آیه وَ لَوْ شاءَ الله ما أَشْرَكُوا وَ ما جَعَلْناكَ عَلَيْهِمْ حَفيظاً وَ ما أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِوَكيلٍ [107]
اگر خدا مىخواست، [همه به اجبار ايمان مىآوردند، و] هيچيك مشرك نمىشدند؛ و ما تو را نگهبان [اعمال] آنها قرار ندادهايم؛ و وظيفهی اجبار آنها را ندارى.
أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- وَ أَمَّا الرَّدُّ عَلَی الْمُجَبِّرَهًِْ وَ هُمُ الَّذِینَ زَعَمُوا أَنَّ الْأَفْعَالَ إِنَّمَا هِیَ مَنْسُوبَهًٌْ إِلَی الْعِبَادِ مَجَازاً لَا حَقِیقَهًًْ وَ إِنَّمَا حَقِیقَتُهَا لِلَّهِ لَا لِلْعِبَادِ وَ تَأَوَّلُوا فِی ذَلِکَ آیَاتٍ مِنْ کِتَابِ اللَّهِ تَعَالَی لَمْ یَعْرِفُوا مَعْنَاهَا کَمَا فِی قَوْلِهِ تَعَالَی وَ لَوْ شاءَ اللهُ ما أَشْرَکُوا فَرَدَّ عَلَیْهِمْ أَهْلُ الْحَقِّ فَقَالُوا لَهُمْ إِنَّ فِی قَوْلِکُمْ ذَلِکَ بُطْلَانَ الثَّوَابِ وَ الْعِقَابِ إِذَا نَسَبْتُمْ أَفْعَالَکُمْ إِلَی اللَّهِ تَعَالَی عَمَّا یَصِفُونَ وَ کَیْفَ یُعَاقِبُ مَخْلُوقاً عَلَی غَیْرِ فِعْلٍ مِنْهُ قَالَ اللَّهُ تَعَالَی لا یُکَلِّفُ اللهُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَها لَها ما کَسَبَتْ وَ عَلَیْها مَا اکْتَسَبَتْ لَا یَجُوزُ أَنْ یَکُونَ إِلَّا عَلَی الْحَقِیقَهًِْ لِفِعْلِهَا وَ مِثْلُ هَذَا کَثِیرٌ فِی کِتَابِ اللَّهِ تَعَالَی وَ فِیهِ بُطْلَانُ مَا ادَّعَوْهُ وَ نَسَبُوهُ إِلَی اللَّهِ تَعَالَی أَنْ یَأْمُرَ خَلْقَهُ بِمَا لَا یَقْدِرُونَ أَوْ یَنْهَاهُمْ عَمَّا لَیْسَ فِیهِمْ صنْعٌ وَ لَا اکْتِسَابٌ وَ خَالَفَهُمْ فِرْقَهًٌْ أُخْرَی فِی قَوْلِهِمْ فَقَالُوا إِنَّ الْأَفْعَالَ نَحْنُ نَخْلُقُهَا عِنْدَ فِعْلِنَا لَهَا وَ لَیْسَ فِیهَا صنْعٌ وَ لَا اکْتِسَابٌ وَ لَا مَشِیَّهًٌْ وَ لَا إِرَادَهًٌْ وَ یَکُونُ مَا یَشَاءُ إِبْلِیسُ وَ لَا یَکُونُ مَا لَا یَشَاءُ فَضَادُّوا الْمُجَبِّرَهًَْ فِی قَوْلِهِمْ وَ ادَّعَوْا أَنَّهُمْ خَلَّاقُونَ مَعَ اللَّهِ وَ احْتَجُّوا بِقَوْلِهِ فَتَبارَکَ اللهُ أَحْسَنُ الْخالِقِینَ فَقَالُوا قَوْلُهُ فَتَبارَکَ اللهُ أَحْسَنُ الْخالِقِینَ یُثْبِتُ خَلَّاقِینَ غَیْرَهُ فَجَهِلُوا هَذِهِ اللَّفْظَهًَْ وَ لَمْ یَعْرِفُوا مَعْنَی الْخَلْقِ وَ عَلَی کَمْ وَجْهٍ هُوَ فَسُئِلَ (علیه السلام) عَنْ ذَلِکَ وَ قِیلَ لَهُ هَلْ فَوَّضَ اللَّهُ تَعَالَی إِلَی الْعِبَادِ مَا یَفْعَلُونَ فَقَالَ اللَّهُ أَعَزُّ وَ أَجَلُّ مِنْ ذَلِکَ قِیلَ فَهَلْ یُجْبِرُهُمْ عَلَی مَا یَفْعَلُونَ قَالَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ أَعْدَلُ مِنْ أَنْ یُجْبِرَهُمْ عَلَی فِعْلٍ ثُمَّ یُعَذِّبَهُمْ عَلَیْهِ قِیلَ أَ بَیْنَ الْهَاتَیْنِ الْمَنْزِلَتَیْنِ مَنْزِلَهًٌْ ثَالِثَهًٌْ فَقَالَ نَعَمْ کَمَا بَیْنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ فَقِیلَ مَا هِیَ قَالَ سِرٌّ مِنْ أَسْرَارِ اللَّه.
