آیه وَ اكْتُبْ لَنا في هذِهِ الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ إِنَّا هُدْنا إِلَيْكَ قالَ عَذابي أُصيبُ بِهِ مَنْ أَشاءُ وَ رَحْمَتي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ فَسَأَكْتُبُها لِلَّذينَ يَتَّقُونَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ الَّذينَ هُمْ بِآياتِنا يُؤْمِنُونَ [156]
و براى ما، در اين دنيا و سراى ديگر، نيكى مقرّر فرما؛ چه اينكه ما بهسوى تو بازگشت كردهايم». [خداوند در برابر اين تقاضا، به موسى] گفت: «مجازاتم را به هركس بخواهم [و سزاوار ببينم] مىرسانم؛ و رحمتم همه چيز را فرا گرفته؛ و آن را براى كسانى كه تقوا پيشه كنند، و زكات بپردازند، و كسانى كه به آيات ما ايمان مىآورند، مقرّر خواهم داشت».
الصّادق (علیه السلام)- قَالَ الْمُفَضَّلُ: یَا مَوْلَایَ وَ سَیِّدِی لِمَ سُمِّیَ قَوْمُ مُوسَی (علیه السلام) الْیَهُودَ قَالَ (علیه السلام) لِقَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ إِنَّا هُدْنا إِلَیْکَ أَیِ اهْتَدَیْنَا إِلَیْک.
امام صادق ( مفضّل گوید: از آقایم امام صادق (پرسیدم: «آقا! چرا قوم موسی (را یهود میگویند»؟ فرمود: «برای اینکه خداوند از زبان آنها نقل کرده که گفتند: «إِنَّا هُدْنا إِلَیْکَ».
أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- یَسُرُّنِی مِنَ الْقُرْآنِ کَلِمَهًٌْ أَرْجُوهَا لِمَنْ أَسْرَفَ عَلَی نَفْسِهِ قَالَ عَذَابِی أُصِیبُ بِهِ مَنْ أَشاءُ وَ رَحْمَتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْءٍ فَجَعَلَ الرَّحْمَهًَْ عُمُوماً وَ الْعَذَابَ خُصُوصاً.
امام علی ( جملهای در قرآن است که مرا شادمان میسازد و برای هرکس که بر نفس خویش تجاوز نموده امیدوارکننده است و آن جمله این است: قَالَ عَذابِی أُصِیبُ بِهِ مَنْ أَشاءُ وَ رَحْمَتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْءٍ، خداوند رحمتش را عام و عذابش را خاص قرار داده است.
الرّسول (صلی الله علیه و آله)- إِنَّ النَّبِیَّ (صلی الله علیه و آله) قَامَ فِی الصَّلَاهًِْ فَقَالَ أَعْرَابِیٌّ وَ هُوَ فِی الصَّلَاهًِْ: اللَّهُمَّ ارْحَمْنِی وَ مُحَمَّداً (صلی الله علیه و آله) وَ لَا تَرْحَمْ مَعَنَا أَحَداً. فَلَمَّا سَلَّمَ (صلی الله علیه و آله) قَالَ لِلْأَعْرَابِیِّ: «لَقَدْ تَحَجَّرْتَ وَاسِعاً». یُرِیدُ رَحْمَهًَْ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ.
پیامبر ( پیامبر (برای نماز به پا خاست، شخصی اعرابی (بیابانگرد) درحالیکه در نماز بود گفت: «خدایا من و محمّد (را مورد رحمت خویش قرار ده و کسی را همراه ما مورد رحمت قرار مده». هنگامیکه پیامبر (سلام نماز را گفت، به اعرابی رو کرد و گفت: «دایرهی عظیم و پهناوری را تنگ نمودی». و مراد حضرت، رحمت [بیکران] خداوند عزّوجلّ بود.
الرّسول (صلی الله علیه و آله)- أَوْحَی اللَّهُ إِلَی دَاوُدَ (علیه السلام) یَا دَاوُدُ (علیه السلام) کَمَا لَا تَضِیقُ الشَّمْسُ عَلَی مَنْ جَلَسَ فِیهَا کَذَلِکَ لَا تَضِیقُ رَحْمَتِی عَلَی مَنْ دَخَلَ فِیهَا.
پیامبر ( خداوند متعال به داوود (وحی فرمود: «ای داوود (آنگونه که خورشید بر آنان که در نور آن نشستهاند تنگ نمیگردد رحمت من نیز بر آنانکه در آن داخل شوند تنگ نمیگردد».
الصادق (علیه السلام)- فَلَوْ لَا أِنَّ رَحْمَهًَْ رَبِّکُمْ وَسِعَتْ کُلَّ شَیْءٍ وَ أَنَا تِلْکَ الرَّحْمَهًُْ.
امام صادق ( رحمت پروردگار همهی اشیاء را گرفته و مظهر رحمتش نیز من میباشم.
الباقر (علیه السلام)- قَالَ فَسَأَکْتُبُها لِلَّذِینَ یَتَّقُونَ یَعْنِی وَلَایَهًَْ غَیْرِ الْإِمَامِ وَ طَاعَتَه.
امام باقر ( فَسَأَکْتُبُها لِلَّذِینَ یَتَّقُونَ یعنی بهزودی مینویسم برای کسانی که خودداری کردند از فرمانبرداری و پیروی پیشوایان جور و ستم که از جانب خدا تعیین نشدهاند.
الباقر (علیه السلام)- فَسَأَکْتُبُهَا أَیِ الرَّحْمَهًَْ لِلَّذِینَ یَتَّقُونَ یَعْنِی وَلَایَهًَْ غَیْرِ الْإِمَامِ وَ طَاعَتَهُ.
امام باقر ( فَسَأَکْتُبُها یعنی رحمت را، یعنی پرهیز از فرمانبرداری و پیروی از غیر امام.
الکاظم (علیه السلام)- عَنْ مُحَمَّدِبْنِالْفُضَیْلُ، عَنْ أبِی الْحَسَنِ الْمَاضِیِّ (علیه السلام) قُلْتُ إنَّ الْمُتَّقِینَ قَالَ نَحْنُ و الله وَ شِیعَتُنَا لَیْسَ عَلَی مِلَّهًِْ إِبْرَاهِیمَ غَیْرُنَا وَ سَائِرُ النَّاسِ مِنْهَا بُرَآء.
امام کاظم ( محمّدبنفضیل گوید: از امام علی (پرسیدم آیه: إِنَّ المُتَّقِینَ (حجر/۴۵) دربارهی چه کسانی است»؟ فرمود: «دربارهی ما و شیعیان ما. به خدا قسم، هیچکس جز ما بر دین و آیین ابراهیم (نیست و باقی مردم از آن به دور هستند».