آیه وَ إِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ الَّذِينَ لايُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ حِجاباً مَسْتُوراً [45]
و هنگامىكه قرآن مىخوانى، ميان تو و آنها كه به آخرت ايمان نمىآورند، حجاب ناپيدايى قرار مىدهيم.
أمیرالمومنین ( رُوِیَ عَنْ مُوسَیبْنِجَعْفَرٍ (عَنْ أَبِیهِ عَنْ آبَائِهِ عَنِ الْحُسَیْنِبْنِعَلِیٍّ (أَنَّ یَهُودِیّاً مِنْ یَهُودِ الشَّامِ وَ أَحْبَارِهِمْ کَانَ قَدْ قَرَأَ التَّوْرَاهًَْ وَ الْإِنْجِیلَ وَ الزَّبُورَ وَ صُحُفَ الْأَنْبِیَاءِ وَ عَرَفَ دَلَائِلَهُمْ جَاءَ إِلَی مَجْلِسٍ فِیهِ أَصْحَابُ رَسُولِ اللَّهِ (وَ فِیهِمْ عَلِیُّبْنُأَبِیطَالِبٍ (وَ ابْنُ عَبَّاسٍ وَ أَبُومَعْبَدٍ الْجُهَنِیُّ فَقَالَ یَا أُمَّهًَْ مُحَمَّدٍ (مَا تَرَکْتُمْ لِنَبِیٍّ (دَرَجَهًًْ وَ لَا لِمُرْسَلٍ فَضِیلَهًًْ إِلَّا نَحَلْتُمُوهَا نَبِیَّکُمْ فَهَلْ تُجِیبُونِّی عَمَّا أَسْأَلُکُمْ عَنْهُ فَکَاعَ الْقَوْمُ عَنْهُ فَقَالَ علیبنابیطالب (نَعَمْ مَا أَعْطَی اللَّهُ عزّوجلّ نَبِیّاً دَرَجَهًًْ وَ لَا مُرْسَلًا فَضِیلَهًًْ إِلَّا وَ قَدْ جَمَعَهَا لِمُحَمَّدٍ (وَ زَادَ مُحَمَّداً (عَلَی الْأَنْبِیَاءِ (أَضْعَافاً مُضَاعَفَهًًْ فَقَالَ لَهُ الْیَهُودِیُّ فَهَلْ أَنْتَ مُجِیبُنِی قَالَ لَهُ نَعَمْ ... قَالَ الْیَهُودِیُّ فَإِنَّ إِبْرَاهِیمَ (حُجِبَ عَنْ نُمْرُودَ بِحُجُبٍ ثَلَاثَهًٍْ فَقَالَ عَلِیٌّ (لَقَدْ کَانَ کَذَلِکَ وَ مُحَمَّدٌ (حُجِبَ عَمَّنْ أَرَادَ قَتْلَهُ بِحُجُبٍ خَمْسٍ فَثَلَاثَهًٌْ بِثَلَاثَهًٍْ وَ اثْنَانِ فَضْلٌ قَالَ اللَّهُ عزّوجلّ وَ هُوَ یَصِفُ أَمْرَ مُحَمَّدٍ (فَقَالَ وَ جَعَلْنا مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ سَدًّا فَهَذَا الْحِجَابُ الْأَوَّلُ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَهَذَا الْحِجَابُ الثَّانِی فَأَغْشَیْناهُمْ فَهُمْ لا یُبْصِرُونَ فَهَذَا الْحِجَابُ الثَّالِثُ ثُمَّ قَالَ وَ إِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنا بَیْنَکَ وَ بَیْنَ الَّذِینَ لایُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ حِجاباً مَسْتُوراً فَهَذَا الْحِجَابُ الرَّابِعُ ثُمَّ قَالَ فَهِیَ إِلَی الْأَذْقانِ فَهُمْ مُقْمَحُونَ فَهَذِهِ حُجُبٌ خَمْسَهًْ.
