز شب است که مؤمن شب هنگام می‌خواند و بدان‌وسیله گناهانی را که در طول روز انجام داده محو می‌کند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۳۰۸
الکافی، ج۳، ص۲۶۶
۱ -۱۶
(اسراء/ ۷۹)

الباقر ( عَنْ زُرَارَهًَْ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ (قَالَ: قُلْتُ آناءَ اللَّیْلِ ساجِداً وَ قائِماً یَحْذَرُ الْآخِرَةَ وَ یَرْجُوا رَحْمَةَ رَبِّهِ قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَ الَّذِینَ لا یَعْلَمُونَ قَالَ یَعْنِی صَلَاهًَْ اللَّیْل.

امام باقر (علیه السلام)- زراره نقل می‌کند: از امام باقر (علیه السلام) پیرامون آیه: در ساعات شب به عبادت مشغول است و درحال سجده و قیام، از عذاب آخرت می‌ترسد و به رحمت پروردگارش امیدوار است؟! بگو: «آیا کسانی که می‌دانند با کسانی که نمی‌دانند یکسانند»؟! (زمر/۹) پرسیدم. امام (علیه السلام) فرمود: «منظور نماز شب است».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۳۰۸
بحارالأنوار، ج۸۴، ص۱۴۹
۱ -۱۷
(اسراء/ ۷۹)

الصّادق ( عَنْ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ النَّوْفَلِیِّ قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ إِنَّ الْعَبْدَ لَیَقُومُ فِی اللَّیْلِ فَیَمِیلُ بِهِ النُّعَاسُ یَمِیناً وَ شِمَالًا وَ قَدْ وَقَعَ ذَقَنُهُ عَلَی صَدْرِهِ فَیَأْمُرُ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی أَبْوَابَ السَّمَاءِ فَتُفَتَّحُ ثُمَّ یَقُولُ لِمَلَائِکَتِهِ انْظُرُوا إِلَی عَبْدِی مَا یُصِیبُهُ فِی التَّقَرُّبِ إِلَیَّ بِمَا لَمْ أَفْرِضْ عَلَیْهِ رَاجِیاً مِنِّی لِثَلَاثِ خِصَالٍ ذَنْباً أَغْفِرُهُ أَوْ تَوْبَهًًْ أُجَدِّدُهَا أَوْ رِزْقاً أَزِیدُهُ فِیهِ أُشْهِدُکُمْ مَلَائِکَتِی أَنِّی قَدْ جَمَعْتُهُنَّ لَه.

امام صادق (علیه السلام)- گاه می‌شود که بنده‌ای برای نماز شب برخیزد و خواب بر او غلبه می‌کند و به سمت راست و چپ می‌غلطد [و از خستگی و شدّت خواب] چانه‌ی او به روی سینه‌اش می‌چسبد، دراین‌حال خداوند متعال فرمان می‌دهد که درهای آسمان‌ها را بگشائید و به فرشتگان می‌فرماید که به این بنده‌ی من نظر کنید که برای نزدیک‌شدن به من، چه سختی‌هایی را بر خود روا می‌دارد درحالی‌که من این عمل را بر او واجب نکرده‌ام و او از من سه چیز می‌طلبد؛ اوّل آنکه گناهانش را بیامرزم، دوّم آنکه توفیق توبه را به او ارزانی دارم، سوّم آنکه روزی او را فراوان کنم و من ای فرشتگان! شما را گواه می‌گیرم که هر سه خواسته‌ی او را برآورده کردم.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۳۰۸
بحارالأنوار، ج۸۴، ص۱۴۸

امید است پروردگارت تو را به مقامی درخورِ ستایش برساند

۲ -۱
(اسراء/ ۷۹)

الصّادقین ( فِی قَوْلِهِ عَسی أَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقاماً مَحْمُوداً قَالَ هِیَ الشَّفَاعَهًُْ.

امام باقر (علیه السلام) و امام صادق (علیه السلام)- عَسَی أَن یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقَامًا مَّحْمُودًا، یعنی شفاعت.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۳۰۸
بحارالأنوار، ج۸، ص۴۸/ العیاشی، ج۲، ص۳۱۴/ نورالثقلین/ البرهان
۲ -۲
(اسراء/ ۷۹)

الباقر ( فِی قَوْلِ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی عَسی أَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقاماً مَحْمُوداً قَالَ یُجْلِسُهُ عَلَی الْعَرْشِ.

امام باقر (علیه السلام)- جابربن‌یزید گوید: امام باقر (علیه السلام) پیرامون این کلام خداوند: عَسی أَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقاماً مَحْمُوداً فرمود: «خداوند [در روز قیامت] پیامبر (صلی الله علیه و آله) را بر عرش (تختی که نماد فرمانروایی خدا و تدبیر امور آفرینش است) خواهد نشاند».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۳۰۸
بحارالأنوار، ج۱۶، ص۳۷۷/ الاختصاص، ص۱۸
۲ -۳
(اسراء/ ۷۹)

أمیرالمؤمنین ( وَ وَعَدَهُ الْمَقَامَ الْمَحْمُودَ فَإِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَهًِْ أَقْعَدَهُ اللَّهُ تَعَالَی عَلَی الْعَرْش.

امام علی (علیه السلام)- و خداوند نویدِ مقام پسندیده و در خور ستایش را به پیامبر (صلی الله علیه و آله) داده است و چون روز قیامت برپا شود خداوند ایشان را بر عرش خواهد نشاند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۳۰۸
نورالثقلین
بیشتر