امام علی (علیه السلام)- و امّا رد بر قائلین به جبر که گمان میکنند همهی کارها از روی مجاز به بندگان منسوب است و درحقیقت از خداست نه بندگان و برای این سخنشان آیاتی را شاهد میآورند که معنای آنها را نمیدانند، مانند این آیه: وَ لَوْ شَاءَ اللهُ مَا أَشْرَکُوا کسانیکه اعتقاد حق دارند، در جواب آنها میگویند این سخن شما خط بطلانی بر ثواب و عقاب الهی است. وقتی کارهایتان را به خدای متعال منسوب میکنید چطور خداوند مخلوقات را به خاطر کاری که خود انجام ندادهاند عذاب میکند؟ خدای متعال فرمود: خداوند هیچکس را، جز بهاندازهی تواناییش، تکلیف نمیکند. [انسان]، هر کار [نیکی] را انجام دهد، برای خود انجام داده و هر کار [بدی] کند، به زیان خود کرده است. (بقره/۲۸۶) و این جایز نیست مگر آنکه به حقیقت فاعل آن کار باشند.... از نمونههای آنها در کتاب خداوند فراوان است که بطلانی بر ادّعای آنهاست و چیزی که به خدا نسبت میدهند؛ به این صورت که خداوند خلایق را امر به چیزی میکند که قادر به انجام آن نیستند و یا نهی از چیزی میکند که نمیتوانند انجام دهند. گروهی دیگر نیز با قائلین به جبر مخالفت کردهاند و گفتند: «وقتی کاری را انجام میدهیم، آن را خلق میکنیم بدون آنکه خود آن را انجام داده باشیم یا کسب کنیم یا بخواهیم یا اراده بکنیم و آنچه ابلیس بخواهد واقع میشود و آنچه نخواهد واقع نمیشود». با این سخن با مجبره به مخالفت برخاستند و ادّعا کردند که آنان نیز به همراه خدا خالق هستند و به این آیه استناد کردند: پس بزرگ است خدایی که بهترین آفرینندگان است!. (مؤمنون/۱۴)». آنان گفتند این آیه اثبات میکند که غیر خداوند خالقهای دیگری نیز هستند، درحالیکه این لفظ و معنای آن را و وجوه و متعدّد آن را نشناختند. سپس از امیرالمؤمنین (علیه السلام) سؤال کردند: «آیا خداوند متعال کارهای مردم را به خودشان تفویض کرده است»؟ فرمود: «خداوند عزیزتر و اجلّ از آن است». گفتند: «آیا آنان را در کارشان مجبور کرد». فرمود: «خدای سبحان عادلتر از آن است که آنان را مجبور بر کاری کند سپس عذابشان کند». گفتند: «آیا بین این دو چیز سوّمی هست»؟ فرمود: «بله همانطور که بین آسمان و زمین است». گفتند: «آن چیست»؟ فرمود: «سری از اسرار الهی».
علیبنإبراهیم (رحمة الله علیه)- وَ قَوْلُهُ وَ لَوْ شاءَ اللهُ مَا أَشْرَکُوا فَهُوَ الَّذِی یَحْتَجُّ بِهِ الْمُجَبَّرَهًُْ: إِنَّا بِمَشِیئَهًِْ اللَّهِ نَفْعَلُ کُلَّ الْأَفْعَالِ وَ لَیْسَ لَنَا فِیهَا صُنْعٌ. فَإِنَّمَا مَعْنَی ذَلِکَ: أَنَّهُ لَوْ شَاءَ اللَّهُ أَنْ یَجْعَلَ النَّاسَ کُلَّهُمْ مَعْصُومِینَ حَتَّی کَانَ لَا یَعْصِیهِ أَحَدٌ لَفَعَلَ ذَلِکَ وَ لَکِنْ أَمَرَهُمْ وَ نَهَاهُمْ وَ امْتَحَنَهُمْ وَ أَعْطَاهُمْ مَا أَزَالَ عِلَتَّهُمْ وَ هِیَ الْحُجَّهًُْ عَلَیْهِمْ مِنَ اللَّهِ یَعْنِی الْإِسْتِطَاعَهًَْ لِیَسْتَحِقُّوا الثَّوَابَ وَ الْعِقَابَ وَ لِیُصَدِّقُوا مَا قَالَ اللَّهُ مِنِ التَّفَضُّلِ وَ الْمَغْفِرَهًِْ وَ الرَّحْمَهًِْ وَ الْعَفْوِ وَ الصَّفْحِ.
علیّبنابراهیم (رحمة الله علیه)- وَ لَوْ شَاء اللهُ مَا أَشْرَکُواْ؛ استدلال میکنند که ما همهی کارها را با مشیّت خدا انجام میدهیم و دخالتی در آن نداریم، درحالیکه آیه به آن معنا است که اگر خدا بخواهد، تمامی مردم را معصوم قرار دهد؛ بهطوری که کسی او را معصیت نکند، این کار را انجام میدهد، امّا او به آنان امر و نهی کرد و نعمتهایی را ارزانی داشت که کاستیها و نواقص آنان را مرتفع سازد و این همان حجّت خدا بر آنان است [یعنی استطاعت]، تا سزاوار ثواب و عقاب باشند، و تا آنچه را خدا از تفضّل (لطف)، آمرزش، رحمت، بخشش و گذشت، گفته است، باور کنند.