امام علی (علیه السلام)- امام کاظم (علیه السلام) از پدرانش از امام حسین (علیه السلام) روایت فرمود: مردی یهودی از شام که تورات و انجیل و زبور و صحف انبیاء را خوانده بود و اطلاعاتی از استدلالهای آنها داشت وارد مجلسی شد که اصحاب پیامبر (صلی الله علیه و آله) در آن حضور داشتند علی بن ابی طالب (علیه السلام) نیز بود و ابن عباس و ابو معبد جهنی. گفت: «ای امّت محمد! هیچ مقام و منزلتی را برای پیامبری وانگذاشتید جز اینکه تمام آنها را برای پیامبر خود ادعا کردید آیا پاسخ سؤالهای مرا میدهید»؟ مردم از او روی برگردانیدند. اما علی (علیه السلام) فرمود: «آری! خداوند هیچ درجهای به پیامبر و فضیلتی برای رسولی نداده مگر اینکه تمام آنها را در پیامبر ما جمع کرده و به آن جناب چند برابر افزونتر بخشیده است». یهودی گفت: «تو جواب مرا میدهی»؟ فرمود: «آری ...» یهودی گفت: «خداوند ابراهیم (علیه السلام) را از نمرود بهوسیلهی پوششهای سهگانه پنهان کرد [مراد شکم مادر و رحم و زهدان است که ولادتش از نمرود مخفی بود]». علی (علیه السلام) فرمود: «همینطور است امّا حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله) را خداوند از دشمنانش بهوسیلهی پنج حجاب مخفی نمود که تصمیم قتلش را داشته سه حجاب در مقابل سه حجاب ابراهیم (علیه السلام) و دو حجاب ایشان بیشتر داشت خداوند در این آیه میفرماید: و در پیشروی آنان سدّی قرار دادیم. (یس/۹) این حجاب اوّل، و در پشتسرشان سدّی. (یس/۹) این حجاب دوّم، و چشمانشان را پوشاندهایم، لذا نمیبینند!. (یس/۹) این حجاب سوّم، بعد میفرماید: وَ إِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنا بَیْنَکَ وَ بَیْنَ الَّذِینَ لایُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ حِجاباً مَسْتُورا؛ ً این حجاب چهارم، بعد میفرماید: که تا چانهها ادامه دارد و سرهای آنان را به بالا نگاه داشته است!. (یس/۸) این هم حجاب پنجم».
علیبنإبراهیم ( حِجاباً مَسْتُوراً یَعْنِی یَحْجُبُ اللَّهُ عَنْکَ الشَّیَاطِینَ أَکِنَّةً أَیْ غِشَاوَهًًْ أَیْ صَمَماً نُفُوراً قَالَ کَانَ رَسُولُ اللَّهِ (إِذَا صَلَّی تَهَجَّدَ بِالْقُرْآنِ وَ تَسَمَّعَ لَهُ قُرَیْشٌ لِحُسْنِ صَوْتِهِ فَکَانَ إِذَا قَرَأَ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ فَرُّوا عَنْهُ.
علیّبنابراهیم (رحمة الله علیه)- حِجاباً مَسْتُورا؛ یعنی خداوند شیاطین را از تو دفع نمود. أَکِنَّةً؛ یعنی پوشش که به معنای کَری (ناشنوائی) است. نُفُورًا؛ رسول خدا (صلی الله علیه و آله) هرگاه نماز میگزارد با تلاوت قرآن شبزندهداری مینمود و به خاطر صدای زیبا و نیکوی آن حضرت قریش به او گوش فرا میدادند و وقتی بسم الله الرحمن الرحیم را قرائت میفرمود از ایشان میگریختند».
الصّادق ( دَخَلَ أَبُوالْمُنْذِرِ هِشَامُبْنُالسَّائِبِ الْکَلْبِیُّ عَلَی أَبِیعَبْدِاللَّهِ (فَقَالَ أَنْتَ الَّذِی تُفَسِّرُ الْقُرْآنَ قَالَ قُلْتُ نَعَمْ قَالَ أَخْبِرْنِی عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عزّوجلّ لِنَبِیِّهِ (وَ إِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنا بَیْنَکَ وَ بَیْنَ الَّذِینَ لا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ حِجاباً مَسْتُوراً مَا ذَلِکَ الْقُرْآنُ الَّذِی کَانَ إِذَا قَرَأَهُ رَسُولُ اللَّهِ (حُجِبَ عَنْهُمْ قُلْتُ لَا أَدْرِی قَالَ فَکَیْفَ قُلْتَ إِنَّکَ تُفَسِّرُ الْقُرْآنَ قُلْتُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ (إِنْ رَأَیْتَ أَنْ تُنْعِمَ عَلَیَّ وَ تُعَلِّمَنِیهِنَّ قَالَ آیَهًٌْ فِی الْکَهْفِ وَ آیَهًٌْ فِی النَّحْلِ وَ آیَهًٌْ فِی الْجَاثِیَهًِْ وَ هِیَ أَ فَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ وَ أَضَلَّهُ اللهُ عَلی عِلْمٍ وَ خَتَمَ عَلی سَمْعِهِ وَ قَلْبِهِ وَ جَعَلَ عَلی بَصَرِهِ غِشاوَةً فَمَنْ یَهْدِیهِ مِنْ بَعْدِ اللهِ أَفَلا تَذَکَّرُونَ وَ فِی النَّحْلِ أُولئِکَ الَّذِینَ طَبَعَ اللهُ عَلی قُلُوبِهِمْ وَ سَمْعِهِمْ وَ أَبْصارِهِمْ وَ أُولئِکَ هُمُ الْغافِلُونَ وَ فِی الْکَهْفِ وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ ذُکِّرَ بِآیاتِ رَبِّهِ فَأَعْرَضَ عَنْها وَ نَسِیَ ما قَدَّمَتْ یَداهُ إِنَّا جَعَلْنا عَلی قُلُوبِهِمْ أَکِنَّةً أَنْ یَفْقَهُوهُ وَ فِی آذانِهِمْ وَقْراً وَ إِنْ تَدْعُهُمْ إِلَی الْهُدی فَلَنْ یَهْتَدُوا إِذاً أَبَداًُ.
امام صادق (علیه السلام)- ابوالمنذر هشام سائب کلبی خدمت امام صادق (علیه السلام) رسید، حضرت (علیه السلام) به او فرمود: «آیا تو همان کسی هستی که قرآن تفسیر میکنی»؟ عرض کرد: «بلی»! فرمود: «مرا از این آیه باخبر ساز که خداوند عزیز و جلیل میفرماید: وَ إِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنا بَیْنَکَ وَ بَیْنَ الَّذِینَ لا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ حِجاباً مَسْتُوراً. کدام [آیه از] قرآن است که وقتی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) آن را میخواند، از آنان پوشیده میماند»؟ گفت: «نمیدانم». فرمود: «پس چگونه ادّعای تفسیر قرآن را داری»؟ گفت: «ای فرزند رسول خدا (صلی الله علیه و آله)! اگر صلاح بدانی آن را به من بیاموز و بخشش فرما». فرمود: «یک آیه در سورهی کهف، یک آیه در سورهی نحل و یک آیه در سورهی جاثیه است که از این قرارند؛ آیا دیدی کسی را که معبود خود را هوای نفس خویش قرار داده و خداوند او را با آگاهی [بر اینکه شایسته هدایت نیست] گمراه ساخته و بر گوش و قلبش مُهر زده و بر چشمش پردهای افکنده است؟! با این حال چه کسی میتواند غیر از خدا او را هدایت کند؟! آیا متذکّر نمیشوید؟!. (جاثیه/۲۳) آنها کسانی هستند که [بر اثر فزونی گناه]، خدا بر قلب و گوش و چشمانشان مهر نهاده [به همین دلیل نمیفهمند]، و غافلان واقعی همانها هستند!. (نحل/۱۰۸) چه کسی ستمکارتر است از آن کس که آیات پروردگارش به او تذکّر داده شده، و از آن روی گرداند، و آنچه را با دستهای خود پیش فرستاد فراموش کرد؟! ما بر دلهای اینها پردههایی افکندهایم تا نفهمند و در گوشهایشان سنگینی قرار دادهایم [تا صدای حق را نشنوند]! و از اینرو اگر آنها را بهسوی هدایت بخوانی، هرگز هدایت نمیشوند!. (کهف/۵۷)».
أمیرالمومنین ( کَانَ عَلیبْنُابِیطَالِبْ (بِالْکُوفَهًِْ فِی الْجَامِعِ إِذْ قَامَ إِلَیْهِ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الشَّامِ فَقَالَ یَا أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ (إِنِّی أَسْأَلُکَ عَنْ أَشْیَاءَ فَقَالَ سَلْ ... وَ سَأَلَهُ کَمْ حَجَّ آدَمُ (مِنْ حَجَّهًٍْ فَقَالَ لَهُ سَبْعِینَ حَجَّهًًْ مَاشِیاً عَلَی قَدَمَیْهِ وَ أَوَّلُ حَجَّهًٍْ کَانَ مَعَهُ الصُّرَدُ یَدُلُّهُ عَلَی مَوَاضِعِ الْمَاءِ وَ خَرَجَ مَعَهُ مِنَ الْجَنَّهًِْ وَ قَدْ نُهِیَ عَنْ أَکْلِ الصُّرَدِ وَ الْخُطَّافِ وَ سَأَلَهُ مَا بَالُهُ لَا یَمْشِی عَلَی الْأَرْضِ قَالَ لِأَنَّهُ نَاحَ عَلَی بَیْتِ الْمَقْدِسِ فَطَافَ حَوْلَهُ أَرْبَعِینَ عَاماً یَبْکِی عَلَیْهِ وَ لَمْ یَزَلْ یَبْکِی مَعَ آدَمَ (فَمِنْ هُنَاکَ سَکَنَ الْبُیُوتَ وَ مَعَهُ تِسْعُ آیَاتٍ مِنْ کِتَابِ اللَّهِ عزّوجلّ مِمَّا کَانَ آدَمُ یَقْرَؤُهَا فِی الْجَنَّهًِْ وَ هِیَ مَعَهُ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَهًِْ ثَلَاثُ آیَاتٍ مِنْ أَوَّلِ الْکَهْفِ وَ ثَلَاثُ آیَاتٍ مِنْ سُبْحَانَ وَ هِیَ وَ إِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ وَ ثَلَاثُ آیَاتٍ مِنْ یس وَ جَعَلْنا مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ سَدًّا وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا.
امام علی (علیه السلام)- روزی امیرالمؤمنین (علیه السلام) درمسجد جامع کوفه بود مردی از اهالی شام از جای حرکت کرده، گفت: «یا امیرالمؤمنین (علیه السلام)! من چند سؤال از تو دارم». فرمود: «بپرس». ... پرسید: «آدم (علیه السلام) چند مرتبه حج بهجا آورد»؟ فرمود: «هفتاد حج پیاده رفت، اوّلین حجی که بهجا آورد جغد به همراهش بود و مواضع آب را به او نشان میداد و به همراه او از بهشت بیرون آمده بود. آدم (علیه السلام) از خوردن جغد و پرستو منع شد». مرد شامی پرسید: «چرا پرستو روی زمین راه نمیرود؟ حضرت فرمود: «زیرا بر بیت المقدس نوحه سرایی نمود و چهل سال بر آن گریست و همیشه به همراه آدم (علیه السلام) میگریست. لذا در خانههایی سکنی گزید و نُه آیه از آیات کتاب خداوند عزّوجلّ که آدم (علیه السلام) در بهشت آنها را میخواند، به همراه داشت و تا قیامت نیز به همراه خواهد داشت. آن آیات عبارتند از: سه آیه از اوّل سوره «کهف»، سه آیه از سوره «إسراء» که عبارتند از: سُبْحانَ الَّذی أَسْری بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِنَ المَسْجِدِ الحَرامِ إِلَی الْمسْجِدِ الْأَقْصَی الَّذی بارَکْنا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیاتِنا إِنَّهُ هُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ؛ و آنها این است: وَ إِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ و سه آیه از یس وَ جَعَلْنا مِنْ بَیْنِ أَیْدیهِمْ سَدًّا وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا».
الرّسول ( لَمَّا نَزَلَتْ تَبَّتْ یَدا أَبِیلَهَبٍ أَقْبَلَتِ الْعَوْرَاءُ أُمُّ جَمِیلِ بِنْتِ حَرْبٍ وَ لَهَا وَلْوَلَهًٌْ وَ هِیَ تَقُولُ مُذَمَّماً أَبَیْنَا وَ دِینَهُ قَلَیْنَا وَ أَمْرَهُ عَصَیْنَا وَ النَّبِیُّ (جَالِسٌ فِی الْمَسْجِدِ وَ مَعَهُ أَبُوبَکْرٍ فَلَمَّا رَآهَا أَبُوبَکْرٍ قَالَ یَا رَسُولَ اللَّهِ (أَنَا أَخَافُ أَنْ تَرَاکَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (إِنَّهَا لَا تَرَانِی وَ قَرَأَ وَ إِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنا بَیْنَکَ وَ بَیْنَ الَّذِینَ لایُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ حِجاباً مَسْتُوراً فَوَقَفَتْ عَلَی أَبِیبَکْرٍ وَ لَمْ تَرَ رَسُولَ اللَّهِ (فَقَالَتْ یَا أَبَابَکْرٍ أُخْبِرْتُ أَنَّ صَاحِبَکَ هَجَانِی فَقَالَ لَا وَ رَبِّ الْبَیْتِ مَا هَجَاکَ فَوَلَّتْ وَ هِیَ تَقُولُ قُرَیْشٌ تَعْلَمُ أَنِّی بِنْتُ سَیِّدِهَا.
پیامبر (صلی الله علیه و آله)- هنگامیکه تَبَّتْ یَدا أَبِی لَهَبٍ وَ تَب (مسد/۱) نازل گردید، امّجمیل دختر حرب که همسر ابولهب بود بسیار ناراحت شد و با چشمان کجش فریاد و جوش و خروشی راه انداخته بود و میگفت: «از آن شخص نکوهیده ابا کردیم و از دینش خشم گرفتیم و از اوامر او سرکشی کردیم». دراینهنگام حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) در مسجد نشسته بود و ابوبکر هم در خدمت آن جناب بودند هنگامیکه ابوبکر چشمش به امّجمیل افتاد، عرض کرد: «ای رسول خدا (صلی الله علیه و آله)! امّ جمیل بهطرف ما میآید و من میترسم از طرف او به شما آسیبی برسد»، حضرت (صلی الله علیه و آله) فرمود: «او مرا نخواهد دید، در اینوقت پیغمبر (صلی الله علیه و آله) چند آیه از قرآن را خواندند و به کلام خدا پناهنده شدند و از جمله آیاتی که قرائت فرمود این آیهی شریفه بود: وَ إِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنا بَیْنَکَ وَ بَیْنَ الَّذِینَ لا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ حِجاباً مَسْتُوراً. دراینهنگام امّ جمیل آمد نزد ابوبکر توقّف کرد ولی حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) را ندید و گفت: «ای ابابکر به من اطّلاع دادند که صاحب تو مرا هجو کرده است». ابوبکر گفت: «به پروردگار کعبه سوگند! صاحب من تو را هجو نکرده است». وی پس از این گفتار از نزد ابوبکر رفت و میگفت: «قریش میداند که من دختر رئیس آنها هستم».
الرّسول ( مِنْ مُعْجِزَاتِهِ أَنَّهُ (کَانَ یُصَلِّی مُقَابِلَ الْحَجَرِ الْأَسْوَدِ وَ یَسْتَقْبِلُ بَیْتَ الْمَقْدِسِ وَ یَسْتَقْبِلُ الْکَعْبَهًَْ فَلَا یَرَی حَتَّی یَفْرُغَ مِنْ صَلَاتِهِ وَ کَانَ یَسْتَتِرُ بِقَوْلِهِ وَ إِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنا بَیْنَکَ وَ بَیْنَ الَّذِینَ لا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ حِجاباً مَسْتُوراً وَ بِقَوْلِهِ أُولئِکَ الَّذِینَ طَبَعَ اللهُ عَلی قُلُوبِهِمْ وَ بِقَوْلِهِ وَ جَعَلْنا عَلی قُلُوبِهِمْ أَکِنَّةً أَنْ یَفْقَهُوهُ وَ فِی آذانِهِمْ وَقْراً وَ بِقَوْلِهِ أَفَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ وَ أَضَلَّهُ اللهُ عَلی عِلْمٍ وَ خَتَمَ عَلی سَمْعِهِ وَ قَلْبِهِ وَ جَعَلَ عَلی بَصَرِهِ غِشاوَةً.
پیامبر (صلی الله علیه و آله)- یکی از معجزات پیامبر (صلی الله علیه و آله) این است که حضرت (صلی الله علیه و آله) روبروی حجرالأسود و رو به بیت المقدّس و کعبه نماز میخواند و کسی ایشان را نمیدید تا اینکه نمازش تمام میشد و پیامبر (صلی الله علیه و آله) با آیه: آنها کسانی هستند که [بر اثر فزونی گناه]، خدا بر قلب مهر نهاده. (نحل/۱۰۸) و آیه: جَعَلْنا عَلی قُلُوبِهِمْ أَکِنَّةً أَنْ یَفْقَهُوهُ وَ فِی آذانِهِمْ وَقْراً و آیه: آیا دیدی کسی را که معبود خود را هوای نفس خویش قرار داده و خداوند او را با آگاهی [بر اینکه شایسته هدایت نیست] گمراه ساخته و بر گوش و قلبش مُهر زده و بر چشمش پردهای افکنده است؟! (جاثیه/۲۳) خود را پنهان میساخت.
الکاظم ( عُوذَهًُْ مَوْلَانَا الْکَاظِمِ (لَمَّا أُلْقِیَ فِی بِرْکَهًِْ السِّبَاع ... احْجُزْ بَیْنِی وَ بَیْنَ أَعْدَائِی فَلَنْ یَصِلُوا إِلَیَّ بِسُوءٍ أَبَداً بَیْنِی وَ بَیْنَهُمْ سِتْرُ اللَّهِ الَّذِی سَتَرَ بِهِ الْأَنْبِیَاءُ عَنِ الْفَرَاعِنَهًِْ وَ مَنْ کَانَ فِی سِتْرِ اللَّهِ کَانَ مَحْفُوظاً حَسْبِیَ اللَّهُ الَّذِی یَکْفِینِی مَا لَا یَکْفِینِی أَحَدٌ مِنْ خَلْقِهِ وَ إِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنا بَیْنَکَ وَ بَیْنَ الَّذِینَ لا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ حِجاباً مَسْتُوراً. إِنَّا جَعَلْنا فِی أَعْناقِهِمْ أَغْلالًا فَهِیَ إِلَی الْأَذْقانِ فَهُمْ مُقْمَحُونَ* وَجَعَلْنا مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ سَدًّا وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَیْناهُمْ فَهُمْ لا یُبْصِرُون.
امام کاظم (علیه السلام)- حرز مولای ما حضرت کاظم (علیه السلام) هنگامی که ایشان را در گودال درندگان افکندند. ... میان من و دشمنانم مانعی بگذار تا هرگز با هیچ بدی به من نرسند. میان من و آنها پوشش خداوند است که با آن پیامبران را از فرعونها پوشاند و هرکس در پوشش خدا درآید حفظ میشود. خداوند برای من کافی است، او که مرا کفایت میکند از آن چه هیچکس از خلقش مرا کفایت نمیکند؛ وَ إِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنا بَیْنَکَ وَ بَیْنَ الَّذِینَ لا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ حِجاباً مَسْتُوراً. إِنَّا جَعَلْنا فِی أَعْناقِهِمْ أَغْلالًا فَهِیَ إِلَی الْأَذْقانِ فَهُمْ مُقْمَحُونَ* وَجَعَلْنا مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ سَدًّا وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَیْناهُمْ فَهُمْ لا یُبْصِرُون.